Autolla Espanjaan!

Saint-Émilion - artikkelikuva

Erinäisten sattumien kautta järjestyi niin onnellisesti, että vietämme tänä vuonna suuren osan talvesta Espanjassa. Siispä terveisiä Espanjan Andalusiasta! Matkasimme viime viikolla Finnlinesin lautalla Saksaan ja sen jälkeen hurautimme viikossa Euroopan halki autolla Espanjaan. Kerron tässä jutussa matkareitistämme Suomesta Espanjaan.

*Kaupallinen yhteistyö: Finnlines*

Koska vietämme nyt aikaa Espanjassa vähän pidempään, halusimme napata kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja ajella Espanjaan omalla autolla. Näin pääsimme jo toista kertaa tänä vuonna automatkalle – tällä kertaa Euroopan halki – ja voimme Espanjassa ollessamme tehdä helposti viikonloppuretkiä lähikaupunkeihin ja patikkapoluille, kun meillä on oma auto koko ajan käytössä.

Matka autolla Euroopan halki Suomesta Espanjaan alkoi tuttuun tapaan rentouttavissa tunnelmissa Finnlinesin Finnstar-lautalla Helsingistä Travemündeen. Nautimme buffetin erinomaisista antimista ja laivan rauhallisesta ilmapiiristä ja samalla siirryimme automatkailumoodiin. Hemmo kävi laivalla saunassa ja porealtaassa rentoutumassa, minä kävin sillä välin pyörimässä myymälässä ja rentouduin merimaisemia katsellen ja netissä surffaillen.

Hyttimme Finnstar-laivalla
Kalavaihtoehtoja Finnstarin buffetissa
Juustoja Finnstarin buffetissa

Meillä oli tällä kertaa iso ikkunallinen hytti, jossa kelpasi viettää aikaa, mutta hengailimme myös kahvilassa ja pubissa tulevia matkasuunnitelmia yhdessä miettien. Sellainen on tullut meille tavaksi näillä laivamatkoilla, sillä lautalla on mukavasti aikaa jutella ja suunnitella asioita. Meillä matkasuunnitelmat tuppaavat elämään viime hetkiin saakka. Laivamatkan aikana saimme täydennettyä reissuideoidemme listaa aika mukavasti, vaikka se ei tyhjältä näyttänyt aiemminkaan.

Matkareitti autolla Suomesta Espanjaan

Olisimme mieluusti viettäneet matkalla vaikka kuukauden, mutta tällä kertaa meillä oli viikko aikaa matkustaa Euroopan halki. Sen takia suunnittelin reitin kulkemaan melko suoraan kohti Nerjaa, josta meillä oli majoitus varattuna. Etsin matkan varrelta sopivien ajoetäisyyksien päässä toisistaan sijaitsevia kiinnostavalta vaikuttavia pysähdyspaikkoja ja yöpymispaikkoja, jotta matka ei olisi vain ajamista vaan näkisimme matkan varrella kivoja paikkoja.

Koska matka-aikaa oli viikko, vaihdoimme yöpaikkaa joka päivä, ettei meidän tarvitsisi ajaa niin pitkiä päivämatkoja. Olimme aamuisin liikkeellä jo aikaisin, joten ehdimme iltapäiväksi seuraavaan kohteeseen ja katselemaan hieman ympärillemme ennen illan pimenemistä. Lisäksi monena aamuna kävimme ennen lähtöä aamukävelyllä katselemassa paikkoja ennen kuin jatkoimme matkaa seuraavaan kohteeseen.

Finnstarin saavuttua Travemündeen vietimme yön Lyypekissä samassa perhehotellissa, jossa olimme yötä myös viime kesäkuussa Eurooppa-kierroksemme alussa. Sen jälkeen alkoivat ”varsinaiset” matkakohteemme ajomatkalla Espanjaan.

Aachen, Saksa: historian havinaa Belgian rajalla

Ajoimme Lyypekistä historialliseen Aacheniin, joka sijaitsee Saksassa ihan Belgian rajan lähellä. Pieni, mutta viehättävä vanhakaupunki on helppo tutustumiskohde lyhyellä vierailulla. Kiertelimme sen himmeästi valaistuilla, kauniilla kujilla iltahämärässä ja uudelleen aamun valjettua. Kaupungissa oli ihanaa historian havinaa!

Aachenin vanhankaupungin tunnettuihin rakennuksiin kuuluu muun muassa pääaukion laidalla sijaitseva massiivinen raatihuone, joka on rakennettu 1300-luvulla. Nättien historiallisten rakennusten lomassa valmisteltiin vierailumme aikaan joulumarkkinoita. Osa kojuista oli jo pystyssä ja vaikutti siltä, että kaupungin joulumarkkinat ovat varmasti tunnelmalliset.

Lyypekki – Aachen 560 km

Yksi Aachenin monista patsaista
Aachenin katedraalin kulmaus
Katunäkymä Aachenin keskustassa

Troyes, Ranska: upeita ristikkotaloja ja kapeita kujia

Seuraava yöpymispaikkamme oli Ranskan puolella Champagnen alueella sijaitseva Troyes. Olemme ihailleet ristikkotaloja Ranskan puolella ennenkin, joten odotukset Troyes’n suhteen olivat melko korkealla. Perille päästyämme yllätyin silti myönteisesti. Troyes osoittautui aivan ihastuttavaksi ristikkotalokaupungiksi, jossa on samaan aikaan historiallisen kylän tunnelmaa ja tämän päivän tarjonta.

Vaikka satoi vettä, teimme kaupungilla jälleen kävelykierroksen sekä illalla että aamulla. Troyes’n rakennukset, lämpimällä tunnelmallaan houkuttelevat ravintolat ja putiikit sekä kapeaakin kapeammat kujat ihastuttivat siinä määrin, että vierailisin siellä erittäin mieluusti uudelleenkin. Troyes on hyvä kohde myös shoppailusta kiinnostuneille, sillä keskustan liikevalikoiman lisäksi kaupungin liepeillä on lukuisia tehtaanmyymälöitä.

Aachen – Troyes 430 km

Lue myös: Troyes – ristikkotaloja ja kapeita kujia Ranskassa

Katunäkymä Troyes'ssa
Kapea kävelykuja Troyes'ssa
Ristikkotaloja Troyes'ssa

Auxerre, Ranska: katedraaleja ja sokkeloisia katuja kukkulalla

Troyes’n jälkeinen yöpymispaikkamme oli Limoges, jossa olimme perillä vasta alkuillasta. Limoges oli matkamme ainoa yöpymispaikka, josta ei juuri jäänyt raportoitavaa, sillä kävimme illalla vain syömässä hotellin lähellä ja aamulla jatkoimme suoraan matkaa.

Matkalla Troyes’ta Limogesiin pidimme kuitenkin pitkän tauon taiteen ja historian kaupungiksi nimetyssä Auxerressa, joka jäi mieleen komeana paikkana. Kaupungin historia ulottuu Rooman valtakunnan aikoihin, ja sen tunnetuimpiin nähtävyyksiin kuuluvat muun muassa Saint-Etiennen katedraali ja Auxerren katedraali.

Auxerren vaikuttavat monumentit näkee jo kaukaa kaupunkiin ajaessa, sillä kaupunki on rakennettu kukkulalle. Me ajattelimme ensin pitää Auxerressä vain ihan lyhyen kahvitauon, mutta ensivaikutelma kaupunkia lähestyessä ja parkkipaikkaa etsiessä oli niin hieno, että päätimme kierrellä Auxerressä vähän pidempään. Kujilla on miellyttävä tunnelma ja katedraalit ovat sisältä vähintään yhtä vaikuttavia kuin ulkoa.

Troyes – Auxerre – Limoges 400 km

Katunäkymä Auxerressa
Auxerren katedraalin koristeita

Saint-Émilion, Ranska: upea viinikylä viljelmien keskellä

Limogesissa viettämämme yön jälkeen ajelimme jaloittelemaan ja lounastauolle viineistään tunnettuun Saint-Émilioniin. Kaunis, historiaa henkivä kylä sijaitsee keskellä viiniviljelmiä, jotka hehkuivat nätisti auringossa kylään ajaessamme. Meidän oli tarkoitus vierailla Saint-Émilionissa edellisellä matkallamme Bordeaux’n seudulla vuonna 2019, mutta emme lopulta ehtineet tehdä sitä. Onneksi nyt tuli luontevasti uusi tilaisuus vierailuun, sillä Saint-Émilion on upea paikka!

Kiertelimme viinipuotien täyttämillä mukulakivikaduilla ja päädyimme lopulta erääseen puotiin maistamaan paria viiniä. Kävimme myös herkullisella lounaalla ennen kuin jatkoimme matkaa kohti seuraavaa yöpymispaikkaamme Vitoria-Gasteizia.

Lue myös: Saint-Émilion, hurmaava viinikylä Ranskassa

Kirkon sisäpihaa Saint-Émilionissa
Mukulakivikatu Saint-Émilionissa
Portti kapealla kadulla Saint-Émilionissa

Vitoria-Gasteiz, Baskimaa, Espanja: tapaspaikkojen reipasta tunnelmaa

Olimme perillä Baskimaan itsehallintoalueen pääkaupungissa Vitoria-Gasteizissa vasta illalla, mutta Baskimaassahan se ei haittaa – elämä vasta alkaa illalla! Majoituimme aivan keskustassa ja suuntasimme hotelliin kirjauduttuamme suoraan tapaspaikkojen täyttämille kujille. Oli torstai, satoi vettä ja oli vain kymmenen astetta lämmintä, mutta terassit (nimenomaan terassit) olivat täynnä väkeä. Mahtavaa!

Aamulla Vitoria-Gasteiz näytti toisenlaisen puolensa, kun kävimme kävelyllä kaupungin kapeilla kaduilla. Katuja pestiin saippualla ja kahvilat aukoivat oviaan värikkäiden talojen reunustamilla kaduilla, joilla ei vielä näkynyt montaakaan kulkijaa. Yöllisen hässäkän tilalla oli raukea perjantaiaamu.

Limoges – Saint-Émilion – Vitoria-Gasteiz 600 km

Lue myös: Vitoria-Gasteiz, Baskimaan pääkaupunki

Vitoria-Gasteiz-kyltti
Katunäkymä Vitoria-Gasteizissa

Segovia, Espanja: vaikuttava akvedukti ja linnoitus

Olimme perillä Segoviassa jo aikaisin iltapäivällä, joten ehdimme kierrellä vanhassa keskustassa hyvän tovin ennen pimeän laskeutumista. Segovia on tunnettu muun muassa noin 17 kilometrin mittaisesta akveduktista, joka on rakennettu noin vuonna 50 ja joka oli joidenkin lähteiden mukaan aktiivisessa käytössä vielä 1970-luvulla. Akvedukti on edelleen todella hyvässä kunnossa ja kulkee suoraan keskustan läpi. Ihmettelimme sitä heti majatalomme kulmalla. Rakennelma on hieno, kuten koko Segovia.

Segovian akvedukti ja vanhakaupunki ovat Unescon maailmanperintöluettelossa. Unesco-kohteisiin kuuluu myös keskiaikainen Segovian linnoitus (Alcázar de Segovia), johon kävimme tutustumassa aamupäivällä ennen kuin jatkoimme matkaa Valdepeñasiin. Segovian nähtävyydet jättivät voimakkaan muistijäljen ja solahdimme kaupungissa tuttuun, ihanaan Espanja-tunnelmaan. Aamiaisellakin oli taas Espanjan-suosikkeja: paahdettua leipää tomaatti-oliiviöljyseoksella ja tuorepuristettua appelsiinimehua.

Vitoria-Gasteiz – Segovia 320 km

Lue myös: Segovia, akveduktin kaupunki

Segovian akvedukti
Kattokoristeita Segovian Alcázarissa

Valdepeñas, Espanja: kaupunki tuttujen viinitilojen keskellä

Valdepeñas on tunnettu viineistään, ja sen huomaa jo kaukaa. Kaupunkia lähestyessä ympäröivät rinteet ovat silmänkantamattomiin täynnä viiniviljelmiä ja espanjalaisten punaviinien ystävä tunnistaa jo nimeltä tien varressa näkyvät lukuisat suuret viinitalot.

Valdepeñasin keskusta on sympaattinen ja kompakti. Aktiivisin elämä keskittyi marraskuisena iltana nätin keskusaukion liepeillä oleville kaduille. Kävimme kiertelemässä kujilla, piipahdimme herkullisilla tapaksilla ja viinilasillisilla ja pyrimme sen jälkeen illalliselle houkuttelevalta vaikuttavaan ravintolaan. Varaus olisi kuitenkin ollut tarpeen: ravintola oli viimeistä pöytää myöten täyteen varattu. Jatkoimme siis hyväksi havaitulla tapaslinjalla rouheammassa paikassa, jossa viihdyimme ihanassa espanjalaisessa puheensorinassa ja jättimäisten tapasannosten äärellä mainiosti.

Katunäkymä Valdepeñasissa

Suomesta Espanjaan -automatkamme viimeisenä päivänä hurautimme Valdepeñasista matkamme päätepisteeseen Nerjaan. Valkoisista taloistaan ja suuresta tippukiviluolastaan tunnettu söpö kaupunki toimii ensimmäisenä tukikohtanamme Andalusiassa.

Vitoria-Gasteiz – Valdepeñas 310 km ja Valdepeñas – Nerja 310 km

***

Viikossa hurautettu automatka Suomesta Espanjaan oli meidän mittapuullamme nopea, sillä yleensä pyrimme autoreissuilla ajamaan keskimäärin pari-kolmesataa kilometriä per ajopäivä. Emme tavallisesti vaihda paikkaa jokaisen yön jälkeen. Ajelemme paljon pikkuteitä ja pysähtelemme matkalla vähän väliä eri kohteisiin.

Nyt matkaa oli taitettava keskimäärin yli 400 kilometriä joka päivä, jotta aikataulu pitäisi. Ajamiseen meni siis ajopäivää kohti enemmän aikaa kuin mihin normaalisti tähtäämme, ja nyt ajopäivä oli jokaisena päivänä. Ajelimme nytkin myös muita teitä kuin moottoriteitä, sillä meistä maisemat ovat pienempien teiden varsilla miellyttävämmät, mutta emme ehtineet pysähdellä niin paljon kuin yleensä.

Koska meillä ei tavallisesti ole näin tiukkaa aikataulua emmekä aja paikasta A paikkaan B vaan olemme kiertomatkalla paikasta A paikkaan A, onkin vähän hölmöä verrata tätä matkaa kesäisiin Euroopan-kierroksiimme. Niiden sijaan parempi vertailukohta on pari vuotta sitten tekemämme automatka Espanjan Torreviejasta Suomeen, jolloin matkasimme kymmenessä päivässä Euroopan halki. Se matka oli erittäin onnistunut, ja niin oli tämäkin.

Matkan vierailukohteet olivat mielestäni todella kivoja ja käytettävissä olleeseen aikaan nähden ehdimme nähdä yllättävän paljon kaikenlaista. Matkalta jäi hienoja muistoja! Reissulta tuli myös kirjoitettavaa blogiin, joten kerron myöhemmin lisää joistakin tässä postauksessa mainitsemistani kohteista. Tulossa on tietysti myös matkavinkkejä ja kokemuksia Andalusiasta sekä tänne blogiin että blogin somekanaviin, ja toki odottamassa on paljon muitakin juttuaiheita aiemmilta reissuilta.

Oletko joskus ajanut autolla Suomesta Espanjaan tai muualle eteläiseen Eurooppaan? Mitä reittiä menit ja millaisessa aikataulussa?

Katso Finnlinesin tarjoukset laivamatkoista Saksaan.

Kartta: matkareitti Suomesta Espanjaan


Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

10 vastausta artikkeliin “Autolla Espanjaan!”

  1. Kuulostaa mahtavalta talvelta! Harmillisesti Marikan työ ei mahdollista täydellistä etätyöskentelyä, jonka vuoksi vastaava matka ei meille ole mahdollinen. Ei ole tullut ikinä ajettua Suomesta eteläiseen Eurooppaan, mutta sellainen reissu kuulostaisi kyllä miellyttävältä.

    1. Uskon itsekin, että tästä tulee mahtava talvi!

      Me olemme ajelleet lomamatkoilla moneen kertaan eri puolille eteläistä Eurooppaa, mutta ne ovat olleet esim. neljän-viiden viikon mittaisia kiertomatkoja eli on ajettu samaan syssyyn takaisin Suomeen. Koskaan aiemmin ei ole kuitenkaan ajettu Espanjassa niin etelään kuin nyt, koska kesäloma ei oikein riitä siihen meidän tavallisella ajelutyylillä eli vähän hitaammalla tahdilla kuin miten nyt matkasimme. Onneksi nyt ehditään olla täällä vähän pidempään, niin ei ole heti kiire ajaa takaisin.

      1. Hei Jenni

        Muistatko vielä oliko tällä reitillä paljon maksullisia teitä ?
        Olen ymmärtänyt että ovat Ranskassa aika kalliita, moottoritiet ?
        Ystävällisesti
        Sari

        1. Kirjaan aina kaikki matkojen kulut ylös viimeistä senttiä myöten, joten kulut ovat selvillä. Tietulleja oli tällä reitillä muutamia. Ennen Saint-Émilionia maksoimme tietullia 5,4 euroa, Saint-Émilionin ja Vitoria-Gasteizin välillä eri maksupisteillä meni tietulleihin yhteensä 32,41 euroa ja Segovian ja Toledon välillä maksoimme 8,9 euroa. Kaikkiaan tietulleihin meni siis ajamallamme reitillä 46,71 euroa. Olimme liikkeellä henkilöautolla (maksut ovat joskus eri suuruisia isoille autoille kuin henkilöautoille).

  2. Kivan reitin ja mukavat pysähdyspaikat olette löytäneet. Tuo ”kiire” edetä on meillekin aina kauhistus. Tänä syksynä käytimme matkaan Aurinkorannikolle jopa kolme viikkoa ja todellakin pysähtelimme ja retkeilimme ihanissa maisemissa. Kaikkein antoisin jakso oli mutkitella muutama päivä Alppimaisemissa, kun meitä sää suosi vielä lokakuun lopulla. Ja Aurinkorannikko on tarjonnut joka päiväksi mukavaa tekemistä, olemme vaellelleet vuorten rinteillä ja rannoilla, vierailleet kivoissa joulukaupungeissa. Toissapäivänä Rutessa, eilen Estepassa. Niissä on tällä hetkellä kaikkea hienoa jouluun liittyvää. Ja juuri nyt mietimme, millaisia pysähdyskohteita valitsemme paluumatkalle, joka alkaa viikon päästä. Nyt ei meillä ole aikaa kuin viikko ehtiä Finnlinesin laivalle. Oikein hyvää jatkoa teillekin! Aila

    1. Joo, kyllä viikossakin ehtii nähdä kivoja paikkoja, mutta kaikkein mieluiten viettäisin matkalla mahdollisimman kauan. Aina siihen ei vain ole mahdollisuutta.

      Apeilla mutkitteleminen on aina meille matkojen kohokohtia! Eiköhän sinne taas ensi kesänä päädytä. 🙂

      Matkanne kuulostaa sujuneen mukavasti. Toivottavasti paluumatkakin menee kivoissa merkeissä.

  3. Mahtava matkareitti, tosi hienoja pysähdyspaikkoja, ja paljon ehditte nähdä vaikka aikataulu olikin melkoisen tiukka! Mekin ajeltiin tässä pari päivää sitten taas Andalusiaan, tällä kertaa idästä päin, ja asutaan ihan Nerjan lähellä talonvahteina helmikuulle saakka. Olisipa hauska nähdä teitä, laitellaan viestiä tulemaan!

    1. No niin, mahtavaa – treffit pystyyn ehdottomasti!

      Ja joo, oli tavallista tiukempi aikataulu, mutta ihan hieno reissu saatiin silti aikaiseksi näinkin. Olipahan vähän vaihtelua ”tavalliseen”.

  4. Olisin halunnut hieman kysyä ajomatkan kustannuksista. Meillä on suunnitelmissa ajaa autolla Suomesta Espanjan Benaldameneen ensi marraskuussa ja minua kiinnostaa minkälaisella budjetilla saitte reissun tehtyä.
    Meillä on kolmevuotias lapsi matkassa mukana, joten tottakai kiinnostaa myös varaisitko lapsen kanssa ajaessa tupla-ajan eli esim. kaksi viikkoa ajomatkaan aikaa?
    Ja tiedätkö yhtään miten ihmiset toimivat talvirenkaiden kanssa. Suomessa täytyy marraskuussa jo olla talvirenkaat. Ja kun palaamme tammikuussa, on renkaat oltava jälleen.

    1. Kiitos kommentista ja kysymyksistä! Meillä meni ajomatkalla majoituksiin 474 euroa, ja yksittäisen yöpymisen hinta vaihteli 49 – 102 euron välillä. Ajomatkaa oli noin 2900 kilometriä ja polttoaineeseen kului arviolta noin 385 euroa (auton keskikulutuksen ollessa 6,5 litraa ja dieselin litrahinnan ollessa keskimäärin 2,03 euroa tekemillämme tankkauksilla). Lisäksi liikkumiskustannuksia tuli ajomatkan aikana erinäisistä tietulleista ja pysäköinneistä yhteensä arviolta 50 euroa. Laivamatkan hinta Suomesta Saksaan vaihtelee ajankohdan, auton ja hyttiluokan mukaan, joten hinta kannattaa katsoa laivayhtiön sivuilta.

      Meillä ei ole lapsia, joten en osaa sanoa siltä osin muuta kuin että varmaan riippuu lapsesta, kuinka kauan hän jaksaa istua autossa. Mutta: jos vain on mahdollista, niin itse käyttäisin matkaan ainakin sen pari viikkoa, oli lasta tai ei. 🙂 Matkalla on niin paljon kaikkea nähtävää, että ajelisin rauhallisempaan tahtiin, jos ei ole erityistä tarvetta kiirehtiä. Meidän oli pakko ajaa nyt suht nopeasti, vaikka normaalisti automatkoilla tykkäisimme paljon hitaammasta tahdista. Toki marraskuu ei ehkä ole kauneinta aikaa missään päin Eurooppaa, joten siinä mielessä voi houkuttaa päästä ”perille” nopeasti.

      Talvirengasasia onkin mielenkiintoinen kysymys. En osaa sanoa, miten ihmiset yleensä toimivat. Käsittääkseni Suomessa tieliikennelain mukaan talvirenkaita ei ole pakko laittaa marraskuun alussa, jos keli ei sitä edellytä, ja ainakaan eteläisessä Suomessa ei välttämättä tarvitse talvirenkaita vielä marraskuussa (pohjoisessa Suomessa on toki helposti eri tilanne). Suomessa lähtiessä ei voi joka tapauksessa olla nastarenkaita alla, koska ne ovat kielletyt mm. Saksassa. Mutta tammikuussa talvirenkaat ovat tietysti tarpeen Suomessa ja kun tuo paluu osuu siihen ajankohtaan, niin täytyisihän ne jotenkin saada alle sitten palatessa. Yksi vaihtoehto varmaan olisi rengashotellin käyttö. Eli vaihdattaa talvirenkaat (jos ne ovat jo alla marraskuussa) kesärenkaiksi ennen laivaan nousua tai ihan vain vie talvirenkaat rengashotelliin, jos niitä ei ole vielä vaihtanut alle. Ja sitten palatessa tammikuussa ajaa varovasti sinne rengashotelliin vaihdattamaan talvirenkaat. Itse varmaan tekisin näin. Meillä on muutenkin renkaat aina rengashotellissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *