Köröttelyä bussilla Ho Chi Minh Citystä Phnom Penhiin

Artikkelikuva - Tuk tukin kyydissä Phnom Penhissä

Bussimatkan varaamista Vietnamin Ho Chi Minh Citystä Kambodzan pääkaupunkiin Phnom Penhiin edelsi normaaliin tapaan jonkin verran selvittelyä. Kambodzan tiet ovat osin erittäin heikossa kunnossa ja valaistusta ei ole, joten yöaikaan autolla matkustamista ei missään nimessä suositella. Yöbusseja emme tämän vuoksi edes harkinneet, jos sellaisia olisi ollutkaan – eipä tullut selviteltyä edellä mainitusta syystä. Valitsimme googlailun perusteella Mekong Expressin. Yhtiötä kehuttiin luotettavaksi vaihtoehdoksi.

Valinta osoittautui hyväksi. Bussi ei ollut moderneimmasta päästä eikä muutenkaan mitenkään ihmeellinen, mutta pääsimme perille Phnom Penhiin. Mitäpä sitä ihminen muuta automatkalla tarvitsee kuin siedettävän penkin, jolla istua. Turvavyö tietysti olisi vähintäänkin kiva, mutta ei takerruta yksityiskohtiin. (Kiinnostuneille tiedoksi: turvavyötä ei ollut saatavilla.)

Liput saimme varattua kätevästi netistä varsin edulliseen hintaan. Matka maksoi 10,27 euroa per lätty. Tämän ja toisen Mekong Expressin kyydissä taittamamme etapin perusteella voimme suositella yhtiön palveluja.

Videolla on pieni ote tyypillisestä Ho Chi Minh Cityn liikenteestä. Aivan vastaavanlaisessa hässäkässä ylitimme kadun päästäksemme linja-autoyhtiön toimistosta bussin kyytiin, paitsi että siinä kohtaa ei ollut liikennevaloja. Yli vain ja toivotaan parasta!

Ostimme aamulla Ho Chi Minh Cityssä evästä bussimatkaa varten, sillä tiedossa oli noin seitsemän tunnin ajomatka. Bussiyhtiö tarjosi aamiaiseksi pientä purtavaa, mutta koko päivää niillä mätöillä ei olisi pärjännyt.

Auto lähti matkaan puoli yhdeksän aikaan aamulla. Bussissa oli bussiemäntä, joka jakoi rajamuodollisuuksia varten kolme eri lomaketta: maahantulo- ja maastalähtökortin, terveysselvityspaperin ja lapun viisumia varten. Raja-asemalla meidän piti nousta bussista ja seisoskella hallissa muutaman muun bussilastillisen kanssa sen aikaa, että opas sai meidän autokyytiläistemme passit käsiinsä viranomaisilta. Siinä ei onneksi mennyt kovin kauaa.

Myöhemmin kuulimme tapaamiltamme briteiltä, että jotkut bussiyhtiöt jättävät asiakkaansa rajalla täysin oman onnensa nojaan ja bussi lähtee jatkamaan matkaa tietyn ajan päästä riippumatta siitä, ovatko kaikki maksaneet asiakkaat ehtineet passintarkastuksen läpi. Ihan kiva siis, että meillä passeista huolehti bussiemäntä, jonka piti itsekin ehtiä takaisin bussin kyytiin!

Bussilla Vietnamista Kambodzaan

Passit saatuamme hyppäsimme takaisin autoon ja nousimme taas parin hetken päästä pois Kambodzan rajanylitysmuodollisuuksia varten. Rajanylityspaikan nimi oli Bavet. Kambodzan puolella rajaa meistä otettiin naamakuvat ja sormenjäljet kaikista sormista. Viranomaisille piti myös jättää täytetty terveysselvityslappu. Pian rajan ylittämisen jälkeen bussi piti puolen tunnin ruokatauon paikallisessa tienvarsiravintolassa. Koska meillä oli eväitä mukana, ostimme vain kylmää juotavaa ja jätimme syömisen väliin.

Kambodzan puolella tie muuttui huonommaksi, mutta oli silti ihan ajettavassa kunnossa. Matka-aika kertoo kuitenkin jotain vauhdista. Ho Chi Minh Citystä on matkaa Phnom Penhiin noin 230 kilometriä tasaisessa maastossa. Tuollaisen matkan taittamiseen esimerkiksi Suomessa tuskin voisi mitenkään kulua yli seitsemää tuntia (rajanylitykseen ja puolen tunnin pysähdykseen kuluneesta ajasta huolimatta).

Mekong-joki ylitettiin lautalla. Ylityksen ajan me istuimme bussissa, mutta mukana ollut ryhmämatkalaisten porukka sai päälleen pelastusliivit ja heidät paimennettiin lyhyen ylityksen ajaksi ulos bussista nököttämään lautan keulille.

Liikennettä Phnom Penhissä

Phnom Penhissä olimme perillä neljän maissa iltapäivällä. Katselimme ympärillemme ja totesimme, että ympärillä näytti taas tutulta aasialaiselta hässäkältä kaiken sen linja-autosta näkemämme peltomaiseman jälkeen. Yksityiskohtana huomasimme heti, että tuk tukit eli mopotaksit ovat Kambodzassa erilaisia kuin Thaimaassa: Kambodzassa mopon perässä on erillinen vaunu, kun Thaimaassa tuk tuk on rakennettu yhdeksi vehkeeksi.

Meillä ei ollut oikein minkäänlaista mielikuvaa Kambodzasta ennen sinne saapumistamme, mutta myönteisen mielikuvan rakentuminen alkoi heti mistäpä muualta kuin bussiaseman wc:stä, joka oli erittäin siisti odotuksiin nähden. Odotuksissa oli tietysti kammottava epäsiisteys ja reikä lattiassa, mutta Kambodzassa emme törmänneet sellaiseen lainkaan.

Bongasimme bussiasemalta ensimmäisen vastaan tulleen tuk tuk -kuskin, joka heitti heti kohtuullisen hinnan ja esittäytyi Ramboksi, ja menimme hänen kyydillään Natural Inn -hostelliimme eläväiselle alueelle lähelle Royal Palacea. Sovimme heti Rambon kanssa, että hän lähtisi seuraavana päivänä kuljettajaksemme, sillä meillä oli suunnitelmissa turistiaktiviteetteja.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa: