Etelä-Korea: maittava illallinen Busanissa

Artikkelikuva - Korean barbecue -illallinen, Busan, Etelä-Korea

Uusi maa, uudet kujeet! Maailmanympärimatkalla vierailimme ensimmäistä kertaa Etelä-Koreassa, jonne saavuimme Japanista lautalla. Vähän kuin olisi Tallinnaan lipunut, tai ehkä ei sitten kuitenkaan. Olimme joka tapauksessa innoissamme uuteen maahan pääsemisestä ja odotimme mielenkiinnolla, millaisia kokemuksia Etelä-Korea meille tarjoaisi.

Etelä-Koreassa Busanin satamassa oli perinteiset maahantulomuodollisuudet: sormenjälkien ja naamataulun tallennukset sekä tavaroiden läpivalaisu. Homma meni sutjakasti. Pääsimme nopeasti porttien läpi ja nappasimme tottunein elkein sataman infopisteestä Busanin kartan. Kävelimme satamasta Jungang-metroasemalle ja matkustimme siitä seitsemän pysäkin päähän Seomyeon-asemalle, joka oli hotelliamme lähinnä oleva asema.

Hotellille kävellessämme tarkkailimme aluetta, jossa olimme, ja se vaikutti hyvin eläväiseltä. Olimme perillä ilta-aikaan, joten oli jo pimeää. Alueella oli paljon porukkaa liikkeellä ja ravintoloita oli joka mutkassa. Herkullisen ruuan tuoksu leijaili joka paikassa. Fiilis oli hyvä – täällä saisimme varmaankin herkkuja lautaselle!

Neonvaloja Busanissa

Hotellihuoneemme oli siisti. Kylpyhuoneen ainoa viemäri sijaitsi lavuaarin alla, joten suihkun jälkeen koko kylppärin lattia oli litimärkä, kun vesi valui suihkusta kylpyhuoneen toiselle puolelle viemäriin. Etelä-Koreassa myös seuraavassa hotellissamme Soulissa oli sama juttu, joten mahdollisesti kyseessä on maan tapa rakentaa kylpyhuoneita. Molemmissa hotelleissa oli kylpyhuonesandaalit hotellin puolesta tarjolla tätä märkyysasiaa kompensoimaan.

Busanissa oli päivisin noin 25 astetta lämmintä ja iltaisin noin 20, joten emme käyttäneet ilmastointia vierailumme aikana lainkaan. Ei ollut niin kuuma, etteikö ilman ilmastointiakin olisi pärjännyt. Toinen syy kuitenkin oli se, että emme löytäneet ilmastointilaitteesta namikkaa, josta sen olisi saanut laitettua päälle.

Hotellihuoneemme Busanissa

Korealaista barbecueta ensimmäistä kertaa

Viskasimme rinkat hotellille ja lähdimme matkalla kohtaamistamme hyvistä tuoksuista inspiroituneina välittömästi etsimään Korean barbecue -ruokapaikkaa. Tällaisissa paikoissa on yleensä jokaiseen asiakaspöytään upotettu grilli. Asiakkaat grillaavat siinä itse valitsemansa lihat, jotka nautitaan erilaisten lisukkeiden kanssa. Emme olleet ikinä käyneet tällaisessa paikassa syömässä, joten ehdottomasti halusimme kokeilla sitä.

Löysimme nopeasti sivukadulta edulliselta vaikuttavan pienen paikan, jossa oli paljon paikallisia nuoria syömässä. Nuori miestarjoilija osasi englantia kohtuullisesti ja saimme tilattua paria erilaista porsaanlihaa. Tarjoilija grillasi meille lihojen ensimmäisen satsin, sillä varmaan näytimme jo suoraan siltä, ettemme tienneet hommasta mitään.

Korealainen ravintola ilta-aikaan

Kerrankin kun oltiin kunnolla ilta-aikaan ravintolassa, otimme totta kai ruokajuomaksi oluet ja pullon sojua. Ruoka, etenkin ensimmäisenä paistettu liha, oli loistavaa! Samoin maistuivat soju ja olut. Lihan lisukkeeksi pöytään kannettiin jonkinlaisia ituja, sipulia ja chilillä maustettua salaattia. Nämä kaikki olivat todella herkullisia. Lisäksi meille molemmille tuotiin omat pikkukulhot jotakin punaista kastiketta, jotakin vaaleaa jauhetta ja jotakin teriyakikastikkeen tapaista kastiketta. Näissä dippailimme grillattuja lihapaloja. Kaikki oli törkeän hyvää.

Hemmo korealaisessa barbecue-ravintolassa

Kuten edellisistä virkkeistä on havaittavissa, emme olleet aivan varmoja, mitä kaikkea söimme. Mutta vitsit, että oli hyvää kaiken sen mauttoman japanilaisen ruuan jälkeen! Visiittimme Etelä-Koreassa ei olisi voinut paremmin alkaa.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

4 vastausta artikkeliin “Etelä-Korea: maittava illallinen Busanissa”

1. Ilmastoinnin namiska on usein telkkarin kaukosäätimessä, vinks vinks.

Släpärit on kylppärissä myös siksi, kun korealaiset syövät normaalisti lattialla, niin se tuntuu aika epähygieeniseltä käydä ensin tepastelemassa sukkasiltaan vessassa ja sitten olkkarin lattialla, sama kuin menisi suoraan vessasta ruokapöydälle kävelemään 😀

Ja ruoka…no en edes aloita. Hyväähän se on!

1. Hah, eipä tullut tuo töllön kaukosäädin pieneen mieleenkään. Toisaalta emme kyllä etsineetkään sitä säätönappia kovin aktiivisesti, kun tosiaan ilmankin ilmastointia pärjäsi sen hetken lämpötiloissa ihan hyvin. Soulissa onkin sitten ollut vähän lämpimämpää ja ilmastointi on tullut tarpeeseen.

Tuota ruokapöytäasiaa en tullut släpäreiden osalta ajatelleeksi. Hotellihuoneessa kun oli normaali pöytä tuoleineen. Mutta joo, näinhän se tietysti on.