Itävalta: Top Mountain Crosspoint -moottoripyörämuseo

Artikkelikuva - Max Reischin moottoripyörä Top Mountain Crosspoint -museossa

Itävallan Ötztalissa ollessamme päätimme käydä Top Mountain Crosspoint -moottoripyörämuseossa, sillä paikkaa kehutaan kovasti. Olin hieman skeptinen museoon mennessämme, sillä en ole kiinnostunut moottoripyöräilystä. Ennakkoluulot karisivat kuitenkin nopeasti. Moottoripyörien historia on samalla myös osa matkailun historiaa, ja museossa saa hyvän käsityksen siitä, millaisilla vimpaimilla maailmaa on viimeisten parin vuosisadan aikana kierretty. Ja ne vimpaimet ovat aikamoisia virityksiä!

Vuoristossa Hochgurglissa lyhyen ajomatkan päässä Söldenistä sijaitsevassa museossa on moottoripyörien lisäksi esillä jonkin verran muitakin historiaa henkiviä moottoriajoneuvoja, ja siellä pääsee muun muassa nousemaan moottoripyörän selkään.

Tutkimusmatkoja moottoripyörällä 1900-luvun alkupuolella

Top Mountain Crosspoint -moottoripyörämuseon alakerran näyttelytila on tummasävyinen ja yläkertaan verrattuna maltillisen kokoinen. Myös alakerrassa on silti prätkä poikineen. Eri vuosikymmeniltä ja vuosisadoilta olevat kulkupelit ovat ulkoasultaan todella erilaisia. Moottoripyörien lisäksi tilassa on jonkin verran moottoripyöräilyyn liittyviä esineitä ja esimerkiksi vanhoja vapauden huumaa markkinoivia julisteita. Ne ovat tyylikkäitä ja ihanan retroja, kuten vanhat matkailujulisteet yleensäkin.

Kiinnostavin juttu alakerrassa on ehdottomasti pysyvä erikoisnäyttely tirolilaisen tutkijan Max Reischin 1930- ja 1940-luvuilla tekemistä tutkimusmatkoista, jotka veivät hänet useille eri mantereille. Hän muun muassa matkusti moottoripyörällä yli 13 000 kilometrin matkan Wienistä Turkin, Irakin ja Pakistanin kautta Intiaan, ajoi maailman ympäri osin moottoripyörällä ja osin autolla sekä tutki Saharan autiomaata matkailuautolla, joka luultavasti oli Euroopan ensimmäinen laatuaan. Näyttelyssä on esillä Reischin matkoillaan käyttämiä moottoripyöriä, autoja ja monenlaista välineistöä.

Puch-moottoripyörä
Moottoripyöriä alakerran näyttelyssä
Max Reischin matkallaan käyttämä auto ja esineitä
Nahkainen salkku moottoripyörän takatelineellä

Reischin tutkimusmatkojen esineistö lämmittää kaltaistani karavaanarisielua. Vanhat matkailuautot ja prätkät tykötarpeineen ovat kerrassaan sympaattisen näköisiä pikkuisine nukkumatiloineen ja retkipöytineen.

Tässä näyttelyn osassa tulee väkisin mietittyä (jälleen kerran), miten helppoa ja turvallista matkailu nykypäivänä on. Aikanaan kulkuneuvot olivat merkittävästi nykyisiä pienempiä, joten tilaa oli vähän, mutta reissuihin täytyi varautua paljon mittavammilla varusteilla kuin tänä päivänä. Nykyään on harvemmin tarpeen ottaa autoreissuille mukaan esimerkiksi polttoainekanistereita ja monenmoisia varaosia sekä työkaluja kulkupelin korjaamiseen.

Max Reischin käyttämä auto

Moottoripyörällä alppitiellä – mahtava simulaattori

Moottoripyörämuseon kakkoskerros onkin sitten varsinainen moottoripyörien ja muiden moottoriajoneuvojen kavalkadi. Kaikkiaan museon yli 4500 neliömetrin tiloissa on esillä yli 450 kulkupeliä ja muuta näyttelyesinettä. Kokoelmassa on moottoriajoneuvoja 1800-luvulta saakka: esimerkiksi yli 50 komeaa Indian-merkkistä moottoripyörää, kymmeniä uskomattoman näköisiä kilpamoottoripyöriä eri vuosikymmeniltä sekä jonkin verran hienoja vintage-autoja. Kaikki nämä tekevät vaikutuksen, vaikka kulkuneuvot eivät lukeutuisikaan omiin harrastuksiin tai intohimoihin.

Hurjimpia vehkeitä ovat ehkä kuitenkin sivuvaunulliset historialliset kulkupelit. ”Pelkääjän paikka” kuvaa niitä osuvasti – osa viritelmistä on sen näköisiä, että kyydissä on taatusti päässyt kokemaan kauhun tunteita.

Moottoripyöriä yläkerran näyttelyssä
Moottoripyörä, jossa on rottinkinen sivuvaunu
Nahkapenkkinen moottoripyörä
Moottoripyörä vuodelta 1885
Vanhoja autoja

Hienoin kokemus Top Mountain Crosspointin moottoripyörämuseossa on 4D-simulaattori, jossa pääsee ”ajamaan” oikealla moottoripyörällä Timmelsjochin alppitietä. En ollut ennen tätä museovierailuamme koskaan edes istahtanut prätkän kyytiin (mopon kyllä, mutta en prätkän), joten simulaattoria piti ehdottomasti kokeilla.

Simulaattorissa on viisi moottoripyörää, joten myös ajajia voi olla kerrallaan vain viisi. Meidän vierailumme aikaan museossa oli väljää, joten omaa vuoroa ei tarvinnut juuri odotella. Hämärässä huoneessa prätkien edessä on valkokangas, jolle simulaattorin käynnistyessä ilmestyy Timmelsjochin alppitie, jota pitkin sitten ”ajellaan” mutkien ja monttujen mukaan kallistelevalla prätkällä.

Museokävijöitä kokeilemassa moottoripyöräsimulaattoria

Aivan alussa valkokankaan kolmiulotteisuudesta tuli minulle hieman huono olo, mutta se meni onneksi nopeasti ohi, minkä jälkeen alppitiellä kurvailu oli todella hauskaa. Simulaattoriajelu on ehdottomasti vierailun kohokohtia, joten sitä ei kannata jättää väliin!

Kakkoskerroksessa on mahdollisuus päästä moottoripyörän selkään myös parissa muussa paikassa kuin simulaattorissa. Museossa voi testata sekä uuden että vanhan moottoripyörän selässä, millaista ääntä prätkästä lähtee kaasutellessa. Nämä ovat hauskoja interaktiivisia juttuja, mutta eivät silti kokemuksina lähellekään simulaattorin veroisia.

Jenni kokeilemassa modernia moottoripyörää

Uudenkarhea moottoripyörämuseo

Kaksikerroksinen Top Mountain Crosspointin moottoripyörämuseo koki kovia alkuvuodesta 2021, kun se paloi maan tasalle. Saman vuoden syksynä Söldeniin suuntautuneen matkamme aikaan uusi museorakennus oli vielä rakenteilla, kun ajoimme Timmelsjochin alppitietä Italiasta Itävaltaan. Museo on aivan Timmelsjochin tien varrella – tai tarkemmin sanottuna osin jopa tien yläpuolella, sillä museorakennuksen alaosassa on tulliasema ja liikenne kulkee suoraan rakennuksen läpi.

Top Mountain Crosspointin moottoripyörämuseo aukesi uudelleen vuoden 2021 lopussa, joten se oli vielä uudenkarhea vieraillessamme siellä kesäkuussa 2022. Museon lisäksi rakennuksessa on prätkäteeman mukaisesti sisustettu ravintola, jossa kävimme syömässä lounasta museovierailun päätteeksi.

Kilpapyöriä museon tiloissa
Wanderer-tekstillä varustettu moottoripyörä

Jos jotain olen matkaillessani vuosien varrella oppinut, niin sen, että kannattaa antaa mahdollisuus myös sellaisille kohteille, joista en välttämättä ole heti kärkeen superinnoissani. Moni paikka nimittäin yllättää myönteisesti, ja minusta uudet kokemukset ovat muutenkin lähes aina edes jollain tavoin antoisia. Top Mountain Crosspoint -moottoripyörämuseo oli tästä taas hyvä esimerkki: suhtauduin siihen etukäteen vähän epäillen, mutta onneksi silti menimme, koska museo osoittautui kiinnostavaksi ja kiehtovaksi paikaksi.

Kävimme Top Mountain Crosspointin moottoripyörämuseossa osana kuukauden mittaista autolomaa Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Lisätietoa museosta, aukioloajoista ja lippuhinnoista löydät museon omilta sivuilta.


Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

4 vastausta artikkeliin “Itävalta: Top Mountain Crosspoint -moottoripyörämuseo”

  1. Itsekään en ole fanaattisen kiinnostunut moottoripyöristä, mutta Lahden moottoripyörämuseossa on muutamaan kertaan tullut käytyä, ja tykkään paikasta kovasti! Tuo on tosiaan totta, että matkailu on monin verroin helpompaa nykyään kuin joskus aiemmin. Itse asiassa se on viimeisen 10-15 vuoden aikana edelleen helpottunut google-mapsien ym. myötä, mutta ero kymmenien vuosien takaiseen tilanteeseen on valtava.

    1. Näin on. Jo pelkkä kännyköiden olemassaolo helpottaa kummasti, kun puhelimella voi hoitaa niin monia asioita. Ja vaikka navigaattoriappien kanssa saa välillä säätää, niin ennen navigaattoreita liikkuminen omin päin vieraissa kaupungeissa se vasta arpapeliä olikin. 🙂 Puhumattakaan tosiaan kymmenien vuosien takaisesta tilanteesta, jolloin tiedon hankkiminen oli merkittävästi vaikeampaa ja olosuhteet monin tavoin aivan erilaiset. Matkoihin on aikanaan pitänyt valmistua aika eri tavalla kuin nykyään.

      Enpä muuten muistanutkaan, että Lahdessa on moottoripyörämuseo. En ole koskaan käynyt (siis siellä museossa, Lahdessa kyllä joskus).

  2. Kiva nähdä, että museo on noussut Feeniks-linnun lailla tuhkasta; ja näköjään vähintään yhtä upeana kuin ennen tulipaloa.
    Olen käynyt museossa ennen tulipaloa, ja silloin esillä oli alakerrassa melko paljon erilaisia ”lumiliikkujia” (rinnekoneita, erinäisiä moottorikelkkoja jne.); näitä ei ilmeisesti ollut enää näytteillä? Reishin kulkuneuvoja ei muistaakseni ollut vanhassa museossa esillä…

    1. Kyllä, museo on tosi hieno nyt! Onneksi se saatiin uudelleen auki tulipalon jälkeen. Tuolla uudessakin näyttelyssä on kyllä muutama moottorikelkka, mutta se osuus oli ainakin meidän käynnillämme aika suppea. En osaa sanoa, onko niitä vehkeitä lisää varastossa ja näyttelyssä joskus variaatiota.

      Muistelen muuten, että juuri sinä taisit suositella tätä museota minulle muutama vuosi sitten ensimmäisten joukossa. Hyvä suositus, kiitos siitä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.