Star Ferry, Victoria Peak ja Symphony of Lights

Artikkelikuva - Jenni Kurvinen Victoria Peakin kävelyreitillä, Hongkong

Hyvin nukutun ensimmäisen Hongkong-yön jälkeen kävimme maistelemassa dim sumeja ja muuta paikallista sapuskaa. Annosvalinnat eivät tällä kertaa osuneet ihan nappiin, mutta nälkä sentään siirtyi. Ruuat tuhottuamme olimme valmiit nähtävyyksien kiertelyyn upeassa Hongkongissa.

Hongkongin Avenue of Stars

Olimme Hongkongissa ensimmäistä kertaa. Halusimme päästä veden äärelle, joten kävelimme rantaan ja tallustelimme siellä jonkin aikaa Avenue of Starsilla. Avenue of Stars on Hollywoodin Walk of Famen kaltainen kävelykatu, jolla kunnioitetaan Hongkongin elokuvateollisuuden tunnettuja nimiä. Jotkin nimet ovat yleisesti tunnettuja myös länsimaissa, mutta toiset olivat ainakin meille aivan vieraita. Rehellisesti sanottuna emme olleet kuulleet suuresta osasta katuun tähden saaneista henkilöistä.

Bruce Leen patsas

Hongkongin Star Ferry

Merellisissä tunnelmissa matkustimme metron sijaan Star Ferry -lautalla Centraliin. Matka kestää vain joitakin minuutteja, mutta on huomattavasti tunnelmallisempaa lipua toiselle puolelle lautan kyydissä kuin hurauttaa sinne metrolla, niin toimiva kuin Hongkongin metro onkin. Star Ferryn juuret juontavat vuoteen 1888 ja lauttayhtiön alukset ovat olleet suosittuja heti alusta lähtien.

Star Ferry satamassa
Hemmo Star Ferryn kyydissä

Hongkongin Victoria Peak

Centralissa menimme Victoria Peakille jyrkkää ylämäkeä nousevalla raitiovaunulla, Peak Tramilla. Ratikka on ollut toiminnassa vuodesta 1888, joten mikään uudenkarhea vempain ei ole kyseessä. Edullinen kokemus huokuu mahtavaa historian havinaa ja maisemat ovat jo ylös noustessa upeat.

Sekä Star Ferryn liput että Peak Tramin saimme maksettua kätevästi paikallisliikenteen Octopus-korteillamme. Me saimme kortit, kun ostimme lentokentältä meno-paluuliput Airport Express -junaan, mutta kortin voi hankkia myös erikseen. Hankintavaiheessa tulee maksaa pantti, jonka saa takaisin palauttamalla kortin asiakaspalveluun.

Pieni vesiputous Circle Walkin varrella Victoria Peakillä

Ylhäällä kiersimme Circle Walk -kävelyreitin. Teimme kierroksen myötäpäivään, mikä oli hyvä ratkaisu: kierroksella ei ollut ruuhkaa ja alkumatkasta saimme kävellä tietä pitkät pätkät täysin kahdestaan. Turistien vähäisyys johtui varmaankin osittain Hongkongin mielenosoituksista, joiden vuoksi moni matkailija oli ehkä siirtänyt matkaansa tai perunut sen. Seuramatkat Manner-Kiinasta lopetettiin protestien vuoksi.

Myötäpäivään Circle Walkia kävellessä aivan alkumatkasta polun varrella on vesiputous ja tienvarren kasvillisuuden vehreys ja suoranainen viidakkomaisuus voivat yllättää – ei taida löytyä montaa suurkaupunkia, joista löytyisi Victoria Peakin kaltainen paikka.

Loppua kohden maisemat ovat kertakaikkisen hulppeat. Polulta on suora näkymä Victoria Harbouriin ja Hongkongin korkeimpiin pilvenpiirtäjiin. Henkeäsalpaavaa ja aivan mieletöntä, että keskeltä luontoa voi katsella maailman suurinta pilvenpiirtäjäkeskittymää. Victoria Peakia ei missään nimessä kannata jättää väliin Hongkongin-matkalla.

Perhonen oksalla Victoria Peakillä
Hongkongin pilvenpiirtäjiä Victoria Peakiltä käsin katsottuna

Upeiden pilvenpiirtäjänäkymien lisäksi kierroksella voi kokea metsän tuoksuttelun lisäksi myös hiuksia nostattavia luontohetkiä. Kuvailin kaikessa rauhassa maisemia, kun Hemmo totesi rauhalliseen sävyyn: ”Älä nyt säikähdä, mutta tuossa aika lähellä sinua on aivan järjettömän kokoinen hämähäkki…” Hämis todella oli suomalaisesta näkökulmasta jättimäinen, jalkoineen noin 15 senttiä halkaisijaltaan. Sitä piti tietysti kuvata sopivan etäisyyden päästä zoomilla.

Valtava hämäkäkki Victoria Peakillä

Mahtavan kävelykierroksen jälkeen kävimme syömässä Peakin Burger Kingissä ja jäimme ylös odottelemaan pimeän laskeutumista. Kuvasimme kaupungin syttyviä valoja Lions Clubin näköalatasanteelta, josta kannattaa varata paikka hyvissä ajoin, jos mielii päästä piikkipaikalle kaiteen lähelle. Tyypilliseen tapaan meillä ei tietenkään ollut kolmijalkaa mukana järkkäriä varten, sillä olimme vielä aamulla motellilta lähtiessämme epävarmoja siitä, jäämmekö Peakille iltaan asti. Käsivaralla otetuiksi kuvista tuli kuitenkin ihan hyviä.

Hongkongin pilvenpiirtäjät iltavalaistuksessa

Laskeuduimme alas Victoria Peakiltä ratikan sijaan bussilla, jonka kyydissä pääsimme Centralin asemalle. Menimme sieltä Kowloonin puolelle Tsim Sha Tsuin asemalle metrolla ja suuntasimme suoraan rantaan katsomaan Symphony of Lights -show’ta, jonka jätimme edellisenä iltana katsomatta. Joka ilta järjestettävä ilmainen ääntä ja valoa yhdistävä show oli mahtava! Emme ehtineet hakea kolmijalkaa järkkäriin hotellilta, mutta ei esitys olisi kameraan tallentunutkaan niin hienona, miltä se livenä näytti. Esityksen jälkeen päivä Hongkongin turistijuttujen parissa oli pulkassa ja olimme ihan myytyjä – Hongkong on mahtava paikka.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

4 vastausta artikkeliin “Star Ferry, Victoria Peak ja Symphony of Lights”

1. Honkkari on kiva! Itse olen käynyt vaan kerran, mutta mies varmaankin viidesti…
    Me poikkesimme myös läheisellä Lantaun saarella, jossa oli ihanaa viidakkotunnelmaa ja hienot hiekkarannat, joista saimme nauttia lähes privaatisti 🙂 Ja hämähäkkejä, ehkä juuri noita samoja, siellä myös…noita tosin näyttää olevan myös Koreassa, yök.
    Mutta kaupunkina se on kyllä turvallinen, siisti, toimiva ja kaikinpuolin miellyttävä paikka.

Ootteko muuten suunnitelleet käyntiä Macaussa?

1. Tykkäsimme Hongkongista tosi paljon. Meille molemmille tämä oli eka kerta siellä, mutta voisimme kyllä mielellään käydä toistekin.

Macau ei ole tällä reissulla suunnitelmissa. Oletko käynyt siellä?