Vallettaa kohti bussilla körötellessä kävi selväksi, että Maltan pääsaaren yleisilme ei ole pohjoiseurooppalaisin silmin tarkasteltuna kovin siisti ja saarelta on vaikea löytää vihreätä länttiä. Vallettaan saavuttuamme siisteyttä alkoi onneksi löytyä ja rakennuksista huokui historia – eikä ihme, sillä Valletta on Unescon maailmanperintökohde. Unescon mukaan Valletta on yksi maailman keskittyneimmistä historiallisista alueista, sillä sen 320 monumenttia sijaitsevat kaikki vain 55 hehtaarin alueella.
Maltan bussit kulkevat pääasiassa Vallettasta tai Vallettaan. Tämä on yksi syy siihen, että matkoissa kestää ja kestää. Meidän vierailumme aikaan Maltan pääkaupungin bussiasema oli suuren remontin keskellä, mikä varmasti sotki kuvioita entisestään. Vaikutti siltä, että paikallisetkaan eivät olleet remonttipölyn keskellä aina ihan kartalla siitä, mikä bussi lähtee mistäkin. Heti bussiaseman kaaoksen viereltä alkoi kuitenkin järjestelmällisempi Valletta.
Vallettan kadut ja aukiot ulottuvat arkkitehtuuriltaan 1600-luvun puolivälin barokista modernismiin. Silmiinpistävimmät ja yleisimmät piirteet vallettalaisissa rakennuksissa, kuten muuallakin Maltalla, ovat erikoiset puiset erkkerit, jotka näyttävät roikkuvan rakennusten seinillä. Niille on ehkä jokin muukin nimi, mutta erkkeri tuntuu sopivalta, koska en parempaakaan keksi. (Saa valistaa!) Vallettan mäkisillä kaduilla kävellessä erkkereitä voi bongailla lukuisissa väreissä. Minusta ne ovat kauniita, mutta samanaikaisesti olen sitä mieltä, että ne näyttävät kovin irrallisilta.
Toinen rakennuksille tyypillinen piirre on rakennusten – ja jälleen koko Maltan – väri: se on keltainen. Maltaa voisikin minun puolestani kutsua Euroopan kellertäväksi kivikaupungiksi. Keltaista löytyy myös sisätiloista esimerkiksi Pyhän Johanneksen rinnakkaiskatedraalista, jonka sanotaan olevan kullan kimalluksessaan Maltan historiallisista nähtävyyksistä vaikuttavin.
Malta on pinta-alaltaan ja asukasluvultaan Euroopan Unionin pienin valtio, ja Valletta on asukasluvultaan EU:n pienin pääkaupunki. Vallettassa on vain noin 7000 asukasta ja koko Maltalla hieman alle 420 000. Malta on yksi maailman pienimmistä ja tiheimmin asutuista maista. Vallettan kaduilla ei ole Maltan asukastiheydestä huolimatta kummoista ruuhkaa, vaikka siellä on paljon turisteja ja kadut ovat kapeita.
Valletta on ahtaasti rakennettu, kuten lähes koko pääsaari. Tontit on lohkottu pieniksi ja Vallettan ulkopuolella näimme esimerkiksi lukuisia kolmikulmaisia rakennuksia tungettuna vieri viereen.
Olen iloinen, että kävimme Hemmon kanssa Vallettassa – onhan Valletta yksi Euroopan pääkaupungeista. Vaikka Valletta uhkuu historiaa ja arkkitehtuurissa on paljon kauniita piirteitä, jokin kaupungissa ei kuitenkaan sytyttänyt siinä määrin, että kiinnostaisi joskus palata takaisin. Ehkä se oli ahtaus ja hengähdyspaikkojen, kuten puistojen, puute? Oletko sinä käynyt Vallettassa? Mitä tykkäsit?
Vallettan plussat ja miinukset
+ kompakti pääkaupunki, jossa on helppo liikkua kävellen
+ paljon kauniita rakennuksia ja historiallisia monumentteja
+ runsas ja verrattain edullinen ravintolatarjonta
+ hyviä näköalapaikkoja
+ Unesco-kohde
+ ja – yleiskuva hieman rähjäinen
– vehreitä keitaita ei ole
– Vallettaan ja sieltä pois pääseminen voi olla vaikeaa, sillä bussiverkosto ja taksit ovat ylikuormitettuja
Tiesitkö tämän Maltasta?
Tiesitkö, että pienessä Maltan valtiossa ei ole kovin tavatonta joutua autopommi-iskun uhriksi (jos satut olemaan jossain tekemisissä hallinnon kanssa)? Minä en tiennyt ennen kuin pari viikkoa matkamme jälkeen luin Hesarista autopommin surmanneen hallitusta korruptiosta syyttäneen tutkivan journalistin. Sisilian vieressä sijaitsevalla Maltalla on viimeisten kuuden vuoden aikana tehty kuusi autopommi-iskua, jotka on tavallisesti kuitattu alamaailman välienselvittelyksi – ja joiden syylliset ovat jääneet selvittämättä.
Lue myös:
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:
Aika hyvin olet saanut iskostettua Valletan perusilmeen. Mukava paikka, useampi paikka historiasta kiinnostuneelle, mutta nopeasti koluttu. Iltaisin, varsinkin kesäiltoina, kovin tunnelmallinen kuitenkin. Itse yritän suosia lauttaa, jolla kuljen Sliemasta Vallettaan. Bussit ovat vain niin epämukavia.
En tiedä, oliko tämä jo teidän vierailulla, mutta tällä hetkellä Valletassa on iso ”muistoalue” tapetulle journalistille ja se on edelleenkin täynnä kynttilöitä ja kukkia.
Joo, ihan totta – Valletta ei ole kovin iso. Kaupunki on aika nopeasti kierretty, jos ei käytä aikaa museoissa ja kirkoissa pyörimiseen. Uskon, että siellä on varmasti tunnelmallista iltaisin. Meillä oli majoitus Qawrassa ja sieltä kulkeminen oli aika hankalaa tai ainakin aikaa kuluttavaa.
Journalisti tapettiin pari viikkoa reissumme jälkeen, joten matkamme aikaan ei ollut vielä tuota muistoaluetta.
Me pyörähdimme Vallettassa vuosi sitten Välimeren risteilyn yhteydessä. Minusta kaupunki oli tosi kaunis, ja varsinkin maisemat tuolta näköalapaikalta ihan huikeat. Kaupungissa kuitenkin häiritsivät paitsi kaltaisemme risteilyturistit, jotka vain piipahtivat kaupungissa päiväseltään, myös tietynlainen väliaikaisuuden tunne: Malta kun on tunnettu myös siitä, että sinne on perustettu paljon eri yritysten konttoreita, joiden työntekijät sitten muuttavat jostain muualta Maltalle töihin. Maltalla ei missään kohdassa tullut olo, että siellä olisi paikallisia ihmisiä ja paikallista historiaa, vaan kaikessa oli jonkinlainen väliaikaisuuden tuntu. Saattaa toki olla, että tunne tuli vain niistä tuhansista risteilyturisteista, joita kaduilla kulki. Minulle jäi kuitenkin olo, että haluaisin palata sinne uudelleen – ihan vain toteamaan, millaista siellä on ilta-aikaan.
Minustakin Valletta on kaunis! Kaupungin semirähjäisyys on omasta mielestäni ihan viehättävää. Puistoja tai edes jotain pieniä viheralueita jäin kyllä vähän kaipaamaan.
Mietin, että ehkä juuri niinä päivinä, kun vierailimme Vallettassa, siellä ei ollut risteilyaluksia. Ainakaan väkeä ei ollut mitenkään silmiinpistävän paljon. Ei tullut mitään Kotor-fiilistä. Voi olla, että tuo fiilis väliaikaisuudesta johtui teidän kohdallanne siitä risteilystä. Itselle ei sellaista fiilistä tullut. Joskin on ihan totta, että Maltalla on paljon ulkomaista työvoimaa. Jos jostain syystä palaisin joskus Maltalle, majoittuisin Vallettaan tai ehkä Gozolle. Sinne emme tällä reissulla edes päässeet.
Valletta on aika erikoinen historiallinen kaupunki, myös laivan kannelta näki hyvin kaupunkia ja sen ympäristöä. Joo olin vuosi sitten sekä Kreikan että myös toisella Välimeren risteilyllä, johon kuului Genova, Malta, Napoli, Messina, Barcelona. Pidin kyllä eniten Kreikan risteilystä koska siellä näki aivan upeita kristallinkirkkaita merimaisemia, kuutamoja ja auringonlaskuja. Mutta ei se toinenkaan reitti huono ollut kaikkine historiallisine nähtävyyksineen kuten Malta
Molemmat olivat varmasti hienoja kokemuksia! Noista vaihtoehdoista valitsisin itse varmaan Kreikan, koska siellä on tullut oltua vähemmän ja Kreikan saaristo on mielestäni tosi nättiä. Napolissa, Maltalla ja Barcelonassa olen jo käynyt, joten siinäkin mielessä Kreikka kuulostaisi minun korviini paremmalta. Jos ne eivät olisi tuttuja, niin kallistuisin ehkä toiseen suuntaan. 🙂