Reittisuunnitelma automatkalle: Via Balticaa Italiaan

Artikkelikuva - Automatkan reittisuunnitelma, Via Balticaa Italiaan

Meidän kesälomasuunnitelmamme on sama kuin lukuisia kertoja aikaisemmin: lähdemme pitkälle automatkalle Eurooppaan. Tällä kertaa reittisuunnitelma kuukauden mittaiselle automatkalle alkaa Via Balticalla. Lähtö on jo muutaman päivän päästä – en malttaisi odottaa! Ajamme Viron, Latvian ja Liettuan kautta Puolaan ja sieltä edelleen Tšekkiin, Saksaan ja Itävaltaan. Matkan eteläisimmät kohteet ovat Italiassa. Suomeen palaamme Ranskan ja Saksan rajaseutua pitkin, ja viimeinen etappi on autolauttamatka Travemündestä Helsinkiin. Lue tarkemmin automatkan reittisuunnitelmasta ja poimi vinkit omille reissuillesi! Jutun lopusta löydät myös kartan reitistämme.

Kuten aina meidän reissuillamme, automatkan reittisuunnitelma ei välttämättä lopulta toteudu aivan sellaisenaan. Saatamme vaihtaa kohteita tai ajoreittiä huonon sään, liiallisen ryysiksen tai ihan vain fiiliksen mukaan.

Meillä ei ole tälläkään kertaa matkalle mitään etukäteen tehtyjä varauksia laivalippuja lukuun ottamatta. Ne hankimme jo alkuvuodesta, kun loman ajankohta oli lyöty lukkoon. Olemme lähdössä tälle Eurooppa-automatkalle retkeilyautolla, mikä osaltaan mahdollistaa hyvin joustavan matkailun.

20220723-Unelmatrippi-Furkapass-DSC03786
Reittisuunnitelmaan kuuluu tälläkin kertaa muutama vuoristosolatie. Odotan innolla!

Vaikka automatkan reittisuunnitelma yleensä elää matkan varrella vähintään jonkin verran, meillä on aina tällaisille reissuille suunnitelma mietittynä. Teen reittisuunnitelman aina ihan jo sen takia, että pystyn laskemaan valmiiksi, kauanko meillä on mahdollisuus viipyä missäkin paikassa ilman, että yhtäkkiä tuleekin kova kiire ajaa parissa päivässä takaisin Suomeen. Kuten yleensä meillä, tässäkään automatkassa ei ole kyse ajamisesta mahdollisimman äkkiä Suomesta johonkin yhteen ”pääkohteeseen”, sillä meillä ei ole mitään ”pääkohdetta”. Ei se määränpää, vaan koko matka!

Tykkäämme vierailla mahdollisimman paljon uusissa, hienoissa paikoissa, joten siinäkin mielessä suunnitelma on hyödyllinen: sitä tehdessä houkuttelevia kohdevaihtoehtoja kertyy muistiin kuin varkain tuleviakin matkoja ajatellen. Upeita paikkoja löytää Euroopasta toki sattumaltakin, mutta on hyödyksi, että vaihtoehtoja on mielessä myös omasta takaa.

20221203-Unelmatrippi-Murren-143713
Matkan aikana käymme useissa kaupungeissa, mutta lisäksi on tarkoitus nauttia luonnosta muun muassa patikoimalla.

Kerron tässä jutussa, mitä reittiä aiomme tällä kertaa ajaa ja missä yöpyä. Lisäksi kerron vähän suunnitelmistamme reitin varrella eli mitä aiomme missäkin kohteessa mahdollisesti tehdä.

Lue myös: Parhaat vinkit automatkan reitin suunnitteluun

Reittisuunnitelma Via Balticaa Italiaan: alkumatkan kohteet Baltiassa

Lähdemme Helsingistä iltalautalla Tallinnaan ja haluamme olla pirteitä ja suht ajoissa liikkeellä seuraavana aamuna, joten ensimmäinen yö ei ole kovinkaan jännittävä. Heti lautasta päästyämme aiomme jäädä yöksi Tallinnan seudulle eli emme aja yön selässä pidemmälle. Tarkoitus on viettää yö ilmaisessa puskaparkissa. Olen katsonut tätä ja myös matkan muita vastaavia yöpymisiä varten valmiiksi muutamia vaihtoehtoja Park4Nightista ja olemme merkanneet ne Google Mapsiin, jota auton oman navigaattorin lisäksi käytämme navigointiin ja houkuttelevien paikkojen listaamiseen.

Tallinnasta jatkamme suoraan Latvian Jūrmalaan (matkaa on noin 325 km), missä meitä houkuttavat seudun upeat, pitkät hiekkarannat. Olemme ihailleet Latvian upeita rantoja aiemmillakin reissuilla – viimeksi tämän vuoden vappuna – mutta Jūrmalassa emme ole aikaisemmin käyneet. Toivottavasti sää on kaunis tai ei ainakaan sateinen, jotta rannalla olisi mukava käydä lenkkeilemässä.

20250525-DSC04691-Unelmatrippi-Latvia-Vitrupe
Latviassa on upeita rantoja! Kuvan ranta on Vitrupe, suoraan Via Baltican varrella sekin.

Seuraava ja viimeinen kohde Baltiassa on Liettuassa joko Kėdainiai, joka on yksi Liettuan vanhimmista kaupungeista (Jūrmala–Kėdainiai noin 230 km), tai meille entuudestaan tuttu Kaunas (Jūrmala–Kaunas noin 280 km). Kaunas olisi parempi vaihtoehto siinä mielessä, että se lyhentäisi hieman ajomatkaa seuraavaan paikkaan Puolan puolella. Toisaalta Kėdainiai olisi meille kokonaan uusi kohde. Teemme valinnan Kėdainiain ja Kaunasin välillä todennäköisesti lennossa ajopäivänä.

Reittisuunnitelma: automatkan kohteet Puolassa, Tšekissä ja Saksassa

Liettuasta meidän on tarkoitus jatkaa Puolan rannikolle Gdańskiin (Kėdainiai–Gdańsk noin 560 km tai Kaunas–Gdańsk noin 510 km), missä minä en ole käynyt aikaisemmin, mutta Hemmo on piipahtanut siellä joitakin vuosia sitten työmatkan yhteydessä. Tämä ajopätkä Liettuasta Puolaan on aika pitkä, mutta aiomme viettää Gdańskissa pari yötä, joten ehdimme toipua matkasta hyvin ennen seuraavaan kohteeseen lähtöä.

Gdańskissa ajatuksena on tutustua vanhaan keskustaan, joka vaikuttaa kuvien perusteella tosi hienolta. Sen lisäksi kiinnostaisi käydä Euroopan solidaarisuusmuseossa ja toisen maailmansodan museossa.

20240727-Unelmatrippi-Lodz-163609
Puola on ihastuttanut aiemmillakin matkoilla. Pari vuotta sitten kävimme autoreissun yhteydessä keskellä maata sijaitsevassa Łódźissa. Nyt meidän on tarkoitus suunnata ensimmäistä kertaa Puolan rannikolle.

Gdańskista jatkamme edelleen Puolaan tutustumista ja suuntaamme Wrocławiin (Gdańsk–Wrocław noin 480 km). Tämäkään ajopätkä ei ole aivan lyhyt, mutta aiomme viipyä myös Wrocławissa pari yötä. Nähtävää riittäisi varmasti paljon pidemmäksikin aikaa, mutta ”kaikkea” ei joka tapauksessa voi nähdä yhdellä vierailulla juuri missään kohteessa. Myös Wrocławissa on upea vanhakaupunki, ja lisäksi meitä kiinnostaa siellä muun muassa Racławicen jättimäinen panoraamamaalaus ja vierailu 200 metrin korkeudella olevalla Sky Towerin näköalatasanteella.

Puola jää taakse, kun hurautamme Tšekkiin České Budějoviceen (Wrocław–České Budějovice noin 430 km), missä niin ikään vietämme pari yötä tutustuen noin 750 vuotta vanhan kaupungin ytimeen. Kaupungin nähtävyyksiin lukeutuu vanhan keskustan lisäksi muun muassa Budějovický Budvarin panimo, missä voisi olla kiva vierailla.

20240810-Unelmatrippi-Cesky-Krumlov-DSC03190
Tšekissä on kauniita kaupunkeja. Viime kesän automatkalla kävimme ihastuttavassa Ceský Krumlovissa.

Tšekistä jatkamme Saksan puolelle Burghauseniin, joka on aivan Itävallan rajan tuntumassa (České Budějovice–Burghausen noin 215 km). Siellä vierailemme oikeastaan vain yhdestä syystä: kaupungissa sijaitsee maailman pisin linna. Burghausenin linna on ollut meillä tyrkyllä matkakohteeksi jo monta vuotta, mutta vasta nyt saimme sen järkevästi sisällytettyä reittisuunnitelmaan.

Lue myös postaus Saksan linnat: 11 hienoa kohdetta

Reittisuunnitelma: automatkan kohteet Itävallassa ja Italiassa

Kaupunkipainotteisen alkumatkan jälkeen reittisuunnitelmassamme on luontokohteiden vuoro. Ajamme Burghausenista Itävallan puolelle, missä meillä on ajatuksena käydä ajomatkan varrella tutustumassa joko Innersbachklammin tai Seisenbergklammin rotkoreitteihin – aikataulun salliessa olisi hienoa ehtiä molempiin. Yöksi meidän on tarkoitus ajaa Itävallan vuoristoseudulle Saalbachiin (Burghausen– klammit–Saalbach noin 140 km), missä vietämme seuraavat päivät.

Saalbachia tukikohtana pitäen meillä on haaveissa käydä vihdoin mahtavan näköisillä Krimmlerin putouksilla, jotka kuuluvat Itävallan suosituimpiin luontokohteisiin, ja tehdä muutama patikointilenkki. Esimerkiksi kolme vuorenhuippua ja kaksi järveä sisältävä 7,3 kilometrin ja noin kolmen tunnin panoraamareitti Westgipfelbahn-gondolihissiä hyödyntäen kiinnostaisi kovasti.

Lue myös: Patikoiden vuorelta alas Itävallan Söldenissä

20211204-Unelmatrippi-Giggijoch-DSC0387
Toiveena olisi tänäkin kesänä nähdä jotain samankaltaista kuin tässä kuvassa. Otin kuvan Itävallan Söldenissä pari vuotta sitten patikointiretkellä vuorelta alas.
20220122-Unelmatrippi-Solden-Gaislachkogel-DSC00990
Itävallan Alpeilla on jylhää. Kuva on Söldenistä parin kesän takaiselta matkaltamme.

Vuoristomaisemat jatkuvat reitillämme myös Italian puolella, minne meidän on tarkoitus ajaa Lienzin ja Pustertaler Höhenstraße -maisemareitin kautta. Yöpymispaikkana Italian Dolomiiteilla toimii mahdollisesti Cortina d’Ampezzon viehättävä vuoristokylä (Saalbach–Lienz–Cortina d’Ampezzo noin 190 km).

Dolomiitit ovat suosittua aluetta, joten jos seudulla on aivan liian täyttä, kakkosvaihtoehtona on jatkaa ihastuttavaan Bolzanoon (Saalbach–Lienz–Cortina d’Ampezzo–Bolzano noin 300 km). Toiveena olisi kuitenkin viettää Dolomiiteillä pari yötä ja kokea jollain tavalla Tre Cime di Lavaredon kuuluisat huiput Tre Cimen kansallispuistossa.

Vuoristokohteiden jälkeen vuorossa on jälleen historiallinen kaupunki kaikkine herkkuineen, kun ajamme Dolomiiteilta pariksi päiväksi Bergamoon (Cortina d’Ampezzo–Bergamo noin 360 km). Siellä nähtävyyksiin kuuluvat muun muassa linnoitusrakennelmat, jotka ovat päässeet Unesco-listallekin.

Myös seuraava yöpaikka on italialaisten herkkujen äärellä, mutta lännempänä Langhen viinialueella, missä kävimme myös viime kesänä. Tällä kertaa yöpymispaikkana voisi olla esimerkiksi Barbaresco, joka tunnetaan samalla alueella tuotettavista arvostetuista barbaresco-viineistä.

20240720-Unelmatrippi-La-Morra-DSC02648
Langhen viinialueella Italian Piemontessa on viehättävää. Kuvassa on La Morran kylä.

Reittisuunnitelma: automatkan vuoristotiet ja muut kohteet Ranskassa

Pohjois-Italiasta suuntaamme Ranskan puolelle ja jatkamme Ranskan Route des Grandes Alpes -matkailureittiin kuuluvien, huikeiden vuoristosolateiden napsimista ämpärilistalta. Tätä matkan osuutta odotan ehkä eniten, sillä vuoristojen serpentiinitiet ovat yksinkertaisesti käsittämättömän upeita!

20240204-Unelmatrippi-Vinkit-reitin-suunnitteluun-DSC00743
Yritämme jokaisella autoreissulla sisällyttää reittiin upeita maisemareittejä. Tällä kertaa niitä on luvassa erityisesti Ranskassa. Tämä kuva on muutaman vuoden takaa Itävallasta Grossglockner Hochalpenstraßen varrelta.

Ensin on vuorossa huikean korkealla kulkeva Col Agnel (2744 m). Yöpaikka selviää varmasti vasta paikan päällä, mutta vahva ehdokas on Saint-Véran (Barbaresco/Neive–Col Agnel–Saint-Véran).

Toisena ajamme Col du Galibierin (2642 m) vuoristotien ja jatkamme yöksi mahdollisesti Saint Michele de Maurienneen (Saint-Véran–Col du Galibier–Saint Michele de Maurienne noin 120 km). On myös mahdollista, että löydämme vuoristoteiden varrelta kivat yöpaikat, kuten viime vuonne kävi – jää nähtäväksi!

Myös Col de l’Iseranin solatie houkuttelisi kovasti, mutta se on vähän turhan idässä ja siten sivussa reitiltämme, joten todennäköisesti se jää edelleen odottelemaan sopivaa hetkeä.

Lue myös: Ranskan maisematiet Col d’Izoard, Col de Vars ja Col de la Bonette

20220709-Unelmatrippi-Furkapass-DSC03804
En kyllästy vuoristoteihin ikinä! Tämä kuva on parin vuoden takaa Sveitsistä Furkasolasta. Toivottavasti pääsemme jälleen tänä kesänä vastaaviin maisemiin Ranskan puolella.

Vuoristoteiden kurvailun jälkeen meidän on tarkoitus suunnata Dijoniin. Kaupunki karsiutui viime vuoden automatkareitiltä huonon sääennusteen takia, ja päädyimme tuolloin nättiin Besançoniin. Toivottavasti tällä kertaa pääsemme maistelemaan bourgogneviiniä sen alkulähteille sekä tutustumaan kauppahallien herkkuihin ja taidenähtävyyksiin. Meidän on tarkoitus olla Dijonissa ainakin pari yötä.

Dijonista jatkamme Alsacen viinialueelle Colmarin lähettyville kiertelemään ihania pikkukyliä, joissa emme ole vielä käyneet. Listalla ovat muun muassa Eguisheim, Kaysersberg, Riquewihr ja Hunawihr (Dijon–Riquewihr noin 275 km). Sopiva yöpaikka löytynee näistä Ranskan kauneimpien kylien äänestyksissä menestyneistä söpöistä kylistä. Olemme käyneet Alsacessa aiemminkin, ja kohteista Colmarin lisäksi myös Ribeauvillé on meille jo aikaisemmilta reissuilta tuttu.

20180701-Unelmatrippi-Colmar-DSC0160
Alsacen alueella on todella nättejä kyliä. Kuva on Colmarista, missä kävimme yli viisi vuotta sitten. Ei haittaisi yhtään käväistä uudelleen!

Viimeinen kohteemme Alsacessa ja ylipäätään Ranskassa on näillä näkymin hieno ristikkotalokaupunki Strasbourg, joka sekin on ollut listalla jo monta vuotta (Riquewihr–Strasbourg noin 80 km). Matkalla sinne saatamme piipahtaa Château du Haut-Kœnigsbourgin linnassa, jos aikaa ja innostusta on.

Reittisuunnitelma: loppumatkan kohteet Saksassa

Strasbourgista hurautamme Saksan puolelle. Matkalla olisi jälleen tyrkyllä linna (Burg Berwartsein), jossa saatamme käydä. Ajatuksena on ajaa Heppenheimin ristikkotalokylän kautta Bacharachin ristikkotalokylään (noin 315 km) suht lähelle aiemmilta reissuilta tuttua Koblenzia. Sekä Heppenheim että Bacharach ovat olleet suunnitelmissa jo pitkään, joten tällä reissulla on nyt viimein tarkoitus käydä niissä.

Ristikkotalokylien tai muuten vain nättien kylien bongailu jatkuu myös seuraavana ajopäivänä, kun ajamme Bacharachista pienten Bad Cambergin ja Fritzlarin kautta Hildesheimiin (noin 400 km). Lähes 1300 vuotta vanha Fritzlar kuuluu Saksan Satureittiin (Deutsche Märchenstrasse).

Lue myös: Ihanimmat Saksan ristikkotalokylät

20240309-Unelmatrippi-Idstein-DSC04530
Saksa on suorastaan täplitetty syötävän söpöillä ristikkotalokylillä. Kuva on Idsteinin kylästä, missä kävimme pari kesää sitten Saksan ristikkotaloreittiä seuraillessamme.

Viimeinen Saksan yöpymiskohde reittisuunnitelmassamme on Hansakaupunki Stade (Hildesheim–Stade 210 km). Varsin nätiltä näyttävä kaupunki on varmasti hyvä päätös hienolle autoreissulle Euroopassa!

Stadesta on enää noin 130 kilometrin matka Travemündeen, mistä palaamme Finnlinesin lautalla Suomeen. Lautta lähtee illalla (tai oikeastaan vasta yöllä), joten meillä ei ole kiirettä ajella Travemündeen vaan voimme kierrellä Stadessa vielä aamullakin ennen lähtöä kaikessa rauhassa.

Reittisuunnitelma kartalla: Via Balticaa Italiaan ja Ranskan ja Saksan kautta takaisin Suomeen

Kilometrejä tällä suunnitellulla reitillä kertyy hieman yli 5200. Määrä ei ole meidän reissuillamme tavaton. Tuosta määrästä jo 1350 kilometriä tulee siitä, että ajamme Via Balticaa Tallinnasta Gdańskiin. Lopullinen kilometrimäärä on varmasti vielä hieman enemmän kuin tuo noin 5200, sillä matkalla tulee muutakin ajelua kuin vain kohteiden väliset suorimmat mahdolliset reitit. Lisäksi jää nähtäväksi, miten hyvin reittisuunnitelma pitää matkan edetessä kutinsa.

Lähtöön on enää pari päivää ja auto alkaa olla jo lähes pakattu. Matkan aikana päivitän tunnelmia Instagramiin ja myös Facebookiin, joten otahan kanavat seurantaan ja hyppää mukaan kuukauden kestävälle autoreissulle Eurooppaan!


Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

6 vastausta artikkeliin “Reittisuunnitelma automatkalle: Via Balticaa Italiaan”

  1. Aijai että teillä näyttäisi taas olevan tulossa eeppinen road trip, ihan mahtavia kohteita ja maisemia matkan varrella monessa eri maassa! Tässä kun saa kiskoa villasukkia jalkaan Argentiinan syksyssä, alkaa itsekin jo odottamaan kesää Euroopassa 😀 Turvallisia kilometreja ja hyvää sääonnea, ja ehkäpä jopa törmätään taas jossain matkan varrella!

    1. On tässä jo kesää odotettukin! 😅 Tervetuloa pian takaisin Eurooppaan ja järkätään ehdottomasti treffit!

      Eiköhän tästä saada hyvä reissu jälleen aikaiseksi. Toivotaan tosiaan, että sää ainakin enimmäkseen suosisi. 🙂

    1. Alsace on kyllä aivan ihanaa seutua! <3 Erittäin kauniita kaupunkeja ja erinomaista viiniä ja ruokaa sekä nättejä maisemia. Kyllä siellä kelpaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *