Maisemia ja lisää herkkuruokaa Busanissa

Artikkelikuva - Busanissa illallisella, Etelä-Korea

Etelä-Korean Busanissa huomasimme välittömästi, että maasta löytyy syötävää meidän makuumme (ja mausteita riittää, päinvastoin kuin Japanissa). Uuteen maahan tutustuminen alkoi loistavasti, kun onnistuimme tuurilla heti ensimmäisenä iltana päätymään maittavalle grilli-illalliselle. Seuraavana päivänä täytyi laskeutua herkkutaivaasta matkajärjestelyjen pariin, mutta löysimme hyvän ruuan äärelle myös silloin.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä Busanissa suuntasimme ensi töiksemme Busan Stationille nostamaan rahaa ja hankkimaan junalippuja. Meidän oli määrä viettää Busanissa kolme yötä ja astua sen jälkeen Souliin menevään junaan.

Lippujen ostaminen oli naurettavan helppoa, kuten olisi ehkä pitänyt arvata – olimmehan Etelä-Koreassa. Liput sai ostettua itsepalveluna näppärästä englantia taitavasta automaatista. Nopeaa ja tehokasta! Yksi haaste selätetty.

Kävimme samalla Busan Station -reissulla vaihtamassa rahaa aseman lähettyvillä sijaitsevassa Chinatownissa, johon meidät neuvottiin asemalta. Rahanvaihtopiste oli aasialaiseen tapaan epämääräinen koppero. Tällä kertaa siellä myytiin valuutan lisäksi naisten alusvaatteita. Mielenkiintoinen bisnesidea.

Chinatownin katu Busanissa

Katsaus korealaisten varusteluintoon patikoinnissa

Asiallisten asioiden jälkeen oli reippailun vuoro. Hurautimme metrolla Taejongdae-alueelle tekemään kävelyretken näköalapaikalle. Oli erittäin lämmin ja aurinkoinen päivä, joten ylämäkeen tallustellessa tuli kuuma, vaikkei itse kävelyreitti niin kovin rankka ollutkaan.

Matkalla todistimme korealaisten vakavaa suhtautumista vaellukseen, joka on Koreassa jonkinlainen kansanlaji. Yksi jos toinenkin reippailija oli sonnustautunut päästä varpaisiin viimeisen päälle oleviin vaellusvermeisiin. Näköalapaikalle kulki noin parin autokaistan levyinen asfaltoitu tie, joten varustetaso vaikutti meidän mielestämme pikkuisen liioitellulta. Kunnon maastoreittiäkin olisi nähdäksemme ollut saatavilla, mutta emme nähneet kenenkään suuntaavan sinne.

Merimaisema patikointireitin varrelta

Kävellessä tuli suoritettua mukavissa maisemissa päivän kuntoilut. Kävelyreitiltä oli välillä hienot näkymät merelle. Siellä näkyi runsain määrin rahti- ja muita aluksia. Eri lähteiden mukaan 3,3 miljoonan asukkaan Busan on Etelä-Korean suurin ja maailman viidenneksi suurin satama, mikä selittänee alusten määrän.

Busanissa on melko pitkät välimatkat, joten kartalla lyhyeltä näyttävä parin metropysäkin välimatka voi olla todellisuudessa erittäin pitkä taival. Onneksi emme lähteneet Taejongdae-keikalle kävellen lähimmältä metropysäkiltä, sillä matka osoittautui bussillakin todella pitkäksi. Palasimme kävelyretkeltämme takaisin ihmisten ilmoille samalla tavalla kuin sinne mennessäkin eli bussilla ja metrolla. Paluumatkalla bussikuskilla taisi olla huono päivä, sillä kyyti oli sen verran vauhdikasta ja nykivää, että osa ihmisistä ei pysynyt pystyssä.

Merimaisema Busanissa

Korealainen barbecue on elämys ja herkullista

Illalla emme halunneet luopua tutusta ja turvallisesta, joten suuntasimme uudemman kerran korealaisen grilliruuan pariin, mutta sentään eri ravintolaan kuin edellisenä iltana. Tuurilla valitsemamme ravintola oli tällä kertaa sota- ja armeijateemainen paikka, minkä tosin tajusimme vasta pöytään istuuduttuamme. Ruokailuvälineet tuotiin pöytään metallisessa kenttäpakissa ja lisukkeet tarjoiltiin metallisilta lokerotarjottimilta. Seinillä oli rynnäkkökivääreitä.

Otimme tarjoilijan suositteleman menukokonaisuuden, eikä meidän tarvinnut tälläkään kertaa pettyä. Settiin kuului monenlaisia eri kasviksia eri tavoin maustettuina ja lihaa 600 grammaa. Naukkailimme luonnollisesti ruuan kanssa pullon sojua. Hemmo toimi tottunein elkein grillimestarina. Ruoka oli aivan loistavaa! Korealainen barbecue kiilasi meillä molemmilla Busanin parin kokemuksen ansiosta aasialaisten herkkuruokien kärkikastiin.

Korealaista barbecueta
Korealaisen grilli-illallisen lisukkeita
Ravintolan rekvisiittana oli aseita
Gwangalli-ranta pimeällä
Neonvaloja Busanissa

Maistuvan illallisen jälkeen lähdimme vielä katsomaan meininkiä Gwangalli-rannalla. Ranta ja rannan läheinen alue ovat ilta-aikaan suosittuja nuorison ja vähän vanhemmankin väen ajanviettopaikkoja. Rannalta on hieno näkymä valaistulle Gwangan-sillalle. Pällistelimme näkymää ja nuorison touhuja rannalla hetken aikaa ja lähdimme pian takaisin metrolle, sillä kello oli melkein puolenyön. Toinen päivä Etelä-Koreassa oli pulkassa, ja viihdyimme erinomaisesti.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

4 vastausta artikkeliin “Maisemia ja lisää herkkuruokaa Busanissa”

1. Tuo Gwangallin ranta oli mielestäni paljon kivampi ja näyttävämpi ranta kuin koko Korean suosituin Haeundaen ranta. Gwangallilla kun oli jopa sellainen ihan oikeasti kaunis rantabulevardi kivoine ravintoloineen ja baareineen. Ja teidän siltakuva on hieno!

1. Kiitos! 🙂

Gwangallilla näkyi tosiaan olevan ravintolatoimintaa ja paljon väkeä illalla. Haeundae oli ehkä vähän kolkko, kun siellä oli jotain hotelleja ja toimitaloja, mutta muuten kiva ranta sekin.