Uusia matkasuunnitelmia: kuukauden autoloma Euroopassa

Artikkelikuva: kuukauden autoloma Euroopassa - maisema Timmlsjochin alppitiellä

On taas se aika vuodesta – nimittäin kunnon autoloman aika! Starttaamme pian kuukauden mittaiselle autoreissulle Eurooppaan. Matkasuunnitelma sisältää niin kaupunki- kuin luontokohteita ja paljon hienoja kokemuksia vuorista ja rotkoista ristikkotaloihin, linnoihin ja palatseihin sekä tietenkin hyvään ruokaan. Tällä matkalla odotukset maisemia kohtaan ovat todella korkealla, ihan kirjaimellisestikin. Keski-Eurooppa ja Alpit, täältä tullaan!

Suomesta Ruotsin kautta Saksaan omalla autolla

Tykkäämme eniten mennä autolautalla suoraan Saksaan, ja yleensä hankimme lauttaliput jo alkuvuodesta, jos vain kesän matkasuunnitelmat ovat jo silloin tiedossa. Tänä vuonna jätimme lauttalippujen varaamisen normaalia myöhemmäksi. Päätökset johtavat toisiin: lippujen kanssa vitkuttelun takia päädyimme lopulta valitsemaan Ruotsin läpi ajamisen, sillä haluamillemme päiville ei enää ollut tilaa Saksan-lautoilla.

Autoloma Euroopassa alkaa siis Finnlinesin kyydillä Naantalista Kapellskäriin ja ajelemme sieltä suoraan Saksaan. Myös Ruotsin-reitti on toki meille entuudestaan tuttu. Viimeksi suuntasimme Eurooppaan Ruotsin kautta vuonna 2018. Silloin alla oli asuntoauto, mutta nyt olemme taas meille tavanomaisempaan tapaan liikkeellä henkilöauton ja teltan kanssa.

Finnlinesin kyydissä Itämerellä matkalla Naantalista Kapellskäriin
Teltta ja auto leirintäalueella

Viimeksi olemme olleet tällaisella kuukauden auto- ja telttareissulla vuonna 2019. Silloin kiertelimme Ranskan samppanja-alueella ja Normandiassa sekä Pohjois-Espanjassa ja palasimme kotia kohti Ranskan Rivieran ja muutaman viehättävän saksalaiskaupungin kautta.

Tällä kertaa keskitymme Saksaan, Sveitsiin ja Itävaltaan. Olen matkasta todella fiiliksissä, sillä matkasuunnitelma sisältää monia kertakaikkisen upeita kohteita. Tässä autoloman reittisuunnitelma, josta löytyy myös kartta postauksen lopusta.

Saksa: söpöjä historiallisia kyliä, komeita linnoja ja palatseja

Ajamme Ruotsin läpi suoraan Saksaan ja vietämme ensimmäisen yön pitkän ajopäivän sekä Rødby–Puttgarden-lauttamatkan jälkeen Lyypekin liepeillä. Sieltä jatkamme maailmanperintökohde Wismarin kautta Schweriniin ihmettelemään paitsi itse kaupunkia, myös siellä sijaitsevaa hienoa linnaa.

Seuraavaksi suunnitelmissa on nauttia Saksan söpöistä ristikkotalokylistä oikein olan takaa. Olen merkinnyt Saksan ristikkotaloreitin kylistä erilliselle kartalle varmuuden vuoksi jokaisen. Tietenkään emme ehdi tai edes yritä käydä niissä kaikissa, mutta on hyödyksi, että suunnitellun reitin varrelta on listattuna valmiiksi kaikenlaista potentiaalista nähtävää. Kuten kauniita kyliä! Tämän postauksen lopussa olevassa kartassa ovat vain ne kylät, joissa näillä näkymin aiomme todennäköisimmin käydä, jotta kartasta ja reitistä saa paremmin selvää.

Ristikkotaloja Hamelnissa

Ajamme Schwerinistä usean söpön ristikkotalokylän sekä pröystäilevän Ludwigslustin palatsin kautta Quedlinburgiin, joka on monien ”kylähullujen” mukaan ristikkotalokylien aatelia. Kaupunki on lähes 1100 vuotta vanha ja siellä on yli 2000 ristikkotaloa. Kaupunki on ollut haaveissani pitkään, joten odotan sitä innolla! Quedlinburg on Wismarin tavoin Unesco-kohde.

Autoloma Euroopassa jatkuu ristikkotaloteemalla myös seuraavalla siirtymällä, kun ajamme useiden historiallisten kylien kautta Bambergiin – joka myös on Unesco-kohde. Sieltä matka jatkuu näillä näkymin Baijerin vanhimpaan kaupunkiin Augsburgiin, missä olemme käyneet kerran aikaisemmin vuosia sitten, mutta joka jäi silloin liian vähälle tutustumiselle. Nyt ajattelimme viettää kaupungissa pari päivää.

Maisema Bambergissa. Kuva: GNTB, DZT, Florian Trykowski
Kuva: German National Tourist Board, DZT, Florian Trykowski

Itävalta: vuoristomaisemia ja vesiputouksia

Augsburgista meidän on tarkoitus hurauttaa Itävaltaan Leutaschklammin rotkoreitin kautta. Luvassa on siis patikointia upeissa luontomaisemissa. Leutaschklammin reitti vaikuttaa kuvien perusteella paikoin aika hurjalta, sillä se näyttää kulkevan todella korkealla, mutta eiköhän siitä selvitä. En oikein pidä korkeista paikoista, mutta näemmä siitä huolimatta tungen itseni sellaisiin jatkuvasti. Huvinsa kullakin?

Itävallassa teemme paluun Söldeniin, johon ihastuin palavasti viime syyskuun reissulla. Hurmaannun harvoin mistään paikasta niin, että haluan sinne aivan ehdottomasti takaisin ja vieläpä mahdollisimman pian, mutta Sölden vei sydämeni. Toiveista huolimatta emme ehtineet sinne talvella laskettelemaan, joten paluu tapahtuu nyt kesäaikaan.

Lampaita niityllä Giggijochin rinteillä Söldenissä

Luvassa on seikkailua Söldenin ja sen lähistön patikointipoluilla ja vuorilla. Haaveissa on myös käydä katsastamassa Stuibenfallin 159-metrinen vesiputous lähietäisyydeltä, koska viime reissulla ihailimme sitä vain kauempaa näköalapaikalta. Ehkä piipahdamme myös Aqua Domen erikoisen näköisessä kylpylässä, vaikka emme varsinaisesti kylpyläihmisiä olekaan. Paikka näyttää sen verran hienolta, että kokemus olisi varmasti mieleenpainuva.

Sveitsi: mahtavia maisemareittejä ja lisää upeaa vuoristoa

Söldenissä vietettyjen päivien jälkeen kurvaamme pitkästä aikaa Sveitsin puolelle. Suunnitelmissa olevan ajomatkan varrella Itävallan puolella on kaksi kanjonireittiä (Schnanner Klamm ja Üble Schlucht), joita harkitsemme. Saa nähdä, riittääkö aika ainakaan molempien kävelemiseen. Ajoreitti kulkee Liechtensteinin kautta, mutta siellä olemme jo käyneet, joten uutta vierailtua maata emme pääse fiilistelemään.

Sveitsissä aiomme pystyttää leirin ensin Tujetschin kylän tienoille vuoristoseudulle. Sieltä käsin meidän on tarkoitus käydä ajelemassa monta upeaksi kehuttua solatietä. Listalla ovat legendaariset Oberalppass, Sustenpass, Grimselpass, Furkapass, Nufenenpass sekä Gotthardin solatie. Tästä tulee mahtavaa!

Maisema Gotthard Passilla Hospenthalissa. Kuva: Switzerland Tourism / Andre Meier
Kuva: Switzerland Tourism / Andre Meier
Serpentiinitietä Tremolassa. Kuva: Switzerland Tourism, Andre Meier
Kuva: Switzerland Tourism / Andre Meier

Kaikki suunnitelmissa olevat maisematiet sijaitsevat aika lähellä toisiaan ja osan niistä pystyy kokemaan kätevästi kerralla, kun ajaa ikään kuin ympyrän muotoisen reitin. Rakastan kunnon vuoristoisia mutkateitä, joten tämä osuus matkasta kuulostaa todelliselta automatkailijan unelmalta! Tätä kirjoittaessani osa teistä on vielä kiinni talven jäljiltä, mutta niiden pitäisi aueta juuri parahiksi.

Maisemateiden tarjonta ei rajoitu mahtavaan serpentiiniin, sillä teiden varsilta löytyy myös lukuisia hienoja patikointimahdollisuuksia, vesiputouksia, turkooseja alppijärviä, jäätikköä ja muun muassa Euroopan jyrkin matkustajille tarkoitettu funikulaari, Gelmerbahn. Pelkän auton penkin kuluttamisen sijaan meidän onkin tarkoitus jalkautua sopivissa kohdissa upeisiin maisemiin.

Rosenlauin rotko. Kuva: Switzerland Tourism, Ivo Scholz
Kuva: Switzerland Tourism / Ivo Scholz

Seudulla on nähtävää ja koettavaa vaikka millä mitalla, joten valitseminen kaikista vaihtoehdoista on taatusti paikan päällä vähintään yhtä vaikeaa kuin se on näin etukäteen. Jää nähtäväksi, mitä kaikkea lopulta päädymme tekemään, mutta mahdollisuudet ovat joka tapauksessa huikeat.

Tujetschista siirrymme Täschin liepeille, mistä on kätevää tehdä junalla retki autottomaan Zermattin kylään. Siellä ajatuksena on tietenkin ihailla 4478-metristä Matterhornia ja muita vuoria.

Sama alppimaisemissa huokailu jatkuu myös edetessämme seuraavaan Sveitsin kohteeseen, Lauterbrunneniin. Siellä ajattelimme vuoristomaisemien lisäksi nauttia muun muassa Trümmelbachin vesiputouksesta. Se tuskin jää ainoaksi putoukseksi, sillä Lauterbrunnenin laaksossa on peräti 72 vesiputousta.

Maisema Matterhornille Zermattissa. Kuva: Switzerland Tourism, Ivo Scholz
Kuva: Switzerland Tourism / Ivo Scholz

Saksa: viiniseutuja, linnoja ja ristikkotaloja – ehkä myös pilvenpiirtäjiä

Sveitsistä palaamme takaisin Saksan puolelle eli tänä vuonna kesälomamatkaamme ei sisälly yhtään eteläisen Euroopan kohdetta. Ajelemme luultavasti jonnekin Tübingenin suunnille Rheinfallin putousten, Wutachschluchtin kanjonireitin ja Hohenzollernin linnan kautta. Paitsi jos hairahdumme Ranskan puolelle ihanalle Alsacen viinialueelle… Heti rajan takana olisi nimittäin esimerkiksi ihastuttava Colmar ja taatusti muitakin söpöjä paikkoja!

Jos nyt kuitenkin päädymme Tübingeniin, ajattelimme jatkaa sieltä Heidelbergin linnan kautta joko nauttimaan Frankfurtin pilvenpiirtäjistä ja kaupunkielämästä tai Frankfurtin lähellä sijaitsevan Assmannshausenin kylän rauhasta. Viiniseudulla sijaitseva kylä vaikuttaa sympaattiselta, ja lähettyvillä on useita ristikkotalokyliä ja linnoja. Toisaalta suurkaupunki Frankfurt houkuttelee myös kovasti, joten ehkä käymme molemmissa.

Hohenzollernin linna. Kuva: German National Tourist Board, Hohenzollern Schloss Sigmaringen
Kuva: German National Tourist Board, Hohenzollern Schloss Sigmaringen
Jokimaisema Frankfurt am Mainissa. Kuva : GNTB, DZT, Felix Meyer
Kuva: German National Tourist Board, DZT, Felix Meyer

Näteissä kylissä pysähtely jatkunee jälleen seuraavan siirtymän aikana, sillä luultavasti suuntaamme Saksan satutien varrella sijaitsevaan Kasseliin ja sieltä edelleen Hannoveriin. Viimeinen Saksan-kohde on näillä näkymin Kiel. Ruotsiin palaamme näillä näkymin samaa reittiä kuin tullessa eli lautalla Puttgardenista Rødbyhyn ja sieltä edelleen suoraan Kapellskäriin.

Vaikka matkasuunnitelma näyttää auki kirjoitettuna ja kartalle piirrettynä varsin selvältä, suunnitelmat voivat meille tavalliseen tapaan muuttua tien päällä. Tällaista reittisuunnitelmaa olemme kuitenkin tulevalle autolomalle hahmotelleet.

Reittiä on helppo muuttaa lennossa, koska meillä ei ole ensimmäistä yötä lukuun ottamatta mitään varauksia tehtynä. Telttailun ehdoton etu kesäkuisessa Keski-Euroopassa on se, että sesonki ei vielä ole täydessä vauhdissa ja näin ollen leirintäalueille yleensä mahtuu vallan mainiosti. Saatamme kuitenkin tehdä jotain varauksia matkan aikana, jos se alkaa vaikuttaa tarpeelliselta.

Kartta: reittisuunnitelma Saksa, Itävalta, Sveitsi

***

Majoitumme tosiaan reissulla teltassa, mutta sen kovempaa eräjormailua ei ole luvassa kuin aiempinakaan vuosina. Majatalojen ja hotellien sijaan nukumme leirintäalueilla, mutta majoitusta lukuun ottamatta matka on ”ihan tavallinen” (eli mahtava!) kiertomatka Euroopassa nähtävyyksineen ja elämyksineen.

Nähtävyyksien ja muiden hienojen kokemusten lisäksi odotan teltan kanssa reissaamista. On kiva päästä pitkästä aikaa kunnon pitkälle telttareissulle, koska vastaavasta matkasta on ehtinyt vierähtää jo kolme vuotta. Toivon kuitenkin, että toisin kuin vuonna 2019, reissussa ei sataisi jokaisena päivänä. Säälle ei kuitenkaan mitään voi, joten vastaan otetaan se, mitä taivaalta tulee. Tarvittaessa mennään sitten majataloon yöksi, jos sää alkaa sapettaa liikaa.

Miltä reittisuunnitelma sinusta vaikuttaa? Otan mielelläni vastaan vinkkejä hienoista nähtävyyksistä ja kokemuksista reitin varrelta. Jos haluat seurailla autoreissua somessa, kannattaa klikata Unelmatrippi seurantaan Instagramissa ja Facebookissa!


Lue myös nämä jutut:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

13 vastausta artikkeliin “Uusia matkasuunnitelmia: kuukauden autoloma Euroopassa”

  1. Hei kiitos aivan upeasta blogista ja tästä uudesta postauksesta. Olemme perheen (kaksi teiniä takapenkillä) kanssa lähdössä 3 viikon autoreissulle Eurooppaan ja tästä blogista on ihan huimasti apua! Olisin kysellyt, miksi mielummin Finnlines Naantali-Kapellskär kuin esim. Siljalla Turku-Tukholma? Olisi kiva kuulla eroja, meillä kun ei ole Finnlainesin reitistä/laivasta kokemusta. Tuo Finnlines vaikuttaa edullisemmalta, tosin hinnat vähän vaihtelevat molemmissa.

    1. Mahtavaa kuulla, että blogista on ollut hyötyä!

      Päädyimme Finnlinesiin kahdesta syystä. Finnlinesin lautta lähtee Suomesta vähän myöhemmin kuin Viking Linen ja Siljan, ja koska ajamme lautalle Helsingistä suoraan työpäivän päätteeksi, niin nuo pari tuntia tulevat meille tarpeeseen. Lisäksi Finnlinesilla lipun hintaan kuuluvat Ruotsin-reitillä myös ruuat, joten se on usein kokonaisuutena halvin vaihtoehto. Lippujen hinnat toki vaihtelevat, kuten totesitkin, joten edullisin vaihtoehto riippuu myös matkustuspäivistä. Olen aina tehnyt vertailua ja valinnut sen mukaan. Me olemme joskus menneet Viikkarilla toiseen suuntaan ja Finnlinesilla toiseen, koska se tuli sillä kertaa halvemmaksi niin.

      Mielestäni isoin ero Finnlinesin laivoilla noihin risteilyaluksiin verrattuna on se, että lautat eivät ole sellaisia ”viihdekeskuksia” kuin risteilyalukset, koska kyse on rahtilaivoista. Eli ei ole valtavia tax free -myymälöitä ja lukuisia pubeja ja tusinaa erilaisia ravintoloita tms. Laivamatkahan ei kauan Ruotsiin kestä, mutta jos puitteilla on silti suuri merkitys ja haluaa enemmän sellaisen perinteisen ”risteilykokemuksen”, niin silloin kannattaa ehkä miettiä tätäkin puolta laivan valinnassa. Lautta kuitenkin lähtee niin myöhään illalla, että en ainakaan itse enää siinä vaiheessa iltaa kaipaile mitään muuta kuin vällyjen väliin hyttiin. 🙂

      1. Hei kiitos Jenni! Aivan! Me päädyimme nyt päivälauttaan, koska en itse koskaan saa nukuttua laivassa ja muutenkin se vaan nyt tuntui eksoottisemmalta vaihtoehdolta. Toki otimme hytin ikkunalla koska montaa tuntia ei jaksa seikkailla laivalla kuitenkaan. Saapi nähdä käykö aika pitkäksi 🙂 Mutta jospa Finnlinesilla takaisin!

  2. Hieno matka tulee olemaan. Jos et vielä ole käynyt Romanttinen reitin kohteissa niin suosittelen Dinkelsbuhenia ja erityisesti Rottenburgia jossa itse olen käynyt viisi kuusi kertaa. Myös Nördlingen kiva paikka ja näin alkukesästä vielä suhteellisen rauhallisia

    1. Tämä on erinomainen vinkki! Meille Romantische Strasse on kyllä tuttu, sillä on ajeltu sen kylissä useasti. Kerran ajettiin itse asiassa koko tie päästä päähän ja yritettiin käydä joka kylässä. 🙂 Aivan ihania paikkoja! Tie on ehdottomasti suositeltava kokemus Saksassa autoilevalle. Minusta se on noista Saksan matkailureiteistä parhaimmistoa, kun olen tällainen ”kylähullu”. 😀 Rothenburg ob der Tauber ja Dinkelsbühl ovat noista kylistä tutumpia. Nördlingeniä en erikseen muista, vaikka mielestäni tosiaan kävimme myös siellä, kun yritimme niitä tien varren kyliä kahlata läpi. Täytyypä pitää mielessä, siinähän se olisi aika hyvin reitin varrella tälläkin kertaa!

  3. Upean kuuloinen reissu tulossa, ja seuraan sitä taas innolla!

    Jutun luettuani olen jälleen ihan ällistynyt omasta valinnastani, sillä meidän kesäloman kohde on tänä vuonna Ruotsi 😂. Josta olen ihan innoissani 😍

    Mekin mennään Finnlinesilla Naantalista Kapellskäriin. Tykkään siitä, että silloin välttyy Tukholman läpi ajelulta, ja on tavallaan suoraan roadtripillä.

    1. Kyllä Ruotsistakin löytyy söpöjä kyliä. 🙂 Itse en tosin ole malttanut tällaisilla reissuilla viettää Ruotsissa kovinkaan paljon aikaa, jos on ollut mahdollista sen sijaan ajaa Keski-Eurooppaan ja etenkin Alpeille. Vuoristomaisemat vetävät puoleensa niin mahdottomasti. Mutta oli kyllä oikein nättiä myös Ruotsin Öölannissa, missä vietettiin pari vuotta sitten yö paluumatkalla Euroopan-reissulta.

    1. Into on tosiaan kova näin reissun kynnyksellä! Merkkasin itse asiassa tuohon tähän postaukseen upottamaani karttaan vain ne kylät, joissa aiomme käydä. (Selvensin tätä postaukseen, koska tajusin kommenttisi myötä, että olin varmaan kirjoittanut asian vähän harhaanjohtavasti.) Saksan ristikkotaloreitillä on niin älyttömästi kyliä, että en voinut jättää niitä kaikkia tuohon karttaan, kun muuten siitä ei olisi saanut mitään selvää. 😀 Täydellinen listaus kylistä löytyy kokonaisuudessaan ristikkotaloreitin omilta sivuilta.

  4. Kuulostaa hienolta suunnitelmalta! Teidän blogi on ollut inspiraationa myös meidän reittisuunnitelmassa. Oletteko harkinneet Chamonixia kohteena? Vähän lännempänä Sveitsissä, mutta sieltä pääsisi köysihissillä Aiguille du Midille 3800 m korkeuteen ihastelemaan vuoristoa. Lisäksi Mountin blancin läpi pääsee 11 km pitkää tunnelia pitkin, mitä itse odotan (vaikka tunneli varmaan itsessään on aika tylsä 😀 ).

    1. Kiitos kommentista! Me on ajettu tuota tunnelia kertaalleen. Pitkiä tunneleita on Alpeilla jonkin verran ja minustakin ne ovat jostain syystä siistejä, vaikka tavallaan tunneleissa ei tosiaan ole mitään nähtävää. Kai se on se pituus vain. 🙂

      Chamonix on kyllä ollut mielessä aina välillä, mutta tällä reissulla ei nyt sinne olla suuntaamassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.