Rahdin mukana Saksaan: lauttamatka Helsingistä Travemündeen

Artikkelikuva - Finnlinesin autolautan kannella on helikopterikenttä

*Kaupallinen yhteistyö: Finnlines*

Tuttu hurina valtaa auton sisätilat renkaiden pyöriessä laivan rampin lokosia vasten, kun ajamme autokannelle. Olemme tehneet tämän lauttamatkan Helsingistä Travemündeen vuosien varrella monta kertaa, joten hurinan myötä jokakesäiselle automatkalle lähtö alkaa heti tuntua astetta todellisemmalta. Tätä matkaa on fiilistelty jo kuukausia etukäteen, ja nyt on vihdoin se päivä, kun pääsemme lopultakin matkaan ja pakkaudumme muiden matkalaisten kanssa lauttaan kohti Saksaa. Kuukauden automatka omalla autolla Euroopassa on alkamassa!

Reissuista jutellessa rahdin mukana Saksaan matkaaminen herättää aina kiinnostusta. Lauttamatka Saksaan on minulle ja Hemmolle tuttu juttu, joten kokosin vähän ajatuksia matkastamme Finnlinesin kyydillä Saksaan.

Ei se määränpää, vaan koko matka

Olemme ylittäneet Itämeren lautalla Helsingistä Saksaan niin monta kertaa, että laivamatka todellakin tuntuu olennaiselta osalta matkaa eikä vain pakolliselta siirtymältä paikasta A paikkaan B. Tässä on oikeastaan sama logiikka kuin automatkoissa noin muutenkin: humpan juoni on nimenomaan eteneminen paikasta toiseen, ei niinkään tiettyyn kohteeseen pääseminen, kuten lentomatkoilla.

Laivamatkalla ei tietenkään vielä olla baanalla, mutta minusta siellä on silti helppoa saavuttaa se tunne, että nyt ollaan matkaamassa reitin ensimmäistä etappia. Ja siksi ajattelen, että myös tästä etapista on hyvä ottaa kaikki irti eikä vain odottaa ”perille” pääsyä. Automatkallahan ei olla oikeastaan koskaan perillä, sillä horisontissa siintää aina uusi ajopätkä ja sen varrella useita kiinnostavia paikkoja ja hienoja maisemia.

Buffetravintola
Buffetravintola odottaa illallisvieraita.

Matkafiilis alkaa nousta lähtöselvitysjonossa, ja ramppia ylös ajaessa olemme jo lähes täydellisesti reissutunnelmissa. Olemme lähteneet taas tänä vuonna kesälomareissulle suoraan töistä ilman mitään välipäiviä, ja matkaa on edeltänyt vimmattu pakkaaminen ja matkan suunnittelu.

Suunnittelusta ja homman tuttuudesta huolimatta joka kerta lähtiessä tuntuu, että jotain varmaan unohtui. Arjesta reissuun hyppääminen tuntuu tulevan meille aina jotenkin puskista, vaikka tämänkin matkan ajankohdan olemme tienneet jo kuukausia ja suunnitelleet reissua innoissamme. Laivamatka tuo reissulle pehmeän alun, sillä laivalla on luontevaa hidastaa tahtia, rentoutua ja tsekata vielä rauhassa ensimmäisten ajopäivien suunnitelmat. Enää – tai vielä – ei ole kiire minnekään!

Laivan kahvila
Laivan kahvilassa oli väljää juuri ennen lähtöä, kun monet matkalaiset olivat vielä asettumassa hytteihinsä.
Baaripöytiä laivalla
Tässä baarissa kävimme illallisen jälkeen drinkillä.

Rahtilaivalla aika kuluu viihtyisästi

Ensimmäisellä autoreissulla vuosia sitten laivaan ajaminen oli vähän jännittävää. Autokannella liikenteenohjaus on kuitenkin sujuvaa: koskaan ei ole epäselvää, minne tulee ajaa ja minne pitää pysäköidä. Tälläkin reissulla saamme auton nopeasti parkkiin ja alamme keräillä kamppeitamme.

Autokannelle ei ole asiaa laivan lähdettyä liikkeelle, joten mitään olennaista ei kannata jättää autoon, mutta ei myöskään ole järkeä tyhjentää koko autoa tavaroista reilun vuorokauden laivamatkan takia. Olemme valmistautuneet tähän rutiinilla kasaamalla laivalla tarvitsemamme tavarat jo valmiiksi omiin kasseihinsa, joten pääsemme autokannelta sujuvasti sisälle laivaan ja omaan hyttiimme. Ovikortit meillä on jo, sillä ne annetaan lähtöselvityksessä ennen laivaan ajamista.

Kokemuksesta tiedämme, että laivan perushytit ovat ihan viihtyisiä, mutta tällä kertaa olemme ikkunallisessa neljän hengen LUX-hytissä. Matkaan tulee paremman hyttiluokan ansiosta iso ripaus luksusta, sillä hytissä on parisänky, tilaa on ruhtinaallisesti ja hytti on ikkunoiden ansiosta ihanan valoisa. Poksautamme piccolopullot kuohuviiniä reissun alkamisen kunniaksi ja herättelemme samalla nälkää pian alkavaa illalliskattausta varten.

Lux-hytissä on parisänky ja runsaasti tilaa
Hytissämme oli parisänky.
Ikkunallisessa lux-hytissä on mukavan valoisaa ja tilavaa
LUX-hytissä on mukavasti tilaa.
Kuohuviiniä ja vaahtokarkkeja hytissä
Nautimme aperitiiviksi kuohuviiniä.

Lautta lähtee Helsingistä alkuillasta, joten hytissä nauttimiemme kuohareiden jälkeen pääsemme pian suuntaamaan illalliselle. Meillä on tapana ostaa matkalle etukäteen ateriapaketit, jolloin laivalla on mukava nauttia rauhassa herkullisista buffetin antimista eikä tarvitse arpoa, milloin ja miten ruokailut hoitaisi. Ateriapaketin saa hieman edullisemmin etukäteen ostettuna.

Buffasta ei todellakaan jää nälkä, sillä sieltä löytyy monipuolisesti kaikenlaista hyvää syötävää merenelävistä ja kasviksista lihaan ja leipään sekä jälkkäreihin. Merimaisemien, ruuan ja illalliseen kuuluvan viinin ääressä jutellessa aika kuluu siivillä. Saamme kulutettua syömiseen hyvän tovin myös seuraavana, merellä vietettävänä päivänä, koska brunssilla voi käydä kahdesti ja ennen laivan saapumista Travemündeen tarjoillaan vielä illallinen.

Alkupaloja lautasella buffetravintolan illallisella
Buffetravintolan alkupalapöydässä lähti vähän lapasesta.
Liha-annos illallisella buffetravintolassa
Pääruuaksi olisi ollut tarjolla kevyitäkin vaihtoehtoja, mutta tällä kertaa valinta osui tukevampaan vaihtoehtoon.
Aamupalalla buffetissa
Aamupalalla buffetravintolassa
Aamupala-annokset buffetravintolassa
Brunssilla buffetravintolassa oli tarjolla mimosaa. Viinilaseissa on sen sijaan ihan mehua, vaikka toisin voisi luulla tämän kuvan perusteella! 🙂

Ruokia voi poltella laivamatkan aikana kuntosalilla tai porealtaassa tai sitten ihan vain rentoutua hytissä, kahvilassa, kaupan valikoimaa tutkiessa tai kauniilla säällä laivan kannella maisemia ihaillen. Illallisen jälkeen käynkin ostamassa laivan kaupasta ripsivärin, sillä jätin omani kotiin (arvasinhan, että jotain unohtui!). Otamme myös ilon irti matkalle osuneesta upeasta säästä ja käymme kuvaamassa auringonlaskua kannella. Merituuli puhaltelee sen verran viileästi, että vetäydymme kuvien nappaamisen jälkeen takaisin sisätilojen lämpöön.

Iltamyöhällä nostatamme vielä reissufiilistä drinkkien äärellä rauhallisessa baarissa, kunnes vetäydymme hyttiin yöunille. Hemmo käy seuraavana päivänä tuttuun tapaan testaamassa kuntosalia ja saunaa, ja minä kirjoitan sillä aikaa blogia laivan kahvilassa. Siellä on mukava katsella muiden matkalaisten puuhia. Perinteisesti myös pyörittelemme laivan kahvilassa reissusuunnitelmia karttakirjan ja leirintäalueoppaan kanssa. Ei sillä, etteikö laivalta olisi mahdollisuutta päästä nettiinkin (on!), mutta matkan fiilistely näiden opusten kanssa on vain muodostunut mukavaksi tavaksi.

Kannella kuvaamassa auringonlaskua
Kannella auringonlaskua kuvatessa tuli aika äkkiä vilu.
Poreallas laivalla
Saunaosastolla
Pelitila laivalla
Laivan pelitila
Drinkit laivan baarissa
Drinkillä laivan baarissa

Kaikki tarvittava kotoa mukaan

Jos ei ole tottunut automatkailuun, laivamatka Saksaan voi tuntua äkkiseltään kalliilta lentohintoihin verrattuna. Eikä automatkailu välttämättä erityisen edullista olekaan: rahaa saa menemään ties mihin aina majoituksesta ravintoloihin ihan samalla tavalla kuin muillakin matkoilla. Lisäksi automatkalla viivytään yleensä pidempään kuin ”peruslomilla”, koska kohteitakin on autoreissulla monia, ja luonnollisesti matkan kesto kasvattaa kuluja. Rahaa palaa myös polttoaineeseen ja kohteista riippuen esimerkiksi tietulleihin.

Pelkkien lentohintojen tarkastelu paikkaan X ja takaisin kotiin ja hinnan vertaaminen laivalippujen hintaan ei siis ole mielekästä, koska kyse on kokonaisuudessaan täysin erilaisista matkoista. Lentohintavertaus tulee kuitenkin niin usein puheeksi lauttamatkoista jutellessa, että en halua sitä sivuuttaa.

Esimerkiksi meidän tapauksessamme kahden hengen edestakaiset lennot ja auton vuokraaminen periltä vakuutuksineen maksaisi sekin, etenkin kun me olemme tälläkin kertaa reissussa kokonaisen kuukauden. Oma auto on aina oma – kuten myös mukana kulkevat tavarat. Kuukauden reissulle en lähtisi lento ja vuokra-auto -yhdistelmää edes harkitsemaan, sillä omasta autosta on tällaisella reissulla muutakin etua kuin vain vuokrahinnan säästö.

Auringonlasku Itämerellä
Auringonlasku Itämerellä

Kun matkassa on oma auto, mukaan voi ottaa huoletta kotoa kaiken tarvittavan eikä tarvitse suoda ajatustakaan painorajoille tai nesterajoituksille, kuten lentäessä täytyisi. Me telttailemme reissulla osan öistä, joten meillä on tietysti mukana teltta kaikkine oheistarvikkeineen. Ja sitä tavaraahan riittää! Suksiboksi auton katolla tuo meille tarvittavaa lisätilaa telttailukamoille, ja boksi näkyy olevan suosittu myös monien muiden laivalle nousevien matkalaisten parissa. Lisäksi moni takapenkki on täynnä tavaraa. Mukana näkyy kulkevan polkupyöriä ja esimerkiksi surffilautoja, ja laivaan pakkautuu ihmismatkustajien lisäksi lemmikkejä.

Oman auton ansiosta voimme myös ostaa reissulta mitä vain saamme autoon mahtumaan. Tänä kesänä ajelemme useammilla viiniseuduilla, ja suunnitelmissa on napata matkalta mukaan edullisesti kunnon viiniä pullo jos toinenkin. Kenties matkalta tulee ostettua jotain muutakin, jos jotain hyödyllistä tulee vastaan. Aiemmilta reissuilta olemme kuskanneet takakontissa kotiin muun muassa metrisen miekan. (Ei ehkä se hyödyllisin ostos, mutta kyse oli sisustusjutusta.) Oman auton kanssa meidän ei tarvitse miettiä, miten saamme kuljetettua tilaa vievät löydöt Suomeen.

Lastia Finnlinesin kyydissä
Rahtilaiva auringonlaskussa

Meidän pakkauslistamme löydät postauksesta Automatkailu: telttareissun varusteet. Jos haluaisimme tehdä vastaavan reissun, mutta ilman omaa autoa, olisi aikamoinen savotta ja kuluerä alkaa ostella Eurooppaan suuntautuneen lennon jälkeen autojääkaappia, telttaa, makuualustoja, makuupusseja, retkituoleja, grilliä, retkikeitintä ja muita ruuanlaittovälineitä. Ja mitä tekisimme niille sitten reissun lopuksi? Niinpä – tällaista matkaa ei pystyisi mitenkään järkevästi toteuttamaan muuten kuin ylittämällä Itämeren lautalla oman auton kanssa. Siksi olemmekin tehneet näitä reissuja samalla reseptillä jo kymmenen vuotta. Ajoreitti vain on vaihdellut, ja pari kertaa meillä on ollut alla henkilöauton sijaan asuntoauto.

Finnlinesin kyydillä pääsee myös Ruotsiin, mitä olemme pariin otteeseen kokeilleet. Tykkäämme Hemmon kanssa kuitenkin eniten mennä Helsingistä suoraan Saksaan, koska Saksassa pääsemme heti keskieurooppalaiseen tunnelmaan ja kunnolla ulkomailla olemisen fiilikseen. Saksa on myös meille molemmille yksi ehdottomista suosikkimaista matkailun saralla. Toki ajelemme tänäkin kesänä myös monessa muussa maassa – kurkkaa kuukauden reittisuunnitelmamme!

Faktoja lauttamatkasta Saksaan

  • Finnlinesin lautta lähtee Helsingistä Travemündeen klo 17 ja on perillä seuraavana päivänä klo 22.30 (Saksan aikaa 21.30). Matka kestää siis noin 29 tuntia.
  • Paluulähtö Travemündestä on Saksan aikaa klo 3 (lauantaisin 3.30), mutta laivaan pääsee ajamaan sisään kokemusteni mukaan noin klo 23, riippuen lastauksen kestosta. Laiva on perillä Helsingissä lähtöä seuraavan vuorokauden puolella klo 9 paikallista aikaa.
  • Laivalla on buffetravintola, kahvila, baari, pieni myymälä, leikki- ja pelitilat lapsille ja nuorille, kuntosali, hierontapiste ja miesten ja naisten saunaosastot porealtaineen. Tekemistä siis löytyy. Tietenkään laiva ei ole pohjaton viihdekeidas, sillä se ei ole tarkoituskaan. Täällä ei olla Karibian-risteilyllä vaan kyse on rahtilaivasta, jossa on kuitenkin viihtyisät puitteet.
  • Hanavesi on laivalla suomalaista tai ruotsalaista vesijohtovettä, joten ei ole tarpeen ostella pullovettä.
  • Laivalla on erilaisia hyttiluokkia 10 neliön hyteistä 38 neliön sviittiin. Myös väliovellisia hyttejä, liikuntaesteisille sopivia hyttejä ja sekä lemmikkihyttejä löytyy. Kaikissa hyteissä on oma vessa, suihku ja televisio.
  • Matkalippujen hinta vaihtelee valitun hyttiluokan, auton koon ja matkustusajankohdan mukaan. Katso Finnlinesin sivuilta tarjoukset Saksaan.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

23 vastausta artikkeliin “Rahdin mukana Saksaan: lauttamatka Helsingistä Travemündeen”

  1. Onnistuit herättämään kyllä melkoisen automatkakuumeen jälleen kerran. Omalla autolla reissuun lähteminen olisi aivan mahtavaa, mutta lähinnä ajan puutteesta johtuen tullut useimmiten valittua lento-vuokra-auto -yhdistelmä. Olenkin joka kerta harmitellut, kun viinitiloilta ei ole voinut ostaa mukaan mitään sen vuoksi, ettei niitä pysty tuomaan lentokoneessa kotiin.

    1. Ajanpuute on ärsyttävää, se häiritsee matkasuunnitelmia! Tämä on kyllä kätevää, kun voi ostella rauhassa mitä haluaa. Tai eihän tietysti autoonkaan *ihan* loputtomasti tavaraa mahdu, mutta silti – aika paljon menee!

  2. Jännä miten samannäköistä on kuin Kapellskärin laivalla, jota testasin vuosi sitten! Tätä pidempääkin reittiä ois kyllä kiva koittaa joskus, vaikka me ei varsinaisia autolomailijoita ollakaan. Mutta vois tehdä Finnlinesilla vaikka lyhyemmän reissun Saksan joulutoreille!

    1. Laivoissa taitaa olla jotain eroa noilla reiteillä, mutta en ole tästä ihan varma, kun en muista enää tarkkaan viime kesän pohjalta (menimme viime kesänä Finnlinesilla toisella reissulla Ruotsin kautta ja toisella Saksan kautta). Toki laivat ovat Finnlinesin ja sikäli joka tapauksessa samalla ulkoasulla, jota on viime vuosina freesattu kivaan suuntaan niin hyteissä kuin muutenkin. Saksan joulutoreille voisin itsekin lähteä!

    2. Naantalin reitillä kulkee nykyään Star luokan laiva Finnswan on siis samalainen kuin nämä Saksan linjan laivat.
      Toisena on Clipper luokan laiva Finnfellow joka on pienempi ja puitteiltaan pienempi

  3. Siitä taitaa olla lähemmäs 15 vuotta, kun olen viimeksi vastaavan reissun tehnyt rahtilaivan kyydissä Suomesta Saksaan (ja paluumatkalla toiseen suuntaan). Tämän tyylinen hidas matkustaminen kiehtoo kyllä edelleen ja voisin hyvinkin käydä jonain kesänä verestämässä muistojani tällä laivamatkalla 🙂 Viime kerralla majoituimme laivan halvimmassa hyttiluokassa, ikkunattomassa kopissa ilmeisesti jossain konehuoneen lähellä, sillä meteli oli melkoinen. Halvalla päästiin, mutta yöunien kannalta olisi ehkä kannattanut maksaa muutama euro enemmän.

    1. Me olemme olleet edullisessa hyttiluokassa lähes joka reissulla eikä meteli ole häirinnyt, mutta sehän varmaan riippuu juuri siitä, missä hytti sattuu olemaan. Mutta tuo lux-hytti, jossa nyt olimme, oli kyllä ihan helmi! Oli mukavaa, kun pystyi katselemaan hytistäkin maisemia. Kahvilassa me silti istuskelimme myös, koska siellä on muitakin ihmisiä. 🙂

  4. Mä oon matkaillut ylivoimaisesti eniten lentämällä, mutta automatkailussa on kyllä hyvät puolensa. Herätit kyllä mielenkiinnon lähteä testaamaan automatkaa rahtilaivalla, vaikka ollaan sitä jo aikaisemminkin pohdittu 🙂
    Me ollaan koko perhe heinäkuun lomalla ja suunnataan heti 1.7 auton nokka kohti pohjoista. Suunnitelmissa olisi ajella Norjan Lofooteille asti. Täältä Turusta kertyy jo kivasti kilometrejä, mutta ajellaan välietappi kerrallaan ja vietetään öitä matkan varrella. Eka parin päivän pysähdys on Etelä-Pohjanmaalla mun porukoilla, josta oikeastaan matkan voisi ajatella vasta alkavan. Muoniossa miehen sukulaisten luona on yksi pysähdys ainakin ja muutoin telttaillaan ja katsotaan majoituksia fiiliksen mukaan. Ihanaa matkustaa välillä ilman aikatauluja ja kiirettä!

    1. Kuulostaa tosi kivalta matkalta, hyvää reissua teille! Minä olen matkaillut tosi paljon autolla, mutta toki myös lentäen on tullut reissattua runsaasti. Suomesta ei ihan joka lomalle ulkomaille pysty aikataulusyistä lähtemään autolla, kun ollaan niin Euroopan laidalla, mutta kesäisin pitkät lomat me yritämme aina olla autolomalla Euroopassa. 🙂

  5. Me ollaan menty samalla lailla monta kertaa yli Saksaan. Tänäkin vuonna tutkailin hintoja, mutta poikien lomaviikot osuu mun lomailumahdollisuuksien kanssa just hankalasti heinäkuulle, jolloin hinta on ihan mahdoton. Mutta jos siis rahaa olisi, ehdottomasti lautalla oman auton kanssa Saksaan. On heti kunnolla Keski-Euroopassa. Via Baltica paranee toki joka vuosi, mutta niin kasvavat myös autojen määrät siellä ja onhan se melko puuduttavaa ajaa, etenkin jos on vain yksi kuski.

    1. Niinpä, Saksa tuntuu ihan eri tavalla kunnolla Euroopalta kuin vaikka Ruotsi. Via Baltica on minusta vähän puuduttava ja vielä joitakin vuosia sitten siellä oli tie aika huonossa jamassa, mutta kuulemma tosiaan nykyään parempi. Me yritetään juuri hintojen takia aina päästä reissuun heti kesäkuun alussa. Silloin Finnlinesilla on tavallisesti ollut vähän edullisempia lippuja kuin suurimman kysynnän aikaan, ja myös majoitukset ovat Euroopassa vielä matalan sesongin hinnoissa.

  6. Suunniteltiin joskus vuosia vuosia sitten samantyyppistä matkaa Keski-Europpaan (ei toki kuukaudeksi, vaan olisko ollut haaveissa 1,5-2 viikkoa). Se karahti lauttamatkan kalleuteen. Teimme sitten sen sijaan reissun Tanskan Legolandiin omalla autolla. Laivalla Tukholmaan ja sieltä matka jatkui kohti etelää. Jos nyt lähtisin Eurooppaan autoilemaan, niin lauttamatka Saksaan olisi ykkösvaihtoehto ja samoin oma auto. Varsinkin jos tarkoitus olisi viipyä matkalla pidempään kuin viikko. Ruotsin läpi ajamiseen menee tuhottomasti aikaa ja minusta se oli kaiken lisäksi tylsä reitti. Saksassa olet ikäänkuin jo ”perillä”. Kivaa reissun jatkoa teille! 🙂

    1. Kiitos Merja! Minäkään en oikein Ruotsin läpi ajamisesta tykkää, jos tarkoituksena ei ole viettää maassa muuten aikaa. Pelkkä läpi ajaminen on mielestäni puuduttavaa, joten ennemmin lepuuttelen sen ajan laivalla ja saavun tyytyväisenä suoraan Saksaan. Kun on reissussa pidempään, voi ajatella, että päiväkohtainen hinta on sentään pienempi kuin lyhyellä reissulla. 🙂

    2. Monta vastaavaa roadtrippiä tehneenä kaipaan reittiä Hanko-Gnydia takaisin.. Välillä (usein) Finlines hinnoittelee saksanlautan järjettömyyksiin, eli silloin mennään Ruotsin läpi ajamalla. Ei kiva, mut menettelee. Via Baltica koettu kerran takastulo matkalla, ei houkuttele (paitsi Puola halpa ja hyvä). Saksanlautasta olen vähän eri mieltä; hiton puuduttavaa, koska mitään tekemistä ei ole. Buffetti ja sauna ainoat mihin voi saada kulumaan jokusen tunnin. Kauppa olematon. Ehkä jos viinanjuonti maittaa, niin aika kuluisi paremmin.. Normi hytti myöskin on aika ankea näin pitkälle matkalle, mutta useimmiten seuraavat hyttiluokat ovat törkeän kalliita. Ihmettelen myöskin jos sinulla on miettiminen, että missä söisi.. ruotsinlaivoista poiketen, ei ole mitään (ei siis mitään)vaihtoehtoa buffalle! Ihan ok, mutta Travemundeen päästessä on jo kurkkuamyöden täynnä koko laivaa. Hirveä painajainen, jos pitäisi mennä hetken päästä sama takaisin! Eli en suosittele mitään Joulu tms. edestakaisin risteilyä. Paraspuoli onkin tosiaan se, että pääsee levänneenä (nuutuneena ja tylsistyneenä) baanalle. Samoin takaisin tullessa saa pitkän ja vaiherikkaan reissun jälkeen levätä laivassa.

  7. Tässä parhaillaan Tanskassa omalla autolla reissatessa tuli mieleen se, että voisi ajella ensi kerralla hieman vähemmän Pohjoismaissa ja hurahtaa autolla suoraan Saksaan. Ajamisessa ei ole mitään vikaa, mutta ehtisi keskittyy enemmän Euroopassa perilläoloon, ja ajeleen rauhassa lyhyempiä pätkiä.

    1. Juuri tuon takia me tykkäämme tästä Saksa-reitistä. Mutta tietysti, jos haluaa reissailla Pohjoismaissa, niin silloin Ruotsin kautta on järkevin. Ajaminen on tosiaankin kivaa, ei siinä mitään! Mutta ajoa tulee näillä meidänkin reissuilla ihan tarpeeksi ilman puuduttavaa Ruotsin läpi kerralla jurnuttamista, kun ei ole aikomuksena siellä muuten viettää aikaa. 🙂 On siis sitäkin toki tehty, mutta Keski-Eurooppa kiehtoo meitä paljon enemmän, joten yleensä pyritään tosiaan suoraan Saksaan. 🙂

      Hyvää reissua sinulle!

  8. Moi,
    Kivalta (ja osin tutulta) kuulostaa teidän reitti. Minulla tulee tänä syksynä 30. autoreissu Keski-Eurooppaan ja edelleen odotan sitäkin kuin joskus muinoin v. 90 sitä ensimmäistä reissuani. Olen ajellut sekä Ruotsin kautta että suoraan Saksaan (Traveen tai Rostockiin). Viime vuosina enimmäkseen suoraan Traveen. Siihen liittyen kysymys sinulle: missä olette yöpyneet ekan yön? Minulla paikka on vaihdellut ja nytkin mietin, mikä olisi tämän syksyn valinta. Autolle tietysti parkkipaikka ja helppo check in, kun olemme pimeään aikaan vasta perillä. Viime kesänä laiva oli vähän myöhässä ja jouduimme odottamaan tunnin verran laivasta ulos pääsyä, joten hotellin edustaja ei oikein ilahtunut keskiyön tulijoista.
    Kiitos kivoista päivityksistäsi ja hyviä reissuja edelleen.

    1. Tuttu tunne tuo reissun odottaminen – aina sitä on yhtä innoissaan tulevasta matkasta!

      Me olimme asuntoauton kanssa Travemündeen tullessa joskus yötä jossakin matkaparkissa satamassa. Henkilöauton kanssa liikkuessa olemme olleet majataloissa, nyt viimeisimpänä Lyypekissä Schweizerhausissa. Ei ole viitsitty pystyttää telttaa enää myöhään yöllä yhden yön takia, joten siksi näin. Kannattaa ilmoittaa majataloon etukäteen arvioitu tuloaika. Meillä ovat sitten joko odottaneet, että tulemme tai järjestäneet niin, että pääsemme sisään ilman ketään respan ihmistä.

      1. Kiitos vastauksesta, pitääpä tsekata tuokin. Me olemme usein olleet Etap-hotellissa Lyypekissä ja nyt viimeksi Waldhotel Twiehausissa. Sinne oli vaan kurja mennä niin myöhään, kun saapumisaika venyi aika lailla arvioidusta. Hotelli ja sen aamiainen oli kyllä tosi hyvä, joten voi olla että menemme uudelleenkin. Etapit on myös uudistuneet viime vuosina ja ne ovat oikein sopivia yhden yön pysähdykseen. Sesonkiaikaan parkkipaikat vaan ovat joskus kortilla, muuten olemme joka kerta olleet tyytyväisiä halpaan majoitukseen. Kivaa kesää ja uusia reissuja teille.

        1. Edulliset hotelliketjut (Ibis, Etap, MotelOne jne.) ovat kaikki meille houkuttelevia, kun emme kuitenkaan juuri vietä aikaa hotellilla. Majatalot ovat myös hyviä, koska ovat usein vielä edullisempia ja kaupan päälle persoonallisia. Meitä ei haittaa, vaikka ei olisi huoneessa omaa kylppäriäkään.

          Kivaa kesää ja reissuja teillekin! 🙂

    2. Hei. Me olemme varanneet yleensä jonkin kotimajoituksen (esim. pikkumökki samassa pihapiirissä tms.) n 1,5-2h ajomatkan päästä satamasta, koska ei heti pitkän laivalla virumisjakson päälle haluta mennä nukkumaan ja ollaan täten aamulla jo pykälän pidemmällä. Näihin majoituksiin on aina sopinut hyvin myöhäinen saapumis ajankohta , tyyliin ’avain on kukkaruukun alla’. Bookingcomista löytyneet nämä hyvin ja olleet edullisia.

  9. Hyvä postaus. Kannattaa ottaa huomioon, että etelään matkatessa Travemündeen tullaan myöhään illalla usein pääsee ulos laivasta vasta puolilta öin. Käytännössä siis heti kohta yöpyminen edessä. Kahden pitkän laivapäivän jälkeen. Takaisin tullessa aikataulu on fiksumpi, ja laivalla joutuu pitkästymään vain yhden päivä (ja kaksi yötä). Etelään mennessä Tukholmasta ajaa päivässä Ingolstadtiin ennen kuin laiva on edes ehtinyt Traveen.

    1. Kiitos! Tuo on ihan totta, Travemündessä tai sen tuntumassa on todennäköisesti yövyttävä heti, jos ei halua ajaa yötä myöten kauemmas. Meitä tämä ei ole haitannut, lomallahan siinä ollaan ja yleensä olemme reissussa useamman viikon kerralla. Mutta jos reissun kesto on lyhyt, niin yksittäisen yöpymisen merkitys tietysti kasvaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *