Automatkailu Euroopassa on kiinteä osa tämän blogin sisältöä, ja blogissa on vuosien varrella matkustettu autolla ristiin rastiin myös Euroopan ulkopuolella. Hurahdin Euroopan-automatkailuun jo lapsena, ja Hemmon kanssa teimme ensimmäisen yhteisen automatkamme yli kymmenen vuotta sitten. Sittemmin olemme tehneet Euroopassa lukuisia reissuja omalla autolla teltan kanssa ja ilman telttaa. Välillä alla on ollut myös asuntoauto, retkeilyauto tai vuokrattu henkilöauto. Näin kevään kynnyksellä moni suunnittelee kuumeisesti kesälomareissuja, joten päätin koota vinkkilistan automatkailusta Euroopassa.
1. Automatkailu Euroopassa: matkaan omalla autolla vai vuokra-autolla?
Se, kannattaako automatkalle Eurooppaan lähteä omalla autolla vai vuokratulla menopelillä riippuu matkakohteista, käytettävissä olevasta ajasta ja rahasta. Suomesta ei kannata lähteä omalla autolla Keski-Eurooppaan kovin lyhyeksi ajaksi etenkään silloin, jos haaveena on oikeasti ehtiä nähdä ja kokea asioita rauhassa ja ajella muuallakin kuin Saksan pohjoisosissa.
Kyllähän Euroopan läpi Saksan Travemündestä Välimerelle Venetsiaan on periaatteessa mahdollista ajaa vaikka päivässä, sillä matkaa on suorinta reittiä noin 1400 kilometriä. On kuitenkin ihan eri asia, miten nautinnollinen automatkasta tulee moottoritietä pitkin paahtaen.
Jos haaveena on ajella eteläisessä Euroopassa ja käytettävissä on vain viikko tai kaksi, en itse lähtisi liikkeelle omalla autolla vaan lentäisin kohteeseen ja vuokraisin auton periltä. Näin teimme Hemmon kanssa esimerkiksi Balkanilla ja Italiassa Amalfin rannikolla.
Reilun parin viikon kiertomatkastamme Balkanilla sekä viikon matkasta Euroopan kauneimmissa maisemissa Amalfin rannikolla voit lukea muun muassa näistä postauksista:
Jos valitset lentämisen ja vuokra-autoilun yhdistelmän, voit säästää tutkimalla eri kaupunkien vuokra-autojen hintoja ja lentohintoja. Auto voi olla fiksumpaa vuokrata jostain muualta kuin sieltä kaupungista tai maasta, jonne lennot saa kaikkein edullisimmin.
2. Tarkista vuokra-auton vuokrasopimus, muut paperit sekä auton teho
Ota vuokra-autoon kunnon vakuutus, vaikka se maksaa. Vaikka ajattelisit leijuvasi Euroopan läpi sujuvasti kaikki vaaratilanteet välttäen, onnettomuudet eivät ole sinusta itsestäsi kiinni. Et ole liikenteessä yksin, ja muut kuljettajat eivät välttämättä ole yhtä varovaisia kuin sinä. Sitä paitsi varovainenkin kuljettaja voi tehdä virheen. Auton naarmut ja kolhut tulevat äkkiä kalliimmaksi kuin mitä kunnon vakuutus olisi maksanut, joten vakuutuksessa ei kannata säästää.
Vuokra-autoa ei voi noin vain ajaa minne tahansa. On tärkeää varmistaa vuokraamosta etukäteen, että auton vienti on sallittua juuri niihin maihin, joihin reissulla on tarkoitus ajaa. Esimerkiksi Balkanilla voi olla sallittujen maiden suhteen rajoituksia.
Kannattaa myös huomioida auton teho suunniteltuun reittiin nähden. Halvimmat vuokra-autot ovat kökkänöitä, joissa ei riitä vääntö vaativilla vuoristoteillä ja moottoriteillä niillä jää toisten jalkoihin. Pääseehän sitä niilläkin eteenpäin, mutta matkanteko ei ehkä ole niin sujuvaa kuin vähän paremmalla autolla voisi olla.
Automatkailua Euroopassa ei kannata pelätä, mutta joskus on kieltämättä käynyt mielessä, että mitähän tässä vielä käy:
3. Ota huomioon vuokra-auton koko, kun pakkaat
Halvimmat vuokra-autot ovat pienikokoisia, mikä kannattaa ottaa huomioon pakatessa mukaan lähteviä tavaroita. Älä pakkaa tavaroita isoon matkalaukkuun vaan joustavaan laukkuun, kuten putkikassiin tai reppuun. Joustavat laukut saat survottua helpommin pieneenkin autoon, kun taas iso matkalaukku ei välttämättä mahdu konttiin eikä edes takapenkille, jolloin olet heti ongelmissa.
Mukaan otettavien tavaroiden määrä on lento ja vuokra-auto -tyyppisellä matkalla muutenkin haaste. Automatkalla esimerkiksi kylmälaukku on mukava lisävaruste, jotta matkassa on aina viileää juotavaa ja evästä. Lentokoneessa ei kuitenkaan ole oikein mieltä kuljetella kylmälaukkua muiden laukkujen lisäksi. Laukun ostaminen periltä vain viikon tai parin käyttöä varten ja sen jälkeen hävittäminen olisi aikamoista luonnonvarojen tuhlausta, joten sitä en voi suositella.
Tykkäämme Hemmon kanssa telttailla automatkoillamme, mutta lennon ja autoilun yhdistävillä matkoilla olemme majoittuneet hotelleihin, majataloihin tai hostelleihin juuri tavaroiden takia. En näe mitään järkeä ostaa kaikkia telttailukamoja periltä ja heittää niitä automatkan jälkeen roskiin, joten telttamatkat olemme aina tehneet omalla autolla.
Australiassa ja Uudessa-Seelannissa vuokrasimme nukkumapaikoin varustettujen autojen mukana myös kaikki retkeilykamat, kuten astiat, ruuanlaittovälineet ja petivaatteet. Tällaistakin vaihtoehtoa voi siis kysyä.
4. Muista nämä automatkalla Euroopassa oman auton kanssa
Jos automatkaan on käytettävissä runsaasti aikaa, oma auto on kannattava vaihtoehto, sillä sen vuokra ei juokse. Oman auton kanssa ei tarvitse pohtia, onko valtioiden rajojen ylittäminen sallittua, ja mahdollisuus auton kolhiintumisesta ei stressaa samalla tavalla kuin vuokra-auton kanssa. Matkaan saa otettua kotoa juuri ne tavarat, joita tarvitsee. Meidän telttailumatkoillamme oma auto on ollut ehdottomasti paras vaihtoehto matkojen keston ja tavaroiden määrän vuoksi.
Tsekkaa telttareissujen pakkauslistamme ja lue aloittelijoille suunnatut vinkit telttailusta Euroopan leirintäalueilla:
- Automatkailu: telttareissun varusteet
- Telttailu leirintäalueella Euroopassa: käytännön vinkit aloittelijalle
Kun lähdet omalla autolla Pohjoismaiden ulkopuolelle, on suositeltavaa ottaa mukaan vihreä kortti eli todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Sen saat omasta vakuutusyhtiöstäsi.
Jos auto ei ole omasi vaan lainassa tuttavalta, muista valtakirja! Jos ylität Suomen rajan autolla, jonka rekisteröintitodistuksessa ei ole sinun nimeäsi auton omistajana tai haltijana, tarvitset kansainvälisen valtakirjan ajoneuvon omistajalta. Voit lukea aiheesta lisää Autoliiton sivuilta.
Jos suunnittelet automatkaa henkilöautolla tai muulla autolla, jossa ei ole varustusta ruuanlaittoon etkä aio myöskään nukkua autossa tai teltassa, poimi pakkausvinkit tältä sivulta:
5. Mitä reittiä automatkalle Itämeren yli?
Jos automatkalle Eurooppaan lähtee Suomesta omalla autolla, Itämeren ylittämiseen menee reitistä riippumatta sekä aikaa että rahaa. Esimerkiksi lauttamatka Saksaan kestää noin 29 tuntia, joten Keski-Eurooppaan suuntautuvalla matkalla pari matkapäivää kuluu pelkästään lauttamatkaan.
Suoraan Saksaan matkustamisen etuna on, että laivamatkan jälkeen on perillä levänneenä ja ajorupeaman pääsee aloittamaan suoraan Keski-Euroopasta ilman turhaa ajamista maissa, jotka eivät ole reissun pääkohteita. Lauttamatka Saksaan on minun ja Hemmon suosikkireitti, jos olemme reissussa useamman viikon (kuten yleensä olemme) ja pääkohteemme eivät ole Skandinaviassa ja Baltiassa.
Näistä postauksista voit lukea, millaista autolautalla Saksaan matkustaminen käytännössä on:
Lauttamatka Ruotsiin on lyhyempi, mutta maan läpi ajamiseen kuluu niin ikään yksi matkapäivä. Jos tarkoitus on suunnata autolla Keski-Eurooppaan, Ruotsin kautta ajamisessa säästää kyllä jonkin verran rahaa, mutta ei hirveästi aikaa, koska ajomatkaa Tukholmasta tai Kapellskäristä Saksan puolelle on reitistä riippumatta yli 900 kilometriä ja aikaa menee myös itse laivamatkaan. Jos matkan pääkohteet sen sijaan ovat Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, lauttamatka Ruotsiin omalla autolla on tietenkin hyvä ja edullinen vaihtoehto.
Tästä postauksesta voit lukea asuntoautomatkastamme Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan:
Via Balticaa pitkin pääsee autolla Keski-Eurooppaan vähän lyhyemmällä ajorupeamalla: matkaa Tallinnasta Puolan puolelle kertyy noin 690 kilometriä. Jos Baltiassa ei kuitenkaan ole itseä kiinnostavia paikkoja, voi tuntua hölmöltä ajella lähes 700 kilometriä silkasta ajamisen ilosta. Tämä reitti on kuitenkin melko nopea ja edullinen tapa päästä Keski-Eurooppaan. Silti kannattaa muistaa, että jos ensimmäisenä kohdehaaveena on esimerkiksi Varsova, matkaa kertyy Via Balticaa pitkin noin 1000 kilometriä.
Lue automatkasta Espanjasta Suomeen Via Baltican reittiä:
6. Yöpyminen ja autoilu Euroopassa: minne auton saa parkkiin?
Hermojen ja kukkaron säästämiseksi kannattaa aina selvittää etukäteen, minne saat kussakin kaupungissa tai kylässä pysäköityä autosi yöpymisen ajaksi ja mitä pysäköinti suunnilleen maksaa. Jos yövyt automatkalla hotelleissa tai majataloissa kaupunkialueella, kannattaa varmistaa ennen varausta, että majapaikassa on pysäköintimahdollisuus. Tarkista samalla, maksaako se jotain erikseen.
Vaikka majapaikalla ei olisi omaa pysäköintimahdollisuutta, lähistöllä voi olla parkkihalli tai pysäköintialue, jonne voit (yleensä maksua vastaan) säilöä auton vierailusi ajaksi. Meillä on esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa ollut auto parkissa hotellin läheisessä julkisessa parkkihallissa.
Näistä postauksista voit lukea automatkoistamme Euroopan halki Suomesta Espanjaan ja Espanjasta Suomeen:
Kuten sanottua, me automatkailemme monesti Euroopassa teltan kanssa ja yövymme leirintäalueilla, jolloin saamme tietenkin auton kätevästi parkkiin leirintäalueelle. Leirintäalueet sijaitsevat usein vähän syrjässä esimerkiksi jonkin vesialueen vieressä nätillä paikalla, mutta Saksasta ja muualta Euroopasta löytyy myös paljon city camping -tyyppisiä leirintäalueita, joilta pääsee kulkemaan kätevästi julkisilla kulkuneuvoilla keskustaan. Se onkin hyvä idea, sillä parkkipaikan löytäminen etenkin suurissa kaupungeissa voi olla haastavaa ja pysäköinti voi myös maksaa enemmän kuin julkisen liikenteen liput.
Tästä postauksesta voit lukea, millaista telttamatkailu on Euroopassa:
Jätät auton sitten kadulle tai halliin, älä ikinä jätä mitään tavaroita näkyville autoon! On turha tieten tahtoen houkutella pitkäkyntisiä murtautumaan autoon – ota siis kaikki rahanarvoiset tavarat mukaasi autosta lähtiessä ja laita kaikki loput tavarat pois näkyvistä. Meidän autoomme ei ole koskaan ulkomailla murtauduttu, mutta hyvään tuuriin ei kannata luottaa. (Suomessa automme on ollut varkaiden kohteena useamman kerran.) Myös pysäköintipaikkaa kannattaa katsella sillä silmällä, että se ei olisi kaikkein epämääräisimmällä seudulla.
7. Pysähdy automatkalla tarpeeksi usein kivoihin paikkoihin
Automatkailu Euroopassa on ihanaa, koska nähtävää on todella paljon! Tässä piilee kuitenkin oma vaaransa, nimittäin ahnehtimisen vaara.
Autoreissuista nauttii varmaan eniten kaltaiseni ihminen, joka ei yritä ahnehtia kaikkia Euroopan nähtävyyksiä samalle reissulle ja vielä koluta niitä kaikkia läpikohtaisin. Se ei nimittäin ole yhden matkan puitteissa mahdollista. Automatkalla täytyy pystyä nousemaan viehättävältäkin välietappina toimineelta pysähdyspaikalta takaisin autoon ja jatkamaan matkaa seuraavaan paikkaan. Jokaiseen paikkaan ei voi jäädä kupeksimaan pitkäksi aikaa, vaikka siellä olisi kuinka mukavaa, koska aika ei millään riitä sellaiseen.
Edellä sanottu ei kuitenkaan tarkoita, että pysähdyksiä kannattaisi jättää väliin – päinvastoin! Pysähtely riittävän usein matkan varrelta löytyviin kiinnostaviin paikkoihin on äärimmäisen tärkeää, jotta matkasta ei tule puuduttava autossa istumisen maratoni. Luulen, että monella automatkailua vierastavalla saattaa olla historiassaan jokin tällainen ”ajetaan 1000 kilometriä putkeen tylsää moottoritietä” -tyyppinen automatkakokemus. Sellainen saa varmasti perslihakset ja pääkopan koetukselle, ja automatkailu ei houkuttele sen jälkeen enää yhtään.
Joskus on ihan hyvä idea tietoisesti valita tylsä moottoritie ja posottaa sitä pitkin paikasta A paikkaan B mahdollisimman nopeasti. Silloin pitää kuitenkin hyväksyä, että nopealla etenemisellä on hintansa. Moottoriteiden varsilta harvoin löytyy niitä kaikkein idyllisimpiä paikkoja.
Pikkuteillä ajaminen on hitaampaa etenemistä, mutta yleensä huomattavasti nautinnollisempaa. Tunneissa mitattuna pitkä ajopäivä ei välttämättä tunnu pitkältä, kun matkalla on päässyt kokemaan ja näkemään kaikkea hienoa. Ei se määränpää, vaan matka itsessään!
8. Euroopan-automatkan reittisuunnittelu – mihin kaikkeen aika riittää?
Autoreissuilla täytyy löytää itselle sopiva hyvä tasapaino välipysähdysten ja yöpymisten välillä. Kuten olen monesti kertonut, me emme tavallisesti tee auto- ja telttamatkoilla mitään majoitusvarauksia etukäteen, mikä tekee matkanteosta joustavaa. Voimme lähteä minne vain, milloin vain – tai olla lähtemättä, jos viihdymme jossain kohteessa paremmin kuin etukäteen kuvittelimme. Olemme yleensä telttareissuilla kokonaisen kuukauden.
Olemme toki reissanneet Euroopassa ja muualla myös tiukemmalla aikataululla valmiiksi tehtyjen majoitusvarausten kanssa. Jos majoitukset on varattu valmiiksi, on totta kai huolehdittava aikatauluista ihan eri tarkkuudella kuin jos varauksia ei ole.
Vaikka emme tavallisesti suunnittele reissuja majoitusten osalta etukäteen, meillä on toki aina selkeä lista kohteista, joissa haluamme matkalla käydä. Näiden pääkohteiden lisäksi tutkimme viimeistään edellisenä iltana ennen ajopäivää, mitä kiinnostavia paikkoja ajomatkan varrelta löytyy ja suunnittelemme ajopäivän pysähdykset niihin. Kannattaa miettiä jo valmiiksi, paljonko kussakin pysähdyspaikassa voi viettää aikaa, jotta päivän päätepisteeseen ajamisessa ei mene vahingossa yömyöhään.
Euroopan suuret kaupungit ovat äkkiseltään houkuttelevia kohteita, koska ne tietää nimeltä ja niistä kerrotaan mukavia kokemuksia. Mutta niihin on helppo mennä millä tahansa muullakin kulkupelillä milloin vain! Automatkalla Euroopassa kannattaa ottaa kaikki irti auton tuomasta vapaudesta. Hyvä vinkki on pohtia, mihin kiinnostaviin kohteisiin on hankalaa mennä lentäen tai muilla kulkupeleillä ja valita niitä automatkan kohteiksi.
Pienet viehättävät kylät, syrjäiset vesiputoukset ja upeat serpentiiniteiden varrella olevat vuoristomaisemat ovat paikkoja, joihin ei jokainen turre eksy ja joita on erittäin hankala päästä kokemaan ilman autoa. Pieniin paikkoihin tutustuessa aikaa ei tarvita tolkuttomasti, sillä on aika eri asia tutkia miljoonakaupunkia kuin söpöä tuhannen asukkaan kylää.
Yöpymisten suhteen on hyvä puntaroida, kuinka usein jaksaa vaihtaa paikkaa. Jatkuva siirtyminen paikasta toiseen voi olla raskasta etenkin silloin, jos ajomatkat ovat joka kerta pitkiä. Me yritämme parin päivän välein jäädä aloillemme muutamaksi yöksi, jotta koko reissu ei koostuisi yhden yön etapeista. Teltan kanssa matkatessa yhden yön yöpymiset ovat huomattavasti rasittavampia kuin hotelleissa tai majataloissa yöpyessä, sillä teltan pystyttäminen ja purkaminen on oma ohjelmanumeronsa, joka vie aikaa.
Näistä postauksista voit kurkata esimerkkejä reiteistä eri mittaisille automatkoille:
- 2 viikkoa autolla Länsi-Euroopassa: reitti
- 5 viikkoa autolla Euroopassa: reitti
- Automatka Ranskaan – reitti kuukauden automatkalle Eurooppaan
- Reitti kuukauden automatkalle: Saksa, Ranska, Italia, Slovenia, Itävalta ja Tšekki
- Automatka Suomessa ja Norjassa: tällainen oli koronavuoden kesäloma
- Kolmen viikon automatka Saksassa, Itävallassa ja Italiassa: reitti ja kohteet
9. Huomioi reitin ominaisuudet ja yllättävät tilanteet, kun arvioit ajoaikaa
Automatkan reittisuunnitteluun oiva työkalu on Google Maps. Se kertoo, paljonko kilometrejä on edessä ja mikä on arvioitu ajoaika. Aikaa on kuitenkin budjetoitava suunniteltujen välietappipysähdysten lisäksi myös satunnaisiin vessakäynteihin, syömiseen ja yllättäviin tilanteisiin: ruuhkat, suljetut tienpätkät ja kiertotiet sekä suoranaiset ajovirheet ovat automatkoilla tavallisia.
Kun aikataulu ei ole liian tiukka, yllättävät tilanteet ja ylimääräiset pysähdykset eivät aiheuta sen isompia ongelmia. Hyvällä tuurilla kiertotien varrelta voi löytyä jotain upeaa! Suunnitelmien muutokset kuuluvat olennaisena osana automatkailuun, sillä se ei ole mitään pakettimatkailua valmiiksi laaditun ohjelman mukaan.
On vaikea antaa yleistä suositusta sopivaksi kilometrimääräksi per päivä. Me olemme usein rakentaneet reitin niin, että keskimääräiseksi matkaksi yöpymispaikkojen välillä tulee enintään 250–300 kilometriä. Jonain päivänä ajomatka voi olla 600 kilometriä, joskus päivämatka on vain 150 kilometriä. Tiedän, että monet karavaanarit pitävät 600 kilometriä ihan lyhyenä pyrähdyksenä, joten meistä on moneksi! Tärkeintä onkin löytää se itselle sopiva tapa tehdä automatka Euroopassa. Minä suosittelen etenemään kerralla ennemmin lyhyitä pätkiä kuin liian pitkiä.
Vaikka 300 kilometriä voi kuulostaa lyhyeltä ajomatkalta, siihen voi mennä esimerkiksi vuoristossa tuplasti tai triplasti enemmän aikaa kuin etukäteen Suomen tasaisiin teihin tottunut kuvittelisi. Kun matkalla vielä pysähtelee bongaamaan vesiputouksia, linnoja tai muita nähtävyyksiä, katsomaan maisemia, syömään lounasta ja tankkaamaan, aikaa kuluukin yllättävän paljon. Teltan kanssa reissatessa meidän täytyy myös aina varata päivän päätepysäkille aikaa teltan pystyttämiseen, joten emme halua olla perillä yömyöhään.
Tästä jutusta löydät kootut tärpit automatkan reittisuunnitteluun:
10. Minne mennä automatkalla Euroopassa?
Eurooppa on upeita kohteita pullollaan, joten reittisuunnittelussa iskee helposti runsaudenpula, etenkin jos on minun tapaani taipuvainen kiinnostumaan vähän kaikesta. Kaikkea ei kuitenkaan kannata yrittää ahtaa yhteen matkaan. Karsi kohteita ja suunnittele sellainen reitti, joka ei uuvuta hengiltä. Reissuun pääsee uudestaankin, ja matkailun on tarkoitus olla nautinto, ei suoritus. Ainakin minun mielestäni!
Suosi pienempiä paikkoja, jotka on helpompi ottaa haltuun ja joissa on rennompi ajella autolla kuin isoissa kaupungeissa. Kun alla on auto, ota siitä kaikki irti ja aja juuri sinne, minne olet aina halunnut, mutta minne on ollut ilman autoa vaikea mennä. Tässä muutamia tärppejä kohteista ja näkemisen arvoisista maisemista.
Automatkailu Euroopassa: vuoristoseudut ja serpentiinitiet
Alppien ylittäminen on hieno kokemus – niissä maisemissa paatuneinkin tyyppi herkistyy luonnon upeuden äärellä. Ajele esimerkiksi huikean Stelvion solan halki Pohjois-Italiassa Sveitsin rajalla tai ylitä vuoristo upeaa Grossglocknerin alppitietä pitkin Itävallassa. Serpentiinitietä löytyy myös esimerkiksi Kroatiasta Kotorin yltä.
Katso, miltä Euroopan serpentiiniteillä näyttää:
- Alppien ylitys: Grossglockner Hochalpenstrasse
- Autolla Euroopassa: serpentiinitiellä Kotorin yllä
- Autolla Alppien yli: Stelvion solan vuoristoreitti
- Maisemareitillä San Sebastiánista Andorraan
- Andorrasta Ranskan Rivieralle – reittivinkki automatkalle
- Autolla Euroopassa: Timmelsjochin alppitie
- Autolla Norjassa: Geiranger–Trollstigenin upea maisematie
Automatkailu Euroopassa: klassikko- ja teemareitit
Klassikko- ja teemareittien ajaminen on aina hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi eteläisessä Saksassa kiemurteleva Romanttinen tie (Romantische Strasse) kiemurtelee kauniissa maalaismaisemissa ja kulkee lukuisien syötävän söpöjen ristikkotalokaupunkien läpi 460 kilometriä Füssenistä Würzburgiin. Jos et ole tätä reittiä ajanut, suosittelen lämpimästi! Katsasta reitin varrelta ainakin upea Rothenburg ob der Tauberin kaupunki ja nätti Dinkelsbühl. Euroopan kauneimpiin klassikkoreitteihin kuuluu myös Italiassa Amalfin rannikolla kulkeva tie.
Tutustu Amalfin rannikkoon ja Romanttiseen tiehen:
Viinitiet ovat viehättäviä viininviljelyn ympärille teemoitettuja matkailureittejä. Esimerkiksi Moselin laakso Saksassa on suosittua matkailuseutua, eikä syyttä! Joen varsilla olevissa rinteissä vihertävät viiniköynnökset ovat kertakaikkisen kauniita ja viini hyvää. Tietystikään viiniä ei pidä lipittää, jos aikoo ajaa, mutta automatkalla viiniä voi onneksi ostaa mukaan vaikka kokonaisen laatikon. Ranskassa suosittuja reittejä ovat esimerkiksi Alsacen viinireitti ja Champagnen viinireitti.
Lue viiniseuduista:
- Autolla Euroopassa: silmiä hivelevän kaunis Moselin jokilaakso
- Saint-Émilion, hurmaava viinikylä Ranskassa
- www.alsace-wine-route.com
- www.champagne.fr
Automatkailu Euroopassa: luonto ja pikkukylät
Pikkukylistä ja luonnosta nauttiminen on automatkojen parasta antia, ja Euroopasta löytyy lukemattomia vaihtoehtoja vierailukohteista.
Suuntaa Saksassa esimerkiksi Lübbenaun kylään Spreewaldiin, ihaile Espanjan kauneimpien kylien listalla olevaa Alcalá del Júcaria tai kiertele Normandian kuvankauniita kyliä. Katsele vuoristomaisemia Vogel-vuorelta, nauti virtaavan veden solinasta Vintgarin solassa tai tutustu Postojnan tippukiviluolastoon Sloveniassa. Ihmettele Euroopan syvintä kanjonia Serbian ja Montenegron rajaseuduilla tai ihastu Mostarin mukulakivikatuihin Bosnia-Hertsegovinassa. Rentoudu Pohjois-Italian järvimaisemissa Como- tai Iseojärven rannalla, pelkää rotkossa patikkareitillä Ranskassa tai maistele oliiviöljyä suoraan viljelmiltä Kroatiassa.
Kurkkaa Euroopan luontoon ja pikkukyliin:
- Upean Spreewaldin ytimessä: melontaa Lübbenaussa (Saksa)
- Serbiasta Montenegroon: historiallinen juna ja Euroopan syvin kanjoni (Montenegro)
- Häikäisevä Verdonin rotko autoilijan silmin (Ranska)
- Virtaavan veden äärellä Bledissä: Vintgarin sola (Slovenia)
- Idän ja lännen rajalla: Mostar (Bosnia-Hertsegovina)
- Istrian pikkukaupungit: Motovun (Kroatia)
- Vogel-vuorella hakemassa lintuperspektiiviä (Slovenia)
- Autolla Euroopassa: Besalú, kylä toiselta aikakaudelta (Espanja)
- Postojnan tippukiviluolasto (Slovenia)
- Alcalá del Júcar, yksi Espanjan kauneimmista kylistä (Espanja)
- Maailman suurin jääluola Eisriesenwelt (Itävalta)
- Durmitorin kansallispuiston maisemia (Montenegro)
- Gorges du Fier veti jalat spagetiksi (Ranska)
- Patikoiden vuorelta alas Söldenissä (Itävalta)
- Alankomaiden Giethoorn – kun etsit vähän erikoisempaa matkakohdetta (Alankomaat)
- Kolme kuvankaunista kylää Normandiassa (Ranska)
Automatkailu Euroopassa: arkkitehtuuri
Eurooppa on täynnä hienoja linnoja ja palatseja sekä historiallisia pikkukyliä, joihin on kaikkiin usein vaikea mennä muuten kuin autolla. Ihaile esimerkiksi Eltzin ja Neuschwansteinin linnoja Saksassa, tutustu Potsdamin palatsiin tai kiertele automatkalla saksalaisia ja ranskalaisia ristikkotalokyliä.
Näistä postauksista löydät suomalaisen näkökulmasta vähän erikoisempia rakennuksia:
- Saksan halki Nürnbergistä Bremeniin (Saksa)
- Autolla Euroopassa: ristikkotalojen Celle (Saksa)
- Autolla Euroopassa: ristikkotalojen Hameln (Saksa)
- Autolla Euroopassa: upea ristikkotalojen Colmar (Ranska)
- Sedlecin luukirkko (Tšekki)
- Potsdam, palatsikaupunki Berliinin kupeessa (Saksa)
- Autolla Euroopassa: komea Marienburgin linna (Saksa)
- Road trip: Linnareitillä Espanjassa (Espanja)
- Road trip Andalusian valkoisissa kylissä (Espanja)
- Autolla Euroopassa: romanttinen ja monipuolinen Annecy (Ranska)
- Kauniit Schleissheimin palatsit (Saksa)
- Ribeauvillé: kaunis viinikylä Ranskan maaseudulla (Ranska)
***
Minulle tuli tätä postausta kirjoittaessa ihan hillitön automatkakuume. Ehkä sinullekin? Löydät kaikki Euroopan-automatkailuun liittyvät postaukseni tunnisteen autolla Euroopassa alta. Euroopan lisäksi täältä blogista löytyy juttuja autoilusta Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, jos olet kiinnostunut kaukaisemmista kohteista.
Omaan matkakuumeeseeni tulee pian lääkettä, sillä olemme lähdössä jälleen kesällä autoreissulle Eurooppaan. Tulevan matkan fiilistelyt alkavat olla jo sillä mallilla, että raijaan kohta teltan eteiseen odottamaan lähtöä, vaikka lähtöpäivään on vielä reippaasti aikaa. Sitä se matkakuume teettää!
Millainen olisi unelmien autoreissusi Euroopassa?
Juttua päivitetty 24.7.2024.
Lue myös:
- Autolla Uudessa-Seelannissa: Milford Sound Highway
- Autolla Australiassa: Great Ocean Road, osa 1
- Autolla Australiassa: Great Ocean Road, osa 2
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:
Teitpä hyvän kokoavan jutun. Monista asioista olen niin samaa mieltä, hyviä vinkkejä annoit. Olin juuri tekemässä meidän tämänhetkisen automatkan viimeistä varausta huomiseksi, enkä nyt juuri ehdi paneutua kaikkiin linkkeihisi, mutta kunhan ehdin kotiin, luen monet niistä. Niin paljon vilisi meillekin tuttuja nimiä (Vintgar, Stelvio, Grossglockner, Spreewald, Lübbenau, Durmitor, Celle, Bremen, Annecy, Besalu… ja monta muuta). Automatkailu vaan on meidänkin juttu. Telttailu ei, mutta asuntovaunumatkoja teimme koko 1990-luvun neljän lapsemme kanssa.
Hienoa, että tykkäsit postauksesta! Automatkailu on minusta ihan parasta puuhaa riippumatta siitä, missä majoittuu. Me olemme aika kaikkiruokaisia majapaikkojen suhteen, mutta kuten sanottua, kesäisin yleensä teemme nämä useamman viikon reissut teltan kanssa. Näin on tarkoitus tehdä myös tulevana kesänä. Asuntoautoilustakin on jonkin verran kokemusta ja toki myös kaikenlaisissa majoituslaitoksissa on tullut yövyttyä myös. Ihanaa loppumatkaa teille ja totta kai myös upeita tulevia reissuja!
Kiva koonti autoilusta. Itseäni tuo 1400km reitti Venetsiaan Travemundesta alkoi heti hotsittaa, mutta se matka tuplattuna taitaa olla iso pala pidemmällekään lomalle, jos aikoo vähän nautiskellakin välillä:) Laitetaanpa tää postaus muistilokeroon seuraavia roadtrippejä varten. Kiitos:)
Ole hyvä! 🙂 Juu, kyllä tuolle välille kannattaa minun mielestäni varata useampi viikko aikaa. Olemme ajelleet monta kertaa Välimerelle saakka ja yleensä olemme reissussa kerralla noin kuukauden eli nelisen viikkoa. Siinä ajassa ehtii jo hyvin Välimerelle, mutta reitti ja yöpymiset vaativat suunnittelua, ettei sitten aika meinaa loppua kesken ja tule kauhea kiire. Ja tietenkään paikoillaan ei oikein voi olla viikkoa missään, tai sitten joutuu ajamaan pitkiä matkoja.
Kiitos tästä, oli hyviä ja kattavia vinkkejä! Tänä vuonna vuokrataan kahdesti auto reissun päältä ja odotankin mihin kaikkialle sitä päätyykään! Aiemmin ollaan pärjätty hyvin julkisilla, mutta kuten kirjoitit, omalla autolla pääsee ihan eri paikkoihin ja sitä kannattaa hyödyntää! 🙂
Ihanaa, upeita autoreissuja teille! Mekin matkaamme usein julkisilla, jos olemme vaikka kaupunkilomalla jossain, ja olemme myös tehneet junalla ja bussilla erilaisia kiertomatkoja eri puolilla maailmaa. Viimeksi joulun aikaan Espanjassa vierailimme Málagassa, Sevillassa ja Córdobassa junalla matkustaen. Autolla kuitenkin saa paljon laajemmat mahdollisuudet kiertelyyn, mikä on ihan mahtavaa!
Itse suunnittelen jo innolla kesän autoreissua Eurooppaan. Tai suunnittelin. Otin asian puheeksi ipanoiden kanssa ja pojat ilmoitti, että ei muuten käy. He eivät aio istua autossa taas puolta lomaansa (tuo ei edes pidä paikkaansa. Viime kesänä pisin ajo päivässä oli 6 tuntia). Pitäisi mennä lentäen ja vuokrata joku hieno auto ja yöpyä makeissa hotelleissa. Kun kysyin tietävätkö he, mitä tuo tulee maksamaan, niin ilmoittivat vaan, että ei kiinnosta, koska minä kuulemma maksan… Pah. Pysyköön sitten Suomessa 😀 😀 Kippaan poitsut mummolaan ja lähden vaikka yksin.
Hah, he eivät ymmärrä mitä menettävät! 🙂 Sellaista se taitaa välillä olla. Vanhemmiten voi automatkailu alkaa poikiakin kiinnostaa eri tavalla.
Meillä on myös Hemmon kanssa kovasti suunnittelu meneillään kesää varten. En malttaisi odottaa, että päästään matkaan!
Vuokra-auton vakuutuksista alkaa tosi helposti pihistelemään, sillä ne maksavat usein paljon verrattuna itse auton vuokraan. Olikin hyvä huomio, etteivät ne välttämättä ole se kohta, jossa lompakon nyörit kannattaa pitää kiinni.
Tuo maininta omalla autolla reissaamisesta ja rajanylityksistä oli tosi oleellinen! Täytyykin tarkistaa, että omien autojen rekisteröintitodistuksista varmasti löytyy kummankin nimet, ettei sitten sooloreissulla käy hassusti.
Jep, monesti auto vaikuttaa halvalta, mutta kaikenlaisista ”lisäjutuista”, kuten erittäin tärkeistä vakuutuksista, tulee sitten kuitenkin paljon lisähintaa. Vakuutuksista en kuitenkaan säästäisi. Muissakin paperihommissa kannattaa olla tarkkana, ettei tule turhaa säätöä.
Tulipa hyvään hetkeen! Vaikka nyt ajankohtaista onkin roadtrip jenkeissä, niin haavailen parhaillaan Euroopan läpiajosta, tai vastaavasta kiertomatkasta esimerkiksi omalla autolla. Kattava postaus, josta todella on hyötyä – kiitos! Täytyy myös käydä linkkaamiasi postauksia läpi, mutta siihen meneekin jo toinen tovi. 🙂
Hienoa, että koet postauksen hyödylliseksi! Aika moni juttu näistä käytännön asioista soveltuu mille tahansa mantereelle. Haaveilen itsekin autoreissusta USA:ssa, mutta se saanee vielä odottaa jonkin aikaa muiden matkasuunnitelmien vuoksi.
Vitsi, miten paljon hyviä vinkkejä! Ja olipa kiva kuulla tuo, että vuokra-auton vakuutuksesta ei kannata tinkiä. Itse kun on maksanut kallista vakuutusta, niin tulee aina huijattu olo – että taas multa vietiin rahat jonkun turhan takia. Hyvä kuulla, ettei se ole totta (ainakaan aina).
Lukiessani jäin toivomaan listaa teidän telttailuvarusteista, ja sieltähän se linkki löytyikin! Teidän varusteet selittää täysin sen, miksi olette telttailleet niin paljon. Itselläni kun tuli heti mieleen meidän pieni kupoliteltta ja sinne ryömiminen. Jo pelkästään se vie vähän telttailuhaluja.
Me ollaan vielä hyvin aloittelevia automatkailijoita, kun jälkikasvu ei haluaisi istua autossa, mutta hiljalleen yritämme kouluttaa heitä siihen. Vähän ollaan saatu esimakua Ranskasta ja Espanjasta, ja kyllä autoilu Euroopassa olisi kovasti toivelistalla.
Mahtavaa, että vinkeistä on hyötyä!
Vuokrafirmoissa tyrkytetään varmasti joskus jotain turhaakin lisäturvaa, mutta yleensä ne yritelmät on myös helppo tajuta turhiksi. Sen sijaan en tosiaan tinkisi vakuutuksesta, joka kattaa esim. pienet kolhut autossa, koska monissa maissa autoja ei todellakaan käsitellä silkkihansikkain, kuten meillä Suomessa. Jos joku runttaa vaikka ostoskärryllä auton kylkeen kaupan parkkipaikalla tai käyttää puskuria aurana, on ikävä maksella maalauksesta ja korjauksesta satoja euroja, kun vakuutuksella homma olisi hoitunut paljon halvemmalla.
Yritin linkkailla tähän postaukseen kattavasti asiaan liittyviä aiempia postauksiani, jotta tästä olisi mahdollisimman paljon hyötyä tietoa etsiville. Esimerkiksi tuo mainitsemasi telttareissujen pakkauslista voi auttaa tosi paljon, jos ei ole oikein mitään hajua koko hommasta. Niin sanotusti tuntemattomille reissuille lähtiessä pakkaaminen on joskus haastavaa, ei pelkästään telttareissuja ajatellen vaan muutenkin. Itselleni ei esimerkiksi olisi aikanaan tullut mieleen pakata mukaan otsalamppuja telttareissuille ja aikanaan myös maailmanympärimatkalle, mutta bongasin lamput jostain vinkkilistalta, ja onneksi bongasin! Lampuille on ollut todella paljon käyttöä eri reissuilla.
Katja mulla tuli ihan sama mieleen, että telttavarusteista kuulisin mielelläni. Telttailu viehättäisi kovasti, mutta se on taas oma viidakkonsa, mistä ja millaisia varusteita kannattaisi hankkia. Puuh, hengästyttää jo ajatuskin.
Auton koko kyllä tosiaan kannattaa huomioida. Vaikka kahden aikuisen kanssa se ei välttämättä ole niin kriittistä,eikä tavaraa välttämättä kerry ihan niin hurjasti, mutta viime syksyn Italian Road tripillä perheen kansA huomasin, että upgrade isompaan autoon oli enemmän kuin tervetullut.
Italiassa koettiin myös sellainen yllätys, ettei meidän vuokrafirman autoilla saanut ajaa saarille. Siinä meni vähän suunnitelmat uusiksi, joten kaikki tällainenkin kannattaa toden totta huomioida
No sitten kantsii tsekata tuo postaukseni telttareissun varusteista. 🙂 Se löytyy täältä: https://www.unelmatrippi.fi/automatkailu-telttareissun-varusteet/
Ihan mahtava tietopaketti! Tämä täytyy pistää talteen ja kaivaa esille sitten kun asia on vähän ajankohtaisempi. Liikun reissussa tyypillisesti paikasta toiseen julkisilla, mutta mitä enemmän olen päässyt autoilun ja road trip tunnelman makuun niin sitä enemmän se on alkanut houkuttaa. Ihan just kohta on edessä Usan road trip, mutta haaveilen jo että muutaman vuoden sisällä olisi mahtavaa päästä kiertämään myös Eurooppaa autolla. Itse en vaan ole mikään huippukuski, että täytyy yrittää ruveta suostuttelemaan potentiaalisia kuskeja mukaan reissuun 😀
Hienoa, että tykkäsit! Noista yleisemmistä vinkeistä moni pätee myös sinne Jenkkeihin ja muuallekin. Toivottavasti teillä tulee upea reissu USA:ssa!
Ja hei, ajamaan oppii ajamalla. 🙂 Euroopassa on enimmäkseen ihan helppo liikkua autolla, joten ajamisesta ei tarvitse turhaan stressata liikoja. Ottaa vain rauhallisesti, niin kyllä se siitä.
Tässäpä oli paljon hyviä vinkkejä! Olet NIIN oikeassa, että maltti on valttia ja tämä tuppaa minulta aina unohtumaan, kun kiinnostuksen kohteita on niin monia! Myönnän minulle tuli automatkakuume, haluaisin myös kokeilla matka-autoilua… Tuo Fiat on ihana <3
Kiitos! On se kohteiden karsiminen välillä vähän hankalaa itse kullekin. 🙂 Monesta paikasta ei myöskään oikeasti voi etukäteen tietää, onko se tosi hieno ja kiinnostava vai ei. Vähän mitättömältäkin vaikuttava paikka voi olla livenä upea ja sama toisin päin. Mutta vaikka joku paikka olisi hienokin, niin kyllä viehätystä syö, jos se on päivän kymmenes kohde. Siinä väsyy, jos kiertelee liikaa. Se oma sopiva taso vain pitää löytää. 🙂 Toiset jaksavat paljon enemmän kuin toiset, ja jotkut ovat aika nopeita kiertelijöitä. Meillä Hemmon kanssa ei yleensä mene hirmu pitkään esim. museoissa tai jossain tienvarsipysähdyksillä, mutta riippuu tietysti paikasta ja tilanteesta.
Kauan kauan sitten teimme yhden reissun omalla autolla, silloin Ruotsin läpi ajaen ja muuten pääosin Saksaa sitten kierrellen. Sen jälkeen olemme mieluummin vuokranneet auton kohteesta ja ehkä vaan muutamaksi päiväksi kerrallaan – ja yleensäkin oikeastaan vaan silloin kuin auto on lähes ainoa tai selvästi helpoin tapa saavuttaa jokin kohde, kuten vaikka Kanadassa Halifaxista lähtien Prince Edward Island – no tämä ei ollut Eurooppaa, mutta eipä Kanada juuri Euroopasta autoilun suhteen eronnut 🙂
Kanadassa olen käynyt (toistaiseksi) vain Halifaxin lentokentällä, joten siellä autoilusta ei ole kokemusta, mutta uskon, että tuskin tosiaan eroaa kauheasti Euroopasta. 🙂
Auton vuokraaminen on varsinkin lyhyillä reissuilla monesti ihan hyvä vaihtoehto. Kaikissa maailmankolkissa on lukematon määrä paikkoja, joihin ei pääse käytännössä oikein mitenkään kätevästi paitsi autolla. Varsinaisilla automatkoilla pointtina on toki määränpään lisäksi tai jopa sijasta katsella niitä maisemia ja paikkoja siinä matkalla. Itse matka on siis ”se juttu”, ei pelkästään joku yksittäinen määränpää. Suuriin tai suurehkoihin kaupunkeihin pääsee yleensä helposti lentäen tai julkisilla, mutta sitten kun haluaa nähdä enemmän, pitää alkaa miettiä vaihtoehtoja. Bussit ja junat kulkevat varsinkin Euroopassa kattavasti, joten myös sillä tavalla pääsee vähän samanlaiseen meininkiin käsiksi kuin automatkoilla eli näkemään niitä reitin varrella olevia maisemia ja paikkoja. Ratkaiseva ero automatkojen ja näiden välillä kuitenkin on vapaus. Juna ja bussi kulkevat silloin kun kulkevat (eli aikatauluun ei voi vaikuttaa), ja junan tai bussin reittiä ei niin vain muuteta eikä sieltä voi päättää hypätä kesken pois. Automatkalla sen sijaan voi tehdä ihan mitä tahansa. 🙂
Olipas hyvin koostettu postaus!
Itsellä ei ole paljoakaan kokemusta autoilusta muualta kuin pohjoismaista ja USA:sta,mutta haaveissa siintää myös keski/etelä-Euroopan roadtrip.
Kiitos! Onhan siinä jo kokemusta, kun olet kerran Pohjoismaissa ja USA:ssa ajellut, koska moni ei autoile ulkomailla koskaan (eikä edes Suomessa). 🙂 Nyt vain Keski- ja Etelä-Euroopan automatkahaave toteutukseen! 🙂
Meidän autoilukokemukset rajoittuvat myös Pohjoismaihin sekä USA:hin. Kotimaassa tuli pyörittyä autolla paljon silloin kun lapset olivat pieniä. Niihin reissuihin oli kätevä yhdistää huvipuistokäynnit sekä kavereilla kyläilyt. Minua ihmetyttää vieläkin viime kesän Kalifornian reissulta se, ettei autovuokraamo tyrkyttänyt meille mitään lisävakuutuksia. Olin jo varautunut toimistoon mennessä siihen, että saamme tapella niistä, mutta kaveri ei inahtanutkaan mistää ylimääräisistä vakuutuksista. Onneksi ei sattunut mitään, koska en ole varma olisiko meillä ollut vakuutus korvannut esimerkiksi tuulilasin rikkoutumisesta. Tämä oli todella hyvä ja kattava vinkkikooste. Etsin tämän käsiini, jos saan miehen houkuteltua joskus roadtrippailemaan Keski-Eurooppaan 🙂
Kiva, että tykkäsit!
Meillä sattui USA:ssa kanssa noin, että vakuutuksia ei tyrkytetty, mutta isompaa autoa kyllä – ja tietysti hairahduimme. 😀 Auto oli kieltämättä hieno, mutta kyllä se alun perin valitsemamme pienempikin olisi varsin hyvin meille riittänyt. Mutta Amerikassa kaikki on suurta ja niin edespäin, että kerrankos sitä. 🙂
Hyviä vinkkejä automatkailuun! Autoilu tuo kyllä joustavuutta, ja usein onkin tehnyt mieli vuokrata auto matkakohteesta. Nykyään mulla ei kuitenkaan ole luottokorttia, joten vuokraaminen tyssää siihen 😀
Kiitos! Luottokortin puute voi tosiaan olla ongelma, varsinkin Jenkeissä. Siellä ei saa oikein mitään tehtyä ilman luottokorttia.
Kiitos tosi kattavasta infopaketista! Tällä hetkellä ei ole omaa autoa, joten road trip on jäänyt hieman suunnitteluasteelle. Autolla matkatessa voisi myös ottaa koiran kätevästi mukaan ja ei aina tarvitsis jättää loman ajaksi hoitoon vaan voisi reissata yhdessä parhaan kaverin kanssa. Junalla ollaan oltu matkalla, mutta tavaroiden ja koiran kanssa asemilla junien vaihtaminen ei ole ihan se helpoin homma.
Ole hyvä! 🙂 Koiran kanssa varmaan olisi kätevämpää, jos olisi oma auto tai vaikka kaverilta auto lainassa, mutta pääsee sitä tosiaan junallakin. Vähän vaivalloisempaa se varmasti koiran kanssa junalla on!
Ei vitsit, kiitos miten hyvän ja kattavan postauksen teit! Me ollaan kanssa hurahdettu automatkailuun Balkanin road tripin ja telttailun myötä. Nyt kesällä lähdetään kuukaudeksi omalla autolla ja teltalla Lappiin ja Norjaan, joten tämä postaus oli hyvinkin ajankohtainen.
Kiitos vielä, kun listasit noita vaihtoehtoja road tripille – löysin monta kivaa uutta kohdevaihtoehtoa! 🙂
Mahtavaa, teille tulee varmasti hieno reissu! Automatkailu on parasta! 😀
Olipas hyvä ja kattava tietopläjäys! Olen viime aikoina itsekin tehnyt pitkiä automatkoja Euroopassa, ja etenkin tuo Suomesta Keski-Eurooppaan pääsy aiheuttaa aina päänvaivaa: en pidä pitkästä lauttamatkasta, mutta samalla Balkanin tai Ruotsin läpi hurisuttelukin on aika puuduttavaa. Jos vielä tulee pitkiä automatka Suomesta eteläiseen Eurooppaan vastaan, haluan suunnitella sen niin, että voisi pysähtyä myös Etelä-Ruotsin söpöissä kylissä. Pitää tutustua paremmin sinun kaikkiin autoiluvinkkeihin!
Kiitos! Minua ja Hemmoa taas Ruotsi ei niin täysillä kiinnosta, vaikka siellä toki on nättejä paikkoja eikä Ruotsissa tietenkään mitään vikaa ole – kiva maa! Saksa ja muu Keski-Eurooppa vain vetävät meitä puoleensa paljon voimakkaammin, joten tykkäämme ennemmin mennä sinne suoraan lautalla. Mutta Ruotsin kautta mennessä kannattaa mielestäni käydä samalla katselemassa paikkoja eikä vain ajaa läpi, koska se läpi ajaminen on tosi puuduttavaa, kuten kirjoititkin. Tietysti se on makukysymys, mutta itse olen tuota mieltä. 🙂 Viime kesänä kävimme Ruotsissa Öölannissa ja olihan se tosi kaunis paikka!
Olipa kattava ja hyvä paketti! Juuri viime viikkoina olen varannut meidän kesän road tripin majoitukset ja vihdoin vuokra-autonkin. Meillä kohteena Itävalta ja Slovenia, muun muassa Bohinj-järvi, joka vilahteli tuolla kuvissa. En malta odottaa! Meillä on vain 8 päivä reissu ja neljä yöpymiskohdetta, se tuntuu ainakin vielä ihan hyvältä määrältä, mutta katsotaan, mitä mieltä ollaan loppuvaiheessa. 😀 Itävallassa autoa vuokratessa ongelmaksi ei oikeastaan tuntunutkaan muodostuvan rajanylitysmaksu (se on Sloveniaan mennessä vain reilu 50 eur0a) mutta Itävallassa on hirveän hintaiset vakuudet verrattuna moniin muihin maihin… Palaan varmasti vielä näiden vinkkien äärelle lähemin 🙂
Ihanaa reissua! Slovenia on kaunis maa, kuten myös Itävalta. Upeita maisemia molemmissa! Me olemme minusta joutuneet maksamaan ns. rajanylitysmaksun vain Balkanin automatkalla, koska olemme yleensä olleet liikkeellä omalla autolla maasta toiseen suuntautuvilla reissuilla. Hyvä huomio myös tuo vakuushomma!
Iso kiitos useammasta hyvästä postauksesta! Näitä on hyödyllistä lukea, kun ollaan suunniteltu ensimmäistä autoilureissua, johon on enää kuukauden verran aikaa 😁 Samalla myös into päästä jo reissuun kasvaa.
Tuo päivittäisen ajomatkan hahmottaminen on ehkä näin aloittelijana se vaikein asia. Mihin asti uskaltaa suunnitella ajavansa, kun aikaa on kolme viikkoa. Mutta tien päällähän sen näkee ja nimenomaan on se vapaus päättää mihin haluaa ja miten kauaksi aikaa 😊
Kiitos – ihanaa, että tykkäsit! 🙂 Ja ihan mahtavaa, että olette lähdössä ekaa kertaa autoreissulle! Päivittäisten järkevien matkojen hahmottaminen oli varmaan itsellekin silloin alussa se hankalin homma, kun ei oikein osannut arvioida asioita. Kyllä se siitä sitten lähtee sujumaan ja ne itselle parhaiten sopivat tavat toimia löytyvät. Upeaa reissua teille!
Hei sen verran palaan vielä kysymään! Onko teillä kokemusta leirintäalueille korttia, esim Camping Key Europe. Onko kokemuksia, onko kannattavaa? Ei varmaan haittaakaan, mutta 😁
Hyvä kysymys. CampingCard ACSI -kortti oli meillä harkinnassa, mutta jätimme sen kuitenkin hankkimatta, koska siinä alennukset ovat suurimmillaan sesongin ulkopuolella eli emme välttämättä pääsisi niistä täysimääräisesti hyötymään kesäaikaan matkustaessamme. Myös tuossa Camping Key Europessa näyttäisi nopeasti katsottuna olevan monilla leirintäalueilla alennus voimassa vain heinä-elokuun ulkopuolella (rajoitukset vaihtelevat leirintäaluekohtaisesti ja osassa myös kesäkuu on alennusten ulkopuolella). Me matkustamme usein kesäkuussa, koska silloin on vielä monin paikoin matala sesonki ja sen ansiosta edullisempaa, joten tuo kortti voisi toimiakin meille rajoitusten puolesta aika hyvin. Jos matkustusaika osuu enimmäkseen rajoitusten ulkopuolelle ja yöpyy usein leirintäalueilla, varmasti jostain kortista voi olla hyötyä, kunhan se vain käy tarpeeksi monessa paikassa! Parin yön takia en lähtisi mitään korttia ostamaan, koska silloin tuskin jää voitolle.
Hei,
Hyvää tekstiä ja paljon informaatiota. Lähtö kolmen viikon Euroopan autolomalle on ihan nurkan takana ja yksi merkattu kohde on mainitsemasi Stelvion solan serpeentiinitie Passo Stelvio. Tien ajamiseen kuluvasta ajasta (ajosuunta ylöspäin) on monenlaista tietoa netissä, toinen lähde mainitsee ajoajaksi 4h kun taas karttaohjelma ilmoittaa vajaat 40min. Mikähän on lähinnä totuutta kun matkaa taitetaan matkailuautolla? Myös Stelvion laskettelukeskuksessa olisi tarkoitus käydä kesälaskettelemassa.
Kiva kuulla, että tykkäsit postauksesta! Pistit aika pahan kysymyksen, koska meidän ajostamme Passo dello Stelvion kautta on jo muutama vuosi vierähtänyt, joten en valitettavasti muista enää tarkkaa ajamiseen mennyttä aikaa. En kyllä oikein mitenkään usko, että sen voisi ajaa 40 minuutissa, jos meinaa pysähdellä esim. ottamaan kuvia, ja onhan se tiekin aikamoista serpentiiniä, joten ei sitä kovin rivakkaa tahtia voi ajaa. Ja tietysti tuo kuluva aika riippuu siitä, mistä lähtee ja minne ajaa. Me lähdimme Iseojärveltä ja ajettiin jonnekin Füssenin seuduille. Tähän meni koko päivä aikaa, mutta tietysti me pysähtelimme paljon ottamaan kuvia. Tosi kaunis reitti!
Suunnittelemme ensi kesälle roadtrippiä Eurooppaan. Haaveena olisi Itävalta, slovenia, kroatia, Bosnia ja hertz, Montenegro ja sitten takaisin Suomeen. Ei ole yhtään hajua miten tälläistä reissua alkaisi rakentamaan. Tarkoitus olisi olla ehkä 5 vk reissussa. Onko liikaa maita tähän aikaan?:)
Ehkä lautalla Saksaan ja siitä lähteä sitten alaspäin ajelemaan. Ja tosiaan oma asuntoauto olisi käytössä 🙂 Miltäs tälläinen kuulostaa kokeneen korvaan?
Kiitos kysymyksestä! Tuohon ehtimisasiaan ei tietystikään ole yhtä oikeaa vastausta. Jotkut tykkäävät ajaa kerralla esim. 600 kilometrin pätkiä ja olla sitten paikoillaan vähän pidempään, kun taas itse tykkään pitää ajomatkat enimmäkseen lyhyempinä ja käydä sekä yöpyä useammassa paikassa lyhyitä aikoja. (Tai siis tykkäisin toki majoittua joka paikassa pidempäänkin, mutta käytettävissä olevat lomapäivät eivät sellaiseen taivu. 🙂 ) Lyhyemmillä etapeilla eteneminen johtaa siihen, että ihan älyttömän etelään ei ehdi, tai jos ehtii, niin missään ei ehdi olla kovin kauaa. Itselleni tämä tosiaan sopii, koska nimenomaan tykkään käydä monissa kohteissa samalla reissulla eikä haittaa, jos paikkaa vaihdetaan parin päivän välein. Jotkut toiset tykkäävät sitten ennemmin paahtaa pitkät pätkät eteläisimpään reitin kolkkaan ja viipyillä siellä sitten pidempään. Kannattaa miettiä, mikä on se oma tyyli, josta tykkää. Ja viimeistään kokeilemallahan se sitten selviää, jos ei oikein etukäteen osaa arvioida, miten olisi parasta toimia.
Käytännön tasolla Google on suunnittelussa aina ystävä. 🙂 Me suunnittelemme aina reittiä Google Mapsin avulla. Katson sieltä reittiohjeista, miten pitkä matka on ajateltujen yöpymiskohteiden välillä ja googlaan myös, onko matkalla jotain muuta nähtävää, missä voisi poiketa. Yritämme pitää automatkojen suunnittelussa ajopäivien kilometrimäärät keskimäärin noin 200-300 kilsassa, jotta homma ei menisi pelkäksi autossa istumiseksi. Eli suunnittelen Mapsiin jonkun reitin, jolla kohteet ovat toisistaan järkevien ajomatkojen päässä, ja sitten katson paljonko kilometrien kokonaismäärä olisi ja jaan sen suunniteltujen yöymiskaupunkien määrällä. Joku pätkä voi olla ajomatkaltaan vähän pidempi ja joku toinen lyhempi, mutta itse en tykkää mistään ”ajetaanpa suoraan Travemündestä Milanoon” -tyyppisestä automatkailusta vaan pyrin maltillisiin ajomatkoihin kerralla. Tässä kannattaa tietysti huomioida, että ihan pelkkiä kilometrejä ei voi tuijottaa, koska esim. Alppien vuoristoteillä kuluu aikaa ihan järjettömästi verrattuna tavalliseen suoraan maantiehen. Eli reittiprofiilia kannattaa myös miettiä – jo asuntoautonkin kannalta, koska jos se on kovin suuri, jotkut vuoristotiet voivat olla mahdottomia ajaa (tie voi olla niin kapea ja voi olla tunneleita, joista ei mahdu, jos auto on korkea).
Me teimme pari vuotta sitten viiden viikon automatkan, ja silloin ajoimme Kroatiaan Istrian niemimaalle, mutta emme sen pidemmälle. Reitillä oli paikkoja, jotka varmaan kiinnostaisivat teitä, joten linkkaan siitä kirjoittamani postauksen tähän, jos haluat tutkia tarkemmin: https://www.unelmatrippi.fi/5-viikkoa-autolla-euroopassa-reitti/. Etelää kohti pystyy ajamaan Saksan läpi ja takaisin vähän suoremminkin ja jos ajaa vähän pidempiä pätkiä kerralla, niin onhan se ihan mahdollista ajaa esim. Kotoriin saakka Montenegroon. Joka tapauksessa matkaa tulee yhteensä Travemündestä Kotoriin ja takaisin nelisentuhatta kilometriä, vaikka miten yrittäisi kikkailla. Jos yöpyisi vaikkapa 14 eri paikassa, niin silloin ajomatka olisi siirtymää kohti keskimäärin vajaat 300 kilometriä ja yöpymiset olisivat keskimäärin noin 2 yötä (laivalla kuluu pari yötä ja loput sitten itse reissussa). Se, onko tällainen tahti liian kiivas, riippuu sitten ihan ihmisestä. 🙂
Teille tulee varmasti ihan huippu reissu, nyt vaan suunnittelemaan! 🙂
Hei!
Kiitos todella, todella kattavasta käytännönläheisestä vinkkisivustosta! ( 10+++ tulee heti saavutettavista linkeistä, joita ei tarvitse lähteä etsimään, vaan on upotettu aina oikeaan kohtaan jutussa!) Täältä minä löydän loputtomasti ihania ja houkuttelevia juttuja ja vinkkejä!
Olen ollut omalla autolla 3 viikkoa Euroopassa (Hotelli) ja nyt uskallan käynnistää prosessin 2021 kesäksi TELTTALOIMAILU autoloma Euroopassa! (Saksa, Itävalta (Sveitsi) Italia, Ranska)
Kysymys! (Tai tietysti mikään vastaus ei ole yksiselitteinen, mutta kysyn! )
Mikä mielestäsi on (tai tarvitaanko edes?, helpottaako camping telttapaikan varaamista?) mikä on paras camping card, leirintäalue kortti? Itse katselin tuota ”ACSI” korttia, jolla voisi (käsittääkseni) varata jopa paikan etukäteen!? Onko sinulla mielipidettä? Kiittäen JT
Paljon kiitoksia kivasta palautteesta!
Meillä ei ole yleensä ollut varauksia leirintäalueille. Tämä siksi, että lähdemme yleensä heti kesäkuun alussa tai jopa toukokuun lopussa matkaan, ja Keski-Euroopassa on silloin vielä matalan sesongin aika eli väkeä ei ole vielä niin paljon liikkeellä kuin esim. heinä-elokuussa Keski-Euroopan loma-aikaan. Alkukesästä tilaa on ilman varauksiakin. Jos taas matkailee suosituimpaan aikaan, suosittelen tekemään varaukset, jos on tarkat etukäteissuunnitelmat siitä, missä haluaa yöpyä. Ei ole kiva jäädä ilman paikkaa. Monesti leirintäalueita on kyllä muutama lähekkäin tai samassa kaupungissa, joten jos yhteen ei mahdu, niin seuraavaan voi mahtua. Telttailijoita on myös vähemmän kuin karavaanareita – telttapaikka löytyy helpommin. Mutta kuten sanottua, heinä-elokuussa voi olla tosi täyttä, joten varaaminen voi olla tarpeen.
Camping-korteista en osaa oikein sanoa tarkemmin, sillä emme ole toistaiseksi hankkineet niitä. Kannattaa googlata eri korttien säännöt ja verkostot ja tutkailla, miten ne sopivat omiin suunnitelmiin. Mitä nyt joskus katseltiin, niin en löytänyt kovin hyvin meille sopivaa kannattavaa vaihtoehtoa, mutta riippuu paljon mihin aikaan matkailee (alennuksia on monesti vain tietyllä aikavälillä vuodessa), haluaako keskittää, kauanko viipyy matkalla eli paljonko öitä kertyy ja missä maissa matkailee. Joutuu vähän tekemääm tutkimustyötä, jos haluaa varmuuden, kannattaako kortti vai ei.
Mukavaa ensi kesän matkan suunnittelua! 🙂 Noista mainitsemistasi maista löytyy vaikka mitä kiinnostavaa nähtävää!
Hei!
Kiitos vastauksesta! Lisä kysymys koskien touko/kesäkuun mahdollisesti ajottuvaan telttailu ajankohtaan. Mitä kelejä on esim. Itävallan vuoristo/serpenttiiniteillä? (Ymmärrän toki,ettei säätietoja voi antaa, mutta tarkoitan yleisellä tasolla). Entä onko yöt vielä kylmiä touko/kesäkuussa? Tarvitaanko kahden vuodenajan makuupussit? Nukkuisi vissiin tarvitaan (omaan) auton tuulilasiin ympäristö/tietämiini tarroja onko näistä vinkkejä/ kokemusta? Kiitos paljon!!
Noin yleisesti alkukesästä kannattaa lähinnä varmistaa se, että suunniteltu ajoreitti Alppien yli on jo aukaistu talven jäljiltä. Korkeimmalla tai lumisimmilla seuduilla menevät tiet voivat olla kesäkuun alussakin vielä kiinni. Sama koskee tunneleita, ja niitä vuoristossa riittää. Mutta ei siellä teillä sitten enää lunta ole kesäaikaan, kun tie on avattu.
Alkukesästä on usein öisin viileää, kuten Suomessakin. Omasta mielestäni suht ohuellakin makuupussilla silti pärjää teltassa, kun laittaa sitten enemmän vaatetta yöksi ja joskus myös pipon. Tuskin sentään pakkasta on. Jos haluaa pelata varman päälle, vähän paksumpi makuupussi mukaan. Ylhäällä vuoristossa yöpyessä on tietenkin huomattavasti viileämpää kuin alempana.
Moottoritietarran (esim. Itävalta ja Sveitsi) saa ostettua tien päällä huoltoasemilta, mutta sitä ei tietysti tarvitse hommata, jos välttelee motareita. Voimassaoloaika ja hinta vaihtelevat riippuen maasta. Päästötarrat ovat ehkä hieman hankalampi homma, kun niissä on eri maissa erilaisia käytäntöjä, jotka päivittyvätkin usein. Voi olla esim. rajoituksia kaupunkien keskustoissa ajamisesta saastuttavalla autolla, ja nuo alueet voivat vaihdella. Toisaalta isoissa vieraissa kaupungeissa ei ehkä muutenkaan ole kiva ajella aivan ytimessä, joten sinänsä nämä saa mahdollisesti vältettyä pysymällä poissa keskustoista. Mutta joskus rajoitetut alueet voivat olla isojakin. Esim. Autoliiton sivuilta ja kunkin maan matkailusivustoilta löytyy tietoa säännöksistä. Jos päästötarra vaikuttaa reittisuunnitelman pohjalta tarpeelliselta, voi olla helpointa tilata se hyvissä ajoin ennen matkaa kotiin toimitettuna Autoliitosta tai paikallisilta viranomaisilta (Ranskan osalta toimimme viimeksi näin) tai sitten sen voi hommata paikan päällä katsastusasemalta (me ostimme viime reissulla Saksan tarran katsastusasemalta).
Hei!
Kiitos vastauksesta! Aikaa on reilusti syksyn pimeydessä ja talven viimassa suunnitteluun (kesäkuu -21). Vuonna 2010 pakkasimme vain auton ja lähdimme reissuun. Minun täytyy paneutua vielä noihin maksuihin ja tarroihin, kunhan reitti alkaa hahmottumaan (ongelma, kun on niin paljon mielenkiintoista paikkaa, tietä ja nähtävää). kiitos avusta ja hyviä reissuja myös teille! T: JT
Joo, nyt on hyvin aikaa suunnitella! Tuttu tunne tuo, että on niin paljon kiinnostavia paikkoja, ettei oikein tiedä minne lähtisi! Mutta kyllä se reitti siitä alkaa hahmottua. 🙂 Hyvää suunnittelua ja upeaa reissua sitten ensi kesänä!
Hei, on mahtavan syvällinen ja yksityiskohtainen blogi – kiitos kirjoittajalle.
Onko paikalla työsuhdeautolla lomareissuja tehneitä lukijoita? Saan käyttööni työsuhdeauton tämän vuoden alussa ja aihe kiinnostaa. Vapaa-autoetuhan tarkoittaa sitä, että työnantaja kustantaa polttoainekustannukset myös yksityisajojen osalta (mahdollistaen siis myös lomamatkojen tekemisen).
Tiedän, että tämä on vähän ammattiryhmä sidonnainen asia ja kaikilla ei ole mahdollisuutta harkita autoetua työnsä puolesta, mutta asiaan kannattaa ainakin tutustua(: