Matkajärjestelyjä ja pieleen mennyt palatsivierailu

Artikkelikuva - Patsas Phnom Penhissä Kambodzassa

Kambodzan Phnom Penhissä käytimme jälleen aikaa matkajärjestelyjen urakointiin. Rennompi ohjelma tuntui ihan kivalta edellisen päivän jälkeen, jolloin teimme pysäyttävät vierailut kuoleman kentille ja S-21-vankilamuseoon. Yritimme kyllä vierailla myös palatsilla, mutta sehän ei sitten mennytkään ihan putkeen.

Matkan seuraavia käänteitä pyöritellessä saimme päätettyä, että jäämme Phnom Penhiin neljäksi yöksi kolmen yön sijaan. Otimme huoneen yhdeksi lisäyöksi toisesta majoituspaikasta, Channsoda Hotelista. Sieltä saimme erittäin siistin ja ison hotellihuoneen huomattavasti halvemmalla kuin mitä olisimme joutuneet maksamaan lisäyöstä samassa hostellissa, jossa olimme ensimmäiset kolme yötä. Jos hintaeroa ei olisi ollut, emme olisi vaivautuneet vaihtamaan paikkaa.

Hotellivarauksen lisäksi hoidimme bussiliput Phnom Penhistä temppeleistään tunnettuun Siem Reapiin ja varasimme majoituksen Siem Reapista. Varasimme myös lennot Siem Reapista Bangkokiin. Meidän oli alun perin tarkoitus mennä Siem Reapista Bangkokiin bussilla, mutta Cambodia Angkor Airin edullinen lentotarjous vei voiton. Itse lento maksoi vain yhden taalan eli käytännössä jouduimme maksamaan vain verot ja lentokenttämaksut. Matalan sesongin aikaan matkustamisen hyötyjä!

Varausurakan jälkeen päätimme lähteä kiertelemään Phnom Penhin Central marketille. Ostosinto oli kuitenkin laimea. Minun oli tarkoitus hankkia ohuet, pitkät housut, joita voisin käyttää blokkaamaan itikoita Siem Reapissa ja jotka voisin pukea päälle vierailulle Royal Palaceen. Sinne kun ei saa shortseissa mennä, ja farkut olisivat olleet aivan liikaa siinä kosteassa kuumuudessa. Myös t-paita oli ostoslistalla, koska yhteen mukana olevaan on alkanut ilmestyä reikiä!

Markkinoilla iski kuitenkin runsaudenpula ja oli aivan liian hikiset oltavat, joten ostamisesta ei vain tullut mitään. Kiertelimme kyllä kojuja hyvän aikaa ja totesimme, että kaikenlaista sieltä on saatavilla, jos ostoksia haluaa tehdä. Central marketin rakennusta kehuttiin jossakin oppaassa näkemisen arvoiseksi, mutta meistä siinä ei ollut mitään erikoista.

Katunäkymä Phnom Penhissä

Palasimme hotellille suihkuun juuri sopivaan aikaan, sillä ulkona alkoi sataa vettä aivan kuin saavista kaatamalla heti sisälle päästyämme. Illemmalla lähdimme lähistölle syömään Laughing Fatman -nimiseen paikkaan ja samalla veimme kilon pyykkiä aivan hotellin kyljessä sijainneeseen pesulaan. Vettä satoi silloinkin jonkin verran.

Laughing Fatman osoittautui hyväksi ruokapaikaksi: valkosipuli-juustoleipä oli reissun parasta tähän mennessä. Sitä tuntuu olevan sekä Vietnamissa että Kambodzassa lähes joka paikassa listalla, joten on tullut maisteltua monenlaista versiota. Ottamani khmer curry kasviksilla oli myös todella hyvää. Hemmokaan ei kitissyt valitsemastaan paikallisesta beef luk lak -annoksesta, joka oli riisiä naudanlihakastikkeella.

Ravintola ei ollut mitenkään hinnalla pilattu, joten innostuimme ottamaan vielä jälkkäriksi kahdet mojitot. Mojito kun maksoi noin 1,60 euroa ja oli todella hyvää. Illemmalla kirjoittelin vielä blogia hotellilla. Päivä oli rento sen jälkeen, kun saimme asialliset asiat eli matkajärjestelyt hoidettua pois alta.

Pieleen mennyt vierailu Royal Palaceen

Seuraavana aamuna olimme laiskoja emmekä jaksaneet nousta aiotusti puoli seitsemältä ja lähteä ennen uloskirjautumista Royal Palaceen. Palatsi aukeaa kahdeksalta, joten olisimme ehtineet hoitaa vierailun alta pois, jos olisimme vain viitsineet nousta, mutta aina ei jaksa!

Pääsimme ylös puoli yhdeksän aikaan ja menimme aamupalalle hotellin viereen Laughing Fatmaniin. Saman ravintolan toisessa toimipisteessä olimme siis käyneet edellisenä iltana ja todenneet paikan hyväksi, joten odotukset olivat myönteiset. Aamupala tässä toisessa toimipisteessä oli kuitenkin virhe: aamiaisen tulemisessa kesti yli puoli tuntia ja kaikki oli kylmää. Ruoka ilmeisesti tuotiin ravintolan toisesta toimipisteestä mopolla. Matka ei kyllä ollut niin pitkä, etteikö ruoka olisi selvinnyt siitä lämpimänä, joten vika oli jossakin muualla.

Aamiaisen jälkeen siirryimme uuteen majoituspaikkaamme Channsoda Inniin vähän matkan päähän. Muutama vesipisara tuli taas taivaalta. Uuden majapaikan huone oli enemmän sisustetun näköinen ja hyvin siisti (edellisestä paikasta löytyy video aiemmasta postauksesta).

Ainut, mutta melko iso miinus uudessa majapaikassamme oli, että netin toiminnassa oli jotakin vikaa emmekä päässeet verkkoon huoneestamme ollenkaan. Aulan verkon hotelli sai lopulta toimimaan. Kyseessä oli vain yksi yö, joten netin puuttumisesta ei ehtinyt muodostua ongelmaa. Saimme hotellilla naurut siitä hyvästä, että jouduimme pyytämään henkilökunnan apua suihkun käyttämiseen, sillä emme saaneet vettä tulemaan vaikka kuinka painelimme nappeja.

Royal Palacen edustalla Phnom Penhissä

Iltapäivällä suuntasimme Royal Palaceen, mutta pieleenhän se meni: tuk tuk -kuljettaja kadulla kertoi, että palatsiin ei ollut pääsyä sinä päivänä eikä seuraavanakaan päivänä. Syynä oli jokin seremonia. Kävelimme vielä ohi varmistaaksemme, että näin tosiaan oli. Poliisit vartioivat aidattua aluetta eikä sinne ollut asiaa. Upeita eri maiden lipuilla varustettuja virkamiesautoja vain pääsi porteista läpi.

Palatsivierailumme kariutui näin ollen kokonaan, sillä seuraavana aamuna olimme jo lähdössä pois kaupungista. Aina ei voi voittaa! Toisaalta ihan hyvä, että emme turhaan vääntäytyneet ylös aikaisin aamulla palatsivierailun takia, sillä silloin olisi taatusti harmittanut paljon enemmän.

Otimme iltapäivän auringosta sietokykyyn asti kaiken irti kävelemällä palatsialueen sijaan Mekongin rannalla polttavassa kuumuudessa. Palatsirakennukset kiiltelivät kultaisina auringossa ja tuk tukit tyrkyttivät kyytejään. Saatuamme riittävän annoksen auringon lämpöä ja kyytitarjouksia menimme rannan lähelle ilmastoituun kahvilaan juomaan ihanat jääkahvit. Illemmalla haimme pyykit pesulasta ja pakkailimme kamoja aamun lähtöä varten. Seuraavana päivänä oli tiedossa yli seitsemän tunnin bussimatka Phnom Penhistä Siem Reapiin.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

3 vastausta artikkeliin “Matkajärjestelyjä ja pieleen mennyt palatsivierailu”

1. Mielenkiintoista lukea matkakertomustanne! Olemme itse asiassa jouluna matkustamassa Kambodzhaan. Meidän bussimatkamme tulee olemaan Siem Reap-Phnom Penh, kiva kuulla kokemuksistanne!

1. Kiitos, tosi kiva kuulla!

Joulun aikaan sadekausi on ohi, joten tiet ovat varmaan paremmassa jamassa kuin meidän matkamme aikaan. Hyvin päästiin silti! Bussimatkasta lisää seuraavassa postauksessa. 🙂 Hyvää matkaa teille jo näin etukäteen! Olette varmaan menossa Angkorin temppeleille, kun menette Siem Reapiin?