Kolmen viikon automatka Saksassa, Itävallassa ja Italiassa: reitti ja kohteet

Artikkelikuva automatka Saksa Itävalta Italia

Kaipaatko ideoita automatkalle Eurooppaan? Tästä jutusta löydät valmiin reitin kohteineen kolmen viikon reissulle. Palasimme vastikään upealta automatkalta, jonka reitti kulki Etelä-Saksassa, Itävallassa ja Pohjois-Italiassa ja sisälsi paljon mahtavia vuoristomaisemia ja hienoja luontokohteita. Piipahdimme myös San Marinossa.

Kerroin vähän aikaa sitten automatkasuunnitelmastamme. Suunniteltu kolmen viikon matka on nyt ohi, ja reissu onnistui lievästi sanottuna yli odotusten.

Teimme matkan niin, että lensimme ensin Helsingistä Müncheniin ja otimme sieltä vuokra-auton kolmeksi viikoksi. Samoissa kohteissa voi tietenkin helposti vierailla myös matkailemalla Euroopassa omalla autolla, kuten mekin yleensä teemme auton vuokraamisen sijaan. Myös julkisilla varmasti pääsee, mutta tämä postaus on tehty automatkailijan näkökulmasta. Autolla ajettuja kilometrejä kertyi kolmen viikon aikana noin 2200 eli mielestäni aika maltillinen määrä.

Ennakoin, että meille tyypilliseen tapaan saatamme hieman rukata matkasuunnitelmaa tien päällä, ja niin myös teimme. Tässä jutussa kerron siis lopullisen matkareittimme ja vierailemamme kohteet juuri päättyneeltä kertakaikkisen upealta matkalta. Reittikartta kohteineen löytyy postauksen lopusta.

München: ilmailua, synkkää historiaa ja prameita palatseja

Münchenissä nappasimme auton alle heti lentokentältä. Se sujui näppärästi. Lento oli perillä aamulla ja olimme jo etukäteen päättäneet, että aamuyön herätyksestä huolimatta käytämme päivän täysillä hyödyksi. Niinpä suuntasimme suoraan kentältä katselemaan nähtävyyksiä.

Tämä ei ollut ensimmäinen kertamme Münchenissä. Osin sen vuoksi keskityimme tällä kertaa kaupungin pohjoispuolella olevien Schleissheimin nähtävyyksien tutkimiseen. Vierailimme upeassa Schleissheimin palatsi- ja puutarhakompleksissa, surullisella Dachaun keskitysleirin muistomerkillä ja kiehtovassa Deutsches Museumin ilmailuun keskittyvässä museossa Flugwerft Schleissheimissa.

Nämä kaikki ovat kiinnostavia ja hienoja kohteita, ja voin lämpimästi suositella niistä jokaista. Tarkempia juttuja kohteista on luvassa myöhemmin.

Lue myös nämä postaukset:

20211002-Unelmatrippi-Schleissheim-DSC0793
Neues Schloss Schleissheim on todella näyttävä rakennus niin ulkoa kuin sisältä.
20211002-Unelmatrippi-Flugwerft-Schleissheim-DSC00156
Deutsches Museumin Flugwerft Schleissheimissa on hienoa muun muassa se, että osaan lentokoneista pääsee sisälle tutkimaan paikkoja.
20211002-Unelmatrippi-Dachau-DSC00120
Dachau on synkkä paikka.

Halusimme pyöriä Münchenissä myös hieman itse kaupungissa. Vierailumme aikaan sattui olemaan täydellinen kesäsää, joten otimme siitäkin ilon irti käymällä pitkällä kävelyllä valtavassa Englischer Gartenin puistossa samalla kun piipahdimme keskustassa illallisella ja katselemassa Marienplatzin ympäristön vilinää. Reissu lähti Münchenissä käyntiin vauhdikkaasti ja pari ensimmäistä päivää hurahtivat kuin siivillä.

München, 2 yötä, Ibis Munich City North. Siisti ja edullinen perushotelli, josta on hyvät kulkuyhteydet metrolla keskustaan. Pysäköintihalli.

Königssee: järvimaisemia ja mahtavia patikointireittejä

Münchenistä jatkoimme kuuluisan Chiemseen kautta Berchtesgadenin kansallispuiston tuntumaan. Chiemsee on vain noin 90 kilometrin päässä Münchenistä, ja Chiemseeltä on puolestaan noin 80 kilometriä Königsseelle. Chiemsee on siis sopivasti matkan varrella, kun ajaa Münchenistä Königsseelle.

Chiemsee on kuitenkin nähtävyyksineen aika laaja kohde. Vaikka olimme aikaisin aamulla liikkeellä, kävi aika pian selväksi, että Chiemseen nähtävyyksien välillä seikkailu laivojen kyydissä vie paljon aikaa. Nähtävyyksiä on eri saarilla, ja Chiemsee on suosittu kohde, joten laivat voivat olla tupaten täynnä. Vaikka emme ehtineet kierrellä Chiemseen nähtävyyksiä kovin tarkkaan, pääsimme kokemaan järven ja sen hienojen kohteiden kauneuden.

Lue myös postaus Chiemseen sinisistä maisemista.

20211002-Unelmatrippi-Chiemsee-DSC00252
Chiemseellä on varsin sinisävyistä ja kaunista! Chiemseen palatseja ei muuten saa kuvata ilman lupaa muuhun kuin yksityiskäyttöön.

Berchtesgadenin kansallispuistossa seikkailua varten majoituimme Schönau am Königsseen kaupungin liepeillä. Parvekkeelta näkyivät vuoret ja ympärillä oli kaunista ja rauhallista. Jotain tällaista olin seudulta odottanutkin!

Berchtesgadenissa aloitimme matkan patikoinnit huikean hienolta Almbachklammin solalta. Kävelimme matkan aikana lukuisia vastaavia, mutta jokainen omalla tavallaan erilaisia solareittejä. Kirkasta vettä, solan yli puolelta toiselle risteileviä siltoja, kohisevia vesiputouksia, pystysuoria kallioseinämiä, ympärillä kohoavia mahtipontisia vuoria – tällaisia maisemia olin kaivannut niin paljon, että en edes osaa pukea sitä sanoiksi.

Almbachklammin lisäksi patikoimme Berchtesgadenissa ollessamme Wimbachklammin reitin, ajoimme Rossfeldin maisematien (joka tosin oli osittain suljettu säävaurioiden vuoksi), ihailimme Königsseen kuuluisaa järvimaisemaa Malerwinkelin näköalapaikalta ja piipahdimme Itävallan puolella Gollingin vesiputouksella niin ikään patikoimassa. Mitä paikkoja rajan molemmin puolin!

Lue myös nämä postaukset:

20211002-Unelmatrippi-Almbachklamm-DSC00275
Almbachklammin patikointireitillä mennään jatkuvasti siltoja pitkin solan puolelta toiselle.
20211002-Unelmatrippi-Konigssee-DSC00385
Malerwinkelin näköalapaikan maisema Königsseellä on kuuluisa kauneudestaan.
20211002-Unelmatrippi-Wimbachklamm-DSC00416
Wimbachklammin reitillä oli melko märkää, vaikka oli kaunis sää. Upea paikka ja hieno veden solina!
20211002-Unelmatrippi-Golling-DSC00464
Gollingin vesiputouksella on patikointireitti, joka nousee korkealle putouksen yläpuolelle. Rappusia riittää! Kuvassa oleva henkilö on satunnainen turisti, jonka ansiosta putouksen koko ilmenee kuvasta paremmin.

Schönau am Königssee, 3 yötä, Hotel Köppeleck. Viihtyisä ja jonkin verran elämää nähnyt, mutta silti oikein siisti majatalo rauhallisella sijainnilla. Kiva oma ravintola ja terassi. Meillä oli huone omalla parvekkeella, jolta oli näkymä vuoristoon.

Taxenbach: Itävallan upeaa luontoa

Königsseeltä Itävallan Taxenbachiin ajaessamme hyödynsimme jälleen automatkailun parasta puolta: on helppo pysähtyä matkan varrella eri kohteisiin ja ajaa juuri sitä reittiä, jota huvittaa. Ensimmäinen stoppimme oli Lammerklammin rotkoreitti noin 40 kilometrin päässä Schönau am Königsseen kaupungista Itävallan puolella. Puiset kävelysillat kulkivat paikoin huomattavan korkealla, mutta mitään spagettijalkaefektiä ei sentään tullut vaan pystyin nauttimaan reitistä täysillä.

Rotkoreitillä tehdyn aamulämmittelyn jälkeen jatkoimme matkaa maailman suurimmalle jääluolalle eli Eisriesenweltin jääluolalle Itävallan Werfenissä. Se jäi meiltä aiemmalla matkalla jokunen vuosi sitten väliin, mutta onneksi nyt pääsimme kokemaan tuon uskomattoman paikan. Jääluolavierailu oli matkan yksittäisistä kokemuksista varmasti erikoisin. Vahva suositus!

Lue myös nämä:

20211002-Unelmatrippi-Lammerklamm-DSC00585
Lammerklammin reitti Itävallassa kulki paikoin korkealla, ja matkalla oli myös ritiläpohjainen silta. Siitäkin selvittiin.
20211002-Unelmatrippi-Eisriesenwelt-143755
Eisriesenweltin jääluolan kierroksilla ei yleisesti ottaen saa kuvata, mutta meidän oppaamme sanoi, että kuvia voi ottaa pysähdysten aikaan. Kuvauskieltoa perustellaan sillä, että kierrokset venyvät kuvaamisen takia ja kännykkään tai kameraan keskittyminen on turvallisuusriski.

Taxenbach, 1 yö, Sportpension Sonnhof. Suoraan kylän päätien vieressä kätevällä paikalla sijaitseva majatalo. Meillä oli iso ja siisti huone omalla parvekkeella. Mukava henkilökunta.

Kötschach: serpentiinitietä Alppien yli

Taxenbachissa jatkoimme jo tutuksi tullutta aamupatikointimeininkiä ja suuntasimme heti herättyämme Kitzlochklammin reitille. Se oli matkamme ensimmäinen patikointireitti, jolla vaadittiin kypärän käyttöä. Ei reitti silti sen hurjemmalta vaikuttanut kuin muutkaan reitit, mutta saatiinpahan ylimääräistä hupia hassuista kypäristä.

20211002-Unelmatrippi-Kitzlochklamm-DSC00665
Kitzlochklammin reitillä on muun muassa matalia ja hämäriä tunneleita, paljon rappusia ja kuvassa näkyvä näköalatasanne. Ympäröivillä kallioseinämillä näkee kiipeilijöitä.

Mahtava sää jatkui edelleen, mikä oli suuri ilo, sillä rotkoreitin jälkeen hurautimme meille entuudestaan tutulle Grossglocknerin alppitielle. Aurinkoisen sään ansiosta saimme nauttia eeppisen hienoista vuoristomaisemista täysin rinnoin. En voi edelleenkään uskoa, miten hyvä tuuri meillä oli matkalla sään kanssa. Grossglocknerin reitillä oli vilkasta, mikä on matkailun elpymisen näkökulmasta hieno juttu, mutta olisihan se aina mukavampi olla näköalapaikoilla ja serpentiiniteillä omassa ylhäisessä yksinäisyydessään.

Taxenbachiin saakka olimme noudattaneet alkuperäistä matkasuunnitelmaa. Sen mukaan meidän piti Grossglocknerin jälkeen yöpyä Lienzissä, mutta siellä oli niin täyttä ja kallista, että päädyimme varaamaan majoituksen Italian rajan tuntumasta Kötschachista. Se ajoi saman asian, sillä päivän lukuisten maisemapysähdysten vuoksi olimme perillä vasta illansuussa eli oli ihan sama, missä kaupungissa yövyimme.

Lue myös postaus patikoinnista Kitzlochklammin kanjonissa!

20211002-Unelmatrippi-Grossglockner-DSC00704
Grossglocknerin alppitie on moottoripyöräilijöiden suosiossa, kuten muutkin vastaavat serpentiinitiet. Porukkaa riitti ja monella pysähdyspaikalla oli suorastaan ruuhka.

Kötschach, 1 yö, Pension Wirtshaus Zur fröhlichen Einkehr. Rauhallinen sijainti ja ystävällinen henkilökunta, joka ei juuri osannut englantia (pärjäsimme saksaksi). Huoneemme ja sen kylppäri kaipasivat päivitystä.

Rimini: rentoutumista ja vierailu San Marinossa, meille uudessa maassa

Aamulla ylitimme Itävallan ja Italian rajan Passo Monte Croce Carnicon tai saksaksi Plöckenpassin rajanylityspaikalta vuoristomaisemissa, jotka tasaantuivat pian rannikkoa lähestyessämme. Vuoristomaisemissa kulkeneiden teiden jälkeen Italian rannikon lättänät maisemat sotkuisine kylineen eivät säväyttäneet.

Ajoimme alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisesti katselemaan, miltä Venetsian laguunin laidalla sijaitsevassa kanavakaupunki Chioggiassa näyttää. Kivaltahan siellä vaikutti, mutta siellä oli myös niin järjettömän täyttä, että parkkipaikkaa ei yksinkertaisesti löytynyt. Kaupunki jäi näin ollen meiltä tarkemmin tutustumatta pysäköintiongelmien takia.

Niin ikään kanavien halkomassa pienessä Comacchiossa oli parempi tuuri ja pysähdyimme sinne lounaalle ja jaloittelemaan. Siellä oli ihan nättiä – ja yllättävän tyhjää ja uinuvaa.

20211002-Unelmatrippi-Comacchio-142321
Comacchiossa on kivoja kanavia.

Riminillä otimme rennosti. Kävimme kävelyllä valtavalla rannalla ja kaupungin vanhassa keskustassa, uimme ja mietimme, mihin kahvilaan tällä kertaa menisimme gelatolle ja espressolle. Pakollisena askareena teimme myös vierailun itsepalvelupesulaan.

Yhden päivän käytimme päiväretkeen San Marinoon, joka oli minulle 55. vierailtu maa. San Marinossa käynnin myötä meistä kumpikin on vihdoin käynyt kaikissa Euroopan minivaltioissa. Vaikka en koe olevani maabongari, tämä ilahduttaa silti kovasti. San Marinossa oli mäkistä ja kaunista, ja oli mukavaa päästä vihdoin tutustumaan kehuttuihin linnoituksiin ja kiertelemään vanhoja kapeita kujia.

Lue myös nämä postaukset:

20211002-Unelmatrippi-Rimini-DSC00861
Riminin keskustassa oli hiljaista.
20211002-Unelmatrippi-San-Marino-DSC00788
San Marinossa on hienot maisemat.

Rimini, 4 yötä, Hotel Ambassador. Siisti ja tyylikäs, inhimillisen kokoinen hotelli omalla uima-altaalla rannan tuntumassa. Oma pysäköintialue.

Trento: kaatosadetta ja kauniita rakennuksia

Riminillä ollessamme päätimme tehdä hieman suurempia muutoksia matkasuunnitelmaan. Alun perin meidän oli tarkoitus ajaa Riminiltä La Speziaan ja vierailla Cinque Terren kuuluisissa kylissä. Sen jälkeen olisimme viettäneet pari päivää Gardajärven rannalla Malcesinessa ja vielä yhden yön pohjoisessa Bolzanossa.

Tämä oli kaikkiaan ihan pätevä ja houkutteleva suunnitelma, mutta meillä oli niin järjetön ikävä takaisin kunnon vuoristomaisemiin, että pistimme suunnitelman uuteen uskoon. Ajoimme Riminiltä suoraan Pohjois-Italiaan viehättävään Trentoon. Matkalla piipahdimme huvin vuoksi Gardajärven rannalla katselemassa maisemia. Nättiä oli!

20211002-Unelmatrippi-Garda-DSC00865
Myös Gardajärvellä oli hiljaista – ja kaunista.

Trentossa ehdimme onneksi sentään vähän kierrellä katselemassa upeaa historiallista keskustaa ennen kuin taivas kaatoi niskaamme sellaisen kaatosateen, että vastaavaa ei ole vähään aikaan tullut koettua. Kastuimme sateenvarjoista huolimatta täysin läpimäriksi. Sateen jäljiltä molemmilla oli kengissä liioittelematta vähintään sentti vettä, ja kenkien kuivatteluun menikin sitten muutama päivä. Onneksi meillä oli mukana myös sandaalit ja vaelluskengät.

Karmeasta säästä huolimatta Trento jätti hyvän vaikutelman ja olisi kiinnostavaa käydä siellä uudestaan vähän paremmalla säällä.

Lue myös postaus Trento ihastutti sateessakin.

20211002-Unelmatrippi-Trento-DSC00890
Trenton keskustassa on paljon viehättäviä historiallisia rakennuksia.

Trento, 2 yötä, Hotel Everest. Siisti, hieman bisnestyyppinen pienehkö hotelli noin 2 kilometrin kävelymatkan päässä keskustasta. Oma pysäköintialue.

Sölden: vuoristomaisemia vailla vertaa

Sää onneksi parani, kun suuntasimme Trentosta kohti pohjoista. Luvassa oli matkan toinen upea serpentiinitie, Timmelsjochin alppitie eli Passo Rombo. Maisemat olivat upeat jo ennen varsinaisen alppitien alkua, sillä tie mutkitteli kumpuilevien viiniviljelmien seassa. Miten kaunista!

Timmelsjochin alppitie oli odotusten mukaisesti todella hieno. Hellelukemissa pyörinyt lämpötila tippui sitä mukaa, kun etenimme mutka mutkalta ylös vuoristoon. Lopulta lämmintä oli kymmenisen astetta ja pilvet leijuivat samalla tasolla kuin tiekin. Upeita, karunkauniita maisemia!

Lue myös postaus Autolla Euroopassa: Timmelsjochin alppitie.

20211002-Unelmatrippi-Timmelsjoch-DSC00929
Timmelsjochin alppitiellä riittää kauniita maisemia, ja mutkiakin löytyy!

Itävallassa Ötzin laaksossa olimme alun perin ajatelleet majoittuvamme Oetzissa, mutta tarkemmin asiaa pähkäiltyämme päädyimme valitsemaan kohteeksi Söldenin. Jälkikäteen ajatellen päätös oli loistava, sillä Sölden oli juuri sellainen paikka, jota olimme Euroopasta etsineet.

Ötzin laakso on tunnettu etenkin talvimatkailualueena, ja Sölden on alueen merkittäviä laskettelukohteita. Se ei kuitenkaan tarkoita, että siellä ei ole tekemistä kesäaikaan – päinvastoin! Söldenistä ja sen ympäristöstä löytyy tekemistä ympäri vuoden. Sölden on myös todella nätti mihin vuodenaikaan tahansa, kuten koko seutu.

Söldenissä jatkoimme patikointia, ihailimme käsittämättömän hienoja vuoristomaisemia niin gondolihisseistä kuin huipuilla tallustellen, vierailimme hienosti toteutetussa James Bond -elokuvasaagaa esittelevässä 007 Elements -näyttelyssä Gaislachkogelin huipulla ja kävimme ajamassa Gletscher Panoramastrassen. Jäätikkötie on yksi Euroopan korkeimmalla sijaitsevista päällystetyistä teistä.

Lue myös nämä postaukset:

20211002-Unelmatrippi-007Elements-DSC01070
007 Elements -näyttely oli kaltaiselleni Bond-fanille hieno kokemus, mutta se on varmasti vaikuttava, vaikka Bondit eivät niin tuttuja olisikaan. Toteutus on hieno.
20211002-Unelmatrippi-Gletscher-Panoramastrasse-DSC01123
Ötzin laakson jäätie kulkee karuissa maisemissa. Kuvassa olemme reilussa 2800 metrissä.
20211002-Unelmatrippi-Solden-DSC01297
Patikoimme Söldenissä alas Giggijochilta. Matkalla oli muun muassa ylisöpöjä lampaita.
20211002-Unelmatrippi-Solden-Gaislachkogel-DSC01042
Gaislachkogel-vuorella Söldenissä on näköala herttaisen malliselle järvelle.
20211002-Unelmatrippi-Schwarze-Schneide-DSC0305
Schwarze Schneidella ei tarjennut t-paidassa. Maisemat olivat toppatakin pukemisen arvoiset!

Sölden, 4 yötä, Sporthotel Carinthia. Erinomainen majatalo loistavalla sijainnilla. Meillä oli todella kiva, kauniisti remontoitu ja tilava huone. Erittäin mukava ja ystävällinen henkilökunta. Oma parkkipaikka ja lähellä myös muita ilmaisia pysäköintimahdollisuuksia.

Ehrwald: lisää upeita vuoristomaisemia Saksan ja Itävallan rajan molemmin puolin

Matkasuunnitelmat päivittyivät alkuperäisestä myös Ötzin laakson jälkeen. Matkalla ylivoimaisesti ruuhkaisimmat paikat olivat tähän mennessä olleet alkumatkasta Saksan puolella Chiemseellä ja Berchtesgadenissa, ja sama päti myös Saksan Garmisch-Partenkirchenin alueeseen. Hotellit olivat tupaten täynnä ja hinnat pilvissä.

Jälleen autosta oli iloa: päätimme majoittua Saksan sijaan Itävallan puolella lähelle rajaa. Pieni Ehrwaldin kylä tuli valittua tukikohdaksi melko hataralla selvittelyllä, mutta se osoittautui loistavaksi valinnaksi. Tykkäsimme majatalomme rauhallisesta sijainnista vuorten keskellä. Matkalla Ehrwaldiin kävimme näköalapaikalla katsomassa 159 metriä korkeaa Stuibenfallin vesiputousta ja piipahdimme Imstissä kävelemässä Rosengartenschluchtin solareitillä.

Stuibenfallin vesiputous

Ehrwaldista käsin oli helppo seikkailla autolla niin Itävallan kuin Saksan puoleisissa kohteissa. Kävimme Saksan huipulla eli Zugspitzen vuorella, mutta nousimme sinne Itävallan puoleisella hissillä. Huipulla voi kävellä rajan yli. Itävallan puolella kävimme myös patikoimassa kirkasvetiselle vuoristojärvi Seebenseelle.

Saksan puolella Garmisch-Partenkirchenissä kävimme vielä viimeisenä varsinaisena reissupäivänä patikoimassa Partnachklammin solareitin, joka oli kaikista reiteistä kostein ja sisälsi eniten pieniä tunneleita. Huikea paikka! Reissun viimeiseksi yöksi ennen paluulentoa Helsinkiin suuntasimme takaisin Müncheniin. Yön vietimme lentokenttähotellissa.

Lue myös nämä jutut:

20211002-Unelmatrippi-Ehrwald-Tannenhof-DSC01388
Meillä oli Ehrwaldissa varmaan kaikkien aikojen nätein parvekenäkymä.
20211002-Unelmatrippi-Zugspitze-DSC01461
Zugspitzen huipulla on suorastaan futuristisia rakennelmia.
20211002-Unelmatrippi-Ehrwald-Seebensee-DSC0569
Kokeilin veden lämpötilaa Seebenseellä. Kylmää oli.
20211002-Unelmatrippi-Partnachklamm-DSC01732
Partnachklammin reitti on erittäin kapea ja paikoin on tosi märkää, vaikka sää olisi kaunis. Reitillä on useampi pieni tunneli.

Ehrwald, 3 yötä, Hotel Pension Tannenhof. Tosi mukava henkilökunta, jonka kanssa keskustelimme sujuvasti englannin ja saksan sekoituksella. Hyvä ravintola! Rauhallinen sijainti ja oma pysäköintialue. Meillä oli huoneesta hieno vuoristonäkymä, huone oli todella tilava ja meillä oli moderni kylppäri.

München, 1 yö, NH München Airport. Hinta-laatusuhteeltaan hyvä valinta. Siisti, iso hotelli, josta pääsee kätevästi lentokentälle hotellin omalla shuttlebussilla.

Reitti ja kohteet kartalla

***

Olipahan mahtava reissu! Päällimmäisenä matkalta jäivät muistoihin kertakaikkisen upeat vuoristomaisemat useissa eri kohteissa sekä hienot patikointireitit ja muu upea luonto. Tuli todettua, että solareitit eivät todellakaan ole samanlaisia, vaikka ne voivat siltä netin kuvien perusteella näyttää. Jokainen oli erilainen ja käymisen arvoinen.

Miltä tällainen matka sinusta vaikuttaa? Houkuttaisiko?


Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

10 vastausta artikkeliin “Kolmen viikon automatka Saksassa, Itävallassa ja Italiassa: reitti ja kohteet”

  1. Mahtava reitti teillä ollut. Todella upea näköisiä nuo erinäiset ”klammit”. Itse kävin näissä seuduilla ensimmäistä kertaa vuonna 2005, jolloin ajoin Suomesta asti — ja takaisin Italian pohjoisosiin. Yhteensä kilometrejä tuli noin 11000km, ja aikaa meni yksi kuukausi. Halusin käydä ajamassa silloisella autolla ns. oikea jalka suorana niin paljon kun autosta lähtee… yli 230km/h nopeudella ajaminen olikin aika raskasta ja bensaa meni 25 litraa 100km:lla. Alpeilla sitten tuli kierrettyä kaikenlaiset solat ja rattia piti ihan tosissaan pyörittää. Sittemmin en ole enää Suomesta asti jaksanut ajaa vaan lentänyt Saksaan (FRA tai MUC) ja sieltä vuokra-autoilla Saksaan, Italiaan ja aina Balkanille asti. Säästyy useita ajopäiviä – ja pääsee heti ns. huudeille.

    1. Oli tosiaan hieno reitti ja matka kokonaisuudessaan! Ja ”klammit” olivat upeita, suosittelen! 🙂

      Me olemme ajelleet lukuisia kertoja Suomesta omalla autolla eri puolille Eurooppaa ja teemme oikein mielellämme niin jatkossakin. Se on se tapa, jolla yleensä näitä reissuja teemme. Mutta vuokraaminen on myös varsin toimiva tapa ja tällainen vastaava reissu olisi myös tosi kiva tehdä taas joskus uudelleen. Vuokraamalla (ja hotelleissa / majataloissa yöpymällä) matka tuli kyllä melko paljon kalliimmaksi, mutta ei tästä mitään puoli-ilmaista reissua odotettukaan. Oli kyllä ihanaa päästä pitkästä aikaa autoreissulle Keski-Eurooppaan!

      1. Vuokrasitteko auton Munchenista vasta paikan päällä, vai varaditteko ennekkoon? Mitä pitää huomioida, kun ylittää valtakunnan rajat / muuta kuin tarrat? Minkälainen vakuutus autoon tarjolla? Onko joku vuokraamo, mikä kannattaa kiertää kaukaa? Tarvitseeko esim. Italiassa pelätä autoon kohdistuvaa ilkivaltaa?

        1. Varasimme auton ennakkoon. En jättäisi auton vuokraamista hoidettavaksi vasta paikan päällä tällaisella matkalla, jonka teimme. Kyse oli sentään kolmen viikon automatkasta, joka ei tietenkään olisi voinut toteutua ollenkaan ilman autoa. 🙂 Joten tehtiin varaus etukäteen ja otettiin auto suoraan lentokentältä (minne myös palautimme sen matkan lopuksi).

          Yleensä matkustamme Euroopassa omalla autolla, mutta on näitä vuokrauksiakin tullut tehtyä. En ole kohdannut ongelmia autonvuokrausfirmojen kanssa, joten en osaa nimetä mitään yhtiötä, jota en käyttäisi. Mutta me olemme pyrkineet käyttämään tunnettuja, isoja firmoja ihan sen takia, että uskon niillä homman toimivan rutiinilla ja luotettavasti. Esimerkiksi tällä kyseisellä matkalla vuokrasimme auton Hertziltä.

          Me olemme aina ottaneet vakuutuksen, joka kattaa suunnilleen kaiken. Koskaan ei voi tietää, mitä sattuu, vaikka itse olisi kuinka varovainen. Ei ole haluttu, että lomafiilis (ja ehkä myös budjetti) menisi pilalle sen takia, että tarvitsisi alkaa tapella jostain korvauksista. Joskus vakuutukset tuntuvat kieltämättä kalliilta, mutta potentiaalisesti vielä kalliimpaa olisi, jos jotain kävisi eikä vakuutus sitä kattaisi. Toiset ottavat näissä enemmän riskejä, mutta meillä on ollut tapana ennemmin varautua, vaikka se maksaakin. Kukin tyylillään.

          Ilkivallastahan ei koskaan voi tietää, missä se osuu kohdalle, jos on osuakseen. Kerron aina autovarkauksia ja sen sellaisia ulkomaanmatkoilla pelkääville, että meille on Hemmon kanssa kummallekin sattunut Suomessa vaikka mitä auton kanssa. Meiltä molemmilta on nimittäin varastettu auto ja autoista tavaraa useamman kerran nimenomaan Suomessa, mutta ulkomailla ei ole käynyt koskaan mitään, ja olemme kuitenkin reissanneet pitkin Eurooppaa autolla vuosikausia. Tämähän ei tietenkään missään nimessä tarkoita, etteikö ulkomailla voisi jotain sattua. Mutta niin voi sattua kotimaassakin.

          Ykkösjuttuna sanoisin, että ikinä ei pidä jättää pienintäkään tavaraa näkyville autoon (tai jos mahdollista, ylipäätään autoon, vaikka se ei näkyvillä olisikaan). Eikä tietysti kannata pysäköidä autoa sellaiselle seudulle, jossa jo lähtökohtaisesti pyörii epämääräisen näköistä porukkaa tai on hyvin rähjäistä tms. Jos joku kaupunki tai alue on tuntunut jotenkin turvattomalta tai epämääräiseltä, niin olemme saattaneet laittaa auton vartioituun parkkihalliin ja tällä tavalla yrittäneet pienentää riskejä. Yleisesti ottaen Euroopassa on kuitenkin minusta turvallista matkailla autolla ja kuten sanottu, meillä on ollut ulkomailla autoillessa toistaiseksi hyvä tuuri ja mitään ei ole käynyt.

          Jos matkailee vuokra-autolla Euroopassa, niin vuokrafirmalle pitää kertoa etukäteen, mihin maihin aikoo autolla mennä. Heiltä saa sen perusteella tarvittavat dokumentit. On myös mahdollista, että vuokra-autoa ei saa viedä tiettyihin maihin (oma kokemus tällaisesta on Balkanilta, missä joidenkin firmojen autoja ei saanut viedä Albaniaan), joten asia on hyvä varmistaa etukäteen, ettei tule yllätyksiä. Yleensä maasta toiseen ajaminen Euroopassa ei kuitenkaan ole mikään ongelma vaan lähinnä ilmoitusluontoinen asia. Vuokrausfirmalta voi myös samalla kysyä tietullien ja päästötarrojen hoitamisesta sen perusteella, minne aikoo matkustaa. Yleisesti ottaen eri maiden vaatimuksista hyvä tietolähde suomeksi on Autoliitto. Esim. eri maiden tiemaksuista on heidän sivuillaan kooste.

          1. Hei!
            Olemme lähdössä Dolomiiteille tänä kesänä. Lennot ovat Muncheniin. Nyt olemme törmänneet sellaiseen ongelmaan että vuokra-autolla ei saa ajaa Italiaan. Tämä kovasti kummastuttaa. Voitko kertoa mistä vuokraamosta auton vuokrasitte?
            Kahdesta eri vuokraamosta olemme saaneet tällaisen vastauksen. Tämä koskee tiettyä automerkkiä, mutta emme ole saaneet vastausta, että millä merkillä Italiaan saisi mennä.

          2. Vuokrasimme auton Hertziltä. Meillä oli Ford Puma ja sen sai kyllä viedä. Ilmoitimme vuokraamoon etukäteen, mihin maihin aiomme mennä. Mekin olemme nimittäin törmänneet joskus tuollaiseen kieltoon, että tiettyihin maihin ei saa mennä lainkaan tai sitten tietyillä automerkeillä ei saa mennä jonnekin. Sen takia on tullut tarkisteltua aina erikseen vuokraamosta etukäteen, että asia on varmasti OK.

  2. Houkuttaisi kyllä. Paljon tuttuja kohteita omalta viime vuoden matkalta ja toisaalta myös tuntemattomia. Kiinnostavaa lukea kohteista myös tarkemmin. Mukava muuten kuulla, että Eisriesenweltin jääluolassa sai kuitenkin ottaa ainakin joitain kuvia, olin luullut kiellon olevan ehdoton. Söldeniä harkitsimme viime vuonna itsekin, mutta päädyimme kuitenkin muihin alppikohteisiin. Seuraavaksi Sölden voisikin sitten olla vuorossa.

    1. Innostuin Söldenin myötä taas todella paljon haaveilemaan talvireissusta Alpeille. Alkoikin nyt kiinnostaa, että missä te kävitte viimeksi?

      Minäkin luulin Eisriesenweltin kuvauskiellon olevan ehdoton, joten lähdimme sinne sillä mielellä, että kuvia ei nyt valitettavasti saa ottaa ja sillä sipuli. Monillehan tuo ei olisi mikään ongelma, mutta kun itse on tottunut aina kuvaamaan harrastuksena ja lisäksi on tämä blogi somekanavineen, niin harmittihan se vähän. Olikin tosi mukava yllätys, että sentään muutaman kuvan sai napata kännykällä. Järkkäriä ei kuitenkaan voinut kaivaa esiin ja viritellä.

  3. Olette tehneet hienon matkan ja ihailin myös sitä, että olet saanut siitä aikaan hyvän, informatiivisen ja valaisevan tekstin. Minulla on tekstin kirjoittaminen vielä pahasti kesken. Teimme nimittäin vähän samantapaisen, vähän samansuuntaisilla reiteillä, mutta toki monin tavoin myös erilaisen matkan. Me lähdimme ajamaan omalla autolla Travemündestä Saksan kautta Tsekkiin ja sieltä Berchtesgadenin kautta Itävaltaan. Tässä kohtaa taisi olla ainoa ihan yhteinen reittikohtamme, eli Grossglocknerin alppitie. Poikkesimme sen jälkeen muutamaksi päiväksi Slovenian puolelle ja sitten takaisin Itävallan ja Saksan kautta. Meillä oli pyörät mukana. Se oli erittäin onnistunut valinta. Haaveilen saman tien uudesta matkasta, johon sisältyisi samanlaisia pyöräretkiä pitkin jokirantoja kuin nytkin. Aller, Elbe, Tonava, Salzach – näiden jokien rannoilla pyöräilimme. Teidän patikkareittejännekin ihailen, mutta korkeanpaikankammoinen mieheni ei niistä samalla tavalla nauti, joten valitsemme usein jotain muunlaista. Ja tuo pyöräily sopii aina. Ja sitten kulttuuria mukaan. Meidän huippuhetkiä olivat Grazin ooppera ja kaksi klassista konserttia Wienissä. Niitä muistellaan taas uudenvuodenpäivänä, kun samoissa konserttisaleista televisioidaan konsertit. Hyviä matkoja teillekin! Aila

    1. Kiitos, oli tosiaan hieno matka! Ja niin vaikuttaa olleen teilläkin! Sloveniassa on upeita maisemia. Mekin vähän mietimme sinne palaamista, kun tätä matkaa suunnittelimme, mutta päädyimme sitten tähän toisenlaiseen reittiin. Sinun tapaasi minäkin haaveilen jo uudesta matkasta, johon sain monta ideaa tältä reissulta. Kaikkea kun ei kerralla ehtinyt, vaikka paljon kaikenlaista tällä matkalla tehtiinkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *