Virtaavan veden äärellä Bledissä: Vintgarin sola

Vintgar gorge

Vintgarin sola (googlatessa kannattaa käyttää hakua Vintgar gorge) sijaitsee Bledin tuntumassa Gorjen kylässä. Bled on yksi Slovenian tunnetuimmista matkakohteista. Bledissä ja sen lähialueilla on aktiivimatkaajalle loputtomasti tekemistä luonnon äärellä: kalastusta, vaellusta, kiipeilyä, melontaa, suppailua, laskettelua, koskenlaskua, uintia… Kaikkea löytyy, ja mikä parasta: täällä maisemat ulkoiluun ovat kertakaikkisen häikäisevät.

Ajelimme Blediin Kroatian rannikolta, ja kävimme matkalla Postojnan tippukiviluolissa. Bledissä majoituimme Camping Blediin, joka sijaitsee loistavalla paikalla aivan Bledjärven rannalla. Saapuessamme perille sää oli täydellinen, maisema oli täydellinen. Bled ihastutti ensimmäisestä hetkestä lähtien, ja mitä enemmän seutuun tutustuimme, sitä paremman vaikutuksen se teki.

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0004

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0005

Ensimmäinen varsinainen tutustumiskohteemme Bledin ympäristössä oli Vintgarin sola. Solaan on Bledin kaupungista viitisen kilometriä, ja taitoimme tuon matkan kävellen. Matkalla pääsimme ihastelemaan slovenialaista maalaisidylliä: hämmästyttävän hyvin hoidettuja pihoja, viimeisen päälle näteiksi koristeltuja taloja. Odotin jotain ankeampaa, edes vähän rähjäisempää. Täällä pihoilta ei kuitenkaan löydy autonromuja tai roskakasoja.

Vintgarin sola on koskimaisemien ilotulitusta

Solaan on neljän euron sisäänpääsymaksu, ja sitä vastaan saa ihastella 1,6 kilometrin verran koskimaisemien ilotulitusta ja uskomattoman kirkasta vettä, josta kalaparvet erottuvat jokaista yksityiskohtaa myöten. Jos matkan taittaa molempiin suuntiin, kuten suurin osa vierailijoista taitaa tehdä, upeassa ympäristössä saa viettää kaksin verroin aikaa.

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0032

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0033

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0044

Solassa kuljetaan välillä polkuja pitkin ja välillä puisia, solan reunoihin kiinnitettyjä kävelysiltoja pitkin. Reitti kulkee jatkuvasti törmän puolelta toiselle. Meillä kului menomatkaan huomattavasti enemmän aikaa kuin paluuseen, koska pysähdyimme jatkuvasti ottamaan kuvia ja muuten vain ihastelemaan maisemaa ja kuuntelemaan veden solinaa.

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0091

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0157

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0173

Paluumatkalla emme pysähdelleet niin paljoa. Koska päiväkin alkoi silloin olla jo pitkällä, väkeä oli vähemmän, mikä nopeutti etenemistä. Vintgarin solan huono puoli onkin se, että upea paikka vetää tietenkin puoleensa paljon matkailijoita, joten reitistä ei pääse nauttimaan omassa rauhassa. En kuitenkaan missään tapauksessa antaisi tämän säikäyttää: sola on niin upea, että kyllä se kannattaa käydä katsastamassa turisteista huolimatta.

20161023-Unelmatrippi-Vintgarin-sola-DSC_0171

Reitin loppupäässä on kahvila, josta saa ostettua juotavaa ja pientä purtavaa, ja kahvilan vieressä on noin 25-metrinen Šumin vesiputous. Myös reitin alkupäästä löytyy kahvila. Jos omat eväät unohtuivat, näitä kannattaa hyödyntää, sillä ainakin kesällä lämpimällä säällä juotavalle on todella tarvetta – meilläkin reissu oli erittäin hikinen, koska oli noin 30 astetta lämmintä. Päivän saldoksi tuli 13-14 kilometriä lenkkeilyä, koska palasimme myös solasta takaisin Blediin kävellen. Kesäaikaan Vintgarin solaan kulkee myös turistibussi Bledin keskustasta.

Reitti: Poreč – Postojna – Bled 220 km
Leirintäalue: Camping Bled, http://www.sava-hotels-resorts.com/en/accomodations/sava-hoteli-bled/camping-bled/
Hinta (2 henkeä, henkilöauto, iso teltta ja sähkö): 22,60 € per yö

Bled oli kesäreissumme yhdeksäs yöpymiskaupunki. Viivyimme neljä yötä. Camping Bledin sijainti on maiseman puolesta lyömätön: leirintäalue on aivan Bledjärven rannalla. Kivalta uimarannalta on suora näkymä turkoosin järven keskellä olevalle saarelle, jossa pönöttää kirkko – tämä näkymä esiintyy hyvin monissa Bledistä otetuissa turistikuvissa ja esitteissä. Leirintäalueen palvelut ovat hyvää tasoa, joskin suihkujen toiminnassa oli meidän vierailumme aikaan parantamisen varaa (painetta joko liikaa tai liian vähän, vesi joko aivan liian kuumaa tai aivan liian kylmää – tätä perinteistä). Keskustaan on alueelta lyhyt kävelymatka järven rantaa seurailevaa tietä pitkin.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

2 vastausta artikkeliin “Virtaavan veden äärellä Bledissä: Vintgarin sola”

1. Hatunnosto teille, että kävelitte molempiin suuntiin, me mentiin laiskasti turistibussilla 😀 Ihan aikaisin aamusta tuolla oli muuten rauhallisempaa, me huomattiin, että takaisin päin kävellessä alkoi tulla enemmän porukkaa jo vastaan 🙂 Upea paikka kaiken kaikkiaan!

1. Meillä kävi juuri toisinpäin, eli palatessa oli todella paljon vähemmän väkeä, koska silloin kello alkoi jo olla niin paljon (turistit varmaan kiirehtivät busseihin iltapäivän puolella). Kävellessä solaan ja takaisin oli tosi kivat maisemat ja nättejä taloja, joten mikäpäs siinä tallustellessa. Meillä tuntuu tosin usein olevan sellainen meininki, että jos matkaa on alle 10 kilsaa niin omat jalat ovat monesti ihan varteenotettava kulkupeli. Välillä voisi kyllä vähempikin kävely riittää. 😀 Joka tapauksessa Vintgarin sola on todellakin upea paikka, menisin mielelläni uudelleen!