Ensimmäistä kertaa Karibian-risteilyllä: millaista oli?

Artikkelikuva - Karibian-risteily Celebrity Millenniumilla

Teimme lokakuussa seitsemän yön mittaisen Karibian-risteilyn. Matka oli ensimmäinen risteilymme Karibialla ja muutenkin ensimmäinen vastaava risteilykokemus. Millainen laiva oli, millaista ruokaa siellä oli, mikä risteilyllä yllätti ja paljonko lysti maksoi? Jaan tässä postauksessa ensikertalaisen kokemukset Karibian-risteilyltä.

Celebrity Millennium: maltillisen kokoinen Karibian-risteilijä

Teimme viikon mittaisen Karibian-risteilymme Celebrity Cruises -varustamon Millennium-laivalla. Laiva on rakennettu vuonna 2000, mutta se on uudistettu täysin alkuvuonna 2019. Laiva on erinomaisessa kunnossa ja kaikin puolin siisti.

Koska aikaisemmat risteilykokemukseni ovat Itämereltä ja Itämeren-risteilyt ovat monille muillekin suomalaisille se tutuin konsepti, vertaan hieman Karibian-risteilyn kokemuksia Itämeren-risteilyihin ja -laivoihin. Kyse on aika erilaisesta konseptista laivan reittiä myöten, joten kaikilta osin vertailua ei ole mielekästä tehdä. Kevyt vertailu antaa kuitenkin perspektiiviä.

Hemmo Celebrity Millenniumin kannella Antigua ja Barbudan edustalla
Celebrity Millennium satamassa

Itämerellä seilaaviin Tallinkin ja Viking Linen laivoihin verrattuna Millennium on jonkin verran pidempi. Esimerkiksi Tallink Megastar on pituudeltaan 212 metriä ja Viking Glory noin 222 metriä, kun Celebrity Millenniumilla on pituutta 294 metriä. Ero ei laivalla ollessa tunnu suuren suurelta. Millenniumilla on 11 kantta matkustajien käytössä.

Matkustajia Millenniumille mahtuu reilut 2200. Vertailun vuoksi: Royal Caribbeanin, joka on yksi tunnetuimmista suurista varustamoista, suurin laiva Wonder of the Seas vetää lähes 7000 matkustajaa ja laiva on pituudeltaan 362 metriä.

Celebrity Millennium ei siis ole maailmalla risteilevistä laivoista suurimpia tai uusimpia, mutta ei se mikään soutuvenekään ole eikä sitä voi kutsua millään tavoin kämäiseksi.

Uima-altaat ja ohjelmisto laivalla

Suurin yksittäinen ero Itämeren laivoihin verrattuna on Millennium-laivan yläkannella sijaitseva uima-allasalue. Vastaavia ei Ruotsin- ja Tallinnan-laivoilla tuppaa olemaan. Millenniumilla pääsee pulikoimaan avoimella kannella kahdessa uima-altaassa ja lisäksi on porealtaita. Kannella on myös katettu tila, jossa niin ikään on pieniä porealtaita sekä isompi allas. Me suuntasimme uimaan heti laivaan päästyämme, sillä eipä ole ennen tullut oltua uima-altaalla risteilyaluksen kannella. Ihanaa!

Uima-altaita Celebrity Millenniumin yläkannella

Millennium seilaa myös muualla kuin Karibialla. Porealtaissa on todella lämmintä vettä, joten voisin kuvitella niiden olevan suuri hitti esimerkiksi Alaskan-risteilyillä tai Norjan vuonoilla, missä sää on viileämpi kuin Karibialla. Kokeilisin mielelläni.

Millenniumilla on todella runsaasti erilaista viihdetarjontaa eri puolilla laivaa muun muassa teatterissa, baareissa ja allasalueella. Yläkannella on ulkoilmassa suuri näyttö elokuvanäytöksiä varten, ja kansilla on myös esimerkiksi koripallokenttä ja pingispöytiä. Esiintyjiä on moneen lähtöön mies ja kitara -tyyppisistä stand up -koomikkoihin. Viihteenä on joka päivä jos millaista hintaan kuuluvaa aktiviteettia viininmaistelusta visailuihin ja jumppatunteihin. Osa aktiviteeteista on maksullisia (esimerkiksi osa juomien maisteluista), mutta paljon on myös sellaista, mikä kuuluu hintaan.

20121210-Unelmatrippi-Karibian-risteily-Charlotte-Amalie-131922
Kävimme omin päin seikkailemassa risteilyn kohdesatamissa. Kuva on St. Thomasin saarelta Drake’s Seat -näköalapaikalta.

Me emme oikeastaan ehtineet seuraamaan mitään laivan ohjelmaa, sillä lähdimme aina aamuisin maihin heti laivan saavuttua päivän satamaan. Iltapäivällä laivalle palattuamme nappasimme nopeasti jotain välipalaa ja riensimme uimaan tai suoraan suihkun kautta illalliselle. Lähinnä kuulimme trubaduurien esityksiä ja pätkän koomikon show’sta.

Käytimme hyödyksi ne kaksi kertaa, kun varustamo kutsui meidät illansuussa drinkeille, sillä silloin olimme joka tapauksessa laivassa. Toisella näistä kerroista pääsimme muiden matkustajien kanssa tutustumaan drinkit kädessä helikopterikanteen ja toisella kerralla loungeen maistelemaan juomia ja cocktailpaloja. Vastaavat kutsut menivät oletettavasti ihan kaikille laivan matkustajille, mutta tilaisuudet oli järjestetty mukavan pienissä osissa.

20121210-Unelmatrippi-Karibian-risteily-tyontekija-DSC05159
Laivan henkilökunta oli todella mukavaa! Aurinkoinen Charity tarjoili drinkkejä laivan helikopterikannella.
Siniset drinkit St. Johnsissa

Risteilyn ainoana meripäivänä meillä oli tietysti enemmän aikaa kierrellä laivalla. Silloin muun muassa heittelimme korista, pelasimme pingistä, söimme ihan liikaa ja tuijottelimme merelle siinä toivossa, että siellä näkyisi jotain elämää. Ei näkynyt, mutta mukavaa oli silti.

Varustamolta voi ostaa myös retkiä risteilyn pysähdyspaikkoihin. Tulin matkan aikana valikoimaa ja hintoja tutkiessani siihen tulokseen, että osa retkistä vaikutti hyviltä ja oli ihan kohtuuhintaisia, osa taas vaikutti lähinnä rahastukselta. Yhdellä varustamon järjestämällä katamaraaniretkellä kävimme ja se oli oikein mukava kokemus. Muuten seikkailimme maissa omin päin joko jalan tai paikallisilla kyydeillä.

20121210-Unelmatrippi-Karibian-risteily-St-Lucia-DSC05194
Kävimme varustamon järjestämällä hauskalla katamaraaniretkellä St. Lucian saarella.

Ruuat Karibian-risteilyllä

Karibian-risteilyillä ruuilla on tapana kuulua hintaan. Celebrity Cruisesilla tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että laivalla on tietyt ravintolat, joissa voi syödä ilman lisämaksua. Jos ostaa risteilylipukseen ”paremman väen” lipun, niin ravintoloita kuuluu lippuun vähän enemmän. Laivan ”erikoisravintoloihin” voi myös tehdä yksittäisiä käyntejä ja maksaa niistä erikseen. Maksulliseen ravintolatarjontaan kuuluu Millenniumilla muun muassa sushiravintola ja italialainen ravintola.

Me emme varanneet etukäteen mitään ekstrajuttuja ravintolatarjonnasta emmekä käyttäneet tätä mahdollisuutta myöskään laivalla ollessamme. Syy oli se, että laivalla oli aivan riittävästi (ja tarpeeksi hyvää) syötävää muutenkin – ja olimme jo maksaneet ruuasta kertaalleen lipun hinnassa.

Celebrity Millennium -laivalla hintaan kuuluu illallis- ja aamiaisravintolana toimiva pääravintola, jossa on pöytiintarjoilu. Siellä kävimme melkein joka ilta illallisella. Aamiaista, lounasta ja illallista voi nauttia buffet-kahvilassa. Hintaan kuuluu myös jätskibaari ja allasalueen yhteydessä oleva pikaruokapaikka.

20221210-Unelmatrippi-Karibian-risteily-main-restaurant-DSC05067
Matkustajilla oli nimetyt pöydät laivan à la carte -pääravintolassa, jonka tarjonta kuului lipun hintaan.
Rapuannos laivan pääravintolassa
Uppomunia aamiaisella
Liha-annos pääravintolassa

Yleisesti ottaen monien ravintoloiden buffettien ärsyttävimpiin puoliin kuuluvat mielestäni tungos ja epäsiisteys sekä hävikin määrä. Siksi yleensä arkisessa elämässä välttelen esimerkiksi lounasbuffetteja, mutta matkoilla buffetteja tulee hyödynnettyä hotelleissa ja juurikin laivoilla. Millenniumilla mitään siisteys- tai ruuhkaongelmia ei ollut, joten kokemus oli miellyttävä ja yllätti myönteisesti.

Ruuat oli aseteltu useille tiskeille eri puolille suurta ravintolatilaa niin, että tungosta ei päässyt kyydissä olleella matkustajamäärällä syntymään. Kaikki tiskit myös pidettiin todella siisteinä, samoin pöydät. Minnekään ei päässyt kertymään astiapinoja, tahroja ja epäsiistiä fiilistä. Tämä oli todella iso plussa ja henkilökunnalta hieno taidonnäyte. Henkilökuntaa tosin onkin Millenniumilla runsaasti, mikä tietysti helpottaa asioiden hoitamista viimeisen päälle.

Buffetissa oli runsaasti vaihtoehtoja sekä aamiaisella, lounaalla että illallisella: lihaa, kalaa, kasviksia, salaatteja, erilaisia aasialaisia vaihtoehtoja, juustoja, leikkeleitä, hedelmiä, leivoksia… À la carte -ravintolassa monet ruuat olivat meidän molempien mielestä turhan miedon makuisia eli olisimme kaivanneet niihin enemmän mausteita, mutta eivät laivan ruuat missään nimessä huonoja olleet. Vaikea kuvitella, etteikö hintaan kuuluvista vaihtoehdoista löytyisi ihan jokaiselle useita sopivia vaihtoehtoja.

Juomat Karibian-risteilyllä

Juomapuolella on vähän vastaava systeemi kuin ruokailuissa. Alkoholittomat ”perusjuomat” kuuluvat hintaan. Tämä tarkoittaa vettä, erilaisia mehuja, jääteetä, kahvia ja kuumaa teetä. Näitä on saatavilla vuorokauden ympäri niin paljon kuin kroppa vetää. Halutessaan voi lisäksi ostaa erilaisia alkoholittomien juomien tai alkoholijuomien paketteja tai ostella yksittäisiä maksullisia juomia.

Me emme ottaneet matkalle mitään juomapakettia. Ruokailujen yhteydessä buffetissa tarjolla olleet juomat riittivät mielestäni erinomaisesti. Laivan hanavesi on juotavaa, joten millekään vesipullopaketille ei ole laivalla tarvetta (tällaisiakin silti myydään). Buffetravintolan automaatit ovat auki kellon ympäri, joten juotavaa on koko ajan saatavilla.

20221210-Unelmatrippi-Karibian-risteily-drinkit-DSC05138
Kävimme kerran drinkeillä risteilijän takakannella. Drinkit olivat Suomen hinnoissa, reilun kympin kappaleelta.

À la carte -ravintolassa illallisella ostimme pari kertaa erikseen yksittäisen viinilasillisen. Edullisimmat viinit maksoivat noin 8 euroa lasilliselta ja olut oli halvimmillaan noin 6 euroa. Alkoholipakettien hinnat olivat sitä luokkaa, että jos ei aio ryypätä koko risteilyä, niin niissä ei tuntunut olevan mitään järkeä. Halvin mahdollinen ”karvalakkipaketti” alkoholijuomia olisi maksanut noin 70 euroa päivässä per naama ja pakettia ei voi ottaa vain yhdelle tai parille päivälle vaan se on otettava koko risteilyn ajaksi.

Karibian-risteilyn pukukoodi

Olin kuullut ja lukenut etukäteen juttuja siitä, kuinka Karibian-risteilylle täytyy varata mukaan hieno iltapuku ja miehet tarvitsevat minimissään kravatin ja pikkutakin. Tälläytyminen juhlakamppeisiin ei ole minusta eikä Hemmosta mikään erityinen nautinto, joten ajatuksena tällainen ei oikein houkutellut. Celebrity Cruisesilla ei kuitenkaan ole mikään pakko laittautua Oscar-gaalan veroisesti vaan vähempikin riittää (nykyään).

Yleinen pukukoodi laivalla on smart casual. Pääravintolaan tai maksullisiin erikoisravintoloihin ei ole mihinkään aikaan päivästä asiaa uikkareissa, rantatopeissa, kylpytakissa, ilman kenkiä tai lippis päässä. Iltaisin ravintoloihin ei saa mennä shortseissa tai varvassandaaleissa. Muilta osin perussiistit vaatteet ovat sopivat koko laivalla – sen enempää ei tarvitse pönöttää. Koska en muutenkaan hillu ravintoloissa uikkarit päällä, smart casual ei aiheuttanut ylimääräistä päänvaivaa.

Auringonlasku laivan takakannella

Seitsemän yön mittaisella risteilyllämme oli kaksi iltaa, jolloin voimassa oli evening chic -termillä kutsuttava pukeutumiskoodi. Käytännössä se tarkoittaa, että noina iltoina saa halutessaan vetää päälle hienoimmat vaatteet, jotka itseltä löytyvät – tai sitten voi pukeutua vain hieman paremmin kuin muina iltoina. Tosin jos jo muina iltoina päällä on skarpit kuteet, ei evening chic -iltoina tarvitse panostaa sen enempää vaan samat vermeet käyvät sitten joka ilta.

Meillä oli mukana (meidän mittapuullamme) vähän parempaa seppälää, mutta ei mitään ylettömän fiiniä. Vastaavalla tavalla voisimme pukeutua Suomessakin jollekin vähän hienommalle illalliselle. Käytin evening chic -iltoina pitkää hametta ja silkkitoppia, Hemmolla oli pitkähihainen kauluspaita ja suorat housut. Emme tunteneet oloamme ali- tai ylipukeutuneiksi.

Normaalisti emme tosin ikinä pakkaisi näin hienoja vaatteita matkalle mukaan, sillä tykkäämme matkustaa suht kevyesti ja arkisesti ja päästä pukeutumisessa helpolla. Suhtauduimme tähän risteilyyn jonkinlaisena kerran elämässä -kokemuksena, joten kerrankos sitä.

Hyttivalinta Karibian-risteilyllä

Arvoimme hieman hyttivalinnassa. Meille olisi varmaan riittänyt vallan hyvin ikkunaton sisähytti, mutta päädyimme varmuuden vuoksi valitsemaan ikkunallisen hytin. Ajattelin, että ehkä se olisi kiva, jos hytissä joutuukin syystä tai toisesta viettämään suunniteltua enemmän aikaa. Ja näkeehän ikkunasta myös maisemia silloin, kun on valoisaan aikaan hytissä.

Jälkikäteen ajatellen valinta osui oikeaan ja ottaisin seuraavallakin kerralla ikkunallisen hytin. Oli kiva nähdä heti aamulla päivän sää ja seurailla oman hytin ikkunasta laivan etenemistä kohti päivän satamaa.

Hyttimaisema
Hytin parveke ylhäältä päin kuvattuna

Parveke olisi ollut ajatuksena kiva, mutta toisaalta laiva oli yhtä päivää lukuun ottamatta joka aamu eri satamassa ja meidän oli tarkoitus seikkailla maissa aamusta iltaan. Ajattelimme, että parveke menisi vähän hukkaan, kun emme kuitenkaan viettäisi hytissä kovin paljoa aikaa. Risteilyn aikana tuntui, että valinta oli meille tällaisella risteilyreitillä ihan sopiva – parveketta ei ollut ikävä.

Hyttimme oli laivan keulassa oikeastaan siitä syystä, että vastaavia ikkunahyttejä ei ollut juuri vapaana siinä vaiheessa, kun teimme varauksen. Herkästi merisairaille suositellaan hyttiä laivan keskiosista, sillä siellä keinunta tuntuu vähiten. Meillä kummallakaan ei ole tullut aikaisemmin suurilla laivoilla huono olo, joten ajattelimme, että keulahytti ei ole ongelma. Pienissä veneissä minulle kyllä saattaa tulla merisairauden oireita.

Laiva ei onneksi keinunut sen enempää kuin Itämerelläkään pienillä laineilla, joten ongelmia ei ilmennyt. Sää oli melko hieno koko risteilyn ajan, vaikka lokakuu on Karibialla vielä hurrikaanikautta.

Hyttimme Celebrity Millenniumilla

Hytissä oli todella paljon tilaa ja se näytti enemmänkin sliipatulta hotellihuoneelta kuin laivan hytiltä. Hytissä oli iso parisänky, runsaasti lattia- ja säilytystilaa, kirjoituspöytä, nojatuoli ja sohvapöytä. Kylpyhuone oli kompakti ja ulkoasultaan tyylikäs. Hytin osalta mikään ei jättänyt toivomisen varaa vaan olimme siihen todella tyytyväisiä.

Karibian-risteilyn reitti

Karibialla risteilee monenlaisia laivoja monenlaisilla reiteillä. Osalla matkoista on useita päiviä, jotka vietetään merellä pysähtymättä ollenkaan satamaan. Osa reiteistä taas vie matkailijat useaan eri kohteeseen. Jotta runsaudenpula ei iskisi, on siis hyvä miettiä, millainen risteily voisi olla juuri itselle se kiinnostavin.

Meitä ei kiinnostanut maksimoida laivalla hengailua vaan halusimme nimenomaan sellaisen risteilyn, joka kävisi mahdollisimman monessa meille uudessa paikassa. Halusimme risteilykokemuksen lisäksi päästä tutustumaan uusiin kohteisiin ja vierailemaan uusiin maihin. Jo tämä rajasi vaihtoehtoja reilusti. Lisäksi meidän täytyi saada varattua risteily tiettyyn ajankohtaan, joten lopulta sopivia vaihtoehtoja ei ollut kovinkaan montaa. Totta kai hintaakin täytyi katsoa.

Hemmo laivan kannella Basseterressä

Suosittuja Karibian-risteilyjen lähtösatamia ovat muun muassa Miami ja Fort Lauderdale. Meidän laivamme lähti matkaan Puerto Ricon San Juanista. Puerto Rico on Yhdysvaltojen territorio Karibianmerellä. Lensimme saarelle New Yorkista ja vietimme San Juanissa kaksi yötä ennen risteilyn alkua. Teimme näin ihan siltä varalta, että matkalla tulisi viivästyksiä lentojen tai laukkujen kanssa. Lisäksi halusimme tietysti hyödyntää tilaisuuden tutustua tarkemmin Puerto Ricoon.

Risteily kesti seitsemän yötä ja pääsimme sen aikana vierailemaan viidessä eri satamassa (plus lähtö- ja paluusatama San Juanissa) ja neljässä meille uudessa maassa. Vain yksi päivä oli meripäivä. Reitti kulki seuraavasti:

Ennen risteilyä vietimme New Yorkissa kaksi yötä. Myös paluu Suomeen oli New Yorkin kautta, ja silloinkin vietimme New Yorkissa kaksi yötä.

Laiva oli satamassa aina kahdeksalta aamulla ja lähti merelle iltapäivällä viiden aikaan. Maissa ehti kussakin kohteessa viettää maksimissaan noin kahdeksan tuntia. Se ei ole kovin paljon, mutta toisaalta emme vietä automatkoillakaan Euroopassa välttämättä yhdessä pysähdyskohteessa kuin muutaman tunnin. Kyllä lyhyessäkin ajassa aina jotain ehtii nähdä. Kirjoitan vierailemistamme kohteista myöhemmin erikseen.

Celebrity Millennium ja lisko Charlotte Amaliessa

Myös näin jälkikäteen ajatellen lähtisin ihan mielelläni vastaavalle matkalle joihinkin toisiin, uusiin kohteisiin. Karibianmeren saaria on paljon, ja tällainen risteily oli kätevä tapa päästä yhden matkan aikana usealle eri saarelle. Lentäen tai pienveneitä hyödyntämällä ja saarilla hotelleissa yöpymällä matka olisi ollut huomattavasti työläämpi järjestettävä.

Seitsemän yön risteilyllä yksi meripäivä eli eräänlainen lepopäivä oli meille riittävästi. En kuitenkaan välttämättä lähtisi tätä pidemmälle risteilylle, jossa laiva pysähtyisi samaan tahtiin uusissa satamissa. Se saattaisi käydä jo työstä.

Karibian-risteilyn hinta

Risteilyjen hinnat vaihtelevat reilusti riippuen varustamosta, laivasta, ajankohdasta, risteilyn reitistä, hyttiluokasta ja niin edelleen. On mahdoton antaa yksiselitteistä hintahaarukkaa, johon risteilyn hinta aina täydellä varmuudella asettuisi.

Nyrkkisääntönä voinee sanoa, että mainosten ”vain 300 eurolla risteilylle Karibialle” -tyyppiset hinnat eivät todellisuudessa toteudu monenkaan kohdalla, sillä harva esimerkiksi haluaa hyttiluokakseen yllätysluokkaa. Useimmiten matkaa varatessa on muutenkin jotain reunaehtoja, joiden on täytyttävä ennen kuin matkalle voi lähteä. Usein matka esimerkiksi on mahdollinen vain jollain tietyllä aikavälillä, ja jos supertarjous ei osu juuri siihen, niin matkasta joutuu maksamaan enemmän (tai jäämään kotiin).

Pelastusrengas Celebrity Millenniumin kannella

Me olimme risteilyllä lokakuun puolivälin paikkeilla. Valitsemallamme reitillä ja hyttiluokassa risteily tuli maksamaan 909 euroa per henki eli noin 130 euroa per yö naamaa kohti.

Kun ajattelee, että hinta sisältää matkaliput viiteen eri kohteeseen (tai kuuteen, jos myös Puerto Rico lasketaan mukaan), yöpymiset ja kaikki ruuat, niin hinta ei mielestäni ole lopulta järkyttävän kova. Jos samoissa kohteissa vierailisi lentämällä saarelta toiselle lähtien Puerto Ricosta ja palaten Puerto Ricoon, yksistään lennot saattaisivat maksaa arviolta 1800 euroa per henki (tein hintavertailun joulukuussa 2022). Päälle pitäisi ottaa vielä majoitukset.

Celebrity Cruisesilla on se hyvä puoli joihinkin toisiin varustamoihin verrattuna, että palvelumaksut henkilökunnalle kuuluvat lipun hintaan. Tämä on ilahduttavaa, sillä jatkuva tippien pohdiskelu on paitsi rasittavaa, myös hämärtää helposti käsitystä kustannuksista. Nyt tipit ja kaikki muukin oli maksettu etukäteen, joten hintoja tai maksamiskuvioita ei tarvinnut laivalla ollessa pohtia.

20221210-Unelmatrippi-El-Morro-San-Juan-Puerto-Rico-DSC05014
Risteilymme lähtösatama oli Puerto Ricon San Juan, jonka nähtävyyksiin kuuluu muun muassa El Morro -linnoitus.

Toki risteilyn kuluja lisää Suomesta matkustaessa se, että ennen kuin Karibian-risteily voi edes alkaa, on matkustettava jollain keinolla Atlantin toiselle puolelle ja siellä oikeaan lähtöpisteeseen, jonne ei välttämättä pääse suoraa reittiä Suomesta. Me lensimme ensin New Yorkiin ja sieltä Puerto Ricoon, ja samaa reittiä takaisin Suomeen. Nämä lennot maksoivat noin 900 euroa per henki. Toisaalta New Yorkin -osuuden ansiosta tässä tuli yhdistettyä samaan matkaan myös kiva kaupunkiloma eli emme olleet ”pelkästään” risteilyllä.

Koska sisällytimme matkaan neljä yötä sekä New Yorkissa että San Juanissa, niin tietenkin myös hotelleista tuli kuluja molemmissa kaupungeissa. Olimme kummassakin kaupungissa kaksi yötä niin meno- kuin paluumatkalla. New Yorkissa neljän yön yöpymiset maksoivat kahdelta hengeltä noin 650 euroa. San Juanissa neljän yön yöpymisten hinnaksi tuli kahdelta hengeltä noin 590 euroa. Todettakoon vielä, että yritimme löytää edullisia, mutta kuitenkin siistejä majoituksia omalla kylpyhuoneella. Kovin edullisesti emme silti näistä hotelliöistä selviytyneet. USA on kallis matkailumaa.

***

Yhteenvetona voisin sanoa, että meistä ei tullut risteilyintoilijoita, mutta risteily oli hieno, uudenlainen kokemus. Laivalla oli yllättävän rauhallista, mikä oli mukava yllätys. Myös erinomainen siisteystaso yllätti. Laivan ruokatarjonta ansaitsee kehuja, sillä vaikka à la cartessa ruuat olivatkin mielestäni vähän valjusti maustettuja, niin muilta osin niissä ei ollut moitittavaa. Noutopöydässä mausteita oli ruuasta riippuen enemmän ja valikoima oli todella runsas. Palvelu oli laivalla kauttaaltaan erinomaista ja henkilökunnan small talk luontevaa ja miellyttävää.

Voisin lähteä vastaavalle risteilylle uudestaankin, mutta eri reitille. Uudet kohteet kun kiinnostavat aina! Muita risteilykokemuksia ja -vinkkejä löydät esimerkiksi näistä blogeista: Kohteena maailma, Vaihda vapaalle ja Passionate traveller.

Oletko käynyt risteilemässä Karibialla tai haluaisitko käydä? Millainen risteily siellä suunnalla kiinnostaisi vai nappaisiko ollenkaan?


Lue myös muut matkaan liittyvät jutut:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

4 vastausta artikkeliin “Ensimmäistä kertaa Karibian-risteilyllä: millaista oli?”

  1. Mainio kuvaus risteilystänne. Kuulosti tosiaan siltä, että teillä tosiaan oli teille juuri sopiva paketti. Eikä tuo itsestänikään hassummalta kuulosta. Ihan hyvin tuollaiselle voisi itsekin lähteä. Hintakaan ei kuulosta pahalta.

  2. Hei, ymmärsinkö oikein, että New York jäi välistä? Mikä muutti mielen?

    1. Ei jäänyt välistä. 🙂 ”Toisaalta New Yorkin -osuuden ansiosta tässä tuli yhdistettyä samaan matkaan myös kiva kaupunkiloma eli emme olleet ”pelkästään” risteilyllä.” Olimme New Yorkissa kaksi yötä sekä meno- että paluumatkalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *