Päiväretki Caprin saarelle

Artikkelikuva - Monte Solarolta avautuu upea näkymä merelle

Italiassa Amalfin rannikolla sijaitseva Capri on tunnettu Sinisestä luolastaan (Grotta Azzurra) ja kivimuodostelmistaan (Faraglioni), ja saarella on myös maine rikkaiden lomapaikkana. Caprille voi tehdä helposti päiväretken Amalfin rannikolta, mutta sinne pääsee vaikkapa viikon valmismatkalle myös matkanjärjestäjien kautta.

Me teimme Hemmon kanssa päiväreissun Caprille Positanosta, joka toimi Amalfin rannikon reissumme tukikohtana. Positanosta on huomattavasti kätevämpi matkata Caprille kuin esimerkiksi pohjoisempana Napolin lähettyvillä sijaitseville Procidan tai Ischian saarille. Nekin houkuttelivat, mutta saivat nyt jäädä käymättä.

Vesibussi Positanossa valmiina viemään matkalaisia Caprille

Nousimme Caprin-lauttaan tai eräänlaiseen vesibussiin aamupäivällä Positanon satamassa. Aurinko paistoi, oli lämmintä ja meri kimmelsi – mikäs sen mukavampaa. Venematka kesti alle tunnin. Matkalla joku tuntematon mies yritti lähes väkisin saada Hemmoa kuvaamaan ”private islandia”, jonka ohitse veneemme kulki. Ehkä menetimme nyt jotain todella tärkeää, kun emme napsineet saaresta sataa kuvaa, mutta tämän(kin) kanssa on nyt elettävä.

Caprin satamassa Amalfin rannikolla

Anacapri ja Monte Solaron upeat maisemat

Halusimme Caprin saarella Anacapriin, kylään, josta pääsisimme edelleen ylöspäin ihailemaan maisemia vajaan 600 metrin korkuisen Monte Solaron laelta. Caprin olemus turistirysänä tuli kirjaimellisesti syliin viimeistään siinä vaiheessa, kun survouduimme muiden matkalaisten kanssa pikkuruiseen bussiin. Jyrkänteen reunalla serpentiinitietä mutkitteleva bussi oli aika romu, mutta vei kuitenkin perille. Jo matkalla ylös uskomattoman sininen meri lumosi – bussin sillipurkkifiiliksestä huolimatta. Olimme reissussa toukokuussa, joten kovin sesonkiaika oli vasta aluillaan.

Anacapriin päästyämme näimme parhaaksi suunnata välittömästi tuolihisseille ja matkata ylös Monte Solarolle. Sieltä avautui aivan mieletön näkymä merelle ja niille kuuluisille kivimuodostelmille. Ihmismassat jäivät taakse ja oli helpompi hengittää.

Käsin maalattu opastekyltti Anacaprin kylään
Monte Solarolle vievän tuolihissin kyydissä
Näkymä merelle ja saarille Monte Solarolta
Kukkia Monte Solarolla sinisen merimaiseman edustalla
Aurinkokello Monte Solarolla Caprilla

Laskeuduimme Monte Solarolta alas kävellen, jolloin pääsimme kurkkaamaan vähän saaren luontoon ja saimme ihailla hienoja maisemia hetken pidempään kuin tuolihissin kyydistä olisi ollut mahdollista. Sitä paitsi pieni reippailu on totta kai aina muutenkin paikallaan. Alaspäin meneminen helppoa polkua pitkin ei vaatinut sen kummempaa kuntoa, joten tätä voin suositella rapakuntoisillekin.

Monte Solarolta laskeutuva polku

Pienen patikoinnin jälkeen tutustuimme kiireettä Anacaprin kylään, jossa on nättejä, valkoisia rakennuksia ja söpöjä pieniä putiikkeja. Kävimme myös lounaalla (pizzaa tietenkin).

Päivään olisi kenties voinut mahduttaa vielä veneretken saaren ympäri ja Siniselle luolalle, mitä moni suositteleekin. Meillä oli kuitenkin jo etukäteen sellainen fiilis, että päivä saattaisi olla melko täynnä turistiryhmien keskellä pyöriskelyä ilman veneretkeäkin. Suosituissa paikoissa on itsestään selvää, että turisteja on paljon, eikä siinä mitään – sietokiintiö vain täyttyy jossakin vaiheessa, ja me olimme tällä reissulla jo käyneet muun muassa Pompeijissa. Niinpä jätimme veneretken pois ohjelmasta.

Anacaprin kylänraittia

Ennen Positanoon palaamista jonotimme bussiin pitkän tovin. Kävelläkin olisi voinut, tai ottaa taksin, mutta minnekäs meillä niin hätä olisi ollut. Alhaalla Caprin kylässä markkinakojut olivat vilkkaita, kun veneitään odottavat matkalaiset tekivät matkamuisto-ostoksia.

Suosittelisinko reissua Caprille? Miksipä en. Tällainen rennompi päivä ilman täyteen buukattua ohjelmaa oli minusta oikein passeli tyyli tutustua saareen. Parasta Caprilla ovat mielestäni Monte Solarolta avautuvat huikeat näkymät merelle. Matkalaisten runsaasta määrästä huolimatta saarella on tietynlaista omaa saaritunnelmaa. En viettäisi saarella viikkoa, mutta oli kiva käydä katsomassa, miltä siellä näyttää.

Onko Capri sinulle tuttu paikka?

Lue myös muut matkaan liittyvät jutut:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

2 vastausta artikkeliin “Päiväretki Caprin saarelle”

1. Capri on kyllä aika lumoava, tosin minuakin vähän häiritsi se miten täynnä turisteja Capri on ja myös kalliit hinnat. Kävin Caprilla kun risteilylaiva saapui Napoliin menin katamaraanilla Caprille. Sieltä saa kyllä hyviä kuvia ja maisemat on upeat

1. Kiitos kommentista!

Capri on tosiaan kuvauksellinen paikka. En varmaan edes tajunnut, että Capri olisi ollut erityisen kallis, koska me teimme reissun Positanosta, joka myös on todella hintava paikka. Eroa ei siis siihen nähden ollut ainakaan huomattavasti. Napolissa taitaa olla hitusen verran edullisempaa, tai ainakin sellainen kuva mulle jäi, kun kävimme siellä tällä samalla reissulla.