Automatkan reitin suunnittelu on toisille ilo, toisille taas yhtä tuskaa. Jos ei ole tottunut omatoimimatkailuun tai ei ole koskaan tehnyt autoreissuja, voi olla vaikea tietää, mistä suunnittelun edes aloittaisi. Valintojen tekeminen kaikista eri vaihtoehdoista voi tuntua raskaalta ja käytännön asiat automatkailussa voivat olla vieraita. Tästä jutusta löydät parhaat vinkit automatkan reitin suunnitteluun.
Automatkan reittisuunnittelussa olennaisimpia asioita ovat reissuun käytettävissä oleva aika, budjetti ja reissun tavoite. On aivan eri asia suunnitella reitti ”kolmessa päivässä Helsingistä Fuengirolaan” -tyyppiselle automatkalle kuin ”neljä viikkoa Keski-Euroopan kulttuurikohteita kierrellen” -tyyppiselle reissulle.
1. Automatkan reittisuunnittelu: mieti matkan tavoite
Automatkan suunnittelussa on ihan aluksi hyvä kirkastaa oma tavoite reissun suhteen. Miksi olet lähdössä automatkalle?
- Onko tarkoitus vain päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B?
- Onko matkan päätarkoitus itse matka, jolloin kaikki pysähdykset ovat suunnilleen yhtä tärkeitä?
Ensimmäinen vaihtoehto vertautuu lentomatkailuun: matkalla on jokin pääkohde, ja tavoitteena on päästä sinne äkkiä tutustumatta mihinkään matkan varrella. Jälkimmäistä vaihtoehtoa taas voi ajatella kiertomatkana, joka sisältää lukuisia kiinnostavia kohteita, mutta niistä yksikään ei ole matkan pääpointti.
Automatkan tavoite voi olla myös jonkinlainen yhdistelmä molempia, jos nopeaan etenemiseen pääkohteeseen yhdistetään muutama kiinnostava paikka mahdollisimman suoran reitin varrelta. Tässäkin tapauksessa suunnittelu kuitenkin lähtee siitä, että varsinaiseen kohteeseen pyritään nopeaa ja suoraa reittiä.
Road tripin reitin suunnitteluun kannattaa ryhtyä vasta, kun tavoite on selvillä. Molemmissa tapauksissa voi hyödyntää samoja työkaluja, mutta tavoite vaikuttaa merkittävästi siihen, miten reitti muodostuu.
Vaihtoehto A: mahdollisimman nopeasti pääkohteeseen
Jos automatkan tavoitteena on vain päästä johonkin tiettyyn paikkaan mahdollisimman äkkiä, reittisuunnittelu voi olla aika suoraviivaista. Yksinkertaisimmillaan homma hoituu niin, että lätkäisee Google Mapsiin, Here WeGo -sovellukseen tai muuhun navigointityökaluun matkan lähtöpisteen ja päätepisteen. Sovellus antaa reittiehdotuksia, joista täytyy sitten vain valita parhaalta vaikuttava reitti (lyhin ja/tai nopein).
Keski- tai Etelä-Eurooppaan suuntautuvalla automatkalla kuitenkaan harvoin pääsee ihan noin helpolla. Jos matkan pääkohde on esimerkiksi Italian Gardajärvellä, ajomatka sinne on Suomesta käsin reitistä riippumatta melkoinen. Jos Keski- tai Etelä-Eurooppaan lähtee Suomesta omalla autolla, ihan ensimmäisiä päätöksiä matkan tarkoituksen lisäksi onkin se, mitä reittiä Eurooppaan haluaa suunnata.
Esimerkkejä: Suomesta Gardajärvelle
- Baltian kautta: Lautta Suomesta Tallinnaan noin 2 h ja sen jälkeen ajomatka Tallinna–Gardajärvi noin 26 h (noin 2400 km)
- Ruotsin kautta: Lautta Naantalista Kapellskäriin noin 8 h, Turusta Tukholmaan noin 11 h tai Helsingistä Tukholmaan noin 17 h tai ja sen jälkeen ajomatka Gardajärvelle noin 23 h (noin 2050 km)
- Suoraan Saksaan: Lautta Helsingistä Travemündeen noin 30 h ja sen jälkeen ajomatka Travemünde–Gardajärvi noin 13,5 h (noin 1250 km)
Navigaattorin antamissa aika-arvioissa on aina muistettava, että arvioitu ajoaika ei sisällä pysähdyksiä tai yllättäviä tilanteita, kuten kolarien aiheuttamia liikenneruuhkia. Jos tavoitteena on päästä mahdollisimman nopeasti matkan pääkohteeseen, on ihan toimiva konsti laittaa koko pitkä ajopätkä naviin, minimoida pysähdykset ja vain ajaa (tarpeen mukaan kuskia vaihtaen) niin kauan, kunnes ollaan pääkohteessa.
Tolkuttoman pitkä ajomatka yhdellä kertaa on kuitenkin monen mielestä liian raskas. Siksi yleisempi tapa on valita matkan varrelta muutama pysähdyspaikka. Jos tavoitteena on päästä mahdollisimman nopeasti pääkohteeseen, pysähdyspaikat kannattaa valita mahdollisimman suoraan reitin varrelta, jotta ne eivät aiheuta viivytyksiä matkalle.
Kätevin – ja samalla karuin – tapa on valita joku lähellä moottoritietä oleva hotelli tai motelli, käydä siellä vain nukkumassa ja jatkaa matkaa heti, kun yö on lusittu. Karavaanareilla yöpyminen onnistuu tarpeen vaatiessa melkein missä tahansa laillisella parkkipaikalla.
Vaihtoehtoisesti muutamat ”pakolliset” pysähdykset matkan varrella voi yrittää valita niin, että niissä olisi edes jotain kiinnostavaa nähtävää ja varata myös hieman aikaa kohteeseen tutustumiseksi. Ajopäivän päätteeksi voi käydä vaikka pienellä kävelykierroksella kauniin kaupungin keskustassa, jos ei muuta.
Vaihtoehto A:n plussat ja miinukset
- Hyvää: matkan nopea eteneminen
- Huonoa: pitkän yhtenäisen ajomatkan puuduttavuus
- Huonoa: matkalla ei näe oikein muuta kuin (moottori)tietä
Vaihtoehto B: ei se määränpää, vaan itse matka
Jos automatkan tavoitteena on nähdä useita eri kohteita, joista yksikään ei ole erityinen pääkohde, pysähdys- ja yöpymispaikoilla on aivan erilainen merkitys kuin yhteen kohteeseen tähtäävällä matkalla. Myös reittisuunnittelu ja aikataulutus on tällöin monimutkaisempaa – ja monen mielestä myös paljon hauskempaa.
Matkasuunnittelusta pitäville on kutkuttavaa etsiä tietoa eri paikoista ja päästä valitsemaan matkan vierailukohteet, pysähdyspaikat ja yöpymiskaupungit, suunnitella aikataulu, tutkia läpi matkalle osuvat maisemareitit ja lopulta saada aikaiseksi upealta vaikuttava matkareitti. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Kääntöpuolena on, että vaikkei tekisi pikkutarkkaa suunnitelmaa, useita kohteita sisältävän reitin suunnittelu vaatii silti paljon valintojen tekemistä ja selvitystyötä. Keski- ja Etelä-Eurooppa ovat pullollaan upeita paikkoja, ja kaikkea ei voi mitenkään nähdä yhdellä tai sadallakaan matkalla. Yöpymis- ja muiden pysähtymiskohteiden lisäksi on päätettävä, kauanko missäkin paikassa haluaa olla. Kaikissa päätöksissä on huomioitava matkan kokonaiskesto. Karsinta- ja selvitystyötä on melkoinen määrä!
Omien mieltymysten tunteminen auttaa löytämään sopivan kompromissin. Toiset tykkäävät tehdä matkaa varten minuuttiaikataulun, toiset taas tykkäävät jättää reissulla enemmän tilaa myös spontaaniudelle ja yllätyksille. Automatkailukokemuksen karttuessa rennompi tyyli onnistuu helpommin, kun Eurooppa ja automatkailun käytännön asiat alkavat käydä yhä tutummiksi.
Jos suunnittelu ja asioiden selvittäminen tuntuu lähtökohtaisesti ylivoimaiselta, on hyvä miettiä, onko automatkailu ja muu omatoimimatkailu ollenkaan oma juttu. Jos tekee mieluiten pakettimatkoja, joilla kaikki tulee tarjottimella annettuna eikä itse tarvitse ottaa selvää mistään, omatoimimatkailun vaatima työmäärä voi yllättää. Se ei ole jokaiselle sopiva matkailutyyli, mutta tiedonjanoisille, aitoja kokemuksia etsiville ja omien polkujen kulkijoille se on antoisaa.
Automatkailun paras puoli on vapaus, joka aiheuttaa samalla helposti runsaudenpulan. Liian tiukan aikataulun suunnitteleminen on todellinen riski. Esimerkiksi kapeilla vuoristoteillä kurvailuun kannattaa varata kunnolla aikaa, jotta maisemia voi pysähdellä katselemaan rauhassa. Aikatauluun kannattaa yrittää jättää väljyyttä myös yllättävien tilanteiden varalta. Äkilliset sään vaihtelut ovat aina mahdollisia ja voivat vaikuttaa ajoaikaan. Ajoaikaan vaikuttavia ruuhkia voi syntyä millä tahansa tiellä yllättäen esimerkiksi onnettomuuksien takia.
Vaihtoehto B:n plussat ja miinukset
- Hyvää: suunnittelun vapaus ja mahdollisuuksien kirjo
- Huonoa: suunnittelun vaatima selvitystyö ja päätösten tekeminen
- Huonoa: riski kohteiden ahnehtimiselle ja siitä seuraava kiireen tuntu
2. Automatkan reittisuunnittelu: vinkkejä kohteiden löytämiseen
Road tripillä täytyy tietysti valita, missä kaikkialla aikoo käydä. Liikkeelle voi lähteä takki auki ilman mitään suunnitelmaa, mutta jossain vaiheessa samat päätökset on kuitenkin tehtävä: mitä kautta ajetaan ja minne, missä pysähdytään ja missä ei. Matkasta saa enemmän irti, jos tiedossa on heti alkuun edes suurpiirteinen suunnitelma, joka sisältää edes jotain reitille haluttuja paikkoja. Suunnitelmaa voi matkan varrella muuttaa, mutta matkailu on sujuvampaa, jos on selvittänyt edes jotain paikkoja etukäteen. Mutta miten erilaisia kiinnostavia vierailukohteita voi löytää?
Yleensä jokaisella automatkasta haaveilevalla on mielessä vähintään yksi kohde, joka olisi hienoa saada reitille. Siitä pääsee jo hyvin liikkeelle. Reittisuunnittelun voi aloittaa vaikka niin, että laittaa Google Mapsiin, Here WeGo:hun tai muuhun navigointisovellukseen lähtöpisteen ja tuon yhden tiedossa olevan matkakohteen ja alkaa tutkia reitin varrelle osuvia paikkoja. Jos tiedossa on jo alussa useampi kiehtova kohde, kartalle voi laittaa ne kaikki ja tutkia, millainen reitistä muodostuisi.
Seuraava vaihe on selvittää, mitä muuta kiinnostavaa järkevän ajomatkan päässä jo valituista kohteista on. Koko ajan on hyvä tarkastella eri kohteiden välimatkoja. Jos joidenkin kohteiden välillä on liian pitkä ajopätkä, sille välille kannattaa yrittää löytää joku kiva yöpymis- tai pysähdyspaikka tai miettiä reitin säätämistä toisenlaiseksi.
Kohteiden valinnassa kannattaa keskittyä sellaisiin, jotka ovat itselle kiinnostavia. Ei ole järkeä listata modernin taiteen museoita, urheilustadioneita tai vesiputouksia, jos nämä eivät voisi vähempää kiinnostaa. Moni kohde voi kuitenkin yllättää, joten vaihtoehtoihin kannattaa suhtautua avoimin mielin ja harkita välillä sellaisiakin kohteita, jotka eivät tulisi ihan ensimmäisenä mieleen. Matkailu avartaa – mutta vain, jos sen antaa tehdä niin.
