Matkailuvuosi 2022

Artikkelikuva - kuvakollaasi matkailuvuoden 2022 hetkistä

On taas perinteisen matkailuvuoden yhteenvedon vuoro! Vuonna 2022 matkailin Euroopan lisäksi monen vuoden tauon jälkeen Pohjois-Amerikassa. Vuoden mittaan vierailin neljässä uudessa maassa ja kaikkiaan 13:ssa eri maassa. Kokosin tähän juttuun vuoden 2022 reissut.

Vuosi käyntiin kotimaanmatkailulla

Vuosi alkoi laskettelureissulla Tahkolle, missä kumpikaan meistä Hemmon kanssa ei ollut aikaisemmin käynyt. Pakkanen oli pureva, mutta lumiset maisemat kauttaaltaan upeita. Oli mahtavaa päästä pitkästä aikaa mäkeen! Samalla reissulla kävimme Nurmeksessa sukuloimassa ja nauttimassa luontopolusta lumisessa metsässä.

Lue lisää postauksesta Talvi kauneimmillaan! Automatka tykkylumiseen Itä-Suomeen

Jäähuurteen peittämä tienviitta Kolilla

Tammikuussa vietimme myös rentouttavan staycationin Clarion Hotel Helsingissä. Nyt jo kaukaisilta tuntuvat koronarajoitukset olivat tuolloin vielä voimissaan, joten harmiksemme hotellin katolla sijaitseva uima-allas ei ollut auki. Illallistakin söimme hotellihuoneessa, sillä ravintolat menivät kiinni niin aikaisin. Hotellivierailu tuntui silti kivalta ja meillä oli oikein mukavaa.

Lue lisää staycation-kokemuksia postauksesta Poikkeusajan staycationit: 5 Helsingin hotellia

Huoneemme Clarion Helsingissä

Keväällä pari pikkumatkaa Euroopassa

Helmikuussa vietimme viikonlopun Tallinnassa. Majoituimme hienosti uudistetussa Tallink City Hotelissa ja nautimme herkullisen illallisen Pull-ravintolassa Rootermannin korttelissa. Matkalla vierailimme Tallinnan vanhassakaupungissa sijaitsevissa KGB:n vankiselleissä. Jos et ole käynyt, suosittelen!

Lue lisää postauksesta Historiaa Tallinnassa: KGB:n vankisellit

Aikajana havainnollistettuna KGB-sellien seinälle

Maaliskuussa kävimme vajaan viikon sukulointireissulla Espanjan Costa Blancalla Torreviejassa. Aurinko piristi talven keskellä.

Kesäkuussa pitkä autoreissu Euroopassa

Touko-kesäkuussa olimme kuukauden mittaisella automatkalla Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Tämä reissu oli sekä maisemallisesti että automatkailun näkökulmasta vuoden kohokohta. Pääsimme muun muassa kurvailemaan pitkään haaveilemilleni Sveitsin mielettömille vuoristoteille, vierailemaan Stuibenfallin ja Trümmelbachin vesiputouksilla ja ihailemaan ristikkotaloja niin ikään pitkään haaveissa olleisiin Bambergiin ja Quedlinburgiin. Matkalla nukuimme 20 yötä teltassa, ja siinä olivatkin lopulta koko vuoden telttailuyöt.

Lue kuukauden automatkasta tarkemmin postauksesta Kuukauden auto- ja telttareissu Euroopassa: miten meni?

Vuoristomaisema Sveitsin Mürrenissä

Heinä- ja elokuussa matkoja kotimaassa

Heinäkuun puolivälissä vietimme viikonlopun Tampereella. Kävimme kivalla illallisella Tampellassa ja tutustuimme Tampere-talossa olleeseen Rauli Virtasen hienoon valokuvanäyttelyyn.

Elokuun alussa olin viikon Kuopiossa. KPY Novapolis etsi avoimella haulla kiinnostuneita kokeilemaan coworking-tiloissa työskentelyä Kuopioon, mikä kuulosti kivalta vaihtelulta. Hain ja pääsin mukaan coworking-testaajaksi, ja työpäivien jälkeen seikkailin Kuopiossa turistina. Kävin tutustumassa muun muassa upeaan Saaristokaupunkiin ja ihastumassa VB-valokuvakeskuksen näyttelyyn.

Lue tarkemmin etätyöviikosta postauksesta Etätöissä Savossa: millainen oli workcation Kuopiossa?

Kuopion kaupungintalo

Lokakuussa New York ja Karibian aurinkoa

Lokakuussa teimme yhdistelmäreissun, joka sisälsi neljä yötä New Yorkissa, neljä yötä Puerto Ricon San Juanissa ja seitsemän yötä Karibian-risteilyllä. Edellisestä kerrasta Amerikoissa oli vierähtänyt jo seitsemän vuotta, joten oli mukava päästä sinne suunnalle pitkästä aikaa.

Tältä matkalta kertyivät myös vuoden kaikki uudet maat, joita tuli neljä: Saint Kitts ja Nevis, Antigua ja Barbuda, Saint Lucia ja Barbados. Näiden myötä olen käynyt 59 maassa. Matka trooppisiin palmumaisemiin ja pilvenpiirtäjien katveeseen oli hyvä yhdistelmä, josta on tulossa vielä useampi juttu blogiin.

Lue Karibian-risteilystä tarkemmin postauksesta Ensimmäistä kertaa Karibian-risteilyllä: millaista oli?

Uima-altaita Celebrity Millenniumin yläkannella

Marraskuussa autoilua Euroopassa

Syksyllä saimme järjestettyä niin, että pystyimme lähtemään osaksi talvea Andalusian aurinkoon. Niinpä ajoimme marraskuussa viikossa Suomesta Espanjaan Saksan, Ranskan ja Baskimaan kautta. Matkalla muun muassa ihailimme ristikkotaloja Ranskan Troyes’ssa, söimme tapaksia Baskimaan Vitoria Gasteizissa ja ihmettelimme Segovian akveduktia.

Lue ajomatkasta Euroopan halki postauksesta Autolla Espanjaan!

Pylväskäytävä kirkon sisäpihalla Ranskassa Saint Emilionissa

Nautiskeltuamme jonkin aikaa auringosta, ruuasta ja nähtävyyksistä Nerjassa, Frigilianassa ja muualla Málagan liepeillä palasin hetkeksi Suomeen ja vielä ennen vuodenvaihdetta takaisin Espanjaan. Ehdimme vielä joulun tienoilla käydä katsomassa jouluvalaistusta Málagan kasvitieteellisessä puutarhassa.

Lue myös jutut Frigiliana, ihana valkoinen kylä Andalusiassa ja Málagan jouluvalot: Las luces del Botánico Málaga.

Matkailuvuosi 2022 lukuina

Vuonna 2022 oma matkailuni on ollut lukujen valossa melko samalla tasolla kuin ennen pandemiaa. Tässä vähän dataa matkailuvuodelta 2022.

• Tein vuoden aikana yhteensä 12 matkaa, joista kaksi oli työmatkoja.
  • Nukuin 20 matkayötä teltassa.
  • Yövyin vuoden aikana 31:ssä eri kaupungissa, joista neljä oli Suomessa.
  • Yksittäisiä lentoja kertyi kymmenen, laivamatkoja kahdeksan ja junamatkoja kolme.
  • Vuoden aikana vierailin 13 maassa, joista neljä oli uusia.

Reissuvuosi oli mukavan vilkas, vaikka vielä alkuvuodesta ja oikeastaan sen jälkeenkin koronapandemia varjosti edelleen matkailunäkymiä ja teki kaikesta suunnittelusta pykälän tai kaksi epävarmempaa. Suunnitellut reissut kuitenkin toteutuivat ja myös onnistuivat erinomaisesti. Hyvä niin!

Seuraavan vuoden suunnitelmista en vielä osaa sanoa paljoakaan, sillä moni asia on vasta ajatuksen tasolla. Uusi vuosi vaihtui reissussa, ja monen aikaisemman vuoden tapaan tälläkin kertaa Espanjassa. Alkuvuodesta jatkamme seikkailuja Andalusiassa.

Millainen matkailuvuosi sinulla on ollut?

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

2 vastausta artikkeliin “Matkailuvuosi 2022”

1. Sinulla tosiaan oli vilkas ja varsin mukavan kuuloinen matkailuvuosi!

Myös meillä oli oikein mukava vuosi matkavuosi. Kaikki tekemämme matkat olivat oikein onnistuneita. Suurin osa on vielä kirjoittamatta blogiin, mutta ehkäpä sitä voisi kuitenkin jonkun koosteen tehdä itekin, vaikka aiemmin sellaisia ei ole tullut tehtyä.

1. Vuosi oli tosiaan oikein kiva! Siltä on vaikuttanut teidänkin vuosi blogin perusteella. Aika paljon on mullakin juttuja odottelemassa julkaisua tai kirjoittamista, mutta kyllä ne aikanaan blogiin päätyvät.