Autolla Australiassa: Great Ocean Road, osa 2

Artikkelikuva - 12 Apostles, Great Ocean Road, Australia

Great Ocean Road oli haaveissamme vuosia, ja nyt viimein olimme ajamassa sitä. Mikä tunne! Jatkaessamme Great Ocean Roadilla matkaa Teddy’s Lookoutilta Mount Defiancen näköalapaikalle ja sieltä eteenpäin alkoivat levikkeet olla yhä täydempiä. Olimme lähteneet aikaisin liikkeelle, mutta auttamattomasti supersuositulla turistitiellä väkeä tuuttaa levikkeille jatkuvalla syötöllä. Liikenne on kuitenkin sujuvaa eikä tiellä sentään jonossa tarvitse körötellä. Tunnetuimmat maamerkit – kalkkikivestä muodostuneet erilaiset pylväät ja kaaret – ruuhkautuvat erityisen pahasti, mutta esimerkiksi 12 apostolin kohdalla on isot parkkialueet. Siitä huolimatta parkkipaikan löytämiseen voi mennä tovi.

Tienvarsinäkymä, Great Ocean Road, Australia
Great Ocean Road kulkee välillä aivan rannan tasossa, välillä korkeuksissa.

Vuokra-automme levikkeellä, Great Ocean Road, Australia
Vuokra-automme yhdellä Great Ocean Roadin monista levikkeistä, joille pysähdyimme.

Tienvarsinäkymä, Great Ocean Road, Australia

Great Ocean Roadin varrella voi nähdä koaloja

Ennen Twelve Apostles -näköalapaikalle ehtimistä huomasimme Wongarran kohdalla olevalla levikkeellä ihmisten tuijottelevan puiden yläosiin. Arvasimme, että siellä olisi varmasti karvaisia ystäviämme, joten mekin pysähdyimme katsomaan koaloja. Siellä niitä retkotti puunhaarassa kolme ilahduttamassa ohi ajavien ihmisten päivää.

Cape Pattonin kohdalla oli jälleen hieno näköalapaikka, johon myös pysähdyimme. Apollo Bayssä kävimme kiertelemässä markkinoita, kun sellaiset sattuivat kylän keskellä juuri tuolloin olemaan. Apollo Bayn jälkeen Great Ocean Road kaartaa hetkeksi pois rannikolta maalaismaisemiin. Tuolla pätkällä poikkesimme turistitieltä Cape Otwayhin ja sillä pätkällä näimme puissa kuusi koalaa. Voittajafiilis!

Sisämaassa Great Ocean Roadin varrella, Australia
Great Ocean Roadin varrella sisämaassa on vehreää.

Koala puussa, Cape Otway, Great Ocean Road, Australia

Drive on left -tiekyltti, Great Ocean Road, Australia

Tienvarsimaisema, Great Ocean Road, Australia

Rannalla, Great Ocean Road, Australia
Apollo Bayssä poikkesimme kävellen rannalle katselemaan maisemia.

Pysähdyimme vielä Glenairen tietämillä Castle Coven näköalapaikalla, joka oli näppärästi suoraan levikkeen vieressä muutaman metrin kävelymatkan päässä asfaltilta. Paikka oli täynnä aasialaisia turisteja.

Twelve Apostles -näköalapaikka on tupaten täynnä

Lopulta Twelve Apostles -näköalapaikalle tultuamme järkytyimme ja ahdistuimme väenpaljoudesta. Kävimme kuvailemassa kuuluisia kivenjärkäleitä, joista on näköalapaikalta nähtävissä vain osa. Meren säälimättömät aallot kuluttavat kivimuodostelmia ja kovertavat myös rannikosta koko ajan uusia jo hävinneiden muodostelmien tilalle. Lisätietoa 12 apostolista voit lukea Visit 12 Apostles -sivustolta.

Näkymä kuuluisalta 12 Apostles -näköalapaikalta, Great Ocean Road, Australia
Tämä näkymä 12 apostolin näköalapaikalta on yksi tunnetuimmista Great Ocean Roadin varrella.

Väkimäärän takia emme menneet katsomaan Loch Ard Gorgea vaan päätimme jättää sen seuraavalle aamulle, kun palaisimme takaisin Melbourneen päin. Kävimme kuitenkin vielä katsomassa The Archia ja London Bridgeä.

Niissä käytyämme kello oli jo viisi iltapäivällä, joten päätimme ajaa enää pysähtelemättä Warrnambooliin leirintäalueelle ja käydä väliin jääneet näköalapaikat läpi seuraavana päivänä, jotta yöpaikan kanssa ei tulisi ongelmia.

The Arch, Great Ocean Road, Australia
The Arch on yksi Great Ocean Roadin monista hienoista kivimuodostelmista.

London Bridge, Great Ocean Road, Australia
London Bridge on katkennut keskeltä.

Aikaisin aamulla näköalapaikoilla on hiljaista

Aikataulun säätäminen oli hyvä ratkaisu, sillä seuraavana aamuna Great Ocean Roadia takaisinpäin ajaessamme Bay of Islandsilla ei ollut aikaisin aamulla ketään, kun pysähdyimme katselemaan ympärillemme. Myös Bay of Martyrsillä oli hiljaista.

Loch Ard Gorgella pääsee hienolle rannalle kävelemään jyrkänteiden väliin ja olimmekin tyytyväisiä, että ehdimme sinne ennen väkimassojen saapumista. Lähellä sijaitsee myös Thunder Cave, jota lähdimme katsomaan tietämättä sen kummemmin, mistä on kyse. Siellä tajusimme aaltojen voiman kun näimme ja kuulimme omin silmin ja korvin veden kovertavan kalliota. Olimme paikalla kahdestaan.

Bay of Islands, Great Ocean Road, Australia
Bay of Islands kylpi aamulla auringonvalossa.

Bay of Martyrs, Great Ocean Road, Australia

Hemmo rannalla, Bay of Martyrs, Great Ocean Road, Australia
Kuvasin Hemmoa yksinäisellä rannalla aamuauringossa.

Thunder Cave, Great Ocean Road, Australia
Kallion sisällä virtaava vesi muodosti komeaa jyrinää.

Apostolit ohittaessamme huomasimme, että parkkipaikka oli jo täynnä autoja, vaikka kello oli vasta kymmenen aamulla. Pysähdyimme vielä Gibson’s Stepseillä ennen kuin lähdimme ajelemaan suoremmin Melbourneen. Kurvasimme Johannan tienoilla pois Great Ocean Roadilta kohti Princes Highwaytä (tie A1) ja Melbournen sykettä.

Yhteenvetona Great Ocean Roadista voin todeta, että olkoon turistirysä, mutta ei tietä turhaan ylistetä. Turistimassat nähtyämme sanoisin, että turistibussin kyydissä emme lähtisi reittiä katselemaan muuten kuin pakon edessä. Omalla kyydillä saa itse päättää, missä haluaa pysähtyä ja kuinka kauan, ja mitä haluaa kuvata ja mistä kulmasta.

Great Ocean Road menee heittämällä korkealle kärkeen kaikista ajamistamme maisemareiteistä. Rannikko tarjoaa 240 kilometrin mittaisella turistitiellä toinen toistaan upeampia näkymiä, joita voimme vain suositella!

Great Ocean Road kartalla

Pysy matkassa mukana ja seuraa blogia Facebookissa ja Instagramissa.

Lue myös:
Great Ocean Road, osa 1
Serpentiinitiellä Kotorin yllä
Päiväretki Miamista Key Westiin

2 vastausta artikkeliin “Autolla Australiassa: Great Ocean Road, osa 2”

1. Ihan käsittämättömät maisemat!! Seuraavalla kerralla kun joutuu/pääsee taas Australiaan matkustamaan, haluaisin niin sinne itäpuolelle. Tai ainakin nähdä muutakin kuin Perthin. Luontoa Ausseihin lähtisin katsomaan. Ehkä vielä joku kerta ^^

1. Eikö olekin! 🙂 Odotimmekin kyllä hienoja maisemia, ja niitä sitten toden teolla myös saimme. Great Ocean Road oli upea kokemus.

Mun mielestä taas olisi kiva nähdä Ausseja muualtakin kuin itärannikolta, vaikka olihan tuo meidän yli 5000 kilometrin itärannikon kierroksemme sentään jonkinlainen aloitus yhteen maahan. 🙂 Haluaisin esimerkiksi käydä Perthissä joskus, kun olen kuullut siitä niin paljon hyvää. Onhan näitä haaveita itse kullakin. 🙂 Suosittelen kyllä tuota itärannikkoa, sieltä löytyy kaikenlaista hienoa.