Temppelikimara Kiotossa

Artikkelikuva - Kultainen paviljonki, Kioto, Japani

Kioto kuuluu Japanin kymmenen suurimman kaupungin joukkoon, mutta sen tunnelma on yllättävän rauhallinen. Suurkaupungin hektisyys ei Kiotoa juuri vaivaa. Kaupunki on tunnettu ennen kaikkea historiallisista nähtävyyksistään, joihin kuuluu lukematon määrä kertakaikkisen kauniita temppeleitä ja pyhäköitä. Me kävimme Kiotossa temppelikierroksella ja katselimme samalla vähän muitakin nähtävyyksiä.

Matka Fuji-vuoren juurelta Kawaguchikosta Kiotoon sujui hujauksessa Shinkansen-luotijunan tasaisessa kyydissä. Nukuin taas onnellisesti melkein koko matkan. Kiotossa onnistuimme säätämään itsemme metrokyydillä hotellille ilman sakkailua, eli hyvin löytyi oikeanlainen lippu automaatista myös Kiotossa.

Majapaikkamme oli tällä kertaa ihan oikea hotelli ja vieläpä keskustassa, sillä löysimme verkosta edullisen tarjouksen Hearton Hotel Kyotossa yöpymisestä. Kävimme illalla kävelyllä hotellin lähistön kapeilla kujilla. Kioto vaikutti rauhalliselta ottaen huomioon, että olimme ihan ytimessä. Jo iltakävelyn aikana bongasimme Kioton-vierailumme ensimmäisen temppelin, joita oli tuloillaan vielä aika monta lisää vierailumme aikana. Olimme jo etukäteen päättäneet, että teemme Kiotossa kunnon temppelikierroksen, jotta näkisimme kaupungin upeita historiallisia rakennuksia monipuolisesti.

Temppelikierros Kiotossa onnistuu helposti bussilla

Lähdimme temppelikierrospäivänä liikkeelle hyvissä ajoin. Hankimme ensimmäiseksi päivän bussiliput (500 jeniä eli noin 3,60 euroa), mikä oli loistava sijoitus. Kioton bussiverkosto on kattava, kun taas kaupungin metro on melko suppea. Pelkkä bussilippu riittää keskeisten nähtävyyksien kiertelyyn mainiosti.

Kiotossa busseihin mennään muuten sisään takaovesta ja lippu ostetaan, näytetään tai leimataan vasta bussista poistuessa. Bussista poistutaan etuovesta. Myös pyöräily on Kiotossa hyvä vaihtoehto.

Kioto: Nijōn linna

Rakennus Nijōn linnan edustalla

Suuntasimme ensimmäiseksi Nijōn linnaan (sisäänpääsy 600 jeniä, noin 4,40 euroa), joka oli todella komea. Linnan erikoisuutena on vikisevää ääntä pitävä lattia, joka on tarinan mukaan asennettu paljastamaan tunkeilijat. Tarinan tietäen narisevan lattian päällä tallustelu oli hauska kokemus!

Saimme olla Nijōn linnassa kohtalaisen rauhassa, koska menimme sinne verrattain aikaisin aamupäivällä. Huomasimme ihmismäärän kasvavan tasaista tahtia ja kun lähdimme pois puolenpäivän aikaan, linnassa alkoi olla jo enemmänkin porukkaa.

Oli upea, aurinkoinen sää, ja ilma lämpeni aamupäivällä hyvää vauhtia. Hiki lensi jo siinä vaiheessa, kun lähdimme linnasta.

Fakta: Nijōn linna

• Nijōn linna valmistui Tokugawa Iemitsun hallituskaudella vuonna 1626 Tokugawa-shōguneiden virka-asunnoksi Kiotossa. Sinne siirrettiin osia Fushimin linnasta.
  • Linnaan kuuluu kaksi sisäkkäistä linnoituskehää, joissa on muurit ja vallihaudat. Linnaan kuuluu Ninomaru-palatsi, osa Honmaru-palatsista, lisärakennuksia ja useita puutarhoja. Pinta-alaa linnalla on 275 000 neliömetriä, josta rakennettua on 7 300 neliömetriä.
  • Ninomaru-palatsin nitisevien satakielilattioiden tarkoitus oli suojella linnan asukkaita yllätyshyökkäyksiltä ja salamurhaajilta.
  • Nijōn linna lahjoitettiin Kioton kaupungille vuonna 1939 ja seuraavana vuonna se avattiin yleisölle.
  • Vuonna 1994 linna liitettiin osaksi Unescon maailmanperintöluetteloa osana Muinaisen Kioton historiallisten monumenttien muodostamaa kokonaisuutta.

Kioto: Kinkaku-ji eli Kultainen paviljonki

Karautimme Nijōlta bussin kyydissä Kinkaku-ji-temppelille eli upealle Kultaiselle paviljongille (sisäänpääsy 400 jeniä, noin 2,90 euroa). Aurinkoinen sää takasi, että paviljongin kultainen pinta kiilteli auringossa ja temppeli todella erottui taustastaan.

Sekä Nijōn linnassa että Kultaisella paviljongilla on kaunista puutarhaa, jota myös kelpaa ihastella. Kinkaku-ji oli koko päivän temppelikierroksen rakennuksista vaikuttavin kultaisen värinsä ja seesteisen sijaintinsa ansiosta, vaikka kaikki muutkin temppelit olivat omalla tavallaan aivan upeita.

Me Kinkakujin puutarhassa
Komea sisäänkäyntiportti Kinkakujin temppelillä
Kinkakujin temppelin vehreää puutarhaa
Kinkakujin kaunis kultainen temppeli

Kultaisella paviljongilla olimme juuri pahimman ryysiksen aikaan, kun menimme sinne suoraan Nijōn linnalta keskipäivällä. Tästä huolimatta kokemus ei ollut ahdistava, vaan kyllä siellä vielä sopi aivan mainiosti kävelemään ja kuvailemaan. Kiotossa kannattaa mielestämme ehdottomasti käydä näissä molemmissa kohteissa, niin kauniita ne ovat.

Fakta: Kinkaku-ji

• Kinkaku-ji eli ”Kultaisen paviljongin temppeli” on Rokuon-jin eli ”Peurapuutarhan temppelin” epävirallinen nimi.
  • Temppeli rakennettiin vuonna 1397 shōgun Ashikaga Yoshimitsun eläkehuvilaksi. Hänen poikansa muutti sen myöhemmin zenbuddhalaisen Rinzai-koulukunnan temppeliksi.
  • Kultainen paviljonki eli Kinkaku on siis kolmikerroksinen rakennus temppelin alueella. Upean rakennuksen kaksi ylintä kerrosta on päällystetty lehtikullalla. Paviljongin ympärillä on viehättävä japanilainen puutarha.
  • Vuonna 1950 munkki tuhopoltti paviljongin, ja nykyinen rakennus on vuodelta 1955. Temppeli on ollut Unescon maailmanperintöluettelossa vuodesta 1994.

Kioto: Ryoanji-temppeli

Jatkoimme Kinkakujilta edelleen bussilla Ryoanji-temppelille (sisäänpääsy 500 jeniä, noin 3,60 euroa). Siellä on pieni, mutta paljon mainostettu kuuluisa kivipuutarha.

Ryoanji tuntui valitettavasti ehkä turhimmalta paikalta, jotka päivän aikana kiersimme, vaikka temppelin (tavallinen) puutarha olikin iso ja temppeli alueineen sinällään ihan kaunis. Meille jäi vain sellainen olo, että Ryoanji ei ollut niin hieno kuin muut paikat, joissa vierailimme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sinne kannattaisi mennä. Meillä oli nimittäin tässä kohtaa päivää niin kova nälkä, että emme enää jaksaneet keskittyä, sillä oli tämäkin kohde kuitenkin erittäin kaunis! Tässä siis nähtiin taas, että aina kannattaisi pitää hyvä huoli ruokapuolesta, kun lähtee kiertelemään nähtävyyksiä.

Japanilainen kivipuutarha Ryoanjin temppelillä
Patsas Ryoanjin temppelin puutarhassa

Fakta: Ryoanji

• Ryōan-ji tai Ryoanji, ”Rauhallisen lohikäärmeen temppeli”, on zenbuddhalainen temppeli, joka on tunnettu erityisesti sen 1400-luvun lopulta peräisin olevasta zen-puutarhasta.
  • Myös Ryoanji liitettiin Unescon maailmanperintöluetteloon vuonna 1994 osana muinaisen Kioton historiallisten monumenttien muodostamaa kokonaisuutta.
  • Temppelin zen-puutarhassa on 15 kiveä, joista vain 14 näkyy yhtä aikaa riippumatta siitä, mistä suunnasta niitä katsoo. Kivet ovat viidessä kolmen kiven ryhmässä.

Nälissämme etsimme ruokapaikkaa Ryoanjin temppelin läheltä, mutta siinä ei ollut mitään sopivaa tyrkyllä. Näin ollen jatkoimme bussilla Ninna-ji-temppelin edustalle, josta lähdimme etsimään murua rinnan alle ennen temppeliin tutustumista.

Ravintolaa etsiessämme meitä vastaan käveli nainen ruokalista kädessään ja kysyi, kiinnostaisiko meitä syödä kotitekoista currya. Nainen suorastaan hämmästyi, kun lähdimme innoissamme hänen matkaansa sen enempiä kyselemättä. Hän johdatti meidät kadulla pari metriä eteenpäin pikkuiseen ja sympaattiseen Family Kitchen -ravintolaan. Naisen päivän annokseksi mainostamat munakoisocurryt olivat herkullisia, joten tulipahan ihan tuurilla syötyä loistava lounas.

Kioto: Ninna-ji-temppeli

Kaunis rakennus Ninna-jin temppelin edustalla
Upea korkea rakennus Ninna-jin temppelillä
Perinteinen kaunis puurakennus Ninna-jin temppelillä

Ruuan jälkeen jaksoimme talsia Ninna-ji-temppelillä, joka sekin on yksi Kiotossa sijaitsevista Unescon maailmanperintökohteista. Päätimme säästää emmekä maksaneet sisäänpääsymaksua, vaan tyydyimme katselemaan temppelialuetta vain sen ilmaisissa osissa, joita niitäkin riitti. Upeita rakennuksia ja hieno tunnelma!

Fakta: Ninna-ji

• Ninna-ji on shingon-buddhalainen temppeli Kioton länsiosassa Ukyō-kun alueella. Sen perusti alun perin palatsiksi keisari Kōkō vuonna 886. Rakennustyöt huolehti loppuun keisari Uda vuonna 888. Uda asettui alueelle astuttuaan valtaistuimelta. Myöhemmin palatsista tehtiin buddhalainen temppeli.
  • Ninna-ji otettiin yhdessä Kioton muiden kulttuuriaarteiden kanssa Unescon maailmanperintöluetteloon vuonna 1994.

Arashiyaman bambumetsä

Jatkoimme vielä Ninna-jiltä bussilla Arashiyaman kaupunginosaan, jossa meidän oli tarkoitus mennä katsomaan sekä risuja että ruusuja turistien arvosteluissa saanutta bambumetsää ja apinoita Iwatayama Parkiin. Bambumetsän läpi kulkevan tien kävimme kävelemässä, mutta apinoiden katselu jäi toiseen kertaan. Metsä oli hieno, mutta ei kuitenkaan mikään järisyttävä kokemus.

Alkoi jo melkein hämärtää ja olimme aivan hikisiä ja puhki päivän kävelystä, joten päivä alkoi olla pulkassa. Arashiyaman alueella on myös ilmeisesti useampi temppeli, mutta niihinkään emme enää lähteneet kiertelemään, mitä nyt yhden pihalla kävimme hieman vilkuilemassa.

Kun kävimme vielä päivän päätteeksi ostoksilla parissa eri kaupassa ja pesulassa pesemässä koneellisen pyykkiä, päivän suoritus oli todellakin valmis ja oli aika painua suihkun kautta unten maille.

Kävelytiellä Arashiyaman bambumetsässä

Mainittakoon vielä tähän loppuun kenkiin liittyvä käytännön juttu, joka kannattaa huomioida Japanissa ja etenkin temppeleillä kierrellessä. Sekä Nijōn linnassa että muun muassa Ryoanjin temppelillä tulee ottaa kengät pois sisätiloihin mennessä. Temppelikierrokselle lähtiessä kannattaa siis harkita helposti riisuttavia kenkiä, sillä jalkineita joutuu riisumaan jatkuvasti.

Muutenkin Japanissa on tapana, että kengät riisutaan sisätiloissa, siis muutenkin kuin uskonnollisista syistä. Esimerkiksi hostellissa, jossa yövyimme Kawaguchikossa, kengät jätettiin heti ulko-ovella eteiseen. Hostellin yleisissäkin tiloissa liikuttiin siis joko sukkasillaan tai talon tarjoamissa lainatohveleissa.

Jopa Kiotossa käyttämässämme kolikkopesulassa oli kenkäkielto ja mahdollisuus lainata yhteiskäyttöisiä tohveleita. Ollaanhan Suomessakin toki ilman kenkiä sisällä, mutta ei sentään liiketiloissa tai yleisissä tiloissa julkisilla paikoilla. Japanissa on siis hyvä kiinnittää huomiota ohjelappusiin, ettei tule törttöilleeksi kengät jalassa väärissä paikoissa.

Oletko käynyt Kiotossa ja kiertänyt kaupungin temppeleitä?

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa: