Yö saaristossa: linnakesaari Örö

Artikkelikuva Örö

Haaveissani oli jo pitkään ollut yön yli kestävä retki saaristoon. Tämä haave toteutui jokin aika sitten, kun lähdimme kaveriporukalla yöksi linnakesaari Örön kauniisiin maisemiin. Saaristomeren kansallispuistossa sijaitseva Örö on hyvä vaihtoehto, kun hakusessa on sympaattinen saari, jolta löytyy kaunista luontoa, sotilashistoriaa sekä palveluja yöpymis- ja ruokapaikkojen muodossa.

Miten Örön saarelle pääsee?

Saaristoon hankkiutuminen on oma ohjelmanumeronsa, mikä kenties hillitsee vierailuhaluja. Örö sijaitsee Saaristomerellä noin 15 kilometriä Kasnäsistä etelään, ja saarelle pääsee vain vesitse. Omaa venettä ei kuitenkaan tarvitse, sillä Örön ja Kasnäsin välillä kulkee julkisia veneitä. Vaihtoehtona on myös käyttää taksivenettä.

Me varasimme etukäteen liput Kasnäsistä lähtevään Wilson charterin reittiveneeseen. Meno-paluu maksoi 32 euroa per henki (kesäkuu 2021) ja matka kesti noin 50 minuuttia suuntaansa. Kasnäsiin puolestaan ajoimme Helsingistä ja vähän sieltä sun täältä Suomesta kimppakyydeillä. Automatka Helsingistä kestää parisen tuntia. Auton saa Kasnäsissä ilmaiseksi parkkiin venesataman tuntumaan, noin 300 metrin päähän rannasta.

Kalliota Örön saarella

Millainen paikka linnakesaari Örö on?

Örö on ollut avoinna kävijöille vuodesta 2015. Sitä ennen se oli noin sata vuotta suljettu sotilassaari. Historian ansiosta saarella pääsee tutustumaan Suomen rannikkopuolustukseen Venäjän tsaarin ajoilta tähän päivään.

Puolustushistoria näkyy saarella edelleen monin tavoin. Saarta kierrellessä voi nimittäin törmätä esimerkiksi juoksuhautaan, kasematteihin sekä tykkeihin. Historiasta muistuttavat myös kasarmialueet sekä mukulakivitie, joka on nimeltään Pitkä ikävä. Meillä ei onneksi ollut sitä tallustellessa yhtään ikävä fiilis. Rannikkopuolustukseen liittyvät jutut tekevät Öröstä pykälää kiinnostavamman vierailukohteen.

Panssariesteitä Öröllä
Rannikkopuolustuksen jäänteitä Örön saarella
Varoituskyltti Örön saarella
Juoksuhauta Örön saarella
Bloggaajia hommissa Örön saarella

Muutenkaan saarella ei tarvitse tyytyä katselemaan pusikon välistä vilkkuvaa merta, sillä Örön merimaisemat ovat vaikuttavat. Sijainti ulkosaaristossa takaa, että olosuhteet ovat aidosti merelliset. Luonto on varsin viehättävää ja monipuolista: saarelta löytyy niin metsää, niittyjä, hienoja rantoja kuin sileitä kallioita. Saaren luonnosta löytyy myös useita harvinaisia kasveja ja lintuja, joita en tosin itse osannut bongailla, sillä en tiedä kasveista tai linnuista yhtään mitään.

Eläimiäkin saarella voi ihmetellä. Siellä on kesäisin sekä lampaita että ylämaankarjaa. Saarelta löytyy helppoja kävelypolkuja, joita pitkin tallustellessa saa kattavan käsityksen saaresta ja sen luonnosta. Viitoitetut reitit kulkevat laidunmaiden läpi, joten ylämaankarjan ja lampaiden kanssa on hyvät mahdollisuudet osua kasvokkain. Myös käärmeitä löytyy, kuten saimme kävellessä ja majapaikan luona hengaillessa huomata.

Kirkasta merivettä Örön saarella
Joutsen Örön rantavedessä

Örön luontopolut

Me kävelimme ensimmäisenä päivänä eteläisen reitin, joka kulkee nimellä 6 tuuman kierros. Sen pituus on noin 5,3 kilometriä, ja matkalla näkee merimaisemien lisäksi tykkiasemia, kasarmialueita ja puolustusasemia. Tällä reitillä törmäsimme myös ylämaankarjaan. Pitkätukkainen karja otti rennosti rantaheinikossa eikä meidän läsnäolomme kiinnostanut eläimiä pätkääkään.

Ylämaankarjaa Örön saarella
Luontopolkua Örön saarella
Poukama Örön saarella
Kalliota Örön saarella

Toisena päivänä ennen iltapäivän lähtöä lautalla takaisin mantereelle kävelimme toisen, 120 mm:n kierroksena tunnetun luontopolun. Se on noin 5,6 kilometrin mittainen ja kulkee saaren pohjoisosiin. Reitillä on niin ikään puolustusrakennelmia, rantaniittyjä, metsää ja ihanaa avointa länsirantaa.

Molemmat reitit ovat varsin helppoja, sillä maasto on enimmäkseen tasaista. Juurakkoa tai muita suuria esteitä ei ole. 6 tuuman kierroksella on lyhyt riippusilta, mutta se ei kulje kovin korkealla ja on tukevaa tekoa. Eteen kannattaa joka tapauksessa katsoa, kuten aina kävellessä, mutta Örön saarella myös käärmeiden varalta. Me näimme 120 mm:n kierroksella metsäpolulla kyyn.

Tykkäsin eniten reittien karuista kalliomaisemista. Metsät eivät jaksa minua samalla tavoin viehättää, kun olen niitä ihan tarpeeksi lapsena ja teininä Itä-Suomessa katsellut. Erityisesti pohjoisreitin hienot kalliot sen sijaan ihastuttivat kovasti! Sileällä kalliolla vetäisty piknik sai hien virtaamaan, sillä tuulenvireestä huolimatta saarella oli todella lämmin.

Metsäpolkua Örön saarella
Kalliomaisema Örön saarella
Kivinen polku Öröllä
Puolustusrakennelmia Öröllä

Reissun onnistumiseen vaikuttikin vahvasti se, että meillä kävi mieletön tuuri sään kanssa. Suomessa ei voi koskaan tietää, miten paljon sataa ja kuinka hemmetin kylmä on, vaikka kuinka olisi kesä. Mutta kerrankin oltavat olivat omaan makuuni enemmän kuin suotuisat!

Pakkasin varmuuden vuoksi yön yli kestävälle saaristoretkelle mukaan myös lämmintä vaatetta, sillä merellä ja saaristossa tuppaa aina olemaan viileää. Lämpimälle vaatetukselle ei ihanilla helteillä kuitenkaan ollut mitään tarvetta edes ulkosaaristossa. Illallakin tarkeni vallan mainiosti hameessa ja t-paidassa.

Majoittuminen ja ruokailu Örön saarella

Örössä voi majoittua hotellissa, hostellissa, mökeissä tai paritalohuoneistossa. Lisäksi saarella on maksullinen telttailualue.

Me yövyimme Upseeritoimiston hostellissa, joka sijaitsee noin 500 metrin päässä satamasta. Hostellissa on neljä huonetta, joista meidän porukkamme valloitti kaksi. Käytössä on jaetut vessat ja suihkut, mutta ei esimerkiksi kunnollista keittiötä. Jääkaappitilaakin on aika naftisti. Majoitusratkaisu oli kuitenkin meidän tarpeisiimme varsin passeli. Siisteydessä ei ollut valittamista ja illalla hostellilla oli ihanan hiljaista ja rauhallista.

Upseeritoimiston hostellin pihapiiriä Örön saarella
Vuokrattavia pyöriä talon edessä Örön saarella

Samassa ryppäässä Upseeritoimiston hostellin kanssa sijaitsee ravintola 12”, jossa nautimme saapumispäivänä lounaan ja illallisen ja seuraavana aamuna aamiaisen.

Lounas oli ehkä hieman tyyris (18 euroa, kesäkuu 2021), mutta ruoka oli ihan maukasta ja hinta sisälsi kahvin ja jälkiruuan. Saareen täytyy roudata kaikki tarvikkeet mantereelta, joten hintaa voisi varmaan puolustaa sillä. Toinen saaren ravintola, Rantabistro, sijaitsee sataman yhteydessä. Siellä emme käyneet syömässä, joten en osaa sanoa ravintolasta mitään.

Illallinen ravintola 12”:ssa oli oikein herkullinen ja aseteltu nätisti esille. Ruokaa sai odottaa kauan, mutta siitä henkilökunta varoitti meitä jo etukäteen, joten asia oli tiedossa. Aamiainen oli minusta ihastuttava ja vaihtoehdot varsin kattavat. Aamiainen kuului hostelliyön hintaan.

Kaiken kaikkiaan minusta oli kiva, että pääsimme saarella valmiiseen pöytään majapaikan läheisyydessä. Helppoa! Olisimme voineet syödä saaren kahdessa ravintolassa kaikki matkan ateriat, jolloin meidän ei olisi tarvinnut kiikuttaa saarelle omia eväitä lainkaan. Toisena päivänä halusimme kuitenkin nauttia itse valmistettua retkilounasta kallioilla, joten kuskasimme saarelle siihen tarvitut ainekset.

Pääruoka ravintola 12
Iltahämärä Örön saarella
Aurinko laskee Örön saarella

Upseerihostellin kanssa samassa pihapiirissä on myös Örön Kasarmihotelli. Siellä kävimme sisällä vain sen verran, että osallistuimme aulassa järjestettyihin Kimito Brewingin olutmaistajaisiin. Hotelli näytti sisältä viehättävältä ja pari astetta fiinimmältä kuin hostelli, mutta luksuspaikasta ei kuitenkaan ole kyse. Lisätietoa Örön palveluista löytyy Visit Örön sivuilta.

Kokonaisuutena yön yli -saaristoretki Örölle onnistui erinomaisesti. Naurua riitti, maisemat olivat hienot, sää täydellinen, ruoka maittavaa ja yöunetkin kohtalaiset. Kyllä kelpasi! Samasta reissusta löytyy juttua myös matkaseuralaisteni blogeista:

Oletko retkeillyt Suomen saaristossa? Mitä paikkoja erityisesti suosittelet?

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

2 vastausta artikkeliin “Yö saaristossa: linnakesaari Örö”

1. Joo, hauska sattuma, että olitte tuolla samoihin aikoihin kuin me. Kiva oli tosiaan meidänkin retkemme, vaikka emme yöpyneetkään.

Kävimme juuri muuten Ulko-Tammiossa, entinen sotilassaari sekin. Tykättiin kovasti, joten sitä ainakin voin suositella!

1. Kiitos vinkistä, Ulko-Tammio vaikuttaa kiinnostavalta!

Örö toimii epäilemättä hyvin myös päiväretkikohteena. Oli kuitenkin tosi kiva vaihteeksi yöpyä saaressa, sillä se on aika harvinaista herkkua minulle. En edes muista milloin viimeksi ennen Örön-reissua olisin yöpynyt jossain saaressa!