Waiheke Island ja Aucklandin Skytower

Artikkelikuva - Auckland, Uusi-Seelanti

Uudenvuodenpäivänä Uuden-Seelannin Aucklandissa oli kaunis, aurinkoinen sää, joten lähdimme käymään Waiheken saarella. Sinne pääsee Aucklandin keskustasta näppärästi lautalla. Ostimme lauttalippujen hankkimisen yhteydessä myös koko päivän bussiliput Waiheken saaren busseihin, jolloin saimme ne taalan halvemmalla kuin vasta saarelta ostettaessa. Yhdistelmälippu maksoi 45 taalaa henkilöltä (noin 30,10 euroa), josta lauttamatkan osuus oli 36 taalaa (24,10 euroa). Matka saarelle kesti 40 minuuttia.

Viinin ja kuntoilun ystävä viihtyy Waihekella helposti myös yön yli

Waiheken saarta lähestyessämme meri muuttui vielä aiempaakin enemmän turkoosiksi. Upeaa värimaailmaa ihastelivat ääneen meidän lisäksemme useat muutkin lautan matkustajat.

Uskomattoman turkoosia vettä Waiheken saarella, Uusi-Seelanti

Kaunis kukka Waiheken saarella, Uusi-Seelanti

Waihekella hyppäsimme suoraan bussiin ja huristelimme sillä Onetangi Beachille. Väki nautiskeli upeasta säästä rannalla lekotellen ja kaikenlaista puuhastellen. Jokunen suppaajakin oli vedessä. Aurinko poltti kuumasti ja epäilimme, että kärähtäisimme hetkessä, mutta palovammoja ei onneksi tullut.

Kävimme lounaalla 4th Avenue Eatery & Bar -rantaravintolassa. Kuten monesti australialaisissa ravintoloissa, olimme myös Uudessa-Seelannissa epävarmoja oikeasta toimintatavasta, mutta aikamme ravintolan ovella pällisteltyämme nappasimme itsellemme listat ja valitsimme annokset. Tarjoilija pyyhälsikin siinä vaiheessa paikalle ottamaan tilauksia, joten ilmeisesti itsepalvelu listojen suhteen oli oikea tapa toimia. Myös laskun maksaminen tapahtui itsepalveluna: seurailtuamme muiden toimia huomasimme, että he kävivät lähtiessään maksamassa tiskillä, joten mekään emme jääneet pöytään huutelemaan laskua.

Onetangi Beach, Waiheke, Uusi-Seelanti

Waiheke, Uusi-Seelanti

Kaunis kukka, Waiheke, Uusi-Seelanti

Waiheken saari on tunnettu viinitiloistaan, joita on saarella yli tusinan verran. Saarta kutsutaankin myös nimellä Island of Wine. Viinitiloille voi piipahtaa ilman erillistä varausta viinejä maistelemaan. Me emme tällä kertaa valitettavasti tehneet maistelukierrosta, mutta huomasimme, että turistien joukossa viinitiloihin tutustuminen on hyvin suosittua ajanvietettä saarella.

Waihekelta löytyy myös useita kauniissa maisemissa kierteleviä kävelyreittejä. Kävimme katselemassa maisemia yhdellä sellaisella ja pääsimme samalla kurkistelemaan paikallisten asukkaiden koteihin – kävelyreitti kun sattui kulkemaan aivan heidän pihamaidensa vierustaa.

Luimme turistiesitteestä, että Waihekella voisi myös yöpyä, joten yön yli kestävää idyllistä saarikokemusta kaipaavan kannattanee harkita majoituksen varaamista. Waihekella on leppoisa tunnelma, kaunista luontoa ja monenlaisia aktiviteettimahdollisuuksia viineistä ja kävelylenkeistä vesiurheiluun, joten ei olisi homma eikä mikään viihtyä siellä muutamakin päivä.

Kaunis poukama Waiheken saarella, Uusi-Seelanti

Näkymä rannalle kävelyreitiltä, Waiheke, Uusi-Seelanti

Iäkäs pariskunta nauttimassa upeasta maisemasta kävelyreitin penkillä, Waiheke, Uusi-Seelanti

Auckland Skytowerista on huikeat näkymät

Palasimme saarelta Aucklandiin alkuillasta ja päätimme vuoden ensimmäisen päivän kunniaksi turreilla vielä vähän lisää. Suunnistimme Aucklandin maamerkkiin, 328 metriä korkeaan Skytoweriin, jossa sijaitsee muun muassa ravintola, kahvila ja matkamuistomyymälä sekä kolmella eri korkeudella näköalatasanteet lintuperspektiivistä tykkääville turisteille. Sisäänpääsymaksu aikuisilta on 28 taalaa (18,75 euroa, tammikuu 2015), mutta saimme turistiesitteen kupongilla pääsyliput kolme taalaa edullisemmin.

Tornissa on mahdollisuus kävellä niin sanotusti tyhjän päällä, sillä yhdellä näköalatasanteista on muutamia kohtia, joissa lattia on lasia. Tuo lasihan on yhtä vahvaa kuin betoni, mutta allekirjoittaneen korkeita paikkoja tulkitsevat aivojen osat eivät suostuneet tätä faktaa sulattamaan, joten lasin päällä seisoskeleminen osoittautui ylivoimaiseksi. Muiden turistien keskuudessa oli suosittua mennä makaamaan lattialle ja ottaa selfie siten, että lasin läpi näkyivät Aucklandin korkeat talot kuvaajan alapuolella. Aasialaisia turisteja oli koko torni pullollaan, joten arvatenkin tähän selfietouhuun oli suorastaan jonoa.

Tornitalomaisema Auckland Skytowerista, Uusi-Seelanti

Hemmo Auckland Skytowerissa, Uusi-Seelanti

Hemmo lasilattialla Auckland Skytowerissa, Uusi-Seelanti

Menimme torniin sikäli hyvään aikaan, että ehdimme nähdä maisemat auringonpaisteessa, auringon laskiessa ja pimeässä. Vaikka ajoituksemme olikin optimaalinen, kykimme tornissa melko pitkään, sillä Uudessa-Seelannissa aurinko laskee suunnilleen yhtä pitkäpiimäisesti kuin Suomessa. Hämärä hetki sen kuin kestää ja kestää.

Vierailu Skytowerissa oli tämän matkamme ensimmäinen varsinaisessa näköalatornissa käynti. Normaalistihan tykkäämme käydä kaikilla mahdollisilla näköalapaikoilla, mutta tällä matkalla olemme budjettisyistä harkinneet maksullisia vierailuja tavallista tarkemmin. Aucklandin Skytower on eteläisen pallonpuoliskon korkein torni, joten tulipahan siitäkin yksi rasti seinään, kun tässä kohtaa hölläsimme vähän budjettia.

Miten on, onko lukijoissa näköalatorneissa viihtyviä? Entä onko jollakulla kokemusta Waiheken viinitiloilla vierailusta?

Pysy matkassa mukana ja seuraa blogia Facebookissa ja Instagramissa.

Lue myös:
Joulu Melbournessa
Pysähdys Wellingtonissa
Taupo, Huka Falls ja pulahdus lähteeseen

6 vastausta artikkeliin “Waiheke Island ja Aucklandin Skytower”

1. Kävin viime kesänä Waihekellä maistelemassa viinejä ja myös oliiviöljyjä; siellä kasvatetaan oliivejakin. Tuotteet olivat ihan ok, mutta viinit eivä todellakaan vedä vertoja eteläsaaren viineille, Otagon ja Marlboroughin alueet. Näitä ostan Alkostakin, vaikka ovat kalliin puoleisia. Mutta täytyy ylläpitää muistoja:)
    Skytowerista on upeat näkymät ja hyvin hahmottuu myös Aucklandin useat vanhat tulivuorien jättämät kukkulat; itse asuin kaksi viikkoa Mount Edenin lähellä.
    Ihana seurata kuvianne Uuden Seelannin kesästä, kun itselläni on talvikuvat. Hyvää matkaa eteläsaaren upeisiin maisemiin!

1. Kiva kun kommentoit, Eija!

Mukava saada vahvistusta sille, että viinien suhteen teimme oikean valinnan kun jätimme maistelut eteläsaarelle. 🙂 Waiheke on mukava paikka ihan ilman viinejäkin.

Maisemat eteläsaarella ovat tosiaan olleet upeat heti ensimmäisistä minuuteista lähtien. Ei tätä maata mitenkään turhaan kehuta kauniiksi. 🙂

2. Jenni,
    Voit verrata näkymiä puolen vuoden takaisiin talvimaisemiin. Blogini nimi oli Eijainnewzealand.blogspot.fi 🙂

1. Kävin katsomassa ja olikin tosi kiva tunnistaa maisemia mm. Aucklandista! Queenstownissa näytti kuviesi perusteella olleen sinun vierailusi aikaan tyyni sää. Me lähdimme sieltä juuri tänään ja tuuli oli aivan mielettömän kova melkein koko ajan kun olimme siellä. Lunta on näkynyt muutamilla huipuilla nyt näin kesäaikaankin, mutta vain hieman.

3. Me jätettiin Aucklandissa torni väliin, kun silloin oli aika pilvistäkin. Ollaan käyty jonkun verran muissa torneissa nyt viime aikoina, niin tuo kohtuu tyyris hinta ei sitten houkutellut.
    Mutta Waiheke oli ihana; eikö ookin ihmeellistä, miten erilainen lämpötila ja miten eri näköinen merivesi siellä on, vaikka on ihan lähellä Aucklandia!? Kuulin jonkun oppaan sanovan, että Waiheke on aina pari astetta lämpimämpi kuin mantereen puoli ja lisäksi jostain syystä sadepilvet kiertävät sen tehokkaasti, joten siksi se soveltuu niin mainiosti viinihommiin. Aivan ihastuttavan näköistä siellä kesällä; meidän reissuhan oli ihan sikäläistä alkukevättä, mutta kaunista siellä oli silti!

1. Eipä noita torneja tosiaan määräänsä enempää jaksa kierrellä tai tulee äkkiä tunne, että maisemat ovat samanlaisia joka paikassa (pilvenpiirtäjiä ja taas vähän lisää pilvenpiirtäjiä). Mutta aina välillä niissä on kiva käydä.

Mietin itsekin juuri noin, että Waiheke on ihmeen erilainen kuin Auckland, vaikka se on niin lähellä. Aivan ihastuttava ja jotenkin sympaattinen saari! Voisin kuvitella, että siellä on kivan näköistä ihan jokaiseen vuodenaikaan.