Ajoimme tänä kesänä Puolan ja Baltian maiden kautta Espanjan Aurinkorannikolta Suomeen. Vastaava reitti toimii tietenkin myös toiseen suuntaan eli Suomesta Via Balticaa Espanjaan. Kokosin tähän juttuun reittimme ja matkakohteet. Lisäksi kerron jutussa matkan kustannuksista ja kokemuksista Via Baltican ajamisesta vuosien tauon jälkeen.
Postaus sisältää Booking.comin mainoslinkkejä, jotka on merkitty tähdellä (*)
Millainen kokemus Via Baltica on nykyään?
Eurooppatie 67 (E67) on Helsingin ja Prahan välinen tie, jonka Tallinna–Varsova-välillä kulkeva osuus tunnetaan nimellä Via Baltica. Nimensä mukaisesti Via Baltica kulkee Baltian maiden läpi ja sen lisäksi Puolan pohjoisosien läpi.
Ajoimme edellisen kerran Via Balticaa yli kymmenen vuotta sitten. Pitkään taukoon ei ollut mitään erityistä syytä – vuosien varrella tehtyihin reissuihin eri näkökulmista sopivimmat kohteet vain sattuivat olemaan muualla. Tykkäämme kovasti suorasta lauttareitistä Saksaan, mutta kaikkea muutakin on tullut vuosien varrella kokeiltua. Tällä kertaa halusimme ajaa Baltian kautta päästäksemme pariin uuteen paikkaan ja myös nähdäksemme, miten reitti on muuttunut edellisestä kerrasta.
Ja kyllä, muutosta on tosiaan tapahtunut. Tie on käytännössä koko matkalta hyvässä tai erittäin hyvässä kunnossa. Kymmenen vuotta sitten urat olivat monin paikoin karmeat, mutta nyt niistä ei ollut jotain ihan pientä pätkää lukuun ottamatta tietoakaan. (Sen sijaan monien puolalaisten noudattama puskurissa kiinni -ajotapa ei ole muuttunut miksikään.) Kaiken kaikkiaan ajokokemus oli varsin hyvä eli en edelleenkään näe mitään siihen liittyvää syytä välttää Via Balticaa. Ajelemme reitin varmasti joskus taas uudelleen.
Kolmessa viikossa Euroopan halki Via Baltican kautta
Käytimme automatkaan Suomesta Espanjaan noin kolme viikkoa. Olen aikaisemminkin kertonut, että viettäisimme Hemmon kanssa aina Euroopan-automatkoilla mieluiten vähintään kuukauden, mutta siihen ei ollut nyt mahdollisuutta rajallisten lomien takia.
Tavalliseen tapaan pyrimme valitsemaan reitin yöpymispaikoiksi jollain tapaa kiinnostavia kohteita sen sijaan, että yöpyisimme keskellä ei mitään ihan vain yöpymisen ilosta. Meillä ei ollut tarkoituksena ainoastaan päästä Euroopan halki vaan samalla myös nähdä ja kokea erilaisia paikkoja ja nauttia matkasta.
Nätit kylät, hienot luontokohteet ja historiantäyteiset kaupungit tekevät matkasta hienon. Toisaalta juuri tästä syystä noin kolmen viikon matkustusaika tuntui hieman turhan tiukalta. Olisimme viihtyneet monessa ihanassa paikassa pidempäänkin.
Normaalisti yövymme autoreissuilla teltassa vähintään osan öistä, mutta nyt majoituimme majataloissa, kalustetuissa asunnoissa ja hotelleissa. Meillä ei ollut telttavarusteita mukana, sillä lähdimme matkaan Espanjassa viettämämme talven jäljiltä. Paikan vaihtaminen yhden yön välein tuntui vähän liian tiiviiltä, vaikka emme yöpyneetkään tällä matkalla teltassa. (Teltan kasaaminen ja purkaminen on oma hommansa, jota ei mielellään tee joka aamu ja ilta.)
Joissakin paikoissa vietimme useamman yön. Se auttoi mukavasti kiireen tuntuun ja antoi mahdollisuuden tutustua kohteeseen hieman enemmän.
Aikataulu, kohteet ja majoitukset automatkalla Via Balticaa pitkin
Kokosin alle automatkamme aikataulun yöpymiskaupunkeineen ja majoituksineen. Lopussa on myös kartta ajoreitistämme. Kirjoitan tarkemmin matkan joistakin kohteista myöhemmin ja lisään linkit juttuihin tähän postaukseen.
Matkan alkupiste: Málaga (Andalusia, Espanja)
Vietimme suuren osan talvesta Espanjan Andalusiassa, minne ajoimme syksyllä omalla autolla. Kerroin aiemmin toisessa postauksessa talvesta Espanjassa.
Torrevieja (Valencia, Espanja)
Ajomatka 450 km: Málaga–Torrevieja
Aloitimme matkan ajamalla Málagasta hetkeksi sukulaisten hoteisiin Torreviejaan. Rannikkokaupunki oli meille entuudestaan tuttu monilta aiemmilta matkoilta. Torreviejassa lähinnä kävelimme aallonmurtajalla ja ristiin rastiin kaupungilla katselemassa tuttuja kulmia. Kaupungissa on leppoisa tunnelma, mutta ei mitään kovin erityistä nähtävää matkailijan näkökulmasta. Päivän tai pari siellä kuitenkin viettää helposti rantakadun fiiliksestä nauttien.
Yövyimme sukulaisten luona, joten majoitus oli meille ilmainen, vaikka yritinkin tyrkyttää korvaukseksi rahaa veden, sähkön ja ilmastoinnin käytöstä.
Albarracín (Aragonia, Espanja), 1 yö
Ajomatka 400 km: Torrevieja–Albarracín
Sisämaassa sijaitseva pikkuinen Albarracín oli meille uusi vierailukohde. Keskiaikainen kylä on tunnettu hyvin säilyneistä taloistaan sekä kaupungin yllä kohoavista vaikuttavista muureista, jotka ovat peräisin noin 1100-luvulta maurien aikakaudelta. Ihastuin kylään ensisilmäyksellä! Albarracín on erittäin kaunis ja viihtyisä pieni paikka, jossa oli ihanaa viettää yksi yö.
Majoitus Albarracínissa: *Hotel Arabia
- Siisti hotelli hyvällä sijainnilla keskustassa
- Tilava 2 hengen huone 85 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti hotellin parkkipaikalla 6 euroa per yö
Lue myös postaus Espanjan kauniit kylät: Albarracín.
Zaragoza (Aragonia, Espanja), 1 yö
Ajomatka 180 km: Albarracín–Zaragoza
Zaragoza roikkui pitkään haavelistallani, joten onneksi tällä matkalla saimme viimein soviteltua sen mukaan reitille. Yksi yö ei tietenkään riittänyt kuin pintaraapaisuun Espanjan viidenneksi suurimmassa kaupungissa. Se oli silti parempi kuin ei mitään.
Päivän ajomatka oli melko lyhyt, joten ehdimme perille hyvissä ajoin ja lähdimme välittömästi pitkälle kävelylenkille tutkimaan kaupunkia. Iltapäivän ja illan kohokohtia olivat ihana hellesää ja suuri ja nätti José Antonio Labordetan puisto. Kävelyn päätteeksi kävimme maistamassa paria uutta olutta Hoppy Craft Beer House -nimisessä paikassa nauttien Espanjan eloisasta tunnelmasta.
Majoitus Zaragozassa: *Hostal Plaza Boutique
- Siisti, vain aikuisille majoittujille suunnattu budjettihotelli aivan Zaragozan keskustassa
- Pieni kahden hengen huone 49 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti läheisessä parkkihallissa 20 euroa per yö
Girona (Katalonia, Espanja), 2 yötä
Ajomatka 390 km: Zaragoza–Girona
Girona säväytti toden teolla heti, kun etenimme keskustassa sijainneelta hotelliltamme vanhankaupungin puolelle sillan yli. Oli heti päivänselvää, että Gironan vanhakaupunki on kertakaikkisen upea!
Kävimme kävelemässä kaupunginmuurin päällä maisemia ihailemassa, vierailimme kiehtovissa arabialaisen kylpylän raunioissa, tutustuimme Gironan valtavaan katedraaliin ulkoa ja sisältä ja herkuttelimme vanhankaupungin kivoissa ravintoloissa. Olimme kaupungissa kaksi yötä, mutta menisin vaikka heti takaisin paljon pidemmäksi aikaa, jos voisin.
Majoitus Gironassa: *Hotel BestPrice Girona
- Siisti budjettihotelli keskustassa
- Pienehkö kahden hengen huone 74 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti läheisessä parkkihallissa 10 euroa per yö
Lue myös postaus Upean Gironan nähtävyyksillä.
Marseille (Ranska), 2 yötä
Ajomatka 410 km: Girona–Marseille
Myös Marseille killui pitkään haavelistalla, joten päätimme tänä kesänä sovitella sen matkareitille vaikka väkisin. Fiilistelimme elämää ikään kuin paikallisina, sillä majoituimme täysin varustellussa asunnossa normaalilla asuinalueella lyhyen kävelymatkan päässä Marseillen vanhimmasta kaupunginosasta, Le Panieristä.
Majoittuminen Le Panierin lähellä oli nappivalinta, sillä tykkäsimme rosoisesta kaupunginosasta kovasti. Katutaide, kapeat kadut, viehättävät rustiikkiset talot ja houkuttelevat ravintolat ja putiikit sekä eläväinen tunnelma veivät mukanaan. Kävimme tutustumassa myös keskustaan ja katselemassa hienoja maisemia kaupungin yläpuolella sijaitsevalta Notre-Dame de la Garde -kirkolta. Marseillessa olisi ollut vaikka kuinka paljon nähtävää, joten toivottavasti palaamme joskus.
Majoitus Marseillessa: *Magnifique Appartement 3 pieces Joliette Marseille Parking Privatif
- Tilava kahden makuuhuoneen asunto hyvällä sijainnilla 74 euroa per yö
- Pysäköinti vastapäisessä parkkihallissa 10 euroa per yö
Lue myös postaus Marseille: vinkkejä suurkaupunkiin Välimeren rannalla.
Cannes (Ranska), 1 yö
Ajomatka 180 km: Marseille–Cannes
Cannes oli meille tuttu aiemmilta matkoilta, joten emme yhden yön vierailun aikana katselleet nähtävyyksiä vaan otimme rennosti. Vierailun kohokohtia olivat kesäinen Välimeren tunnelma ja hyvä kolmen ruokalajin illallinen Le Marais -ravintolassa vanhassakaupungissa.
Majoitus Cannesissa: *Ibis Budget Cannes Centre-Ville
- Yksinkertainen budjettihotelli keskustassa
- Kahden hengen huone 66 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti saman rakennuksen julkisessa parkkihallissa 12 euroa per yö
Bobbio (Italia), 1 yö
Ajomatka 320 km: Cannes–(Monaco)–Bobbio
Bobbio on jossain listauksessa valittu yhdeksi Italian viehättävimmistä kylistä. Viehättävä paikka se onkin, mutta ei ihan niin historiaa henkivä kuin etukäteen kuvittelin. Kylässä on moderneja puoteja ja liikkeitä, ja talot on kunnostettu hienosti. Ei huono tilanne lainkaan! Kylän ehdoton vetonaula on kuitenkin menneiden aikojen charmia henkivä Ponte Gobbon silta. Bobbion kylä näyttää erityisen ihanalta nimenomaan sillalta nähtynä.
Majoitus Bobbiossa: *Albergo Bar Ristorante Vecchio Mulino
- Siisti, yksinkertainen majatalo kilometrin päässä kylästä
- Kahden hengen huone 81 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti majatalon parkkipaikalla sisältyi hintaan
Lue myös postaus Italian kauniit kylät: Bobbio.
Chiavenna (Italia), 1 yö
Ajomatka 230 km: Bobbio–Chiavenna
Chiavennan pikkukaupunki on suosittu päiväretkikohde Comojärveltä, ja ihan syystä. Chiavenna on nimittäin todella ihastuttava paikka. Kylän läpi virtaa Merajoki, joka luo miellyttävän taustakohinan ja takaa yhdessä ympäröivien vuorten kanssa upean maiseman.
Chiavennan kylä koostuu viehättävistä historiallisista rakennuksista, joten pienessä keskustassa kuljeskelee mielellään yksityiskohtia katsellen. Vierailumme kohokohtiin kuuluivat kiva joenvarren kävelyreitti maisemineen, italialainen illallinen Bar Vicinissä sekä upea Acquafraggia-vesiputous kylän vieressä.
Jos en vielä hehkuttanut Chiavennaa tarpeeksi, niin varaamani majoitus oli myös täysi kymppi. Majoituimme suoraan joen varressa täysin remontoidussa eli käytännössä uudessa asunnossa, jossa oli kaikki pelit ja vehkeet sekä ihana parvekemaisema. Vierailumme aikaan majapaikka oli aivan uunituore, joten saimme sen italialaisittain oikein hyvään hintaan. Kyllä kelpasi!
Majoitus Chiavennassa: *La Casa sul Fiume
- Ihana, vasta remontoitu ja täysin varusteltu asunto parvekkeella keskustassa joen varressa 77 euroa per yö
- Pysäköinti talon omassa parkkihallissa sisältyi hintaan
Lue myös postaus Italian kauniit kylät: Chiavenna.
Bormio (Italia), 1 yö
Ajomatka 130 km: Chiavenna–Bormio
Bormio valikoitui yhden yön pysähdyspaikaksi, koska halusimme ajaa vuosien tauon jälkeen uudelleen huikean Stelvion solan serpentiinitien, ja Bormio sattuu olemaan tien toinen päätepiste. Kävelykierros Bormiossa kuitenkin todisti, että alppikylä on varsin nätti paikka ja jo itsessään ihan käymisen arvoinen.
Majoitus Bormiossa: *Hotel Cristallo
- Siisti, alppityylinen hotelli keskustassa
- Tilava, parvekkeellinen kahden hengen huone 89 euroa per yö
- Hyvä aamiainen sekä pysäköinti hotellin omalla parkkipaikalla sisältyivät hintaan
Stelvion solatie (Italia) ja Oberstdorf (Saksa), 3 yötä
Ajomatka 240 km: Bormio–(Stelvion sola)–Oberstdorf
Ajoimme Bormiosta Stelvion solan kautta Saksan Oberstdorfiin. Vaikka sateli ajoittain vähän vettä, ajopäivä oli mahtava. Ensin kurvailimme Stelvion solatien 46–48 neulansilmämutkaa (määrä vaihtelee lähteestä riippuen, mutta niitä on paljon!) ja jatkoimme sitten Itävallan moottoriteitä vältellen Lechjoen varteen ja sieltä edelleen tietä 199 varsin viehättävissä vuoristomaisemissa Saksan puolelle. Upeaa seutua!
Alpeista nauttiminen jatkui myös seuraavat pari päivää, jotka vietimme Oberstdorfissa. Olimme siellä ensimmäistä kertaa, mutta miellyttävä tunnelma oli tuttu muista saman seudun alppikylistä. Kylästä käsin teimme matkan ensimmäiset (ja ainoat) rotkopatikoinnit, kun kävelimme Breitachklammin ja Leutaschklammin hienot rotkoreitit. Lisäksi nousimme hisseillä Nebelhornin huipulle 2224 metriin ihailemaan mahtavia lumihuippumaisemia. Sanon sen taas: Alpeissa on sitä jotain! En kyllästy vuoriin ikinä.
Majoitus Oberstdorfissa: *Fideliushaus
- Siisti ja tilava asunto keittiöllä ja isolla parvekkeella keskustassa 135 euroa per yö
- Pysäköinti majatalon omalla parkkipaikalla ja aamiainen sisältyivät hintaan
Lue myös postaukset Breitachklamm – patikointia syvässä rotkossa Baijerissa ja Nebelhornin huipulla Oberstdorfissa. Vinkkikokoelman Oberstdorfiin löydät postauksesta Kesäisiä vinkkejä Saksan Oberstdorfiin.
Regensburg (Saksa), 1 yö
Ajomatka 290 km: Oberstdorf–Regensburg
Tonavan rannalla sijaitsevan Regensburgin keskiaikainen keskusta on Unesco-kohde ja – kuten arvata saattaa – hyvin viehättävän näköinen. Vierailumme aikaan siellä sattui vieläpä olemaan Bürgerfest-tapahtuma, joka veti kadut täyteen väkeä fiilistelemään bändejä ja juomaan olutta. Tunnelma oli katossa! Festarimeiningin ja hienon vanhankaupungin lisäksi nautimme piipahduksesta Historische Wurstkuchl -ravintolassa, joka on mahdollisesti maailman vanhin yhtäjaksoisesti toiminut kaltaisensa ravintola.
Festareiden kääntöpuoli oli se, että niiden vuoksi majoitusten kysyntä oli kovaa ja siedettävän hintaisia vaihtoehtoja oli tarjolla rajallisesti. Harvoin Ibis Budget -hotellista joutuu maksamaan lähes satasen yöltä. Regensburg oli kuitenkin kiva paikka, joten kannatti käydä!
Majoitus Regensburgissa: *Ibis Budget Regensburg Ost
- Budjettihotelli lyhyen bussi- tai junamatkan päässä keskustasta rauhallisella, syrjäisellä alueella
- Kahden hengen huone 90 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti hotellin parkkipaikalla sisältyi hintaan
Lue myös: Regensburg, kaupunki täynnä historiaa
Saksin Sveitsi ja Dresden (Saksa), 4 yötä
Ajomatka 400 km: Regensburg –(Bayreuth)–Dresden
Matkalla Dresdeniin piipahdimme lounaalle ja pienelle jaloitteluhetkelle Bayreuthin kaupunkiin, joka oli matkan varrella. Se oli kivan oloinen paikka, jossa olisi viihtynyt pidempäänkin.
Noin puolen miljoonan asukkaan Dresden oli meille uusi kohde. Dresden on pramea kaupunki, jossa on myös mukavaa rosoa Neustadtin kaupunginosassa. Erikoista on, että kaupunki pommitettiin maan tasalle helmikuussa 1945, joten kaikki upeat ikivanhoilta näyttävät rakennukset ovat itse asiassa verrattain uutta tekoa. Se ei hälvennä kaupungin viihtyisyyttä tai kiinnostavuutta.
Vierailumme kohokohtiin kuului maamerkkien ja monumenttien bongailu helteisellä kävelykierroksella. Erityisen vaikutuksen teki Saksin hallitsijoita kuvaava valtava Fürstenzug-muraali, joka on tehty posliinimosaiikista. Kaupungissa olisi ollut lukuisia kiinnostavia museoita, mutta aikataulumme meni niissä vierailun suhteen pipariksi (osa oli kiinni, osa remontissa). Ensi kerralla sitten!
Yksi päivä kului päiväretkeen, jonka teimme Dresdenistä Saksin Sveitsiin. Kansallispuistossa viihtyisi pitkään, mutta tällä erää kävimme tutustumassa tunnetuimpaan nähtävyyteen eli Bastein siltaan ja sitä ympäröiviin kivimuodostelmiin. Kävimme myös kävelemässä Langenhennersdorfin kivilabyrintissä.
Majoitus Dresdenissä: *Hotel & Apartments Altstadtsperle
- Erittäin pelkistetty, mutta siisti majatalo ratikkamatkan päässä keskustasta
- Kahden hengen huone 66 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti 7 euroa per yö majatalon omalla parkkipaikalla
Lue lisää kansallispuistosta postauksesta Bastei, Saksin Sveitsin ykkösnähtävyys. Vinkkejä Dresdeniin löydät postauksesta Nähtävää ja tekemistä Dresdenissä.
Łódź (Puola), 2 yötä
Ajomatka 490 km: Dresden–Łódź
Puola yllättää näemmä joka kerta myönteisesti. Olemme viihtyneet maassa jokaisella vierailulla, ja niin viihdyimme nytkin. Łódź osoittautui kauniiksi ja kiehtovaksi kaupungiksi. Kohokohtina mieleen jäivät tehdasrakennuksista muihin tarkoituksiin muunnettujen hienojen tiilirakennusten sekä hauskojen patsaiden bongailu, ravintoloiden ja erikoisten putiikkien täyttämä OFF-kompleksi, upea Pasaż Róży -peilimosaiikkipiha sekä herkullinen khinkali-lounas georgialaisessa ravintolassa. Łódźiin kelpaisi matkata toistekin.
Majoitus Łódźissa: *B&B Hotel Łódź Centrum
- Siisti budjettihotelli keskustassa kävelykadun varrella
- Kahden hengen huone 46 euroa per yö ilman aamiaista
- Pysäköinti 35 PLN (noin 8 euroa) per yö hotellin omalla parkkipaikalla
Lue myös postaus Puolan Łódź yllätti viihtyisyydellään.
Kaunas (Liettua), 1 yö
Ajomatka 550 km: Łódź–Kaunas
Saavuimme pitkän ajorupeaman päätteeksi Kaunasiin vasta illansuussa, joten teimme vain lyhyen kierroksen keskustan kävelykadulla. Sen perusteella kaupunki vaikutti varsin viihtyisältä. Nälissämme suuntasimme nopeasti syömään emmekä ehtineet tutustua Kaunasiin tällä kertaa sen tarkemmin. Illan (joka oli muuten juhannusaatto) kohokohtiin kuuluivat hienot ja herkulliset drinkit ja hyvät ruuat Soul-ravintolassa sekä paikallisen oluen maistaminen Genyz Taproomissa.
Majoitus Kaunasissa: *Studija Laisves Alejoje
- Siisti, keittiöllinen asunto keskustassa kävelykadun varrella (tosin rappuun oli hieman outo sisäänkäynti: toiseen kerrokseen noustiin talon ulkopuolella olevia kapeita metallirappusia pitkin) 47 euroa per yö
- Pysäköinti talon sisäpihalla sisältyi hintaan
Riika (Latvia), 1 yö
Ajomatka 270 km: Kaunas–Riika
Riika oli meille tuttu aiemmilta matkoilta. Oli juhannuspäivä, joten oletimme vanhankaupungin olevan melko hiljainen. Niin se olikin, sillä juhannus on myös Latviassa iso juttu. Aivan kuollutta kylillä ei kuitenkaan ollut. Kävimme kiertelemässä vanhaakaupunkia ja vietimme siellä rennon illan, josta tuli yllättävän sosiaalinen, kun päädyimme jutustelemaan pitkät tovit ensin amerikkalaisten sotilaiden ja sen jälkeen parin suomalaisen matkailijan kanssa.
Majoitus Riiassa: *Bridge Hotel
- Siisti budjettihotelli kahden kilometrin päässä vanhastakaupungista
- Kahden hengen huone 45 euroa ilman aamiaista
- Pysäköinti hotellin pihalla sisältyi hintaan
Matkan päätepiste: Helsinki
Ajomatka 310 km: Riika–Tallinna, lautta Tallinnasta Helsinkiin
Riiasta hurautimme Tallinnaan. Mietimme pitkään, jäisimmekö vielä sinne yhdeksi yöksi ennen kotiin palaamista. Tallinnassa kun on aina kiva käydä. Minulla oli kuitenkin tiedossa työmatkalle lähtö heti loman jälkeisenä ensimmäisenä työpäivänä, joten halusin hengähtää hetken kotona ennen uutta reissua. Niinpä päätimme nousta iltalautan kyytiin kohti Helsinkiä. Tallinnassa meille jäi jonkin verran aikaa kulutettavaksi, joten ehdimme ennen lautan lähtöä käydä kuljeskelemassa nätissä Kadriorgin puistossa ja sen japanilaisessa puutarhassa.
Itämeren ylitys: TallinkSilja
- Lautta kahdelta hengeltä ja henkilöautolta 128 euroa
Kartta: Via Balticaa Espanjasta Suomeen
Olipahan reissu! Onko sinulla kokemuksia Via Balticasta tai kohteista reittimme varrelta?
Lue myös:
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:
Oho, kolme viikkoa tuntuu äkkiseltään jopa varsin mukavalta ajalta tuolle automatkalle, mutta hyvä tietää, että parhaassa tapauksessa aikaa olisi enemmänkin. Toisaalta, nyt kun luki jutun pysähdyspaikkoineen, tuli mieleen, että kyllähän tuohon reittiin mielellään tosiaan käyttäisi enemmänkin aikaa. Koko ajan on alkanut kiinnostaa enemmän ja enemmän reissuun lähteminen omalla autolla sen normaalin vuokra-auton sijaan.
Toki Espanjasta ajaa vaikka kahdessa päivässä Suomeen, mutta riippuu omista mieltymyksistä ja matkan ideasta, onko se sopiva vaihtoehto. Itse voisin viettää Euroopassa ajellen vaikka vuoden tai enemmänkin putkeen, mutta se ei realiteetit huomioiden tietysti ihan noin vain onnistu. 🙂 Oli kiva reissu, ja se olisi saanut kestää pidempäänkin!
Matkaan Espanjasta kotiin voisi käyttää aikaa vaikka kuinka paljon. Viimeksi meillä oli jotenkin kiire ja tulimme vain 11 päivää Travemündeen. Menihän se, mutta ei ollut paras mahdollinen. Kun meillä on ollut välillä tällaisiakin kiireitä, olemme yleensä katsoneet matkalle yhden tai kaksi pätkää, jotka vain ajetaan ja ohitetaan niiltä kaikki kohteet. Tällaisia pätkiä on kohtuullisen helppo valita, kun meillä on kuitenkin sellaisiakin alueita, joilta on jo paljon kokemuksia. Teillä oli paljon tosi kivoja kohteita, osa meillekin tuttuja, esimerkiksi Zaragoza, jossa olemme pysähtyneet jo kolme kertaa ja Marseille, jossa viime syksynä olimme kaksi yötä ja lähtöpäivänäkin viivähdimme vielä aamupäivän. Hyviä ja kohtuullisia hotellivalintojakin olette löytäneet. Niitä mekin aina katsomme huolellisesti ja eipä juuri huonoja ole matkalle sattunut. Hyviä matkoja teille edelleen! Aila
Juuri näin: aika tuntuu helposti loppuvan kesken, oli sitä kuinka paljon tahansa! Automatkailu on niin mukavaa. Meillä oli Espanjaan mennessä syksyllä tuollainen vastaava ”pikatahti” kuin teillä viimeksi, ja olihan sekin kiva reissu, mutta mieluiten sitä ajelee vähän rauhallisempaan tahtiin, jos vain mahdollista. Aina ei tietysti ole. Meillä oli syksyllä tuo sama taktiikka valita muutamia pidempiä ajorupeamia. Se toimi hyvin. Keski-Euroopassa ja etelässäkin myös meille moni paikka on entuudestaan tuttu, mutta Euroopassa on niin paljon nähtävää, että uusia kiinnostavia kohteita löytyy todella helposti, vaikka on kuinka suhannut edestakaisin pitkin Eurooppaa. Itse asiassa välillä tuntuu, että haaveissa olevien kohteiden lista vain pitenee ja pitenee vuosi vuodelta, vaikka luulisi ehkä toisinpäin. 😀
Hyviä matkoja teillekin!
Muutama kohde tuon reitin varrella olisivat kyllä kiinnostavia, mm. Zaragoza ja Marseille, mutta ihan vaan niiden takia en kyllä suostuisi monen viikon automatkaan 🙂 Sen verran mitä viime vuosi(kymmeninä) olemme Euroopassa autolla liikkuneet olemme lentäneet ensin jonnekin lähelle ja vuokranneet sitten auton sieltä. Kotimaassakin yleensä viimeistään 200 kilometrin jälkeen kumpikaan ei ole enää kovin innoissaan ajamisesta 🙂 – eli vapaaehtoista kuskia ei oikein löydy.
Aivan, ymmärrän. Meillä oli tässä tosiaan se tilanne, että vietimme talvea Andalusiassa seikkaillen ja auton vuokraaminen erikseen jokaista viikonloppureissua ym. piipahdusta varten olisi ollut melko työlästä ja kallistakin. Siksi meillä oli auto mukana, ja tietysti se piti sitten ajaa sieltä poiskin. 🙂
Yleisesti ottaen monenlaista automatkailua paljon harrastaneena olen sitä mieltä, että automatkoilla ei kannata ajatella matkustamista niin, että ”varsinainen kohde” on jokin yksittäinen paikka kaukana jossakin, ja vasta sinne päästyä ollaan ”perillä”. Sen sijaan koko matka itsessään on se pointti. Eli ei se ”määränpää”, vaan matka – kaikki siinä matkan varrella.
Olen huomannut, että monille lentäen yksittäisiin kohteisiin matkailemiseen tottuneille tuo on tosi vaikea ja vieras ajatusmalli, ja sitten päädytään ajamaan jotain ihan älyttömiä päivämatkoja tylsää motaria ja todetaan, että automatkailussa puutuu vain ahteri eikä ole mitään nähtävää. 😀 Valittu taktiikka ja ennen kaikkea ajattelumalli vaikuttavat aika paljon lopputulokseen.
Mutta meistä on moneksi, ja se on hyvä se! Kaikki eivät tykkää ylipäätään ajaa autoa tai olla kyydissä, ja se on tietenkin täysin ymmärrettävää. Minustakin lentäminen on kätevä ja tietysti nopea tapa matkustaa. Samalla se on mielestäni myös todella tylsä tapa, kun koneesta käsin ei näe eikä koe yhtään mitään. On virkistävää matkailla monin eri tavoin tilanteesta riippuen. Välillä autolla, välillä junalla, joskus laivalla ja joskus sitten lentämällä.
Minä aina niin ihailen näitä autolla tehtyjä roadtrippejä, varmaan osaksi siksi etten itse edelleenkään uskalla ajaa autoa ulkomailla. Kyllähän se jonkinverran rajoittaa omaa liikkumista eri kohteissa jos on pelkästään julkisten kulkupelien varassa.
Ihan mahtava reissu teillä ja todella paljon sellaisia kohteita, joissa olisi hienoa käydä.
Joo, monella on ihan ymmärrettävästi hidasteena tai esteenä se, että ulkomailla ajaminen pelottaa. Tai jos ei ole korttia ollenkaan. 🙂 Onneksi julkisillakin pääsee aika hyvin!
Maiden väleillä on tietysti jonkin verran eroa liikennekulttuurissa, mutta toisaalta monessa Euroopan maassa on lopulta hyvin samanlaista kuin Suomessa (varsinkin pienempiä teitä ajaessa). Ruotsista ja Norjasta olisi varmaan helpoin aloittaa, jos haluaa kerryttää kokemusta ja mahdollisesti saada samalla uskallusta kokeilla ajamista joskus muuallakin.
Teillä on ollut todella kiva matka ja reitin varrella paljon mielenkiintoisia kohteita. Suurin osa niistä toki oli minulle vieraita. Minua kiinnostaisi todella paljon vastaavanlainen automatka Euroopassa. Miestä en ole saanut vielä ylipuhuttua, mutta kun voitin väsytystaistelun Karibian risteilyssä, ehkä tässäkin voisi tulla samanlainen lopputulos. 🙂
Hehe, jatka väsytystaistelua! 😄 Ehkä se siitä!
Autoreissujen yksi hieno puoli on se, että silloin voi helpommin käydä paikoissa, joihin ei muuten ehkä tulisi lähdettyä mm. liikenneyhteyksien takia. Usein nämä ovat pienempiä paikkoja, joihin ei tulisi Suomesta saakka lähdettyä erikseen. Tällä reissulla oli nyt toki sellaisiakin paikkoja, joihin voisi halutessaan helposti matkata milloin tahansa muutenkin kaupunkilomalle (esim. Marseille), mutta paljon myös sellaisia paikkoja, joihin ei olisi niin helppo mennä.
Tuollainen hiljaa eteneminen kuulostaa kivalta etenemisestä. Euroopassa kun on paljon paikkoja, missä voi matkanvarrella piipahtaa.
Kunpa itsekin pääsisi Eurooppaa kiertämään.
Meille tämä oli tavallista ripeämpi tahti. Yleensä on pyöritty autoreissuilla kuukausi. Eurooppa on tosiaan täynnä kivoja paikkoja, joihin voi tällaisilla matkoilla piipahtaa.
Kohteista tuttuja ovat Riika ja Tallinna. Puolassa olen käynyt Szczecinissä, joka oli samalla tavalla raunioiksi pommitettu ja entisöity viehättäväksi. Stelviolle Strava antaa 7% nousun koko matkalle eli melkoisen jyrkkää nousua. Alpit ei nyt ole kovin korkea vuoristo, mutta eipä se vaikuta vuorten näyttävyyteen mitenkään. Oikeasti lähimpänä Alppeja olen ollut Gardajärvellä.
Joo, Stelviolla noustaan aika nopeasti ja mutkia tosiaan riittää. Hienoja maisemia.
Olen tuota Via Balticaa sahannut Tallinnasta Varsovaan tai toiseen suuntaan 5 kertaa. Ja kyllä on tiestö mennyt mielettömästi parempaan suuntaan. Kelpaa ajella.
Mutta se ajokulttuuri. Sehän ei sitten ole parantunut samaan tahtiin.
Olisi ihan päästä kiertämään ajan kanssa taas Eurooppaa.
Pitää paikkansa, tie on tosiaan parantunut vuosien varrella. Samaa mieltä ajokulttuuristakin. Se ei ole ihan samaa tahtia kehittynyt ainakaan Puolassa. Mutta paljon hurjempaakin on nähty eli uskaltaa kyllä hyvin ajella. 🙂
Hei, aika kivat päivämatkat teillä on ollut, kivoja kohteita ja tosi edukkaita yöpymisiä; kiva paluumatka ⭐️
Oli kyllä oikein mukava reitti ja kivoja kohteita. 🙂
Kiva ja informatiivinen postaus, johon tulee ehkä palattua vielä, jos vaikka joku kerta tuota kautta mekin ajelisimme. Mukava kuulla ainakin se, että Via Baltican teiden kunto on kohentunut. Kiinnitti myös huomio siihen, että aika monessa hotellissa on auton pysäköinti kuulunut huonehintaan. Niihin kun saa etenkin Suomen kaupungeissa) kulumaan jopa useita kymppejä / yö ja siten tavallaan hotellin hinnoissa kannattaa vertailla samalla myös niitä maksuja, miten paljon lisäävät yöpymisen hintaa.
Aivan ehdottomasti automatkalla kannattaa miettiä majoitusta aina siitä näkökulmasta, että mihin siellä saa auton ja mitä se maksaa. Auto kun on pakko saada jonnekin, niin on ihan ykkösjuttuja selvittää pysäköintiasiat ennen kuin varaa mitään yöpaikkaa. Pysäköintipaikan löytäminen voi olla suurissa kaupungeissa vaikeaa ja merkittävä kustannus pienemmissäkin paikoissa, joten paikkoja ja niiden hintoja kannattaa selvitellä etukäteen.
Jos majoituksessa on ilmainen pysäköinti, niin se on aina automatkailijan näkökulmasta iso plussa. Majataloissa ja pienemmissä hotelleissa pysäköinti saattaa helposti kuulua hintaan tai jos ei, niin se ei kuitenkaan maksa ihan älyttömästi, kun taas isommissa hotelleissa siitä saa yleensä pulittaa sievoisen summan. Oikeastaan nyrkkisääntö on, että mitä isompi hotelli tai ketju, sen varmemmin pysäköinti maksaa ja on vielä tosi kallista, vaikka hotelli sijaitsisi ihan korvessa.
Usein eri varauspalveluissa pystyy suodattimien avulla etsimään majoituksia, joissa on pysäköintimahdollisuus, mutta kannattaa aina lukea tarkkaan, mitä siitä sanotaan (suodattimet kun ovat juuri niin hyviä kuin niiden taustalla olevat tiedot, jotka eivät aina ole ihan kohdillaan).
Me yleensä tutkimme kaupunkivierailua suunnitellessa tai majoitusta valitessa ihan Google Mapsistä, löytyykö läheltä ilmaisia pysäköintipaikkoja ja merkkaamme myös muistiin muutamia mahdollisia pysäköintihalleja. Mapsiin saa helposti tallennettua paikkoja ja ne ovat sitten kännykässä valmiina.
Olipas kiva reitti, paljon ehditte näkemään eri maissa! Itseä on tuollainen pidempi autoreissu kiehtonut jo pidemmän aikaa, koska itselle autolla ajaminen on rentouttavaa puuhaa ja ratin takaa näkee kyllä paljon. Täytyypä alkaa tosissaan miettiä ensi kesälle pidempään autoreissua Eurooppaan.
Autoreissuilla tosiaan näkee paljon, kun vain suunnittelee reitin niin, että siihen on mahdollisuus ja tarpeeksi aikaa. 🙂 Suosittelen autoreissua Euroopassa! Meillä on niitä takana jo todella monta erilaista. Euroopassa riittää nähtävää.
Ensimmäisen kerran miettinyt tällaista automatkaa vuonna -81, aina jäänyt toteutumatta. Mutta olipa kiva lukea teidän matkasta ja miettiä paikkoja, joissa olisi kiva käydä. Meillä on myös miehen kanssa eriävät näkemykset ajamisen ihanuudesta, mutta silti hän ei päästä minua rattiin! Ajoin kyllä vasta Kroatiassa viikon, ja ihan hyvin meni. Mies ei ollut mukana 🙂
Tätä lukiessa tuli taas mieleen, että pitäisi saada alkaa elämä alusta…
Jos unelmoi jostain matkasta ja siihen on käytännössä myös mahdollisuus, niin mielestäni se kannattaa toteuttaa. 🙂 Blogini nimi vähän viittaakin tähän ajatukseen: maailmaa katsellaan unelmatrippi kerrallaan.
Me kävimme perheen kanssa 80- ja 90-lukujen taitteessa muutamalla autoreissulla. Olin silloin ihan nassikka, mutta noilta matkoilta on silti onneksi jäänyt kivoja muistoja. Aikuisena autoreissuja on sitten tullut tehtyä itsekin aika ahkerasti. Mahtavia matkoja kaikki!