Söpö Key West

Siltoja, siltoja ja vielä lisää siltoja. Kaikkiaan 42 kappaletta. Matka Miamista Key Westiin 182 kilometriä pitkää Overseas Highwaytä pitkin on kyllästetty siltojen lisäksi joka puolelle aukeavalla turkoosinsinisellä maisemalla, jota täplittävät valkoiset veneet ja linnut. Automatkailijan silmä lepää sinisessä horisontissa. Florida Keys on 190 kilometriä pitkä sarja saaria Floridan osavaltion eteläkärjessä. Saarijonon eteläisessä päässä sijaitsee Key Westin saari. Sen eteläisimmästä kohdasta on matkaa Kuubaan vain 140 kilometriä.

Key West, FloridaLähdimme matkaan puoli seitsemän aikaan aamulla Miamista. Ennen kuin pääsimme Florida Keysin saaristoon, jouduimme pienelle kiertotielle poliisin tekemien liikennejärjestelyjen vuoksi. En tiedä, paljonko tästä tarkalleen tuli viivytystä, mutta muutaman valokuvaus- ja yhden infopistepysähdyksen taktiikalla olimme perillä Key Westissä puoli yhden aikaan eli matkaan hurahti huimat kuusi tuntia. Kokemuksemme perusteella neuvoisin päiväretkeä suunnittelevaa lähtemään liikkeelle aikaisin, koska päivän päätteeksi meillä meni paluumatkaankin viitisen tuntia, josta osa toki kului aamun tapaan Miamin liikenteessä seikkaillessa.

Hard Rock Cafe, Key West, Florida Tuunattu auto, Key West, Florida

Hyödynsimme perillä Key Marathonin infopisteestä saamaamme parkkihallivinkkiä Grinnell Streetin ja James Streetin kulmassa (pysäköinti 2 taalaa per tunti). Teimme Key Westissä kävelykierroksen, jonka aloitimme ehkäpä maailman söpöimmän Hard Rock Cafen rock shopista. Hard Rock Cafe ei ole Key Westin ainut nätti rakennus, koko saari kun on täynnä kauniita ja toinen toistaan koristeellisempia puutaloja.

Key West, Florida Key West, FloridaKey West, FloridaJatkoimme Malloryn aukiolle. Mallory Square on tunnettu hyvänä paikkana auringonlaskun katselemiseen, mutta päiväsaikaan siellä ei ollut montaakaan ihmistä merinäkymää katselemassa. Etenimme Whitehead Streetille, jonka varrelta oli helppo poiketa katsomaan Harry S. Truman Little White Housea. Vuonna 1890 rakennettu talo toimi presidentti Harry S. Trumanin talviasumuksena hänen 11:llä vierailullaan Key Westissä. Kaikkiaan presidentti vietti talossa 175 päivän verran aikaa. Suoraan Whitehead Streetin varrella sijaitsee kirjailija Ernest Hemingwayn entinen koti, jossa toimii nykyään museo. Kävimme pällistelemässä taloa kadulta, mutta emme halunneet pulittaa 13 taalan sisäänpääsymaksua, joten emme käyneet sisällä.

Key lime pie Key West, FloridaKey West, Florida

Turrekierroksellamme poikkesimme katsomaan myös ”nollamailikylttiä” eli US1-tien alkupäätä (tai loppupäätä, miten nyt haluaa asian ajatella) merkitsevää kylttiä Whitehead Streetin ja Fleming Streetin kulmassa. Nappasimme lounaaksi pizzaslicet ja jälkiruuaksi herkuttelimme ökymakealla key lime piella, jota totta kai piti maistaa, kun kerran sinne asti olimme matkustaneet. Kävimme myös katsomassa meininkiä uimarannalla ja vilkaisemassa mantereen eteläisimmän paikan merkkipaalua, jonka edessä turisti toisensa jälkeen poseerasi kameralle.

Key West, Florida US1-tien alkupisteKey West on idyllisyydessään nätti kuin sika pienenä, siellä on hienoa rantaa, ruoka- ja drinkkipaikkoja, putiikkeja, matkamuistomyymälöitä ja museoita sekä paljon erilaisia aktiviteettimahdollisuuksia. Saarelta löytyy siis kunnon ainekset lomailuun, ja saarta kierrellessämme mietimmekin, että siellä viettäisi mieluusti muutaman yön. Nyt meillä oli kuitenkin vain päivä aikaa ja illaksi karautimme takaisin Miamin sykkeeseen.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Kahdeksas eli viimeinen kuukausi reissua takana

Jos jotain tässä on tullut havaittua niin se, että aika kiitää todella nopeasti. Olemme nimittäin palanneet Suomeen viime viikolla, eli unelmatrippi on tullut siinä mielessä päätökseensä. Täällä blogin puolella matkakertomuksestamme on kuitenkin jäljellä kokonaan tuo viimeinen eli kahdeksas kuukausi. Tarinoita maailmanympärimatkalta on siis luvassa vielä vino pino! Tähän väliin laitan eetteriin perinteisen kuukausikatsauksen.

Kuun alussa olimme vielä Buenos Airesissa, mutta jo kolmantena päivänä lensimme Peruun. Uusi maa, josta emme oikein tienneet, mitä odottaa. Mielikuvissamme Lima oli jostain syystä melko ankea paikka, mutta todellisuus osoittautui aivan toiseksi. Teimme Limasta käsin taatusti ikuisesti muistoissamme säilyvän matkan Machu Picchuun. Tuo kolmen yön keikka oli varmaankin koko maailmanympärimatkamme upein kokemus! Palasimme Machu Picchusta takaisin Limaan muutamiksi päiviksi, ja tuona aikana muun muassa hyödynsimme kansalaisoikeuttamme eli kävimme äänestämässä Suomen Perun suurlähetystössä.

Machu Picchu Montaña - kyltti Machu Picchu, Peru Lima, PeruLimasta matkamme jatkui halpojen lentojen innostamina Yhdysvaltojen Floridaan Fort Lauderdaleen. Hieman ehkä harmitti jättää Etelä-Amerikka taakse etenkin Perun huippuhyvien kokemusten jälkeen, mutta matkan oli jatkuttava ja lopulta viihdyimme Floridan auringonpaisteessa oikein hyvin. Majoituimme Fort Lauderdalessa ja naapurikaupunki Miamissa. Vuokrasimme auton kruisailua varten, kävimme Evergladesin luonnonpuistossa, kiertelimme Miamin art deco -kortteleissa, kävimme rannalla uimassa ja ihailemassa turkoosia vettä ja teimme päiväretken täydellisen söpöön Key Westiin.

Miami, Florida Key West, FloridaFloridasta lennähdimme matkamme viimeiseen etappiin, New Yorkiin. Sielläkään kumpikaan meistä ei ollut aiemmin käynyt, ja laitoimmekin siksi kunnon turrevaihteen päälle. Katsastimme monia ikonisia nähtävyyksiä, kuten Empire State Buildingin, Rockefeller Centerin näköalatasanteen Top of the Rockin, Brooklyn Bridgen ja Vapaudenpatsaan. Herkuttelimme dinereissa, kävimme hampurilaisilla, pirtelöillä ja pizzalla, ja vetelimme pariin otteeseen sushia napaan akuuttia Japanin-kaipuuta lääkitsemään. Reissummehan alkoi syksyllä Japanista, ja ilmeisesti matkan päättymisen läheisyys aiheutti etenkin minulle kovan kaipuun takaisin itään. (Tämä tarkoittanee pian uusia matkasuunnitelmia! Ennen niitä yritämme kuitenkin päästä takaisin kiinni arkeen maailmanympärimatkan jälkeen.)

New York City High Line, New YorkKävimme museoissa, teimme rentoja kävelylenkkejä keväisessä Central Parkissa, ihailimme televisiosta ja elokuvista tuttuja nättejä katuja ja kävimme myös shoppailemassa. Tätä jälkimmäistä harrastettiin sekä pakon edessä (New Yorkissa oli sinne saapuessamme todella viileää, vain muutama lämpöaste!) että huvin vuoksi. Mitään suuria hankintoja emme tehneet, mutta jotakin pientä kivaa ja tarpeellista kuitenkin. New York täytti kaikki odotukset, joskin minä taisin ihastua kaupunkiin Hemmoa enemmän.

Entä mitä muuta viimeiseen reissukuukauteen kuului? Tässä joitakin lukuja:

• 6 lentomatkaa
  • 2 junamatkaa Andeilla
  • 2 pikkubussimatkaa Andeilla
  • 1 vuoren valloitus
  • 1 pala aitoa New York -juustokakkua
  • 2 vierailua Empire State Buildingiin (päivällä ja illalla)
  • 2 majapaikoissa liiskattua torakkaa
  • 1 kulutettu lisähappipullo
  • 4 museovierailua
  • päiväbudjetti keskimäärin 112,70 euroa/lätty (sisältää kaikki kulut, majoitukset ja liikkumiset, mutta ei maiden välisiä lentoja)

Tällaista settiä kuului viimeiseen reissukuukauteemme lyhyesti koottuna. Palaan kaikkiin näihin mahtaviin kohteisiin tarkemmin seuraavissa postauksissa. Tuloillaan on siis esimerkiksi upeita kuvia ja tunnelmia päräyttävästä Machu Picchusta ja majesteettisesta New Yorkista. Älähän jättäydy matkasta!