Teimme kesäkuussa kuukauden mittaisen automatkan, jonka reitti kulki kuuden Euroopan maan kautta. Maat olivat Saksa, Ranska, Italia, Slovenia, Itävalta ja Tšekki (ja lopuksi uudelleen Saksa). Lähdimme matkaan omalla autolla Suomesta. Tutustu automatkan reittiin ja kohteisiin ja poimi vinkit omille reissuillesi! Postauksen lopusta löydät myös kartan matkareitistämme kohteineen ja nähtävyyksineen.
Eurooppaan retkeilyautolla
Aloitimme matkan toukokuun lopussa hurauttamalla ties monettako kertaa Finnlinesin autolautan kyytiin Helsingin Vuosaaressa. Rennon laivamatkan jälkeen aloitimme varsinaisen autoilun Saksan Travemündestä. Myös paluun Suomeen teimme samaisella autolautalla toiseen suuntaan.
Meillä oli alla oma retkeilyauto, jonka ansiosta pystyimme yöpymään joustavasti eri paikoissa: matkaparkeissa, tavallisilla parkkipaikoilla ja leirintäalueilla. Reitin varrella oli muutama kohde, joissa emme olisi ilman matkailuautoa voineet tai aikoneet yöpyä, mutta muuten reittimme kohteet sopivat täysin myös hotelleissa tai vastaavissa yöpyville matkailijoille.
Laivalla vietettyjä öitä lukuun ottamatta vietimme kaikki matkayöt omassa sängyssä auton perällä. Emme tarvitse yöpymiseen sähköliitäntää autolle, mutta parissa paikassa otimme sen silti. Jutussa mainitsemani majoitusten hintatiedot ovat kahdelta hengeltä ja 6-metriseltä retkeilyautolta.
Saksa menomatkalla: ihania ristikkotaloja, viiniä ja teollisuushistoriaa
Saksassa ensimmäinen varsinainen tutustumiskohteemme oli lännessä Dortmundin pohjoispuolella sijaitseva Osnabrück. Se valikoitui kohteeksi ihan siitä syystä, että emme olleet aikaisemmin käyneet siellä. Yritämme yleensä löytää matkareitille uusia paikkoja.
Osnabrückin kaupunkikuva osoittautui kävelykierroksen perusteella varsin viehättäväksi. Piipahdimme muun muassa valtavassa St. Petruksen kirkossa ja maistamassa paria olutta Rampendahlin panimolla, jonka hieno rakennus kuuluu kaupungin vanhimpiin. Panimon historia ulottuu peräti 1430-luvulle.
Lisää upeita rakennuksia oli vuorossa myös seuraavassa kohteessamme Bad Münstereifelissa. Söpö, kapean joen halkoma pikkukaupunki on ehkä hieman yllättäen myös outlet-keskus, joten siellä on hyvät ostosmahdollisuudet.
Bad Münstereifelia koetteli vuoden 2021 heinäkuussa paha tulva, mistä on merkkejä edelleen. Talojen seinissä on kylttejä, joista voi nähdä, miten korkealle ja millaisella vauhdilla tulvavesi katastrofin aikaan nousi. Jotkut rakennukset ovat vielä kunnostamatta, mutta se ei jäänyt kaupungista päällimmäisenä mieleen. Tapahtuneista tuhoista huolimatta ristikkotalojen täyttämä Bad Münstereifel on todella hienon näköinen.
Seuraavaksi jatkoimme matkaa Moselin varrelle Cochemiin, joka sijaitsee kuuluisalla viinialueella. Olimme piipahtaneet siellä ohikulkumatkalla aiemmilla reissuilla, mutta nyt halusimme viettää siellä muutaman yön.
Cochemiin meitä veti Reichsburg Cochem, kaupungin yllä kohoava upean näköinen linna, jossa kävimme opastetulla kierroksella. Olin käynyt linnassa kerran lapsena ja haaveillut uusintakäynnistä pitkään. Toinen syy Cochemin vetovoimaan oli viini, jota halusimme sekä maistaa että hankkia jokusen pullon kotiin viemisiksi. Moselin viinit ovat erinomaisia. Kävimme Cochemista käsin myös ihanalla maisemaristeilyllä Moselilla.
Lue myös: Cochemin linna Reichsburg – yksi Saksan helmistä
Menomatkan viimeinen kohteemme Saksassa oli Saarlandin osavaltiossa eteläisessä Saksassa sijaitseva Völklingen. Siellä yöpymisen jälkeen saimme rastin seinään: nyt olemme viettäneet vähintään yhden yön jokaisessa Saksan osavaltiossa. Völklingen oli kuitenkin ollut haavelistallamme jo pitkään ja ihan muista syistä kuin minkään osavaltiobongauksen takia.
Völklingenissä nimittäin sijaitsee Völklingenin ruukki (Völklinger Hütte), joka on harvoja 1800- ja 1900-luvun alun ehjänä säilyneitä terästehtaita ja Unescon maailmanperintökohde. Valtavat tehdastilat toimivat nykyään museona ja taidenäyttelytilana. Paikka on monipuolinen ja niin erikoinen, että vierailu vaati jälkikäteen aika pitkää sulattelua ennen kuin sain muodostettua siitä kunnollisen mielipiteen.
Yöpymiset menomatkalla Saksassa hintoineen:
- Lyypekki: Wohnmobilstellplatz Citti-Park -matkaparkki, 1 yö, ilmainen
- Osnabrück: Stellplatz Osnabrück City -matkaparkki, 1 yö, 15 euroa
- Bad Münstereifel: Eifelbadin parkkipaikka, 1 yö, ilmainen (maksuautomaatit olivat poissa käytöstä)
- Cochem: Mosel Camping Cochem -leirintäalue, 2 yötä, 62,80 euroa sisältäen sähkön
- Völklingen: Stellplatz Völklinger Hütte -matkaparkki, 1 yö, ilmainen
Ranska: herkkuruokaa, viehättäviä kaupunkeja ja huikeita vuoristoteitä
Ranskassa olimme ensin aikeissa suunnata Dijoniin, mutta sääennusteiden takia muutimme hieman reittiä ja valitsimme ensimmäiseksi kohteeksi nätin Besançonin kaupungin. Se tunnetaan muun muassa Viktor Hugon synnyinkaupunkina.
Myös Besançonissa on linnoitus, mutta se ei tehnyt meihin kovin suurta vaikutusta. Sen sijaan itse kaupunki oli varsin viihtyisä. Terassien täyttämät jokirannat olivat täynnä ihmisiä ja talot hyvin ranskalaisia: koristeellisia, vaaleasta kivestä rakennettuja ja kauniita.
Seuraava kohde oli meille entuudestaan tuttu Annecy, jonka sanotaan usein olevan Ranskan kaunein kaupunki. Pidin Annecyä aivan ihastuttavana paikkana ensimmäisellä vierailullamme joitakin vuosia sitten ja olin siitä asti haaveillut uusintakäynnistä. Nyt se toteutui, ja Annecyn hohde ei toisellakaan kierroksella himmentynyt.
Annecyssä oli mukavaa ihan vain kuljeskella kaduilla ja ihailla upeita rakennuksia ja kanavia sekä nauttia maisemista Annecy-järven rannalla. Kävimme tutustumassa Annecyn linnaan, jonka näyttelyissä on esillä taidetta ja paikallista historiaa. Annecyssä on paljon fondueravintoloita, joten kävimme myös todella herkullisella fondueillallisella, kun siihen oli niin hyvä tilaisuus.
Kaupunkielämän jälkeen oli vuorossa luontoa maisemateiden muodossa. Minulla on pitkä haavelista kiinnostavista vuoristoteistä, mutta kesän alussa osa teistä on vielä talven jäljiltä kiinni, joten se helpotti valitsemista.
Päätimme kurvailla Col d’Izoardin (korkein kohta 2360 m), Col de Varsin (2108 m) ja Col de la Bonetten (2715 m). Nämä kolme vuoristotietä sijaitsevat käytännössä peräkkäin, joten niiden yhdistäminen samalle reitille onnistui kätevästi. Vietimme matkalla yhden yön levikkeellä vuoristossa Col d’Izoardin varrella. Ikimuistoinen yö! Myös Col de la Bonetten harvinaisen korkeat kinokset tien varressa jäivät lähtemättömästi mieleen.
Lue myös postaus Autolla Ranskassa: Col de la Bonetten vuoristotie.
Meinasimme ajella myös jo aiemmilta matkoilta tutun Col de la Lombarden kautta Italiaan, mutta se oli vielä suljettu, joten jouduimme suuntaamaan aiottua lähemmäs rannikkoa päästäksemme Italian puolelle. Etappiyöpaikkana toimi tästä syystä melko sattumanvaraisesti valikoitunut L’Escarènen juna-asema, jossa oli matkailuautoille oma ilmainen parkkialue. Mikäs siinä!
Yöpymiset Ranskassa hintoineen:
- Besançon: Aire de camping-car Besançon -matkaparkki, 1 yö, 5,60 euroa
- Annecy: Parking Romains -parkkipaikka, 2 yötä, 9,70 euroa
- Col d’Izoard: levike vuoristotien varrella, 1 yö, ilmainen
- L’Escarène: Parking de la gare -matkaparkki, 1 yö, ilmainen
Italia: kumpuilevia viiniviljelmiä ja kauniita kaupunkeja
Ranskasta Italian puolelle päästyämme suuntasimme Piemonteen Langhen viinialueelle. Se tunnetaan erityisesti maineikkaiden barolo-viinien valmistuksesta. Teimme alueella pienen maisemakierroksen eri kylissä. Kumpuilevat, viiniviljelmien täyttämät kukkulat ja pienet kylät siellä täällä ovat ilo silmälle, ja viiniäkin toki pääsimme maistamaan.
Olimme Langhen alueella yötä ruutukaavaan rakennetussa Cherascossa ja viehättävässä La Morrassa, joista molemmista löytyy matkailuautoilijoille ilmaisia pysäköintimahdollisuuksia. Italia on muutenkin Ranskan tavoin hyvä maa automatkailun näkökulmasta, sillä myös maksuttomia pisteitä veden täyttöön ja tyhjennykseen on paljon. Näin hienosti järjestetyt fasiliteetit ilahduttavat suuresti matkailuautolla matkustavia.
Lue myös juttu Italian Piemonte: kumpuileva Langhen viinialue
Langhen viinialueelta jatkoimme matkaa Adrianmeren puolella lähellä Venetsiaa sijaitsevaan Trevisoon. Siellä vierailu oli meille vain lyhyt pysähdys, sillä olimme perillä vasta illansuussa. Kaupunki osoittautui kuitenkin pienen kävelykierroksen perusteella niin kauniiksi, että sinne täytyy joskus palata. Kanavat ja vanhat rakennukset ovat minun silmissäni voittamaton yhdistelmä.
Italiassa pysähdyimme vielä yhdeksi yöksi Triesteen, joka on ihan nätti paikka sekin. Trevison jälkeen kaupunki ei ehkä tuntunut niin upealta kuin se olisi varmasti voinut tuntua. Olimme Triestessäkin perillä vasta illansuussa, sillä emme pitäneet kiirettä Trevisosta lähtiessä ja ajelimme perille hissukseen. Emme ehtineet tehdä Triestessä muuta kuin käydä pienellä kävelyllä keskustassa ja nauttia illallisen ravintolassa.
Yöpymiset Italiassa hintoineen:
- Cherasco: Area sosta camper (Piazza Giovanni Paolo II) -matkaparkki, 1 yö, ilmainen
- La Morra: Area sosta camper (Piazza Vittorio Emanuele) -matkaparkki, 1 yö, ilmainen
- Treviso: Stopover Camping Area (Via Castello d’Amore) -matkaparkki, 1 yö, ilmainen
- Trieste: sataman parkkipaikka, 1 yö, 3 euroa
Slovenia: patikointia rotkossa ja kaunista luontoa joka puolella
Ajelimme Triestestä Slovenian puolelle katsastamaan päiväseltään Piranin rantakaupungin ennen kuin jatkoimme sisämaahan Tolminiin. Istrian niemimaalla sijaitseva Piran toi vahvasti mieleen Kroatian rantakaupungit Porečin ja Rovinjin samaisella alueella. Hyvin nättiä!
Tolminiin suuntasimme puhtaasti sieltä löytyvien Tolminin rotkojen takia. Rotkoissa patikointi oli kevyttä, sillä reitti ei ole erityisen vaikea, mutta sitäkin kauniimpi. Ensimmäinen rotkopatikointikokemuksemme taisi muuten aikanaan olla Sloveniassa Bledin lähellä sijaitseva Vintgarin rotko, jota voi ehdottomasti suositella. Tolminin rotkot eivät jääneet yhtään huonommalle sijalle.
Lue myös postaus Slovenian kaunis luonto: Tolminin rotkot.
Vietimme Sloveniassa aikaa myös kauniilla, mutta ruuhkaisella Bohinjin seudulla, missä tapasimme ystävämme Tonin ja Annen muun muassa Elämää nomadina -blogin takaa. Lisäksi vietimme rentouttavan yön turkoosin Soča-joen varressa Bovecissa ennen kuin kurvailimme noin 1600 metriin kohoavan Vršič Pass -nimellä tunnetun vuoristotien.
Slovenia on tyrmäävän kaunis maa ja siksi suosittu matkailukohde, mutta suosiolla on myös kääntöpuolensa. Suosituilla Bohinjin ja Bledin seuduilla kesäkuu on jo ruuhkaista aikaa, toisin kuin suurimmassa osassa muuta Eurooppaa. Meidän reissullamme ryysikseen vaikutti varmasti myös sateisten viikkojen jälkeen kauniiksi vaihtunut sää, joka sai ihmiset liikkeelle. Esimerkiksi Vršičin vuoristosolatien korkeimmalla kohdalla ei mahtunut edes pysähtymään ollenkaan ruuhkan takia.
Yöpaikkaa tai edes hetkeksi parkkipaikkaa matkailuautolle oli muutenkin paikoin vaikea löytää – leirintäalueet olivat tupaten täynnä ja Sloveniassa on todella paljon kieltoja matkailuautoilla ajamiselle ja pysäköinnille. Kiellot ovat ymmärrettäviä maan suursuosion mukanaan tuomien mahdollisten lieveilmiöiden takia, mutta samalla matkailuautoilijan näkökulmasta Euroopassa on parempiakin maita matkailla kuin Slovenia.
Yöpymiset Sloveniassa hintoineen:
- Tolmin: Kamp Siber Tolmin Dolina Soče -leirintäalue, 1 yö, 30 euroa
- Bohinj (Bohinjska Bistrica): Camping Danica -leirintäalue, 1 yö, 40 euroa sisältäen sähkön
- Bohinj (Srednja Vas v Bohinju): Caravan park -matkaparkki, 1 yö, 25 euroa
- Bovec: Camping Liza -leirintäalue, 1 yö, 41 euroa
Itävalta: uiskentelua ja veneilyä näteillä järvillä
Tietyt seudut myös Itävallassa ovat hyvin suosittuja, joten vaikka karistimme Slovenian pölyt renkaista, emme päässeet vielä eroon ryysiksestä omien kohdevalintojemme takia.
Vietimme Itävallassa aikaa nauttimalla järvistä. Yövyimme ensin viehättävän Millstätter Seen rannalla, ja järveen tuli heitettyä myös talviturkki. Huristelimme supersuositun Hallstattin ohitse syvemmälle Salzkammergutin alueelle, joka on tunnettua lomailuseutua.
Etsinnän jälkeen yöpaikka löytyi lopulta Mondseen rannalta, joten pääsimme taas uimaan. Mondseellä kävimme myös tutustumassa itse Mondseen kaupunkiin, joka on Itävallan Romantikstraβe-matkailureitin varrella. Kaikkiaan 380 kilometrin mittainen reitti kulkee Salzburgista Wieniin. Mondseen pienessä kaupungissa on viehättäviä vanhoja rakennuksia, mutta minulle vaikuttavinta oli silti tekemämme veneretki uskomattoman turkoosilla järvellä.
Yöpymiset Itävallassa hintoineen:
- Millstätter See: Terrassencamping Pesenthein -leirintäalue, 1 yö, 34,80 euroa
- Mondsee: Seepension & Camping Nussbaumer -leirintäalue, 2 yötä, 64 euroa
Tšekki: mahtava juhannusfestivaali
Tšekissä meille selvisi vasta paikan päällä Český Krumlovissa, että kaupungissa oli juhannusviikonloppuna kolmipäiväinen historiallinen kaupunkifestivaali. Se järjestettiin jo 36. kerran. Englanniksi tapahtuma kulkee nimellä Five-Petalled Rose Festival, ja sen pointtina on muistaa ja juhlia Český Krumlovin historiaan keskiajalla merkittävästi vaikuttanutta Rožmberkin perhettä.
Festivaali oli kaikkiaan todella vaikuttava: monet olivat pukeutuneet upeisiin keskiaikaisiin asuihin, lavoilla oli muun muassa erilaisia musiikkiesityksiä, ja lisäksi oli pontevia paraateja ja pimeyden laskeuduttua dramaattinen soihtukulkue. Satuimme kaupunkiin juuri oikeaan aikaan: meininki oli katossa ja meillä oli paras juhannus aikoihin! Český Krumlov ihastutti myös muuten, sillä kaupunki on hyvin kaunis.
Tšekissä toinen pysähdyspaikkamme oli Karlovy Vary, joka tunnetaan vanhana kylpyläkaupunkina. Sieltä ei jäänyt paljoa raportoitavaa, sillä kävimme vain kävelykierroksella ja syömässä keskustassa, ja muuten aika kului muun muassa itsepalvelupesulassa pyykkisavottaa hoidellen. Keskustassa valmistauduttiin kovalla tohinalla kansainvälisiin elokuvafestivaaleihin, jotka pidettiin viikko meidän vierailumme jälkeen.
Yöpymiset Tšekissä hintoineen:
- Český Krumlov: P-Karavan Český Krumlov -matkaparkki, 2 yötä, 49,50 euroa (1200 CZK)
- Karlovy Vary: Non-stop parking (Západní 1800/19) -parkkipaikka, 1 yö, 8,25 euroa (200 CZK) (hinnan piti olla kyltin mukaan merkittävästi enemmän, mutta tämä meiltä veloitettiin)
Lue myös postaus Ihana Český Krumlov!
Saksa paluumatkalla: taidetta, historiaa ja upeita rakennuksia
Saksaan palattuamme yövyimme lähellä Tšekin rajaa sijaitsevassa Zwickaussa, jonka keskustassa oli kovasti remonttia eikä se siksi näyttänyt parhaita puoliaan. Matkaparkissa joen varrella oli kyllä mukavan rauhallista.
Leipzigissa sen sijaan nautimme taas myös kulttuuripuolesta, kun kävimme katsomassa taiteilija Yadegar Asisin huikean panoraamanäyttelyn ja vierailimme Stasi-museossa.
Kävimme keväällä Berliinissä katsastamassa siellä sijaitsevan Asisin Die Mauer -panoraaman ja tykkäsimme siitä niin paljon, että Leipzigissa oli aivan selvää, minne suuntaamme ensimmäisenä. Leipzigin panoraama kuvaa Rouenin katedraalin ympäristöä impressionistien kultakaudella 1800-luvun lopulla. Teos on todella taidokas ja aivan valtavan kokoinen. Sitä katsellaan lattiatason lisäksi monikerroksisen katselutasanteen päältä. Suosittelen lämpimästi!
Leipzigin Stasi-museo puolestaan on aika kompaktin kokoinen ja aiheeltaan tietysti kiinnostava. Vierailulla kannattaa ottaa tarjottu ääniopastuslaite ja myös käyttää sitä, sillä tekstit ovat lähinnä saksaksi ja aika pienellä printillä. Vaikka saksa taittuisi loistavasti, kaikkien tekstien lukeminen läpi olisi aikamoinen suoritus. Museo sijaitsee entisessä Stasin talossa, joka tunnetaan nimellä Runde Ecke eli pyöreä kulma.
Viimeinen kohteemme Saksassa ennen kotiinpaluuta oli Lüneburg. Olimme piipahtaneet siellä eräällä aiemmallakin matkalla, mutta nyt jäimme yöksi. Keskustassa on upeita vanhoja taloja ja myös tunnelma oli viihtyisä.
Yöpymiset ”paluumatkalla” Saksassa hintoineen:
- Zwickau: Wohnmobilstellplatz der Stadt Zwickau -matkaparkki, 1 yö, ilmainen
- Leipzig: Stellplatz Parken am Goldstück -matkaparkki, 2 yötä, 40,96 euroa
- Lüneburg: Wohnmobilstellplatz Sülzwiesen -matkaparkki, 1 yö, 18 euroa sisältäen sähkön
Kuukauden mittaisen automatkan reitti kartalla
Alla olevalta kartalta näet matkareitin, yöpymiskohteet, ajamamme maisemareitit sekä tärkeimmät koluamamme nähtävyydet ja vierailukohteet. Matka oli jälleen kerran onnistunut ja reissulta jäi käteen runsaasti ihania muistoja. Kirjoitan monesta kohteesta vielä erikseen tarkemmin ja lisään linkit tähän postaukseen.
Lue myös:
- Road trip Euroopassa: kootut vinkit
- Parhaat vinkit automatkan reitin suunnitteluun
- Kuukauden automatka: Ranska ja Baskimaa
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:
Todella kiva roadtrip! Tykkään lukea näitä reittiyhteenvetoja ja niihin sisällytettyä tilastoa. Itse ei riitä kärsivällisyys toteutuneiden kulujen tai kilometrien kirjaamiseen, vaikka kiinnostavaa se oli. Mukavasti teillä oli matkan aikana kulttuuria, kaupungilla vaeltelua ja luontokohteita.
Oli ihana reissu, jälleen kerran! 🙂 Meillä on ollut tapana nyt jo yli kymmenen vuotta kirjata kaikki reissukulut ylös, ja minulta löytyy kyllä kaikenlaisia muitakin Exceleitä ja listoja niin matkailuun kuin vähän muihinkin asioihin liittyen. On kiva, ettei tarvitse luottaa vain muistiin ja spekuloida vaan voi tarkistaa. 🙂
Teillä on ollut jälleen upea reissu! 😍 Aikamoiset hintaerot yöpymisissä. Sloveniassa ja Itävallassa osataan ottaa rahat pois. Me käytiin Sloveniassa huhtikuussa ja silloin ei vielä pahoja ruuhkia tai väenpaljoutta ollut Bledin ja Bohinjin seudulla, mutta keskikesällä eri meininki. Keski-Euroopassa riittää hienoja kohteita.
Jep, Sloveniassa ja Itävallassa leirintäalueiden hinnat eivät ole erityisen edullisia. Näissä maissa ei myöskään ole oikein OK yöpyä missään muualla kuin leirintäalueilla, joten melkein väkisin tulee jonkin verran majoituskustannuksia (jos ei sitten ota riskiä siitä, että tulee sanomista tai peräti sakot). Mutta ovat leirintäalueet usein hinnoissaan myös esim. Italiassa. Sieltä vaan on aika helppo löytää myös ilmaisia paikkoja, joten siinä voi halutessaan säästää.
Mukava kuulla, että Sloveniassa Bledin ja Bohinjin seutu ei sentään ole ympäri vuoden täynnä väkeä. Hyvähän se toki on, että turisteja on, sillä matkailijat tuovat alueille rahaa, mutta liian isot väkimäärät tuovat valitettavan usein myös lieveilmiöitä ja muutenkin viihtyvyys alkaa jossain vaiheessa kärsiä.
Voi miten ihana reissu teillä on jälleen ollut! Lukiessani tunnistin todella useita paikkoja, joissa mekin olemme olleet vuosien mittaan. Saksassa on tosi kiva keräillä uusiakin kokemuksia, kun niitä koko ajan riittää. Ihailin yöpymishintojanne, voi kunpa se olisi mahdollista meillekin, mutta ei vain ole, siksi pitää aina löytää jotain muuten edullista. Löydämme kyllä, keskiarvot liikkuvat normaalisti vähän yli noin viidenkympin, eli ei paha. Slovenia näyttää ruuhkautuneen lisää vuosi vuodelta. Me olemme useimmat matkamme jo pystyneet tekemään sesonkien ulkopuolella, mikä on ollut kyllä meille hyvä. Tuo Bad Münstereifel oli muuten tosi kiva joulumarkkinoiden aikaan.
Sesongin ulkopuolella matkaillessa pystyy säästämään majoituskustannuksissa merkittävästi. Meilläkin talvikaudella esim. Espanjassa majoitukset ovat olleet hyvin edullisia, usein noin 40-50 euron luokkaa kahdelta hengeltä per yö hotelleissa, majataloissa ja kalustetuissa asunnoissa. (Siksipä tuntuukin aika hurjalta, jos leirintäalue maksaa lähemmäs 40 euroa tai ylikin, mutta sesonki vaikuttaa!)
Hyvä vinkki tuo joulun aika Bad Münstereifelissa. Täytyy laittaa korvan taakse!
Teillä oli jälleen todella mahtava reitti täynnä hienoja kohteita! Muutamia meille ennestään tuttuja, ja paljon sellaisia mitkä pitää lisätä omaan karttaan. Vaikka välillä on ihana ”karata” jonnekin kaukomaille, niin Eurooppa on kyllä ihan loputon aarreaitta matkailijoille, ja erityisesti omalla (retkeily)autolla kierrellen. Kiitokset tässäkin hauskasta illasta Sloveniassa sekä linkkauksesta, katsotaan missä maassa nähdään seuraavan kerran 😀
Haha, se jää nähtäväksi! Toivottavasti joka tapauksessa nähdään taas pian! 🙂
Euroopassa riittää tosiaan koluttavaa ja näillä autoreissuilla ehtii aina nähdä tosi paljon eri paikkoja, jos vain haluaa. Ja mehän haluamme. 🙂 Olen silti samaa mieltä, että kaukomaille on enemmän kuin ihana aina välillä ”karata”. Vaihtelu virkistää, sillä Eurooppa on kuitenkin mm. kulttuurisesti niin tuttua aluetta, että isoja ihmetyksen aiheita ei juuri tule vastaan (ainakaan enää nykyään, kun on jonkin verran tullut tässä vuosien mittaan kierreltyä eri puolilla Eurooppaa). On kiinnostavaa nähdä aina uusia puolia ja paikkoja maailmasta.