Melbournessa kiertelyä

Artikkelikuva - Melbourne, Australia

Australian-automatkamme tuli päätepisteeseensä Melbournessa. Majoituimme siellä vielä ensimmäiset kolme yötä leirintäalueella kunnes palautimme auton ja siirryimme viimeiseksi yöksi hotelliin keskustaan. Leirintäalueeksi valitsimme Big4 Melbourne Holiday Parkin Coburnissa. Coburnista on hyvät ratikka- ja bussiyhteydet kaupunkiin, joten meidän ei tarvinnut huolehtia parkkipaikasta ja -maksuista, kun saatoimme jättää auton päivän ajaksi leirintäalueelle.

Melbourneen saapuminen alkoi pienellä säätämisellä. Olimme jo maksaneet leirintäalueen respassa kahdesta yöstä kun tajusin, että todellisuudessa tarvitsemme kolme yötä. Onneksi tilaa löytyi. Seuraavaksi lähdimme kauppaan ruokaostoksille ja ostimme lisäksi viiniä. Vain viiniä, kas olennaisimmat juomat näemmä ensin. Palattuamme leiripaikalle havaitsimme, että meillä ei ollut mitään muuta juotavaa kuin yksi vajaa colapullo ja ne viinit. Siitä sitten takaisin kauppaan!

Illemmalla oli vuorossa pyykkisavottaa ja Uuden-Seelannin matkajärjestelyjen kanssa puuhastelua. Yritimme saada autoa Uutta-Seelantia varten, mutta kaikki tarjouspyynnöt olivat aivan järjettömän hintaisia.

Melbournen tornitaloja, Australia

Museokierros ratikalla

Seuraavana päivänä hilasimme itsemme ratikalle ja kiertelemään Melbournea. Melbournen julkisissa kulkuvälineissä matkustetaan Myki-kortilla, johon ladataan rahaa. Maksu veloitetaan kuljetun matkan pituuden mukaan, eli kortti pitää muistaa leimata sekä bussin sisään että sieltä ulos mennessä. Menimme ensi töiksemme Victoria State Libraryyn katsomaan ilmaista Nikon-Walkley Press Photography -näyttelyä, joka ei ollut ihan niin vaikuttava kuin toivoin, mutta kuitenkin mielenkiintoinen. Kiersimme samalla jonkin verran museon muitakin osia ja katsastimme Bohemian Melbourne -näyttelyn. Oli mukavaa piipahtaa vaihteeksi museossa.

Nikon-Walkley Press Photography -näyttely, Melbourne

Ruoka-annokset Nando'sissa, Melbourne

Mukavaa oli myös syödä vaihteeksi ravintolassa, kun menimme lounaalle portugalilaistyyppisiin ruokiin erikoistuneeseen Nando’siin. Ketjuravintolan ruoka oli hyvää. Lounaan jälkeen liityimme muiden turistien seuraan astumalla Melbournen ydinkeskustaa kiertävään ilmaiseen City Circle -museoratikkaan. Hyppäsimme pois Etihad Stadiumin kohdalla ja kävelimme siitä Harbour Town Shopping Centreen. Kiertelimme hetken aikaa ostarilla löytämättä mitään jääkaappimagneettia tarpeellisempaa. Magneettejahan jokainen ihminen tarvitsee sen sata kappaletta, kaikki eri maista. Vai miten se menikään.

Historiallinen raitiovaunu, Melbourne

Historiallisen raitiovaunun kyydissä Melbournessa, Australiassa

Harbour Townissa Melbournessa, Australiassa

Illemmalla piti taas tehdä vähän matkajärjestelyjä. Etsimme hotellia viimeistä Melbournen-yötämme varten. Sopiva hotelli löytyikin näppärästi: avasin Hotels.comin sivuston ja katsoin ensimmäistä ruudulle lävähtänyttä tarjousta. Hotelli näytti äkkiseltään erinomaiselta ja arvostelujen keskiarvo samoin. Emme edes lukeneet arvosteluja tai katsoneet tavalliseen tapaan Tripadvisorista mielipiteitä vaan buukkasin hotellin ihan suoraan. Energia ei vain riittänyt sen tarkempaan syyniin yhden yön takia. Sitten vain jäimme odottamaan, millaiseksi hotelli paljastuisi. Hotellin varaamisen lisäksi selvittelimme jälleen Uuden-Seelannin autovarausasioita.

Shuttlebussin pysäkillä Queen Victoria Marketin edessä

Queen Victoria Market, Melbourne, Australia

Lohiannos Black Cod -ravintolassa Melbournessa, Australiassa

Melbourne Visitor Shuttle ja boheemi Fitzroy

Seuraavana päivänä kiertelimme kaupunkia Melbourne Visitor Shuttlen kyydissä. Päivälippu bussiin maksoi vain 5 taalaa eli noin 3,5 euroa. Jäimme ensimmäiseksi pois Queen Victoria Marketilla, jossa pyörimme myyntikojujen seassa puolisen tuntia. Väkeä oli todella vähän, vaikka kuljettaja oli arvellut markkinapäivän olevan vilkas – olihan jouluaatto jo seuraavana päivänä.

Hyppäsimme takaisin bussiin ja jatkoimme matkaa pysäkille Etihad Stadium and Victoria Harbour. Kävimme satamassa lounaalla Black Cod -nimisessä paikassa, joka vaikutti muodikkaan ulkonäkönsä vuoksi kalliimmalta kuin todellisuudessa oli.

Herkullisen lounaan jälkeen yritimme mennä automuseo Fox Classic Car Collectioniin, mutta se olikin kiinni. Jatkoimme bussimatkaa toiselle puolelle jokea pysäkille Southbank and Yarra River. Alkoi sataa vettä, joten menimme South Bankin ostarille kahville. Katselimme kaupungin menoa South Bank Promenadella. Yhden joen ylittävän sillan alle oli hauskasti sijoitettu baari, joka oli ilmeisen suosittu paikka. Kiva idea!

Boheemissa Fitzroyssä on paljon katutaidetta
Boheemissa Fitzroyssa on paljon katutaidetta.

Ruokailuvälineteline Hecho en Mexico -ravintolassa Melbournessa, Australiassa

Mosaiikkisohva kadun varrella Fitzroyssä, Melbournessa

Olin lukenut jo aikaa sitten pingviinimatkalaisten blogista juttua Fitzroyn kaupunginosasta ja pistänyt paikan korvan taakse, sillä seutu kuulosti meidän mieleiseltämme. Olimme pohtineet edellisenä päivänä keskustaan Fitzroyn läpi ratikalla mennessämme, että Fitzroy muistutti paljon Berliinin Kreuzbergiä, jossa olemme viihtyneet Berliinin-reissuillamme lukemattomia päiviä. Shuttlebussikierroksen päätettyämme suuntasimme siis Fitzroyhin.

Kaupunginosa on Kreuzbergin tapaan hieman rähjäinen seinämaalauksineen, ja kuten Kreuzberg, Fitzroy on samalla hyvin eläväinen. Ravintoloita, putiikkeja ja baareja on paljon. Katselimme muutaman vaateputiikin tarjontaa, kävimme uimapukukaupassa ihmettelemässä mielettömän suurta valikoimaa ja katselimme maalauksia rakennusten seinillä ja kadulla olleita hauskoja mosaiikkipenkkejä. Lopulta suuntasimme meksikolaisen ruuan äärelle Hecho en México -ravintolaan, jonka nacho- ja tacoannokset maistuivat aidolta meksikolaiselta ruualta. Hecho en México saa meiltä ison suosituksen niin ruuan kuin hauskan sisustuksenkin ansiosta! Jos menemme joskus Melbourneen uudestaan, Fitzroy on ehdottomasti vierailukohteena myös silloin.

Pysy matkassa mukana ja seuraa blogia Facebookissa ja Instagramissa.