Pari päivää Buenos Airesin San Telmossa

Artikkelikuva - San Telmo, Buenos Aires, Argentiina

Olimme Buenos Airesissa ensin muutaman yön ja matkasimme sitten bussilla vierailemaan kuuluisilla Iguassun putouksilla. Kun palasimme takaisin Buenos Airesiin, päätimme majoittua tällä kertaa San Telmon kaupunginosaan. Se on Buenos Airesin vanhinta aluetta, joten talot ovat koristeellisia ja etenkin illalla alue on tunnelmallinen.

Via Barilochen bussi Puerto Iguazústa oli perillä Buenos Airesissa 18 tunnin matkaamisen jälkeen aamulla kahdeksan maissa. Ennen putouksille lähtöä majoituimme Buenos Airesissa Monserratin kaupunginosassa. Viihdyimme siellä hyvin, mutta halusimme kokeilla myös jotain toista kaupunginosaa, joten päätimme kokeilla muutaman yön verran majoittumista San Telmon kaupunginosassa.

Kävelymatkalla metrolta Alma del Plata -hotellille emme kuitenkaan olleet kovin vakuuttuneita, sillä sillä matkalla ei juuri ollut nähtävää. Ajattelimme ravintoloiden ja muiden elämää tuovien paikkojen olevan jossakin vähän muualla kuin aivan hotellimme kulmalla. Ennen asian selvittämistä oli kuitenkin otettava päikkärit rankan bussissa vietetyn yön jälkeen.

Illalla lähdimme tutkimaan lähitienoota San Telmossa. Ravintoloita löytyi kuin löytyikin hyvä rykelmä lyhyen kävelymatkan päästä. Kävi klassiset: haahuilimme liian kauan sitä oikeaa paikkaa etsien, ja kun lopulta saimme valinnan tehtyä, ravintola oli täyteen ammuttu emmekä mahtuneet sisään.

Päädyimme lopulta Calle Defensan ja Chilen kulmassa sijaitsevassa ravintolakeskittymässä johonkin lupaavalta näyttävään paikkaan, joka valitettavasti osoittautui vähemmän hyväksi valinnaksi. Söimme siellä koko Argentiinan-aikamme huonoimmat pihvit. Onneksi ravintolassa sentään soi hyvä musiikki ja se oli tunnelmallinen paikka.

Katu iltavalaistuksessa San Telmossa

San Telmossa Defensan ja Chilen kulmassa sijaitseva ravintolakeskittymä tuo mieleen Etelä-Euroopan turistirysien ravintolakadut, sillä lähes jokaisella ravintolalla on aktiivinen sisäänheittäjä ovella päivystämässä ja ravintolaa mainostamassa. Kilpailu asiakkaista on selvästi kova. Ruokien suhteen keskittymästä löytyy valinnanvaraa ja mukava puheensorina luo terasseille tunnelmaa. Me onnistuimme vain tekemään väärän valinnan ravintolan suhteen.

Illallisen jälkeen kävimme hauskassa ja työntekijän mukaan vastikään avatussa Garage barissa drinkeillä. Olimme liikkeellä muiden ihmisten aikatauluihin nähden aivan liian aikaisin, joten baarissa ei meidän lisäksemme juuri muita asiakkaita ollut. Hammastahnan makuisen mojiton jälkeen luovutimme ja painuimme takaisin hotellille.

Markkinat San Telmossa

Sunnuntaisin San Telmossa on Calle Defensalla katumarkkinat, jotka vetävät väkeä runsain massoin. San Telmon pääaukiolla on jokseenkin vakiintunut keskittymä katukauppiaita muinakin päivinä, mutta sunnuntaina myyjät levittäytyvät laajemmalle alueelle. Me kävimme katsomassa markkinameininkejä samalla kun kävimme lounaalla Sr. Telmo -nimisessä pizzeriassa. Kojuissa oli myytävänä paikallisia käsitöitä, kirpputoritavaraa ja antiikkia. Tunnelma oli hilpeä ja ryysis valtaisa.

San Telmossa on iltaisin helppo lähteä ravintolaan illalliselle tai maistelemaan drinkkejä, joten se on sikäli helppo paikka lomamatkalaiselle. Päiväsaikaan alueen liikkeistä voi tehdä antiikkilöytöjä. Jos hakusessa on matekuppi, niitä on myynnissä hyvät valikoimat sunnuntaimarkkinoilla.

Me palasimme parin San Telmo -päivän jälkeen takaisin jo tutuksi tulleeseen Hotel A y B Internacionaliin Monserratin kulmille, missä ei ole niin tunnelmallista kuin San Telmossa, mutta turistipyydyksen fiilis puuttuu. Seikkailumme Buenos Airesissa jatkuivat sieltä käsin.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa: