Australian tropiikissa Cairnsissä sijaitseva Kuranda Scenic Railway -maisemajuna on ollut yleisölle avoin vuodesta 1891. Sademetsä, jonka läpi historiallinen junarata on rakennettu ja jonka yläpuolella Skyrail-rata kulkee, on yksi maailman vanhimmista ja se on mukana maailmanperintölistalla. Kiinnostuimme päiväretkestä Kurandaan, sillä olimme vakuuttuneet Frommer’s Australia ja Lonely Planet Australia -oppaiden suosituksista. Ne pitivät kutinsa.
Kävimme Cairnsissä heti ensimmäisenä iltana hotellin läheisen ostarin luona etsimässä juna-asemaa, josta ajattelimme saavamme yhteislipun sademetsän läpi kulkevaan Kuranda Scenic Railwayhin ja Skyrail-gondolihissiin sademetsän ylle. Juna-aseman matkatoimisto oli harmiksemme kuitenkin illalla kiinni, joten päätimme tulla aamulla palloilemaan steissille lippuja ostamaan.
Komea Kurandan maisemajuna vie tunneleiden läpi ja vesiputousten luo
Aamulla matkatoimistosta neuvottiin ostamaan maisemajunan liput suoraan junaraiteen viereisestä myyntipisteestä. Ostimme menomatkaa varten liput Kurandan maisemajunaan (Kuranda Scenic Railway) ja paluumatkaa varten liput Skyrail Rainforest Cablewayhin.
Lippujen hintaan kuului päivän päätteeksi kuljetus joko Cairnsin juna-asemalla tai suoraan majoituspaikkaan riippuen sen sijainnista. Omaan majapaikkaamme The Hotel Cairnsiin, joka sijaitsee keskustassa, pääsimme palatessamme suoraan ovelle.
Kurandan maisemajuna on tyylikkään vanha. Sisustuksessa on käytetty puuta ja ilmastointina toimivat avattavat ikkunat. Junamatka kesti kaksi tuntia, vaikka sen pituus on vain 34 kilometriä. Vauhti on siis samaa sarjaa kuin vietnamilaisessa yöjunassa, mutta tällä kertaa olimme vielä iloisempia hitaan vauhdin antamasta mahdollisuudesta ihailla maisemia, sillä maisemien vuoksihan koko retkelle lähdimme.
Matkalla on 15 tunnelia ja juna ohittaa muun muassa Barron Falls -vesiputouksen, jonka kohdalla pysähdytään vartiksi. Maisemat olivat meidän mielestämme monilta osin hienot, ja tutiseva vanha juna tarjosi kivat puitteet rentoon päiväretkeen.
Kurandassa sademetsäkävelyllä
Kurandassa kävimme lounaalla ja kävelemässä noin kolmen kilometrin mittaisen viidakkokävelyn, jolla australialaiseen tapaan oli laatoitettu tai asfaltoitu kapea polku koko matkan. Näimme matkalla muutamia sisiliskoja ja lintuja, mutta emme muita luontokappaleita, vaikka viidakon äänet antoivatkin ymmärtää puiden lomasta löytyvän jos jonkinlaista elukkaa.
Kurandassa aseman tuntumassa on useita matkamuisto- ynnä muita myymälöitä sekä joitakin ravintoloita ja ruokakauppa. Nappasimme kaupasta mukaan nuudeleita, sillä suunnittelimme pysyvämme retken jälkeen loppuillan hotellilla. Oli nimittäin taas vähän viime hetken matkajärjestelyjä hoidettavina.
Sademetsän yläpuolella Skyrailin kyydissä
Skyrailin kyytiin nousimme iltapäivällä kahden jälkeen. Kyydistä pääsee pois kahdesti matkalla, tai oikeastaan jälkimmäinen poistuminen ei ole vapaaehtoinen, sillä Red Peak -pysäkiltä vaunut palaavat takaisin Kurandaan.
Ensimmäisen pysäkki on Barron Falls -vesiputouksen kohdalla. Pysäkillä on maisemien ihastelua varten tehtyjä tasanteita, joista me kävimme yhdellä. Toisella pysäkillä eli Red Peakilla kävimme kävelemässä lyhyen kierroksen sademetsän keskellä. Reitin varrella on infotauluja sademetsän elämästä.
Olimme tulleet Australiaan vasta muutamaa päivää aiemmin ja Cairnsiin vasta edeltävänä päivänä, joten Kurandan-päiväretki oli mukava tapa nähdä heti vähän muutakin kuin hotellien ympäristöä. Junamatka nostalgisessa junassa, sademetsäkävely, Barron Falls -vesiputouksen ihastelu junamatkalla ja myöhemmin gondolihissin näköalapaikalta sekä koko gondolihissimatka sademetsän yllä olivat hienoja kokemuksia.
Mukavaa oli myös se, että reissu oli helposti toteutettavissa Cairnsistä – muuhun emme olisi ehtineetkään. Ainoa miinus oli hinta (77 euroa per lätty), mutta siitä huolimatta meillä oli todella mukava päivä.
Lue myös:
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa: