Potsdam, palatsikaupunki Berliinin kupeessa

Artikkelikuva - Sanssoucin palatsi

Potsdam on kaupunki, jossa olen monesti meinannut lähteä käymään Berliinistä käsin, Potsdam kun sijaitsee alle 30 kilometrin päässä pääkaupungin keskustasta. Vierailu on kuitenkin aina jäänyt, koska Berliini on Berliini – sieltä ei tekeminen lopu kesken. Kesän automatkalla Potsdam oli kuitenkin niin sopivasti matkan varrella, että menimme Hemmon kanssa vihdoin tutustumaan siihen. Se ei ollut turha keikka: kaupunki pääsi yllättämään kauneudellaan.

Potsdamin kruunu on Sanssoucin palatsi tai linna. Rokokoopalatsin rakennutti Fredrik II Suuri 1700-luvun puolivälissä. Palatsia kutsutaan Preussin Versailles’ksi. En ole käynyt Versailles’ssa, joten en osaa ottaa yhteneväisyyteen kantaa. Kertokaa te! Erittäin komeaksi palatsia puistoineen voi joka tapauksessa luonnehtia.

Sanssoucin palatsi
Ihmisiä Potsdamin palatsin puistokäytävällä
-Potsdamin palatsin katosta
Potsdamin palatsi

Aurinkoinen ja helteinen kesäpäivä ei houkutellut sisätiloihin, joten nautimme hienosta palatsialueesta ulkoa käsin. Meitä myös vähän arvelutti, tykkäisimmekö edes sisätiloista läheskään niin paljoa kuin komeista ulkotiloista ja puutarhasta.

Puisto kaikkine istutuksineen ja vesiaiheineen on todella kaunis, ja Sanssouci näyttää ulkoa upealta – nämä riittivät meille. Sanssouci puutarhoineen on ollut listattuna Unescon maailmanperintöluettelossa vuodesta 1990.

Sanssoucin palatsin istutuksia
Patsas Sanssoucin palatsilla
Istutuksia Potsdamin palatsin kulmalla

Kävimme kävelemässä myös Potsdamin keskustassa, joka on mukavan kompakti. Kahviloita ja ravintoloita riittää, mutta me emme nälkäkiukuissamme päässeet yksimielisyyteen ravintolavalinnasta, joten lopulta söimme lounaaksi jotain marketin antimia autossa kaupan parkkipaikalla Potsdamista lähtiessämme.

Potsdamissa on Sanssoucin lisäksi muutakin nähtävää, kuten maailman vanhin suuri elokuvastudio Filmstudio Babelsberg, ja tekemistä tarjoavat myös kaupunkia ympäröivät järvi- ja metsäalueet. Nyt esimakua saatuamme suunnittelimme, että palaamme ilman muuta joskus takaisin vaikkapa sieltä Berliinistä käsin, ja jatkossa tätä ei jätetä vain ajatuksen tasolle. Tällä reissulla olimme kaupungissa vain yhden yön.

Reitti: Lyypekki – Potsdam 300 km
Leirintäalue: Ihr königlicher Campingplatz Sanssouci Potsdam/Berlin, http://www.camping-potsdam.de/
Hinta (2 henkeä, henkilöauto, iso teltta ja sähkö): 35 €

Potsdam oli viiden viikon kesäreissumme toinen yöpaikka. Leirintäalue oli kallis ja turhan iso: yleisiin tiloihin oli telttapaikalta pitkä matka. Sijainti oli kuitenkin kaunis ja melko lähellä kaupunkia, ja yleiset tilat erittäin siistit.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

9 vastausta artikkeliin “Potsdam, palatsikaupunki Berliinin kupeessa”

1. Onpa kaunista. Vähän samoilla linjoilla olen näiden linnojen ja kartanoiden sisätilojen suhteen: toki niissä on usein erittäin kaunista arkkitehtuuria, mutta usein huomaan nauttivani silti kaikkein eniten juurikin näistä puutarha- ja puistoalueista.

1. Usein on tosiaan mukavampi kierrellä vain palatsien puistoalueita ja katsella palatsia ulkoa – ainakin, jos on niin hyvä sää kuin tuolla Potsdamissa oli vierailumme aikaan. Nuo palatsit ovat niin överikoristeltuja, että se ei ihan ole omaan makuuni, mutta ovathan ne omalla tavallaan tosi upeita silti. Siksipä tämänkin palatsin luona tuli pyörittyä!

2. Kannattaa tosiaan käydä uudelleen Potsdamissa. Se on myös Suomen lähihistoriaa koskien merkittävä paikka. Siellä on nimittäin Cecilienhof, missä kolme sodan voittajavaltioiten eli liittoutuneitten edustajaa pitivät 17.07. alkaen Potsdamin koferenssin (”kolme suurta kohtasivat”) ja jakoivat Saksan ja Euroopan. Ranska ei ollut vielä mukana ja UK jätti valvontakomission tehtävän Helsingissä yksinomaan Neuvostoliitolle. Tarkemmin Wikipediassa. Potsdamin ja Berliinin välillä on myös Glienicker Brücke- silta, jota kutsutaan maailman jännittävimmäksi rakennelmaksi. Keskellä siltaa itä ja länsi vaihtoivat vakoojia. Steven Spielberg on kuvannut siellä yhteistyössä Babelsbergin filmistudion kanssa kylmän sodan aikaa kuvaavan historiallisen jännärin, filmin ”Bridge of Spies” ( 2015), pääosassa Tom Hanks.Filmistä ja Glienicker Brückestä on lyhyt kuvaus suomeksi, pitemmät saksaksi ja englanniksi Wikipediassa.

3. Potsdamin konferenssi 17.07. – 2.08.1945. Jäi vahingoss vuosiluku pois.

1. Joo, ihan totta – Potsdamista löytyy tuollaistakin mielenkiintoista historiaa. Tuon leffan voisi kyllä katsoa, mä tykkään vakoiluleffoista erittäin paljon. Potsdam vaikutti tosiaan mielenkiintoiselta ja sellaiselta, että sieltä löytyisi nähtävää toiseenkin kertaan. Nyt kun oltiin vain yksi yö, niin eipä siinä ehtinyt koluta koko kylää. Hyvin todennäköisesti tulee käytyä joskus uudelleen.

1. Kiitos kommentista! Mukavaa, että tykkäsit. Täällähän näitä reissupostauksia sitten riittää. 🙂 Sinun blogissasi on kivoja, aurinkoisia kesämaisemia Kokkolasta.

4. Kiitos hienoista Potsdamin kuvauksista!
    Luin niitä hieman (!) kateellisin mielin, sillä palasimme juuri Berliinin reissulta.
    Tällä viidennellä reissulla sinne halusimme nähdä myös Potsdamin hienot linnat ja puutarhat. Kuinka kävikään, ilmoittauduimme 6 tunnin retkelle, joka starttasi Zoologisher Gartenin juna-asemalta Potsdamiin. Sieltä kävelimme keskustaan, josta jatkoimme ratikalla Vakoilijoiden sillalle. Kävelimme helteessä Cecilienhofiin, joka on remontin vuoksi suljettu. Pihalla pidimme n.10 min. tauon, jonka jälkeen pakkauduimme täpötäyteen ratikkaan ja palasimme keskustaan. Tässä kohtaa oli pakko jäädä joukosta, jos aikoi jäädä henkiin ja saada istahtaa kahville. Emme nähneet 4 tunnin kävelyn aikana vilaustakaan palatseista tai puistosta. Olimme todella pettyneitä!

1. Voi ei, mikä kokemus tuo retki! Sanssoucin palatsi puistoineen ja puutarhoineen on tosiaan näkemisen arvoinen, joten tosi harmi, että ette päässeet sitä näkemään. Toivottavasti jonain toisena kertana sitten!