Hyvä vinkki on keskittyä automatkoilla kohteisiin, joihin autolla matkustaminen on kätevin vaihtoehto. Silloin tulee luonnostaan nähtyä muutakin kuin vain pääkaupunkeja ja muita ”kaikkien” tuntemia paikkoja. Esimerkiksi Euroopan suurkaupunkeihin pääsee helposti myös junalla tai lentäen. Suurissa kaupungeissa autoilu ei myöskään tavallisesti ole kovin mielekästä pysäköintihaasteiden ja vilkkaan liikenteen takia. Siksi ne kannattaa monesti automatkoilla skipata kokonaan.
Mistä löytää hyviä kohteita automatkalle?
Reittikarttaa pyöritellessä kiinnostavia paikkoja voi löytää suoraan Google Mapsistä, sillä sinne on merkitty iso liuta erilaisia nähtävyyksiä. Niitä voi kliksutella läpi ja etsiä kiinnostavia paikkoja.
Kätevämpi keino on kääntyä varsinaisten hakukoneiden (esim. Google) puoleen. Niin automatkailussa kuin kaikessa muussakin omatoimimatkailussa hakukoneet ovat aivan ehdoton apuri. Road tripin kohteiden etsimisessä kannattaa siis laittaa hakukone laulamaan. Vinkkien ja kokemusten löytämiseen hyviä keinoja ja paikkoja ovat esimerkiksi:
Eri maiden turismitoimistojen ja matkailutoimijoiden sivustot. Jos sinua kiinnostaa esimerkiksi ihastuttava saksalainen Quedlinburgin kaupunki, hae hakukoneella esim. visit Quedlinburg tai Quedlinburg tourism ja ala tutkia hakutuloksia. Turismitoimistojen sivuille on usein koottu hyvin etenkin maan tai alueen suosituimmat kohteet, mutta tietoa voi löytyä myös vähemmän tunnetuista paikoista. Monesti tarjolla on myös monenlaisia vinkkejä esimerkiksi maisema- ja patikointireiteistä ja muista kokemuksista alueella.
Teemareittien omat sivustot. Monilla Euroopan maisema- ja teemareiteillä on ihan omat verkkosivustonsa. Esimerkiksi Saksan Romanttisella tiellä (Romantische Strasse) sekä Grossglocknerin alppitiellä ja monilla muilla vuoristoteillä on omat sivut, jotka ovat järkevin faktatiedon lähde esimerkiksi aukioloaikojen ja hintojen selvittämiseen. Tietoa kauniista reiteistä voi etsiä esimerkiksi haulla scenic roads in Germany (tai jokin muu maa).
Blogit ja vlogit. Hae hakukoneella esim. kokemuksia Quedlinburg, mitä tehdä Quedlinburgissa tai automatkailu Euroopassa kokemuksia ja ala tutkia tuloksia. Monet suomalaiset ja ulkomaalaiset sisällöntuottajat ovat julkaisseet hyviä oppaita erilaisista kohteista, joten voit saada artikkeleista ja videoilta erinomaisia käytännön vinkkejä sekä löytää uusia kiinnostavia kohteita. Kannattaa peilata sisällöntuottajan matkailutyyliä omiin mieltymyksiin. Esimerkiksi lapsiperheille suunnatut vinkit eivät ole välttämättä kovin hyödyllisiä lapsettomalle pariskunnalle tai yksin matkustavalle.
Matkailuaiheiset artikkelit mediassa. Hae hakukoneella esim. matkailu Quedlinburg Helsingin Sanomat (tai joku muu lehti) ja tutki, onko tuloksissa mediassa julkaistuja matkailuartikkeleita tai -videoita, joista löytyy hyviä vinkkejä. Osa tuloksista voi olla maksumuurin takana, jolloin kannattaa usein vain siirtyä seuraavaan tulokseen, jotta suunnittelu etenisi.
Sosiaalinen media. Vinkkien etsimiseen ja kysymiseen voi käyttää myös sosiaalista mediaa. Kannattaa kuitenkin ensin googlettaa ja kysyä somessa vinkkejä vasta sitten, kun kysymyksistä pystyy muotoilemaan suht tarkkoja. Todennäköisyys parempien vastausten saamiseen on silloin korkeampi. Yksi suurimmista hyvistä automatkailuun keskittyvistä suomalaisista ryhmistä Facebookissa on nimeltään Autolla Euroopassa.
Automatkailuharrastajilla ei tavallisesti ole pulaa potentiaalisista kohteista vaan tilanne on päinvastainen. Moni laittaa kohteita muistiin jatkuvasti: kun joku kiinnostavalta vaikuttava paikka tulee vastaan esimerkiksi Instagramissa, jossain lehdessä tai tutun suosittelemana, se kirjataan ylös vaikkapa Google Mapsin omiin karttoihin tai Exceliin. Kohteita kertyy tällä taktiikalla muistiin valtava määrä, jolloin uutta reissua suunnitellessa on aina jo valmiina paljon houkuttelevia vaihtoehtoja, joista valita paikkoja reissulle. Minullakin on käytössä Google Maps ja Excel -taktiikka.
3. Automatkan reittisuunnittelu: budjetti
Matkailu maksaa aina rahaa, ja raha-asiat ovat olennainen osa myös automatkan reitin suunnittelua. Jos aikoo suunnata Suomesta omalla autolla Keski- tai Etelä-Eurooppaan, kustannusten pohtiminen tulee eteen heti alussa, kun täytyy valita reitti Itämeren yli. Laivalippujen hintoja kannattaa tietenkin vertailla, mutta samalla on hyvä muistaa, että laivaliput eivät ole ainoa kustannuserä.
Kuluja kertyy jokaiselta ajetulta kilometriltä. Kilometrin hinta riippuu auton polttoaineen kulutuksesta ja tankatun polttoaineen hinnasta. Euroopan eri maiden keskimääräisiä bensa- ja dieselhintoja voi tutkia esimerkiksi tolls.eu-sivustolta tai cargopedia.net-sivustolta.
Ajaessa kustannuksia voi tulla myös tietulleista ja tunnelimaksuista, joita on käytössä monissa Euroopan maissa. Tietulleja pystyy halutessaan välttämään suunnittelemalla reitin niin, että se ei sisällä tulliteitä. EU-alueen tietulleista löytyy yleistietoa Euroopan Unionin sivuilta. Maksuteitä voi vältellä laittamalla navigaattorin asetuksiin tulliteiden ja maksullisten teiden välttämisen.
Useissa Euroopan maissa on käytössä myös niin sanottu päästötarra (ympäristötarra), joka täytyy hankkia, jos aikoo ajaa maassa tietyillä alueilla tai tietyillä teillä. Myös päästötarran hankkimisen voi kiertää, jos suunnittelee reitin niin, että siihen ei sisälly kiellettyjä alueita. Riskillä voi toki ajella missä huvittaa, mutta en kannusta rikkomaan säännöksiä.
Myös yöpymiset maksavat. Karavaanareilla on monin paikoin mahdollisuus yöpyä niin sanotusti puskaparkeissa ilmaiseksi tai matkaparkeissa hyvin edulliseen hintaan. Myös leirintäalueet ovat pääsääntöisesti edullisia niin karavaanareille kuin auton ja teltan kanssa matkaileville. Puska- tai matkaparkkien ja leirintäalueiden saatavuus täytyy tällöin huomioida reitin suunnittelussa.
Hostelleissa, majataloissa ja hotelleissa yöpyville majoituksen hintahaitari on todella laaja eri puolilla Eurooppaa. Mukana oleva auto nostaa usein yöpymisen hintaa etenkin suuremmissa kaupungeissa, joissa pysäköinti lähes aina maksaa jotain. Pienemmissä kaupungeissa ja majataloissa pysäköinti voi kuulua yöpymisen hintaan. Majoitusten hintoja voi vertailla esimerkiksi Booking.comissa tai Hotels.comissa.
Kantapään kautta opittuna vinkkinä todettakoon, että jos majoituksen hinta jossain kaupungissa vaikuttaa kummallisen korkealta tiettynä ajankohtana, kannattaa googlettaa kaupungissa tuolloin meneillään olevat tapahtumat. Majoitusten hinnat voivat nousta erilaisten tapahtumien vuoksi pilviin. Suuri tapahtuma tuo kaupungin muutenkin täyteen väkeä, joten voi olla hyvä idea säätää reittiä tai aikataulua niin, että välttää pahimman ryysiksen.
Muutenkin matkan ajankohta voi vaikuttaa kustannuksiin merkittävästi. Keski- ja Etelä-Euroopassa alkukesä (touko–kesäkuu) on vielä matalan sesongin kautta, jolloin hinnatkaan eivät ole korkeimmillaan. Heinä–elokuussa on toisin: hinnat ovat korkeimmillaan ja joka paikassa on täyttä. Toisaalta talvikaudella ja varhain alkukesästä kaikki Euroopan vuoristotiet eivät ole auki, mikä vaikuttaa reittivaihtoehtoihin.
Huomioi nämä kustannuksiin vaikuttavat asiat automatkan reitin suunnittelussa
- Ota selvää reitillä tarvittavista moottoritietarroista (vignette) ja päästötarroista. Löydät näistä tietoa googlaamalla tai tutustumalla Autoliiton sivuihin. Esimerkiksi Saksan päästötarran voi tilata etukäteen Suomeen Autoliitosta, mutta se maksaa paljon enemmän kuin tarran hakeminen Saksassa katsastuskonttorilta (TÜV).
- Ota huomioon mahdolliset tietullit reittisuunnittelussa. Esimerkiksi Ranskassa ja Espanjassa on melko paljon tulliteitä. Ne voi halutessaan kiertää ajamalla jotain muuta reittiä. Vaihtoehtoiset reitit ovat usein hitaampia.
- Selvitä reitille osuvat suuret tapahtumat, kuten urheilukilpailut, konsertit ja mielenilmaukset. Tapahtumat voivat aiheuttaa ruuhkia ja hidastaa matkan etenemistä merkittävästi. Lisäksi majoitusten hinnat voivat olla tapahtumien vuoksi paljon normaalia korkeammat.
Me olemme puolisoni kanssa intohimoisia automatkailijoita, ja olemme tehneet lukuisia monen viikon mittaisia autoreissuja Euroopassa. Lisäksi olemme tehneet lyhyempiä viikon tai parin autoreissuja. Olemme autoilleet eri puolilla Eurooppaa omalla henkilöautolla teltan kanssa, omalla asuntoautolla, omalla retkeilyautolla, vuokratulla henkilöautolla sekä vuokratulla asuntoautolla. Lisäksi olemme autoilleet vuokratulla retkeilyautolla Australiassa ja Uudessa-Seelannissa ja vuokratulla henkilöautolla USA:ssa. Monenlaista on siis tullut kokeiltua!
Tutustu matkakokemuksiin, valmiisiin reittivinkkeihin karttoineen, eri matkojen kustannuksiin sekä pakkausvinkkeihin sivun Road trip Euroopassa: kootut vinkit kautta.
Onko sinulla lisää hyviksi havaittuja vinkkejä automatkan reitin suunnitteluun?
Lue myös:
- Mitä mukaan road tripille? Automatkan pakkauslista
- Automatkailu Euroopassa: 10 vinkkiä
- Rahdin mukana Saksaan: lauttamatka Helsingistä Travemündeen
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:
Hyvä ja kattava vinkkipaketti!
Itselleni autoreitin suunnittelu on aina enemmän ilo, taas on sellainen menossa. . Helpompaa on tietysti, kun on tarkoitus vain päästä johonkin. Mutta kun tarkoitus on kierrellä ja pysähdellä monissa paikoissa, on suunnittelu vaikeampaa, kuten totesitkin. Toisaalta, jälkimmäinen on mieluisampaa.
Me tykkäämme reissata Euroopassa autolla ajan kanssa, mutta välillä on olosuhteiden pakosta jouduttu posottamaan nopeammalla tahdilla. On sekin toki ihan mukavaa (koska pääseehän siinä sentään automatkalle), mutta ennemmin ajan lyhyempiä pätkiä ja käyn useammissa paikoissa ilman kiireen tuntua. Oikeaa ja väärää tapaa ei tietenkään ole – kukin matkaa tyylillään ja sillä tavoin, mikä juuri siihen reissuun sopii.