Teimme kesän alussa kahden viikon automatkan läntisessä Euroopassa. Suuntasimme ihan ensimmäiseksi Saksaan, tällä kertaa Ruotsin ja Tanskan kautta ajellen. Reissulla yövyimme viidessä maassa: Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Belgiassa ja Alankomaissa. Tässä postauksessa käyn läpi matkareitin, joten jos suunnittelet autoreissua Länsi-Eurooppaan, tässä tulee tärppejä vierailukohteista!
Kahden viikon automatkalla yöpymiskohteita kertyi yhteensä kahdeksan, mutta kävimme toki muissakin paikoissa pyörimässä kuin vain niissä, joissa yövyimme. Osa paikoista oli aivan ihania, joten tämän reittiesittelyn lisäksi monista paikoista on blogissa vielä ihan erikseen oma postauksensa.
Fehmarn, Saksa (1 yö)
Pikkukaupunki Fehmarn samannimisellä saarella valikoitui yöpymiskohteeksi oikeastaan vain siksi, että se sijaitsee lähellä Tanskan Rødbystä Saksan Puttgardeniin kulkevan lautan päätepistettä: Puttgardenista on Fehmarniin vain kymmenen kilometriä matkaa. Vaikka syy mennä Fehmarniin oli logistinen, kaupunki osoittautui kuitenkin ihan viihtyisäksi paikaksi. Koska olimme liikkeellä asuntoautolla, yöpyminen järjestyi helposti ja täysin ilmaiseksi. Vietimme yön Fehmarnin keskustassa parkkipaikalla, jonka varustukseen kuuluivat yleiset vessat.
Ensi töiksemme kaupunkiin saavuttuamme löimme siis auton parkkiin ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Puikahdimme parkkikselta pääkadulle nättiä pikkukujaa pitkin. Kun Saksassa oltiin, ruokapaikan valintaa ei tarvinnut kahdesti miettiä nähdessämme kadun varressa dönerpaikan terasseineen. Sinne!
Fehmarn on jonkin sortin lomakohde saksalaisille, ja kesälomakohteen meininki oli havaittavissa hotellien ja vuokrattavien asuntojen rivistöistä. Aamulla piipahdimme ihanan saksalaisen leipomoaamiaisen jälkeen katsomaan rantaa, missä oli sumuisen ja hieman viileän sään vuoksi lähes aavemainen tunnelma. Kahvilat seisoivat lähes tyhjillään, ja aistittavissa oli uinuvan surffikylän tunnelmaa.
Rannalla lepäsi isot rivit Itämeren saksalaisille rantakohteille tyypillisiä auringonottosohvia. Niitä sellaisia, jotka muuntautuvat lukittaviksi pikkukopeiksi. Harmaa sää ei valitettavasti päästänyt hienoa rantaa ja hauskoja koppirivistöjä oikeuksiinsa. Sadepisarat saattelivat meidät autolle ja kohti päivän etappia Münsteriä, jonne suuntasimme Plönin kautta.
Yöpyminen:
Fehmarn, Parkplatz Burg Zentrum, ilmainen (la-su-välinen yö) (parkkipaikalla käytössä ilmainen wc)
Plön, Saksa (pysähdys reitin varrella)
Plönin pikkukaupunki osui reitin varrelle matkalla Fehmarnista Münsteriin, joten päätimme käydä vilkaisemassa sitä, kun jaloittelemaan oli joka tapauksessa tarve päästä.
Kävimme torin laidalla leipomokahveilla terassilla ja nakkasimme niin sanotusta euron kaupasta heräteostoksena kyytiin salaatinhuuhtelukulhon. Teimme myös pienen kävelykierroksen mukulakivisillä kujilla ja päädyimme tutkailemaan valkoista Plönin linnaa ja sen edestä aukeavaa järvimaisemaa. Linna on yksi Schleswig-Holsteinin osavaltion suurimmista. Plönin järvellä on mahdollista harrastaa monenlaista vesiurheilua, mutta me emme tietystikään järvelle lähteneet, kun olimme vain viettämässä jaloittelutaukoa autoilusta. Tauon jälkeen matka jatkui kohti Münsteriä.
Münster, Saksa (2 yötä)
Olimme perillä vasta illalla, joten päätimme jäädä kahdeksi yöksi. Ruotsin ja Tanskan läpi jurnuttaminen edellisenä päivänä painoi vielä eikä huvittanut ajaa joka päivä. Yöpaikaksi valitsimme Campingplatz Münsterin, missä olimme edullisemmilla paikoilla tavallaan matkaparkissa leirintäalueen puomien ulkopuolella. Huristelimme seuraavana päivänä paikallisbussin kyydillä tutustumaan itse kaupunkiin.
Münsteriä pidetään Westfalenin alueen kulttuurikeskittymänä. Vaikka olimme tässä lähes 300 000 asukkaan kaupungissa kaksi yötä, kaupungista ei jäänyt sinänsä mitään ihmeellistä raportoitavaa. Yksinkertaisesti nautimme lomalla olosta ja Saksasta kylillä kierrellessä emmekä tehneet sinänsä mitään kummempaa. Loma lähti tästä rennosti käyntiin.
Yöpymiset:
Münster, Campingplatz Münster, Laerer Werseufer 7, hinta 15,90 euroa / yö (sis. 2 henkeä, matkailuauto, sähkö; suihkupoletit erikseen 0,50 euroa / 3,5 min.)
Gent, Belgia (4 yötä)
Gent oli oikeastaan tämän koko läntiseen Eurooppaan suuntautuneen reissun pääkohteemme. Olimme kuulleet kaupungista paljon hyvää ja kaikki hehkutus myös piti kutinsa. Ihastuimme Gentiin kovasti! Olimme perillä iltapäivällä ja pistimme auton parkkiin Yachtdreef Gentin matkaparkkiin urheiluhallin tuntumaan pari kilsaa keskustasta. Paikalla ei ollut mitään palveluja, mutta pysäköinti ei myöskään maksanut mitään. Suihkumahdollisuuksien vuoksi siirryimme kuitenkin seuraavana päivänä Blaarmeersen Campingiin muutaman kilometrin päähän kauemmaksi keskustasta.
Gentin kaupungissa itsessään riittää paljon nähtävää, ja kävimme esimerkiksi Gravensteenin linnassa ja jokiristeilyllä. Lisäksi Gent toimii hyvänä tukikohtana päiväretkiä ajatellen: lähellä sijaitsevat esimerkiksi kaunis Brugge ja kiinnostava Bryssel.
Yöpymiset:
Gent, Yachtdreef Gent, Parking Autocars, ilmainen pysäköintialue (maks. 24 h, ei palveluja).
Gent, Blaarmeersen Camping (Blaarmeersen Sports and Recreation Park), hinta 21,80 euroa / yö (sis. 2 henkeä, matkailuauto, sähkö, suihku)
Lue postaukseni Gentistä ja Gravensteenin linnasta!
Brugge, Belgia (päiväretki Gentistä)
Brugge on erittäin romanttinen ja niin kuuluisa, että se on noussut Belgian suosituimpien turistikohteiden joukkoon. Mietimme ensin, että haluaisimme ehkä yöpyä Bruggessa, mutta valitsimme kuitenkin Gentin. Näin jälkikäteen ajatellen Gent myös oli meille parempi valinta. Brugge on kaunis, kuten myös Gent, mutta Gentissä on oikean kaupungin tunnelmaa enemmän kuin Bruggessa. Tykkäsimme! Bruggesta sen sijaan voi jäädä vähän sellainen fiilis, että seikkailisi keskellä elokuvalavasteita. Tätä ei kuitenkaan pidä ymmärtää väärin, sillä Brugge on silti mielestäni ehdottomasti vierailun arvoinen paikka!
Lue postaukseni Bruggesta!
Bryssel, Belgia (päiväretki Gentistä)
Bryssel on noin 40 minuutin junamatkan päässä Gentistä, ja vaikka kaupungilla on ehkä maine tylsänä EU-kaupunkina, se on käymisen arvoinen paikka jo pelkästään Euroopan kauneimmaksi sanotun keskusaukionsa takia. Myös sarjakuvamuraalit ovat houkuttelevia!
Lue postaukseni Brysselistä!
Kinderdijk, Alankomaat (pysähdys reitin varrella)
Kinderdijkin tuulimyllyt ovat kuuluisia ja sen huomasi paikalla heti. Osuimme vierailulle sellaiseen aikaan, että väkeä oli kuin pipoa! Kaikki haaveet seesteisestä kävelystä tuulimyllyjen reunustamilla pelloilla sai unohtaa, sillä kiinalaiset ja länsimaiset turistiryhmät tungeksivat paikalla sankoin joukoin. Myllyt ja maisemat ovat kyllä kauniita, mutta me lähdimme paikalta aika liukkaasti, sillä jonossa käveleminen ja tungeksiminen sekä holtittomasti ajavien pyöräilijöiden välissä puikkelehtiminen ei vain innostanut. Todennäköisesti jonakin toisena ajankohtana kuin kesäkuun alussa täällä voisi olla rauhallisempaa.
Lue postaukseni Kinderdijkistä!
Utrecht, Alankomaat (1 yö)
Utrecht oli reissun todellinen yllättäjä. Kanavakaupungin rento ja erittäin viihtyisä tunnelma saivat hymyn huulille välittömästi. Tänne olisi kannattanut varata pari yötä yhden sijaan! Mutta tiedänpähän vastaisuuden varalta, mikä mesta näillä Euroopan kulmilla on kohteemme, jos joskus pyörimme lähistöllä uudemman kerran.
Utrechtissä viettämämme lauantai-iltapäivä ja ilta olivat aivan mahtavia. Teimme kaupungilla pitkän ja kiinnostavan kävelykierroksen turistikartan vinkkien turvin ja nautimme terassien ilmapiiristä myöhään iltaan. Hyvää ruokaa ja juomaa, taustalla rentoa puheensorinaa täysiltä terasseilta, ympärillä kaunis kanavien ja pikkukujien täyttämä kaupunki – mikäs sen parempaa!
Yöpyminen:
Viane (Utrecht), Kanaalweg, ilmainen matkaparkki (maks. 3 yötä, ei palveluja)
Lue postaukseni Utrechtistä!
Amersfoort, Alankomaat (pysähdys reitin varrella)
Amersfoort toimi yhtenä taukopaikkana matkalla Utrechtistä Giethoorniin. Oli sunnuntai ja kiertelimme pari tuntia kauniilla, melko tyhjillä kujilla. Jälleen ympärillämme oli vanhoja kivan näköisiä taloja, kanavia ja tiilestä tehtyjä katukivetyksiä. Katselimme aamukahvien nauttimisen lomassa kivan kahvilan terassilla, kuinka kaupunki alkoi heräillä uuteen päivään.
Zwolle, Alankomaat (pysähdys reitin varrella)
Zwolle oli toinen taukopaikkamme matkalla Utrechtistä Giethoorniin. Jälleen teimme kävelykierroksen ja nautimme myös lounasta terassilla. Oli sunnuntai ja kaupungin kadut ja väki vaikuttivat krapulaisilta, sillä baarien edustalla oli vielä nähtävillä merkkejä edellisen yön huveista. Jos näitä ei huomioinut, kaupunki oli ihan nätin näköinen.
Giethoorn, Alankomaat (2 yötä)
Giethoorn oli toinen koko reissun pääkohteista. Kun aikanaan kuulin tästä kaupungista, jossa ylisöpöjen omakotitalojen välissä risteilee kapoisia kanavia, joilla liikutaan veneillä, en voinut vastustaa ideaa vierailla siellä joskus. Giethoorn on kohde, jollaista ei todellakaan löydy joka kulmalta!
Yöpymiset:
Giethoorn, Jachtwerf Giethoornin vierasvenesataman yhteydessä oleva De Zuidercluft -matkaparkki, hinta 12 euroa / yö + kulku- ja maksukortti 2 euroa (sis. 2 henkeä ja matkailuauto; sähkön ja suihkun maksu erikseen maksukortilla)
Lue postaukseni Giethoornista!
Hampuri, Saksa (2 yötä)
Paluumatkan kohteita pyörittelimme pitkään ja lopulta päätimme suunnata Saksassa Hampuriin. Olimme kaupungissa viimeksi vuonna 2012 lyhyesti ja viihdyimme, joten ajattelimme ottaa uusinnan. Sääennuste näytti joka suunnalle heikolta, joten kunnon kaupunki tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Valinta osoittautui hyväksi ja saimme Hampurista lisää mukavia kokemuksia koleasta säästä huolimatta. Nähtävyyksistä tsekkasimme muun muassa Elben ali menevän vanhan tunnelin.
Leiripaikkana toimi lähellä keskustaa sijaitseva citycamping-tyyppinen leirintäalue, joka oli tarkoitettu vain matkailuautoille ja joka oli todella suosittu (ja sijaintinsa takia hintava). Mahduimme ihan tuurilla sisään, vaikka meillä ei ollut varausta.
Yöpymiset:
Buchholz Camping, Kieler Strasse 374, hinta 38 euroa / yö (sis. 2 henkeä, matkailuauto, sähkö, suihku)
Lue postaukseni Hampurissa olevasta vanhasta Elben tunnelista ja Hampurin upeasta arkkitehtuurista!
Odense, Tanska (1 yö)
Odense oli todellinen välietappi. Tarkoituksemme oli nimittäin ensin mennä mielettömästä rannastaan kuuluisalle Rømø-saarelle, mutta juuri ennen perille pääsyä sää muuttui aivan karmeaksi. Tuuli pöllytti dyynit tielle ja vettä tuli kuin saavista. Hautasimme haaveen hienon auringonlaskun ihailusta jättimäisellä rannalla ja pistimme navigaattoriin kohteeksi Odensen, koska sinne ehtisimme illaksi ja siellä oli ilmainen matkaparkki. Tämä päivä oli jonkinlainen reissun antikliimaksi, mutta näitä tulee väkisinkin joskus eteen. Odensessa siis ainoastaan yövyimme emmekä tehneet mitään muuta.
Yöpyminen:
Odense, Tarup Campingcenter A/S, Agerhatten, ilmainen pysäköintialue (ei palveluja)
Öölanti, Ruotsi (1 yö)
Sääennuste näytti Ruotsissa paremmalta, joten ajattelimme, että voisimme käväistä paluumatkalla Öölannissa. Olimme ensin miettineet Kalmaria, mutta keskustelin asiasta Matkoilla-blogin Alexin kanssa ja hän suositteli yöpaikaksi Kalmarin sijaan Öölantia. Ajateltiin, että miksipäs ei – siinähän se on vieressä. Kiitokset siis vinkistä sinne!
Karautimme Ruotsin puolelle Tanskasta siltoja pitkin ja olimme illalla Öölannin kauniissa ja luonnonläheisissä maisemissa. Yöpaikkana toimi matkaparkkityyppinen ratkaisu omakotitalon tilavalla tontilla, missä oli meidän lisäksemme muutama muu matkailuauto. Paikka oli rauhallinen, mutta yön tullen saimme kylmiä väreitä auton jokaisesta raosta sisään yrittävistä hyönteisistä. Sitä en tiedä, mitä ne tarkemmin olivat, mutta surina ja ratina oli varsin kuvottavaa, koska hyönteisiä oli selvästi älyttömät määrät ja ne kuulostivat kookkailta. Aamulla auto ei kuitenkaan ollut hyönteisten peittämä, kuten vähän ennakoimme, vaan ne olivat aamulla kadonneet yhtä tehokkaasti kuin hyökkäsivät auton kimppuun yöllä.
Yöpyminen:
Öölanti, Ventlinge 118, Ventlinge Stellplatz, hinta 17,70 euroa / yö (sis. 2 henkeä, matkailuauto, sähkö, suihku)
Automatkan reitti kartalla
Kilometrejä tuli kahden viikon automatkan aikana noin 3800. Ajetuista kilometreistä Ruotsin ja Tanskan läpi ajamisesta kertyi meno- ja tulomatka yhteen laskettuina parituhatta kilsaa. Ajokilometrejä olisi siis saanut vähennettyä noin puoleen ottamalla suoraan lautan Saksaan. Toki silloin sekä Fehmarn, Odense että Öölanti olisivat jääneet kohteina välistä, koska ne eivät olisi olleet enää järkevästi reitin varrella.
Jos haluat tietää, mitä tämä matka tuli maksamaan, lue postaus 2 viikon automatkan budjetti.
Reissu oli tosi onnistunut, mutta se on sanottava, että kahden viikon matka-aika oli kuitenkin liian lyhyt meille. Kaksi viikkoa tuntui ihan olemattomalta matka-ajalta, kun on tottunut tekemään neljän tai viiden viikon autoreissuja, jotka nekin ovat aina tuntuneet loppuvan kesken. Tällä kertaa kuitenkin oli tehtävä näin, koska lomat eivät riittäneet pidempään matkaan. Kaksi viikkoa oli tietenkin parempi kuin ei mitään, ja reissusta jäi paljon hyviä muistoja ja valokuvia.
Lue myös:
- 5 viikkoa autolla Euroopassa: reitti
- Autolla Eurooppaan: reitti automatkalle Pohjois-Italiaan
- Autolla Euroopassa: reittisuunnitelma Balkanille
- Automatkailu Euroopassa: 10 vinkkiä
- Autolla Ranskaan – reitti kuukauden automatkalle Eurooppaan
- Automatka Suomessa ja Norjassa: koronavuoden kesäloma
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:
Teillä on aina niin upeita roadtrippejä! Niinkuin nytkin. Itse haaveilen myös vastaavista, mutta valitettavasti muut eivät nauti ihan yhtä paljon.. Kesällä kokeiltiin viikon Baltian roadtrippiä, joka onnistui ihan jees. Loppu vaiheessa muu porukka alkoi olla jo ihan kyllästynyt, enkä ihmettele kun lähes joka päivä vietettiin suurin osa ajasta autossa.. Kilometrejä kertyi koti-Baltia-koti n. 2500. 🙂
Kieltämättä on ollut kivoja matkoja! 🙂 Mutta voi harmi, että teillä muut eivät viihdy autoreissuilla! Reittisuunnittelulla voi vaikuttaa tosi paljon siihen, kauanko aikaa kuluu pelkästään auton penkissä. Itsekään en tykkää ajamisesta ajamisen takia, joten ajellaan hyvin usein kaiken maailman pikkuteitä ja pysähdellään paljon tien varrella olevissa pikkukylissä katselemassa. Siinä näkee paljon ja ei ala kyllästyttää. Kaikkien reittien varrella ei tietysti ole niin paljoa nähtävää tai sitten aikaa on liian vähän, jotta ehtisi kierrellä. Reittisuunnittelu on juuri siksi tärkeää.
Minäkin pidin Bruggesta, kävin siellä Oostendesta bussilla ja se oli huomattavasti vihreämpi kohde. Jos tykkäsit tuosta reitistä niin myös mm. Flixbus kulkee tuota Saksa-Pohjoismaat reittiä ja on vielä melko edullinen jos varaa liput etukäteen
Bruggesta tykkää tosi moni – eikä tietysti mikään ihme, se on tosi kaunis paikka. Hyvä vinkki tuo bussi! Bussimatkailu ei tosin ole itselleni se houkuttelevin vaihtoehto tällaiselle pitkäkestoisemmalle matkalle, mutta lyhyellä reissulla ja vain parin etapin verran se on ihan ok! Voisihan tällaisellakin reissulla mennä osan myös junalla, mistä itse tykkään bussia enemmän. Mutta bussi on monesti tosiaan edullinen vaihtoehto!