Matkailuvuosi 2019

Artikkelikuva - Unelmatrippi-matkablogi kuvakollaasi vuosi 2019

Vuosi 2019 lähenee loppuaan, joten on perinteisen matkailuvuosikatsauksen paikka. Mitä kaikkea tuli koettua reissurintamalla tänä vuonna? Mikä oli hienointa? Mitä jäin kaipaamaan?

Olen tehnyt matkailuvuosikoosteen tänne blogiin vuodesta 2015 saakka. Kun vertaan aiempia vuosia tähän vuoteen, huomaan, että olen reissannut aika samalla tavalla vuodesta toiseen – vain kohteet vaihtelevat. Keväisin teemme tavallisesti muutaman lyhyen lentomatkan Eurooppaan, kesäisin käymme useamman viikon automatkalla Euroopassa. Syksyllä vietämme taas yhden tai muutaman pidennetyn viikonlopun jossain Euroopan kohteessa, ja joulun tienoolla vuorossa on vähän pidempi matka joko kaukomaille tai Espanjaan.

Vaikka kaukomailla on ihana käydä, eniten matkaamme silti vuodesta toiseen Euroopassa, missä nähtävää riittää. Myös vuosi 2019 oli Eurooppa-painotteinen.

20190630-Unelmatrippi-Gorges-du-Verdon-Cuneo-DSC0765

Alkuvuonna muutama työmatka Sveitsiin ja viikonloppu Budapestissä

Työmatkoja minulla ei yleensä ole juuri ollut, vaikka tekisin niitä erittäin mielelläni. Tänä vuonna sain kuitenkin ilokseni matkustaa työn puolesta alkuvuonna kahdesti Sveitsiin, ja onnistuin vieläpä yhdistämään näihin matkoihin myös vapaa-aikaa Genevessä ja Lyonissa. Kirjoitin maaliskuussa salaisten käytävien ja muraalien Lyonista, mutta viikonlopustani Genevessä ei ainakaan toistaiseksi ole päätynyt blogiin yhtään mitään. Syy on selvä: pidin vierailun perusteella Geneveä kauniina, mutta kuitenkin vähän tylsänä paikkana enkä oikein ole keksinyt siitä sanottavaa.

Helmikuussa kävimme Hemmon kanssa Budapestissä, joka ei ehkä ole ilmeisin valinta lomakohteeksi talvella, mutta toimi meille vallan mainiosti. Keskityimme matkalla historiallisiin nähtävyyksiin ja ravintolatarjontaan. Erityisesti Terrorin talo teki vaikutuksen, ja listasin blogiin myös vinkkejä Budapestin viikonloppulomaa suunnitteleville.

20190407-Unelmatrippi-Budapest-DSC0101

Kesällä pari reissua Tallinnaan ja kuukauden automatka Euroopassa

Kesällä ajelimme kuukauden mittaisella automatkallamme kuudessa Euroopan maassa, eniten Ranskassa. Pääsimme reissulla kohteisiin, jotka olivat olleet haavelistalla vuosikausia. Voin siis hyvillä mielin sanoa, että muutama matkaunelma kävi tänäkin vuonna toteen.

Alkumatkasta virittäydyimme lomatunnelmaan Luxemburgissa, missä sambarummutus raikui kaduilla ja huikeat korkeuserot viehättivät silmää. Matkamme jatkui Verdunin ensimmäisen maailmansodan sotanähtävyyksien kautta Ranskan samppanja-alueelle ja Normandiaan sotanähtävyyksille ja viehättäviin kyliin.

Kävimme Ranskassa myös erikoisella Mont Saint-Michelin luostarisaarella ja viineistään tunnetussa Bordeaux’ssä. Lisäksi huristelimme Alsacen viinialueella Ribeauvilléssä, rentouduimme Välimeren rannalla Le Grau-du-Roissa ja ajoimme päräyttävän Gorges du Verdonin rotkoreitin. Verdonin rotko oli koko matkan ja kenties koko vuoden mieleenpainuvin matkailuelämys – ne maisemat eivät ihan heti unohdu!

20190803-Unelmatrippi-Verdonin-rotko-DSC0629

Automatkamme eteläisin kohde oli Baskimaa, missä pidimme tukikohtana San Sebastiánia ja piipahdimme myös Bilbaossa. Guggenheimin taidemuseo oli jonkinasteinen pettymys, mutta muuten Baskimaa viehätti. Maisemareitti San Sebastiánista Andorraan jäi mieleen upeana kokemuksena. Andorra oli vuoden kahdesta uudesta käydystä maasta ensimmäinen, toisen ollessa loppuvuonna Myanmar. Haaveilin alun perin, että olisin päässyt vuonna 2019 ainakin kolmeen uuteen maahan, mutta se jäi haaveeksi.

Automatkamme jatkui Ranskan Rivieralta Italiaan, missä hengailimme kauniissa maisemissa Maggiorejärvellä ja pysähdyimme yhdeksi yöksi viehättävään Cuneoon. Saksassa puolestaan ihailimme tuttuun tapaan ristikkotaloja upeassa Wernigerodessa, mihin päädyimme aivan sattumalta, sekä Goslarissa ja Erfurtissa.

Tutussa Tallinnassa kävin vuoden aikana kahdesti. Juuri ennen kesän automatkaa tutkin kaupunkia Toisiin maisemiin -blogin Hannelin ja Nattura-blogin Outin kanssa. Syyskesällä piipahdin puolestaan kaupungissa Hemmon kanssa päästäksemme Fotografiskaan ja Telliskiveen.

20191102-Unelmatrippi-Wernigerode-DSC0473

Pientä matkailua kotimaassa

Bloggaajaporukalla tein vuoden aikana myös toisen matkan, joka suuntautui elämysten äärelle Mäntsälään. Melonta oli odotetusti ihanaa ja nauru raikui syksyisessä metsässä!

Muutoin kotimaanmatkat jäivät vuoden aikana melko vähiin. En ole laskenut reissulukuihin ollenkaan mukaan sukulointeja, mutta eräältä sukulointireissulta poiki kyllä blogiin juttu matkaideoista kesä-Suomeen. Blogista löytyy myös juttu keväiseltä mökki- ja patikointireissulta Teijon kansallispuistoon.

20190729-Unelmatrippi-Koli-DSC0910

Syksyllä kauan odotettu Ateena, talvella Berliini ja Aasian lämpöä

Saimme kuin saimmekin Hemmon kanssa järjestettyä tälle vuodelle haaveilemani matkan Ateenaan. Se toteutui lokakuussa, mikä osoittautui oivaksi ajankohdaksi matkustaa kaupunkiin. Sää oli kesäinen ja Ateena ihastutti ja vähän ihmetyttikin. Reissun jälkeen kirjasin blogiin ajatuksia Ateenasta ja listasin matkavinkkejä ensikertalaiselle Ateenaan.

Itsenäisyyspäivän tienoilla matkustimme Hemmon kanssa tuttuakin tutumpaan, mutta aina niin mahtavaan Berliiniin. Reissu oli sekä minulle että Hemmolle kolmastoista kerta kaupungissa, ja koska joulumarkkinakausi oli sopivasti käynnistynyt, otimme matkalla pientä varaslähtöä joulun tunnelmaan. Tai oikeastaan meidän joulutunnelmamme tältä vuodelta olivat kokonaisuudessaan ne, mitä Berliinin-matkalta irtosi, sillä itse joulun vietimme Aasiassa. Tämä sopi meille enemmän kuin hyvin, sillä emme ole erityisesti minkään juhlapyhien perään (vaikka toki pyhät kiinnostavat vapaapäivien näkökulmasta).

Yhdensuuntaisia lentoja kertyi tänä vuonna 13, ja näistä yksi oli kaukolento joulukuussa Helsingistä Bangkokiin. Muutaman Bangkok-sopeutumispäivän jälkeen matkamme jatkui vuoden toiseen uuteen maahan, Myanmariin. Maa keikkui haaveissamme muutaman vuoden ja olimme tyytyväisiä, kun nyt viimein pääsimme sinne. Juhlimme Thaimaan ja Myanmarin kiertomatkalla kymmenvuotishääpäiväämme.

20191026-Unelmatrippi-Ateena-DSC0127

Yhteenveto matkailuvuodesta 2019

Vuoden aikana kävin yhteensä 12:ssa eri maassa, ja näistä kaksi oli minulle uusia maita. Viime vuoden matkailukoosteessa haaveilin, että maita kertyisi vuosittain vähän rivakampaa tahtia, ja voin näemmä toistaa tuon haaveen myös tänä vuonna. Ensi vuodelle yritän järjestää enemmän tilaisuuksia päästä kokonaan uusiin maihin, sillä uteliaisuus maailmaa kohtaan ei jätä minua rauhaan.

Tein vuoden aikana 11 eri pituista matkaa, mikä oli neljä vähemmän kuin vuonna 2018. Matkoista kaksi suuntautui Suomeen. Kuten sanottua, sukuloinnit eivät ole näissä luvuissa mukana ollenkaan. Olisi trendikästä julistaa, että aion jatkossa panostaa enemmän kotimaanmatkailuun, mutta sellaisia suunnitelmia minulla ei kuitenkaan ole. Varsinaisista lomamatkoista teen todennäköisesti tulevaisuudessakin suurimman osan ulkomaille, vaikka toki myös kotimaassa tulee reissailtua silloin tällöin.

Kesän (ja koko vuoden) aikana yövyin teltassa yhteensä 17 yötä. Yksi näistä oli Suomessa Porkkalanniemen virkistysalueella elokuussa, muut ulkomailla. Reissuyöpymisistä kolme oli laivalla ja loput 44 vietin hotellissa, majatalossa tai vastaavassa. Yövyin vuoden aikana matkailumielessä 29:ssä eri kaupungissa. Kahdeksan näistä kaupungeista oli Ranskassa, sillä vietimme maassa melko pitkän ajan kesän automatkalla.

Matkailuvuosi 2019 lukuina

Mitä vuodessa olisi voinut olla enemmän? Useampien uusien maiden lisäksi olisin mielelläni ollut reissussa huomattavasti enemmän – kuten joka vuosi, sillä minä en kyllästy matkailuun lainkaan enkä tunne koti-ikävää koskaan. Matkailuvuosi 2019 oli kuitenkin realiteetit huomioiden oikein onnistunut. Vuoden aikana tuli kuitattua muutamat jo pitkään haavelistalla roikkuneet kohteet (Normandia, Ateena, Myanmar), pääsin parille työmatkalle, saimme tehtyä pitkän ja hienon auto- ja telttareissun Euroopassa ja vuoden lopussa pääsimme myös kiehtovaan Aasiaan. Ei siis todellakaan voi valittaa! Toivottavasti myös vuodesta 2020 tulee vähintään yhtä hieno matkailuvuosi!

Miten sinun reissuvuotesi meni? Onko sinulla jo matkasuunnitelmia vuodelle 2020?

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

10 vastausta artikkeliin “Matkailuvuosi 2019”

1. Meidänkin pitäisi lisätä Eurooppamatkailua. Meidän Eurooppamatkat rajoittuu turhan useana vuonna pääsiäiseen ja muutamaan pitkään viikonloppuun, vaikka Euroopassakin olisi todella paljon upeita paikkoja.

1. Suosittelen, Eurooppa on täynnä aivan mahtavia paikkoja! Me tosiaan tavallisesti matkailemme ajallisesti eniten Euroopassa, vaikka muuallakin tulee käytyä. Terveisiä vain Myanmarista, missä olemme juuri nyt! 🙂

2. Nää koosteet on aina niin mielenkiintoisia!

Oma matkavuosi sisälsi pääsiäisen Riikassa, pitkät viikonloput Barcelonassa ja Krakovassa sekä kahden viikon mittaisen autoilureissun Italiassa. Lisäksi tuli käytyä Tukholmassa ja kotimaan kohteista Kuopiossa.

Ensi vuodelle on suunnitelmissa parin viikon reissu Singaporeen ja Malesiaan (joihin olenkin täältä lukenut vinkkejä!), pääsiäinen Prahassa ja pitkä viikonloppu Varsovassa. Jos suunnitelmat menevät ihan nappiin, suuntaamme kesällä noin kuudeksi viikoksi jonnekin, kiinnostavia kohteita ovat mm. Väli-/Keski-Amerikka, eteläiset osavaltiot Yhdysvalloista, suunnilleen kaikki paikat Aasiassa.. mutta sitä suunnitelmaa ei vielä uskalla kovin pitkälle pohtia. 😀

1. Oi, toivottavasti tuo kuuden viikon reissu teillä toteutuu! Pidän peukkuja. Ja ihanaa, Malesia ja Singapore! <3 Kuulostaa todella hyvältä reissuvuodelta 2020! Mulla ei vielä ole tarkkaa tietoa tulevista pidemmistä reissuista, mutta suunnitelmia ja haaveita tietysti olisi vaikka kuinka. Saa nähdä, mitä saadaan aikaiseksi.

3. Kiva kooste. Pitäisi enemmän tehdä automatkoja Eurooppaan — aiemmin tuli tehtyä lähes vuosittain viikon matkoja Saksaan ennen kuin matkat alkoivat suuntautumaan kauemmas Euroopasta. Tuo Mont Saint-Michel luostarisaari olisi hienoa käydä katsomassa – sen verran erikoinen paikka se mielestäni on. Gordes du Verdonin olen Nizzasta käsin ajanut kerran päivässä nopeasti läpi – huikea paikka.

Oma matkavuoteni 2019 meni erinomaisesti – ns. suunnitelmien mukaan vaikka pari ex-tempore matkaa tuli tehtyä erityisesti Venäjälle kun on nyt vuosiviisumit sinne. Ensi vuoden matkoja muutama jo valmiina toteutukseen ja muutamia olen vasta pyöritellyt suunnitteluissa.. Pakistan ja Iran.

1. Sepä se, kaikkeen ei meinaa riittää aika (siis lomat ja muut vapaat). Me emme toistaiseksi ole valmiit luopumaan kesän autoreissuista Euroopassa, vaikka tietysti satunnaisesti yhden vuoden nyt voisi jättää väliin, jos olisi jotain isompaa reissua tiedossa kauemmas. Olisin tosi mielelläni koko talven jossain kaukana, mutta sattuneesta syystä (työelämä!) se ei ole ihan helposti ollut järjestettävissä.

Sinulla on aina kiinnostavia reissusuunnitelmia. Pakistan ja Iran eivät ole niitä ihan yleisimpiä reissukohteita. 😀

4. Hyvä matkavuosi sullakin! Mäkin vietin suurimman osan reissuajastani Euroopassa, mutta en olisi vaihtanut paikkoja kaukomaihin. Varsinkin Färsaaret ja Sveitsi olivat niin nappivalintoja, että olen iloinen, että ne olivat tämän vuoden kohdelistalla.

Mä tykkäsin kyllä Genevestä, kun siellä päiväseltään kävin elokuussa. Mutta ehkä asiaa auttoi se, että olin niin täpinöissäni siitä, että pääsin käymään CERNissä. Oli kaupunki muutenkin kaunis ja kivan tuntuinen, mutta en tiedä, miten se olisi toiminut useamman päivän visiitiksi.

Mullekin tuli tänä vuonna kaksi uutta maata, mutta mielestäni se oli tälle vuodelle aivan hyvä. Viime vuonna tuli niin paljon enemmän. Plus sain tänä vuonna täyteen sen 50 käytyä maata, joten kaksi riitti mainiosti siihenkin 🙂

1. Oli kyllä ihan kiva vuosi, ei voi valittaa. 🙂

Eurooppa on ihan mahtava, mikäs sitä kierrellessä!

Genevestä varmaan löytyy kiinnostavia juttuja, mutta aina ei heti vain syystä tai toisesta jokainen paikka sytytä täysillä. Ei kaupungissa mielestäni mitään erityistä vikaa ollut, mutta jotenkin se ei vain tuntunut minun paikaltani. Oli kyllä vähän huonoa tuuria säänkin kanssa, millä saattoi olla vaikutuksensa.

Mä haluaisin vuonna 2020 täyteen 60 maata, mutta en tiedä, millä ajalla se onnistuisi. Katsotaan, mihin pääsen!