Panama Cityssä

Saavuimme Panama Cityyn yli 12 tuntia kestäneen bussimatkan jälkeen aikaisin aamulla. Matkasimme bussiasemalta metrolla hotellille, joka sijaitsi Iglesia del Carmen -aseman tuntumassa. Maksoimme Metro Hotelilla aikaisesta sisäänkirjautumisesta ylimääräistä, sillä olimme bussissa vietetyn yön jäljiltä erittäin väsyneitä ja halusimme vain kaatua sänkyyn. Meille ensin annettu huone oli siivoamatta, joten jouduimme vielä palaamaan vastaanottoon pyytämään uutta huonetta. Hotelli oli ihan siisti ja muuten OK, mutta palvelu oli vähän nihkeää kunnolliseksi hotelliksi. Likaisen huoneen avainten antamista ei pahoiteltu millään tavoin, vierailumme lopuksi taksista yritettiin rahastaa enemmän kuin olimme edellisenä päivänä sopineet ja hymyilevästä asiakaspalvelusta ei ollut tietoakaan.

Kävi mielessä, että panamalaiset ovat kovin tylyä sakkia, sillä myös aiemmin Bocas del Torossa hotellin palvelu oli ollut täysin hymytöntä ja myös lähes sanatonta – avain ja rahat vain viskattiin tiskin yli. Mitä luultavimmin meillä oli kuitenkin vain huonoa tuuria hotellien kanssa, sillä kaupungilla asioidessamme törmäsimme kyllä useisiin ystävällisiin ja hymyileviin paikallisiin.

Panama City

Ensimmäinen päivä Panama Cityssä meni päikkäreitä nukkuessa ja kömmimme vasta illansuussa syömään hotellin läheiseen ravintolaan. Kyllä vain pasta-annos maistui hyvältä monen päivän sairastamisen jälkeen! Seuraavana päivänä lähdimme katselemaan, miltä Panaman vanhakaupunki näyttää. Menimme metrolla 5 de Mayo -asemalle ja sieltä kävellen perille. Matkalla oli jokseenkin epäsiistiä ja rakennukset enimmäkseen rähjäisiä. Koristeellisten, vanhojen rakennusten luokse päästyämme totesimme, että epäsiisteys oli edelleen läsnä, mutta talot olivat hienompia ja värikkäämpiä. Emme nähneet yhtään muita turisteja. Turistien puute on sinällään ihan hyvä asia, mutta kertonee myös siitä, että alueella ei lopulta ole rakennusten lisäksi paljonkaan nähtävää tai tekemistä. Ainakin tähän tulokseen tulimme muutamia katuja kierreltyämme.

Seurasimme hetken aikaa paikallisten ukkojen touhuja puistossa, mutta koska heidän puuhansa koostuivat lähinnä paikoillaan istuskelusta tai nukkumisesta, eivät ukot kovin kauaa jaksaneet kiinnostaa. Palasimme takaisin metroasemalle päin. Katukojuissa myytiin kaikenlaista, kuten jo parhaat päivänsä nähneitä hedelmiä. Kaupat ja liikkeet olivat ihan asiallisia, osin jopa länsimaisia. Kävimme kääntymässä niistä muutamassa, mutta emme päätyneet ostamaan mitään.

Panama City Panama CityPanama City Panama CityPäätimme kunnioittaa perinteitä ja suunnistaa Hard Rock Cafeta kohti. Se sijaitsee kävelymatkan päässä Metro Hotelilta, joten palasimme metrolla takaisin lähtöpisteeseen ja jatkoimme kävellen perille. Metro Hotelin tienoo ja Hard Rock Cafen lähialue ovat täysin erilaista seutua kuin vanhakaupunki: maisemassa on moderneja pilvenpiirtäjiä, hotelleja ja ostoskeskuksia. Autoja oli ainakin meidän vierailumme aikaan todella paljon joka puolella Panama Cityä. Hard Rock Cafessa vierailun yhteydessä kävimme Multicentro-ostoskeskuksessa, jossa meitä ilahdutti suuresti shoppailumusiikkina soinut Metallica. Kyseisellä ostarilla on kaupan luksusmerkkejä ja muuten vain kalliita tuotteita, jotka eivät meitä kiinnostaneet, mutta kuumana päivänä ilmastoitu tila oli oikein hyvä taukopaikka ja kerrankin taustamusiikki oli hyvää!

Panama City

Panama Cityssä ollessa kannattaa tietysti poiketa Panaman kanavalla, joka on merkittävä sen vuoksi, että ilman sitä laivat joutuisivat kiertämään Etelä-Amerikan eteläkärjen ympäri 13 000 kilometrin matkan. Panaman kanavan vierailukeskus sijaitsee Mirafloresissa, jonne pääsee bussilla Albrookin bussiasemalta. Meillä kesti melko kauan metsästää oikea bussin odotuspaikka, sillä saimme henkilökunnalta kolme erilaista vastausta Mirafloresiin menevistä busseista tiedustellessamme. Lopulta oikea laituri löytyi, mutta jouduimme odottamaan seuraavaa bussia 40 minuuttia paahtavassa kuumuudessa, sillä busseja kulkee vain tasatunnein. Bussissa oli onneksi ilmastointi, joten itse matka sujui mukavasti.

Panaman kanava Panaman kanava

Panaman kanavan vierailukeskus on siististi toteutettu ja moderni paikka. Aloitimme vierailun katsomalla 10 minuutin mittaisen 3D-esityksen kanavan historiasta. Esityksiä on tunnin välein englanniksi ja espanjaksi. Videoesityksen jälkeen kiersimme nelikerroksisen näyttelyn ja lopuksi menimme ulos katsomaan jättimäisten alusten lipumista sulkujen läpi. Ulkona oli aivan liikaa ihmisiä, mutta muuten vierailu oli viihtyisä ja antoi ajattelemisen aihetta. Tyynenmeren ja Atlantin yhdistävä noin 80 kilometrin mittainen kanava avattiin liikenteelle vuonna 1914. Se rakennettiin hyvin vähäisin työkaluin ja sitä rakentamassa oli monia eri kansallisuuksia edustavaa porukkaa.

Kanava on vielä tänäkin päivänä valtaisa insinöörien taidonnäyte, jonka läpi kulkee vuosittain noin 14 000 alusta. Panaman kanavaa laajennetaan parhaillaan, ja pian sen läpi mahtuu entistäkin suurempia aluksia. Massiivinen laajennushanke on miljardien arvoinen eli mistään pienestä puuhastelusta ei ole kyse.

Panaman kanava Panaman kanava Panaman kanava

Enempään turreiluun emme Panama Cityssä ehtineet, kun jatkoimme jo matkaa Uruguayn pääkaupunkiin Montevideoon.

Onko joku teistä lukijoista käynyt Panama Cityssä? Millainen vierailu oli? Olimmeko vanhassakaupungissa ihan väärillä kaduilla, vai löytyykö sieltä ollenkaan eläväisiä kortteleita, joissa on kiva viettää aikaa?

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Seitsemäs kuukausi reissua takana

Vähiin käyvät ennen kuin loppuvat, reissupäivät nimittäin. Blogin reissujutut laahaavat tätä kirjoittaessani yli kuukauden jäljessä todellisuudesta, mutta ei anneta sen häiritä. Tarinaa seitsemännen kuukauden reissukohteista eli Panamasta, Uruguaysta ja Argentiinasta on tulossa tuutista ulos piakkoin! Sitä ennen on vuorossa tämä perinteinen kuukausikatsaus.

Kuun alussa olimme juuri matkanneet Costa Ricasta Panamaan. Panamassa vietimme aikaa Bocas del Toron lomakohteessa ja Panama Cityssä. Vierailimme Panaman kanavalla. Siellä en meinannut millään uskoa, että niin kapoisen näköisestä kanavasta voisi mahtua läpi suuri rahtialus – kunnes suuri rahtialus lipui paikalle ja todisti luuloni vääräksi.

Panama City

Panamasta lensimme viikon jälkeen Uruguayn pääkaupunkiin Montevideoon. Vanhakaupunki kumisi tyhjyyttään. Meille tulivat heti mieleen Helsingin sunnuntaisin tyhjät kadut, joskin Montevideo on ulkoasultaan aika erilainen kuin Helsinki. Teimme Uruguayssa päiväretken suosittuun lomakaupunkiin Punta del Esteen ja vierailimme taiteilija Carlos Páez Vilarón suunnittelemassa upeassa Casapueblossa. Matkalla Punta del Esteen totesimme, että Etelä-Amerikassakin voi näköjään olla maa, jossa noudatetaan nopeusrajoituksia ja ruuhkia ei ole.

Montevideo, UruguayCasapueblo, UruguayUruguaysta jatkoimme bussilla ja lautalla Argentiinan puolelle Buenos Airesiin. Olimme välittömästi myytyjä argentiinalaisille pihveille – parempia ei varmasti maan päältä löydy! Olimme Buenos Airesissa ensin kolme yötä ja myöhemmin vielä kaksi viikkoa. Välissä teimme matkan Iguassun putouksille Argentiinan ja Brasilian rajalle. Vierailimme myös Brasilian puolella noita maailman kolmanneksi suurimpia putouksia ihailemassa. Huimat 275 vesiputousta käsittävä kokonaisuus oli mykistävä (ja märkä) kokemus. Iguassun putoukset olivat tätä unelmatrippiämme suunnitellessamme kohdelistalla aivan ensimmäisten joukossa, joten sitäkin hienompaa oli vihdoin päästä putouksille ja kokea niiden valtava voima omin silmin. Mieletön paikka, joka ei varmasti jätä ketään kylmäksi!

Iguassun putoukset, Brasilia Iguassun putoukset, Brasilia

Buenos Airesissa meidän oli jonkin suunnitelman mukaan tarkoitus viettää vain noin viikko, mutta sinne päästyämme halusimme ottaa rennosti ja pysyä kaupungissa pidempään. Niinpä päädyimme kuljeskelemaan Buenos Airesin kaduilla yhteensä yli kaksi viikkoa. Notkuimme kahviloissa ihanien croissantien ja empanadojen äärellä, kävimme taidemuseossa, tulimme pihviravintolan kanta-asiakkaiksi (kortti löytyy!), ihmettelimme keskustaan kerääntyneitä väkijoukkoja, etsimme Eva Perónin haudan ja ihastelimme päivästä toiseen kaupungin koristeellisia rakennuksia. Urakoimme myös kasaan loppureissun matkajärjestelyjä, mietimme jo vähän tulevia työkuvioita ja näimme kävelyllä puukkojen vilahtavan toisella puolen katua.

Caminito, La Boca, Buenos AiresBuenos AiresRecoletan hautausmaa, Buenos Aires

Entä mitä muuta seitsemänteen reissukuukauteen kuului? Tässä joitakin lukuja:

  • 1 lentomatka
  • 3 yön yli kestänyttä matkaa bussilla
  • 1 venematka
  • 1 lauttamatka
  • 5 pulloa punaviiniä
  • 1 pala juustokakkua
  • 1 hostellihuoneessa tapettu torakka
  • 2 todella outoa performanssia taidemuseossa
  • päiväbudjetti keskimäärin 55,70 euroa/lätty (sisältää kaikki kulut, majoitukset ja liikkumiset, mutta ei lentoja)

Sellainen oli toiseksi viimeinen reissukuukausi! Tarkempaa tarinaa kaikesta koetusta on luvassa pian.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail