Kuukauden auto- ja telttareissu Euroopassa: miten meni?

Artikkelikuva: Jenni ja Hemmo Sveitsin Sustenpassilla

Kerroin keväällä suunnitteilla olleesta autoreissusta, jonka ideana oli reissata teltan kanssa kuukauden verran saksankielisissä maissa. Suuntasimme matkalle omalla autolla toukokuun lopussa Ruotsin ja Tanskan kautta. Kerron tässä jutussa, miten reissu kaikkinensa onnistui, millaisia yllätyksiä matkalla tuli vastaan ja pysyimmekö alkuperäisessä reittisuunnitelmassa.

Tämän kesän Eurooppa-kierroksella keskityimme Saksaan, Sveitsiin ja Itävaltaan. Matkasuunnitelmassa oli ihania kohteita ja hienoja kokemuksia. Korkeat odotukset palkittiin, sillä reissu oli mahtava! Ruusupuskaan eksyi tosin myös muutama risu, mutta matkailuhan on usein täynnä yllätyksiä, ja niistä yllätyksistä jää monesti hauskoja tarinoita muisteltavaksi. Niin kävi tälläkin kertaa.

Tämän ennätyspitkän postauksen lopusta löydät sekä alkuperäisen reittisuunnitelmamme, josta kerroin tarkemmin postauksessa Uusia matkasuunnitelmia: kuukauden autoloma Euroopassa, sekä kartan toteutuneesta reitistämme kaikkine kohteineen. Kirjoitan monista käymistämme kohteista vielä erikseen omat juttunsa ja linkkaan ne sitten aikanaan tähän postaukseen.

Telttailulla uusi kukoistuskausi, tapahtumat jälleen täydessä vauhdissa

Ensin pari sanaa siitä, millaiselta (teltta)matkailu Euroopassa tänä kesänä näytti. Me olemme Hemmon kanssa tehneet samankaltaisen teltta- ja automatkan monena kesänä vuodesta 2008 lähtien, ja lähes aina olemme aloittaneet matkamme jo touko-kesäkuun vaihteessa. Meille on siis kertynyt kokemusta siitä, millaista telttamatkailu Euroopassa on kesäkuussa, ennen Keski- ja Etelä-Euroopan huippusesongin alkua.

Tänä vuonna tajusimme kuitenkin nopeasti, että vanhoihin kokemuksiin ei voi nyt täysin luottaa, ja arvioin syyn olevan pandemiassa.

20220709-Unelmatrippi-Luchow-DSC02703
Piipahdimme matkalla lukuisissa ristikkotalokylissä.

Huomasimme matkalla moneen otteeseen, että matkailu- ja tapahtuma-alat ovat totisesti nousseet kuolemanlaaksostaan kuin Feeniks-lintu konsanaan. Jokaisessa kyläpahasessa tuntui olevan käynnissä jokin tapahtuma, ja moni leirintäalue oli viimeistä telttapaikkaa myöten täynnä, vaikka mitään tapahtumaa ei olisi edes ollut.

Tällaista telttailuruuhkaa emme ole nähneet koskaan aikaisemmin touko-kesäkuussa Euroopassa reissatessa. Useimmiten teltta-alueella on saanut olla lähes yksikseen, vaikka kaikki karavaanareille tarkoitetut paikat olisivatkin olleet täysiä. Tänä kesänä pelkkä auringonpaiste riitti siihen, että telttailijat rynnistivät joukolla leirintäalueille ja miinoittivat nurmikot teltoillaan viimeistä länttiä myöten. Sään huonontuessa teltat ja myös monet karavaanarit kyllä katosivat salamannopeasti ja me saimme oleilla leirintäalueilla vanhaan malliin, omassa rauhassamme.

Karavaanariharrastus oli pienessä nosteessa jo jokusen vuoden ennen koronaa, ja koronan myötä myös telttailusta tuli jälleen rytäkällä massojen huvia. Voisi siis sanoa, että pandemia viskasi osan matkailuväestä takaisin kultaiselle 1980-luvulle. Veikkaan kuitenkin, että suurin telttailu- ja karavaanibuumi laantuu yhtä nopeasti kuin alkoikin. Parin vuoden päästä se nähdään.

20220709-Unelmatrippi-Rudesheim-am-Rhein-175437
Magic Bike -tapahtuma toi Rüdesheimiin valtavat määrät motoristeja.

Tapahtuma-alalla eletään ruuhkasumaa, kun moni tapahtuma jäi parin vuoden aikana koronan takia pitämättä ja siirrettiin tulevaisuuteen – eli tähän kesään. Tämä selittää osin sitä, että lähes jokaisessa kylässä ja kaupungissa tuntui olevan käynnissä jokin festivaali tai pari.

Kuvaavaa on, että osallistuimme matkalla täysin suunnittelematta muun muassa Fête de la Musique -katumusiikkifestivaaliin Hannoverissa, Magic Bike -moottoripyörätapahtumaan Rüdesheim am Rheinissa, Alsfeldin 800-vuotisjuhliin ja Grünbergin 800-vuotisjuhliin! Muutimme myös pariin otteeseen matkasuunnitelmaa siitä syystä, että aiotussa kohteessa oli tiedossa jokin suuri tapahtuma emmekä halunneet joutua sen aiheuttamaan ryysikseen etsiskelemään teltallemme paikkaa täpötäysiltä leirintäalueilta.

Saksa: viehättävät Wismar ja Schwerin

Mennäänpä sitten itse reittisuunnitelmaan ja siihen, miten hyvin se lopulta toteutui. Aloitimme reissumme yön yli kestävällä autolauttamatkalla Naantalista Ruotsin Kapellskäriin. Sieltä hurautimme illaksi Saksaan Lyypekkiin, mistä jatkoimme heti seuraavana aamuna eteenpäin. Ajelimme tuulimyllyjen täplittämässä peltomaisemassa Unesco-kohde Wismarin kautta Schweriniin, aivan kuten olimme suunnitelleet.

Wismar oli matkan ensimmäinen kohde, jossa varsinaisesti katselimme ympärillemme. Ja nättiähän siellä oli! Kauniit historialliset rakennukset siivittivät meidät Keski-Euroopan tunnelmiin ja oli mukava tietää, että näitä nättejä kaupunkeja olisi vielä tiedossa vaikka kuinka paljon.

20220709-Unelmatrippi-Wismar-DSC02518
Wismarin vanha keskusta on Unesco-kohde.

Ensimmäinen matkasuunnitelman muutos tapahtui kuitenkin jo Schwerinissä, kun hautasimme ajatuksen teltan pystyttämisestä. Yritimme kyllä saada paikkaa leirintäalueelta, mutta kun huomasimme netin kautta yhden olevan täysi, epäilykseni heräsivät. Soittokierros muutamalle potentiaaliselle leirintäalueelle vahvisti asian: täyttä joka paikassa. En muuten muista koskaan aikaisemmin soitelleeni saksaksi varauksia tehdäkseni, joten tulipahan harjoiteltua sitäkin.

Schwerinissä ruuhka johtui helatorstain aiheuttamasta pitkästä viikonlopusta, jota emme olleet tajunneet ottaa lukuun. Joka tapauksessa tuuli oli niin voimakas ja vettä tuli taivaalta kuuroina tasaiseen tahtiin, että yö majatalossa oli miellyttävämpi kuin se olisi ollut teltassa. Ei siis liikoja harmittanut.

Schwerinissä ihailimme vaikuttavan näköistä Schwerinin linnaa ja kaupungin kauniita rakennuksia kiskoen sadetakkia välillä ylle ja välillä pois. Reissu alkoi totisesti vaihtelevassa säässä, mutta sentään kauniissa paikassa!

20220709-Unelmatrippi-Schwerin-DSC02593
Schwerinissä satoi ja paistoi vuorotellen, kun ihastelimme linnaa ja linnan puutarhaa.

Yöpymiset:

• 1 yö Finnlinesin lautalla (Naantali–Kapellskär)
  • 1 yö Lyypekki
  • 1 yö Schwerin

Saksa: Ludwigslust, ristikkotalokyliä ja ihanat Quedlinburg ja Bamberg

Jatkoimme matkaa yhden yön jälkeen Ludwigslustin palatsin ja puutarhan kautta Quedlinburgin liepeille pikkuiseen paikkaan nimeltä Neudorf.

Ludwigslustin palatsin puutarha on valtavan kokoinen, ja vaikka siellä ei ollut ainakaan meidän vierailumme aikaan kukkaistutusten väriloistoa, se on kanavineen ja suihkulähteineen erittäin kaunis paikka. Kannatti käydä!

Olin merkinnyt karttaan tärppejä Saksan ristikkotaloreitin varrelta löytyvistä kylistä, ja matkalla poikkesimme myös kahdessa niistä: Hitzackerissa ja Lüchowissa. Molemmat ovat kauniita, mutta Hitzacker veti voiton söpömpänä. Asiaa saattoivat auttaa kaupunkia koristavat hauskat tonttupatsaat.

20220709-Unelmatrippi-Ludwigslust-DSC02653
Ludwigslustin palatsin valtavassa puutarhassa on kanavia ja suihkulähteitä.
Pieni tonttupatsas Hitzackerissa

Neudorfin leirintäalue sijaitsi noin 30 kilometrin päässä Quedlinburgista keskellä ei mitään, mutta oli silti hämmentävän täysi, kunnes yhden yön jälkeen kaikki seuralaisemme viimeistä telttaa myöten lähtivät lätkimään. Sää oli ollut vilakka jo valmiiksi, mutta monelle viimeinen niitti oli lämpötilan tippuminen seitsemään asteeseen ja kirsikkana kakun päällä kaatosade. Voi autuus. Mutta älä ymmärrä väärin – meillä oli silti hauskaa. Eihän tällaiselle ”kesäiselle” säätuurille voi kuin nauraa.

Ennen keskikesällä yllättänyttä lokakuuta ehdimme onneksi tutustua vähän paremmassa säässä kauan odottamaani Quedlinburgiin. Se osoittautui ristikkotaloineen juuri niin viehättäväksi kuin kehutaan. Ihana paikka, jota suosittelen lämmöllä kaikille ristikkotalojen faneille ja kauniiden kaupunkien ystäville!

20220709-Unelmatrippi-Quedlinburg-DSC02748
Quedlinburg on ristikkotalofanien must-kohde!
Kapea ristikkotalo Quedlinburgissa

Jatkoimme suunnitellusti matkaa ristikkotaloteemalla. Poikkesimme pällistelemään Bad Langensalzan, Schmalkaldenin, Heldburgin ja Seβlachin taloja. Kaikki kylät ovat nättejä, mutta niin pieniä, että en ehkä reissaisi niihin varta vasten. Ohiajomatkalla ne kuitenkin ovat kivoja paikkoja piipahtaa.

Viimein illalla puoli kahdeksan aikaan saavuimme yöpymiskohteeseemme Bambergiin. Unesco-kohde Bamberg on somen perusteella kaunis yhden talon kylä – eli kaikissa Instagram-kuvissa esiintyy yksi ja sama kaunis raatihuone – mutta todellisuudessa se on lukuisten kauniiden talojen, kapeiden katujen ja eläväisten terassien kaupunki, jonka läpi virtaa Regnitz-joki kahtia haarautuneena. Kun sääkin vielä suosi, niin kaupungista jäi meille todella miellyttävät muistot.

20220709-Unelmatrippi-Sesslach-DSC02948
Seβlach on nätti pieni paikka, jossa oli kiva piipahtaa.
20220709-Unelmatrippi-Bamberg-DSC02985
Bambergin kuvatuin rakennus on epäilemättä kaupungin vanha, kaunis raatihuone.
20220709-Unelmatrippi-Bamberg-DSC03046
Bambergin keskusta on eläväinen ja viihtyisä, ja kaupungin historialliset rakennukset ovat upeita.

• 2 yötä Neudorf
  • 2 yötä Bamberg

Saksa: lisää ristikkotalobongailua, historiallinen Augsburg ja patikointia rotkoreiteillä

Bambergista jatkoimme matkaa edelleen kauniita historiallisia kyliä ja kaupunkeja bongaillen. Poikkesimme haikaroiden sulostuttamassa Herzogenarauchissa ja Saksan Romantische Strasseen kuuluvassa viehättävässä Nördlingenissä. Leirin pystytimme suunnitelman mukaisesti Baijerin vanhimpaan kaupunkiin Augsburgiin.

Augsburgissa viehättivät etenkin kivat kaupunkia halkovat kapeat kanavat sekä siisti ja kaunis yleisilme. Kiertelimme päämäärättömästi kaupungin katuja ja nautiskelimme kesäiseksi muuttuneesta säästä sekä mahtavista jäätelöannoksista terassilla. Täydellinen kesälomafiilis!

20220709-Unelmatrippi-Augsburg-DSC03102
Augsburgissa on jänniä katujen alle sukeltavia kanavia.

Historiallisten kylien ja kaupunkien jälkeen oli aika vetäistä vaihteeksi vaelluskengät jalkaan. Ajelimme etelää kohti Romantische Strassen näteissä maisemissa, ja horisontissa alkoivat jo siintää Alpit. Aina yhtä ylevä ja pulssia nostattava näky!

Olemme tykästyneet rotkoreittien patikointiin, joten hurautimme Leutaschklammille, joka sijaitsee Saksan Baijerin ja Itävallan Tirolin rajalla. Leutaschklammin reittiä ei voi varauksetta suositella korkeita paikkoja pelkääville, sillä se kulkee korkealle kallionseinämään kiinnitettynä ja on lähes kauttaaltaan ritilää. Vaikken itsekään ole ihan sinut korkeiden paikkojen kanssa, niin ihme kyllä tämä reitti ei aiheuttanut minulle mitään ongelmia. Reitti oli kertakaikkisen hieno kokemus.

Leutaschklammin rotkoa ja kävelyreittiä

• 2 yötä Augsburg

Itävalta: paluu ihanaan Söldeniin

Puolentoista tunnin patikointikierroksen jälkeen jatkoimme yöpymiskohteeseemme Söldeniin Itävallassa. Ihastuin paikkaan viime syyskuun vierailulla niin palavasti, että halusin sinne pian uudelleen. Tällä kertaa kävimme Söldenin seudulla muun muassa patikoimassa vuorenrinteillä ja kapuamassa huikean 159-metrisen Stuibenfallin vesiputouksen yläjuoksulle. Myös tämä kokemus oli erittäin hieno ja suosittelen putouksella käymistä kaikille, joille noin 700 ritilärappusen kävely ylös ja alas ei tuota ongelmia.

Vierailimme myös kehutussa Hochgurglin moottoripyörämuseossa, joka edellisellä reissullamme oli suljettu tulipalon aiheuttamien vahinkojen vuoksi. En ole lainkaan kiinnostunut prätkistä, mutta annan usein mielelläni mahdollisuuden myös sellaisille kohteille, jotka eivät ensi istumalta kuulosta ihan minulle tehdyiltä. Kokemus on opettanut, että yleensä se kannattaa – ja niin oli tälläkin kertaa.

Hochgurglin moottoripyörämuseo on hieno paikka satoine museoprätkineen, mutta parasta siellä on simulaattori, jossa pääsee ”ajamaan” moottoripyörällä Timmelsjochin vuoristotietä. Älyttömän hauska ja yllättävän aidontuntuinen kokemus!

20220709-Unelmatrippi-Stuibenfall-DSC03316
Stuibenfallin putousta voi ihailla kauempaa näköalapaikoilta tai kavuta ritilärappusia pitkin putouksen yläjuoksulle.
20220709-Unelmatrippi-Hochgurgl-museo-DSC03482
Hochgurglin moottoripyörämuseossa on satoja toinen toistaan erikoisempia prätkiä ja myös jokunen muu kulkuneuvo, kuten vanhoja autoja ja moottorikelkkoja.

Jatkoimme Söldenistä kohti Sveitsiä, ja matkalla pysähdyimme Üble Schlucht -nimiselle rotkolle. Alun perin olimme haaveilleet patikoivamme ajomatkan varrella myös toisen rotkoreitin, mutta siihen ei aika riittänyt. Üble Schlucht oli jännittävin tähän mennessä kävelemämme reitti. Reitti on kapeaa kinttupolkua ja kaiteista ei juuri ole tietoa. Hengissä kuitenkin selvittiin ja näin jälkikäteen sanoisin, että kuumottavuudesta huolimatta Üble Schlucht oli hieno kokemus.

Olimme etukäteen ajatelleet huristelevamme Sveitsiin Liechtensteinin kautta, mutta emme ennättäneet sinnekään. Päivän päätteeksi pystytimme teltan lähes tyhjälle leirintäalueelle upeisiin vuoristomaisemiin Sveitsin Tujetschiin.

20220709-Unelmatrippi-Uble-Schlucht-133653
Üble Schluchtilla on myös helpompia kohtia, kuten tämä kuvassa näkyvä osuus, jossa on selkeät askelmat ja vaijeri toimittamassa kaiteen virkaa.
20220709-Unelmatrippi-Tujetsch-083802
Tämän aurinkoisen aamiaishetken jälkeen Tujetschissa satoi taas hetken päästä vettä. Hemmo sisseili shortseissa, vaikka lämpötila oli vain hieman yli 10 astetta.

• 3 yötä Sölden

Sveitsi: kurvailua kuuluisilla mutkateillä ja kävelyä rotkoreitillä

Suuntasimme Sveitsiin Tujetschin tai Andermattin liepeille, sillä halusimme käydä kurvailemassa Sveitsin legendaarisilla vuoristoteillä. Viivyimme Tujetschissa kolme yötä parantaaksemme mahdollisuuksia nauttia maisemateistä kirkkaalla säällä, ja kuin ihmeen kaupalla suunnitelma onnistui. Sää oli nimittäin todella epävakaa, mutta silti saimme kuin saimmekin nähdä vuoristomaisemat emmekä pelkkää hernerokkasumua. Tätä oli odotettu!

Furkasola, Susteninsola, Grimselsola ja Oberalpin sola sijaitsevat lähekkäin, joten ne on helppo niputtaa samaan reissuun. Myös Sankt Gotthardin sola ja Nufenensola ovat samalla seudulla, mutta ne jäivät meillä odottamaan seuraavaa kertaa.

20220709-Unelmatrippi-Sustenpass-DSC03541
Pilvet yllättivät meidät vuoristossa pariin otteeseen. Ensin oli kirkasta, mutta hetken päästä oli hernerokkasumu. Kuvan maisema on Susteninsolan varrelta.
20220709-Unelmatrippi-Furkapass-DSC03804
Maisemat Sveitsin serpentiiniteillä ovat kertakaikkisen upeita. Tämä kuva on Furkasolan varrelta.

Tujetschissa majoittuessamme kävimme myös muun muassa kävelemässä Aaren kanjonin vaikuttavan reitin, joka kulkee korkeiden kallionseinämien välissä ja paikoin myös luolissa, ja nousimme Euroopan jyrkimmällä funikulaarilla Gelmerbahnilla ylös turkoosille Gelmerseelle. Molemmat olivat hienoja kokemuksia, vaikka Gelmerbahnilla maisema peittyikin paluumatkalla kokonaan sumuun.

Vuoriston myötä sää muuttui jälleen kylmäksi ja epävakaaksi, mutta onneksi ei satanut sentään koko aikaa. Oleilu Tujetschissa oli harvinaisen mieleenpainuva. Pientä leirintäaluetta ympäröivät joka puolelta vuoristomaisemat ja joki solisi vieressä – eikä paikalla ollut juuri ketään muita kuin me! Aamukahvien nauttiminen vuoristomaisemissa lehmänkellojen kilkattaessa taustalla oli mahdollisesti rentouttavin kokemus koko vuonna.

Ainoita miinuksia olivat sadekuurot ja neljään plusasteeseen viilentynyt sää, mikä tarkoitti viileitä oltavia teltassa. Rakastan kunnon hellettä, mutta vuoristomaisemien takia täytyi nyt tällä kertaa palella. Se oli sen arvoista. Vuorissa on taikaa.

20220709-Unelmatrippi-Aareschlucht-DSC0542
Aaren kanjonissa kulkee helppokulkuinen, mutta kaikkea muuta kuin tylsä kävelyreitti. Sola on välillä avara, välillä leveyttä on vain pari metriä. Osa reitistä kulkee tunneleissa.

• 3 yötä Tujetsch

Sveitsi: vesiputouksia ja patikointia Lauterbrunnenin seudulla

Jatkoimme Tujetschista Lauterbrunnenin laaksoon, joka on tunnettu jyrkistä kallioseinämistään ja vesiputouksistaan. Paikan päällä on juuri niin kaunista kuin kuvissakin. Majoituimme laaksossa Stechelbergissä sijaitsevalla leirintäalueella. Ympärillä kohosivat molemmin puolin satojen metrien kiviseinämät, joita pitkin valui vesiputouksia. Erikoinen paikka!

Myös Lauterbrunnenin seudun varsinainen nähtävyysosasto on melko erikoista. Vierailimme Trümmelbachin vesiputouksilla, jotka sijaitsevat vuoren sisällä. Kyllä, luit oikein. Harvoin tulee oltua täsmälleen samaan aikaan luolassa ja vesiputouksella. Hieno paikka! Lisäksi nousimme hissillä kallioseinämien ylle söpöön Mürrenin kylään, joka on autoton. Sijainnilla on vahvasti tekemistä autottomuuden kanssa.

Teimme Mürrenissä pienen patikointireissun kauniilla vuoristoniityillä. Seuranamme oli laiduntavia lehmiä ja maisemaa koristivat lumihuippuiset vuoret sekä ohitse äänettömästi lipuvat liitovarjoilijat. Hiljaa lentävien liitovarjojen lisäksi näimme Lauterbrunnenin seudulla lukemattomia helikoptereita ja hävittäjiä, joista lähtikin sitten ääntä ihan kunnolla.

20220709-Unelmatrippi-Trummelbachfalle-DSC04034
Trümmelbachin putoukset ovat vuoren sisällä. Välillä jostain raosta tulee valoa tunneleihin.
20220709-Unelmatrippi-Murren-DSC04000
Mürrenissä meillä oli patikointiseurana lehmiä.

• 3 yötä Stechelberg

Suunnitelmien muutos ja paluu Saksaan: eläväinen Tübingen

Sää jatkui Sveitsissä kylmänä, joskin kauniina. Ennuste kuitenkin lupaili seuraavan viikon ajaksi todella ankeita sadepäiviä, ja meidän oli alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoitus mennä Zermattiin ihailemaan vuoristomaisemia. Sadesäällä siitä ei olisi tullut yhtään mitään, joten päätimme lopettaa palelemisen ja matkata sinne, missä aurinko mollottaa sääkartassa. Se tarkoitti Saksaa.

Ajoimme ensin Reinin putouksille lähelle Saksan rajaa. Vuolaat putoukset ovat näkemisen arvoiset ja myös pieni veneretki putousten kuohujen luokse on elämys, jota voin suositella.

20220709-Unelmatrippi-Rheinfall-DSC04071
Reinin putouksilla voi osallistua erilaisille veneajeluille. Osa veneistä menee aivan putousten kuohujen äärelle.

Yöksi suuntasimme Bodenjärvelle, missä kuvittelimme nauttivamme helteestä seuraavat pari päivää. Näin jo itseni suppailemassa Bodenseen näteissä maisemissa.

Valitettavasti ideamme hellepäivien viettämisestä Bodenseen rannalla ei ollut lainkaan uniikki, kuten olisi tietysti pitänyt arvata. Bodensee on tunnettua saksalaista ja sveitsiläistä lomaseutua. Kävimme kolmella eri leirintäalueella kyselemässä vapaita paikkoja, mutta meille sanottiin, että jokainen seudun leirintäalue on täyteen ammuttu helteisen sään vuoksi. Niinpä yövyimme Konstanzissa yhden yön hotellissa ja rukkasimme suunnitelmaa uudelleen. Yöllä oli kova ukkonen ja kaatosade, mikä lievensi tehokkaasti harmitusta siitä, että emme päässeetkään telttailemaan.

Päätimme jatkaa matkaa alkuperäisen reittisuunnitelman mukaan, mutta nyt meillä vain oli suunnitelmien muutoksen vuoksi muutama ”ylimääräinen” päivä käytössä. Suuntasimme Tübingeniin ja poikkesimme ajomatkan varrella Hohenzollernin linnassa, jonka korkeat tornit näkyvät ympäristöön jo todella kaukaa. Linna oli roikkunut haavelistallani vuosia, joten oli kiva viimein päästä sinne ja todeta paikka hienoksi.

20220709-Unelmatrippi-Hohenzollern-DSC04170
Me kolusimme Hohenzollernin linnan sisätilat kasematteja myöten ja söimme myös lounasta linnan pihamaalla olevassa biergartenissa.

Opiskelijakaupunki Tübingenissä oli eläväinen meno ja erittäin kaunis vanha keskusta. Nautimme siellä kiertelystä helteisessä ja aurinkoisessa säässä. Vuokrasimme myös polkuveneen, jolla sitkuttelimme muutaman tunnin rauhallisella Neckarjoella. Hauskaa! Vierailimme myös ihmettelemässä läheistä Reutlingenin kaupunkia ja kävimme katsastamassa jyrkänteen reunalle rakennetun Lichtensteinin linnan. Komea näky!

20220709-Unelmatrippi-Tubingen-DSC04222
Tübingenin kuvatuimpia kohteita ovat kuvassa näkyvät jokivarren talot. Saimme ihailla niitä rauhassa joelta polkuveneestämme.
20220709-Unelmatrippi-Lichtensteinin-linna-DSC04300
Lichtensteinin linna on rakennettu uskaliaalle paikalle.

• 3 yötä Tübingen

Saksa: Reinin upeita jokimaisemia ja kontrastien kaupunki Frankfurt

Linnabongailu jatkui myös Tübingenin jälkeen, kun poikkesimme ajomatkan varrella Heidelbergin linnaan. Myös se oli ollut käyntilistalla pitkään. Linnan parhaita juttuja olivat mielestäni vanhoja purnukoita täynnä oleva apteekkimuseo ja hienot maisemat laaksoon. Linnavierailukokemusta verottivat kaikenlaiset telineet, joita oli viritelty linnan joka nurkalle. Luullakseni siellä valmisteltiin jotakin teatterinäytöstä.

20220709-Unelmatrippi-Heidelbergin-linna-DSC04373
Heidelbergin linnasta on upea näkymä alas laaksoon. Heidelbergin kaupunki näytti ylhäältä käsin ja läpi ajellessa niin houkuttelevalta, että sinne aiomme vielä joskus mennä uudestaan ajan kanssa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän oli tarkoitus majoittua Rüdesheim am Rheinissa, mutta siellä oli meneillään suuri Magic Bike -moottoripyörätapahtuma, joten majoituimme sen sijaan läheiseen Hattenheimin kylään. Siellä olevaa kylän nimeä kantavaa leirintäaluetta en voi suositella, sillä se oli alkeellinen paikka ja tyly henkilökunta yritti huijata asiakkailta rahaa sähkön laskutuksen yhteydessä. Itse seutu on sen sijaan erittäin suositeltava matkailukohde, sillä Reinin jokimaisemat viiniviljelmineen ovat todella viehättäviä.

Vietimme päivän ja illan söpössä Rüdesheim am Rheinissa. Nousimme viiniviljelmien yllä kulkevalla köysiradalla näköalapaikalle, jonka valtiattarena töröttää valtava Germania-patsas. Viiniviljelmät ja jokimaisemat näkyvät hauskan, vanhan köysiradan kyydistä hienosti, joten tämäkin kokemus ansaitsee lämpimän suosituksen. Muutenkin koko Rüdesheimin kylä on ihana. Suosituin katu on kapea Drosselgasse, jonka tietysti kävimme kävelemässä.

20220709-Unelmatrippi-Rudesheim-am-Rhein-DSC04430
Rüdesheimin köysirata on avattu vuonna 1953. Vaunut ovat kaksipaikkaisia ja avoimia, joten maisemia saa ihailla avoimesti ilman mitään häiritsevää ikkunalasia tai pleksiä.
Drosselgasse on tunnettu kaunis katu Rüdesheim am Rheinissa

Seuraavaksi jatkoimme Frankfurt am Mainiin. Olimme käyneet siellä kerran aikaisemmin, mutta silloin vanhakaupunki jäi näkemättä, joten oli kiva palata. Frankfurt on tosin paikka, jota ei voi täysin varauksetta suositella. Kaupunki on taistellut vakavan huumetilanteen kanssa 1980-luvulta asti, ja se näkyy katukuvassa harvinaisen selvästi. Ainakin päärautatieaseman lähettyvillä olevia kortteleita kannattaa välttää, jos ei halua kokea olevansa keskellä tosielämän surullista The Walking Dead -sarjaa. Seutu kuhisee narkkareita ja diilereitä. Emme ole koskaan nähneet mitään vastaavaa Euroopassa tai muuallakaan.

Hotellin seutua lukuun ottamatta meillä oli Frankfurtin illassa mukavaa. Kiertelimme vanhat korttelit, ihmettelimme leveää ja pitkää ostoskatua ja söimme herkullisen aasialaisista tapaksista koostuneen illallisen Kokumy-nimisessä paikassa. Nam!

20220709-Unelmatrippi-Frankfurt-184648
Frankfurtin historialliset korttelit ovat hieno vastapaino kaupungin komeille pilvenpiirtäjille.

• 2 yötä Hattenheim
  • 1 yö Frankfurt

Saksa: lisää ristikkotalokyliä ja kaupunkielämää Hannoverissa ja Lyypekissä

Frankfurtin jälkeen jatkoimme jälleen ristikkotaloreitin kylien tikuttamista. Ajelimme yöksi Kasseliin ja kävimme matkan varrella Idsteinissa, Lichissä, Grünbergissä ja Alsfeldissä. Kaksi jälkimmäistä kaupunkia viettävät tänä vuonna 800-vuotisjuhlaansa, ja mekin päädyimme osaksi juhlallisuuksia. Molemmat kaupungit ovat ulkoasultaan komeita ja sellaisina käymisen arvoisia. Idstein ja Lich ovat erittäin pieniä, mutta söpöjä nekin.

Kasselissa olimme jälleen ukkosyön hotellissa ja jatkoimme matkaa jo seuraavana aamuna. Kaupunki toimi meille vain yöpymispaikkana emmekä kierrelleet siellä sen enempää.

20220709-Unelmatrippi-Alsfeld-DSC04574
Upeiden ristikkotalojen Alsfeld viettää tänä vuonna 800-vuotisjuhlia.
Kivinen portti Alsfeldissä
20220709-Unelmatrippi-Idstein-DSC04525
Pikkuinen Idstein oli mukava yllätys. Kiertelimme sen kauniita kortteleita hiljaisena, helteisenä sunnuntaina.

Seuraavaksi ajelimme meille entuudestaan tutun Hann. Mündenin ristikkotalokaupungin kautta Hannoveriin. Siellä nautimme kesäisistä päivistä leirintäalueella pienen järven rannalla, ja toisaalta kaupungin sykkeestä Fête de la Musique -festarin bändien tahdissa. Kävimme myös huvin vuoksi kiertelemässä läheisessä Hildesheimin kaupungissa, jossa on pari todella vaikuttavaa historiallista rakennusta, mutta muuten paikka on tavallisen näköinen.

Hannoverin varsinaisista nähtävyyksistä kävimme katsastamassa valtavat Herrenhausenin puutarhat. Puutarhoja on suurella alueella lukuisia erilaisia, ja istutusten lisäksi on myös suihkulähteitä. Ne ovat kuitenkin päällä vain tiettyihin aikoihin päivästä, joten kannattaa tarkistaa etukäteen paras vierailuajankohta.

20220709-Unelmatrippi-Hannover-Herrenhauser-Garten-DSC04594
Herrenhausenin puutarhoilla myös rakennukset ovat prameita.

Tapahtumasuman vuoksi päätimme poiketa alkuperäisestä suunnitelmastamme viettää Saksassa viimeinen yö Kielissä. Kaupungissa oli nimittäin meneillään Kieler Woche, joka on yksi maailman suurimmista purjehdustapahtumista.

Kielin sijaan suuntasimme yhdeksi yöksi meille entuudestaan tuttuun Lyypekkiin. Matkalla piipahdimme Lüneburgissa, jonka keskusta on täynnä upeita, vanhoja tiilitaloja.

Lüneburgissa on upeita vanhoja tiilitaloja

Lyypekissä meillä oli aikaa vain yksi ilta, ja vietimme sen kierrellen päämäärättömästi keskustan katuja. Viimeisen yön ennen paluumatkaa Kapellskäristä Naantaliin päätimme viettää Ruotsin puolella. Valitsimme siellä kohteeksi viehättävän Lundin. Sattui olemaan juhannus, joten kaupunki oli kuin pystyyn kuollut, mutta se ei meitä haitannut. Siellä oli rauhallinen pikkukylän tunnelma, mikä oli mukava päätös reissulle.

• 1 yö Kassel
  • 2 yötä Hannover
  • 1 yö Lyypekki
  • 1 yö Lund
  • 1 yö Finnlinesin lautalla (Kapellskär–Naantali)

Yhteenveto: risut ja ruusut kuukauden automatkalta

Vaikka kerroin, että monin paikoin erilaiset tapahtumat ruuhkineen pääsivät vähän yllättämään, nopeat suunnitelmien muutokset eivät suinkaan pilanneet reissua. Vastaavilla matkoilla olemme joka kerta tehneet jotain muutoksia suunnitelmiin esimerkiksi sään takia – suunnitelmien muuttaminen lennossa on osa automatkojen vapautta ja viehätystä. Tällä reissulla alkuperäinen suunnitelma piti aika hyvin kutinsa. Suunnitelluista kohteista jäivät pois Zermatt ja Kiel.

Se on kuitenkin todettava, että jos olisin tajunnut ottaa kaikista mahdollisista tapahtumista selvää etukäteen, olisin tehnyt reittisuunnitelman osin eri tavalla ja yrittänyt ajoittaa vierailumme tapahtumapäivien ulkopuolelle.

Olisin myös saattanut tehdä muutaman leirintäaluevarauksen hyvissä ajoin etukäteen siltä osin, kuin se olisi ollut mahdollista. Kaikki leirintäalueet eivät nimittäin edes ota varauksia. Nyt teimme muutamaan paikkaan varauksen pari päivää etukäteen netin kautta. Tavallisesti tällaiseen ei ole juuri ollut tarvetta touko-kesäkuussa Keski-Euroopassa telttaillessa, mutta kuten sanottu, pandemian myötä nyt oli aiemmasta poiketen monin paikoin ruuhkaa.

20220709-Unelmatrippi-Tujetsch-DSC03888
Sveitsin Tujetschissa oli niin kylmä, että leirintäalueella oli varsin väljää. Kuvassa vasemmalla näkyvää asuntovaunua olisi saanut vuokrata, mutta nyt se oli tyhjillään.

Kuukauden telttareissu (muutamilla hotelliöillä höystettynä) oli jälleen hieno elämys, etenkin parin vuoden tauon jälkeen. Ylipäätään oli ihanaa päästä pitkästä aikaa näin pitkälle reissulle!

Teltan kunnosta täytyy tosin antaa miinusta, sillä sen saumat ovat ohittaneet parhaat päivänsä eikä niiden paikkailu moneen kertaan ja eri keinoilla ole tuottanut toivottua lopputulosta. Seuraavalle matkalle on hankittava uusi teltta.

Ensi kerralla taidamme myös ottaa matkalle mukaan paksummat makuupussimme, sillä säästä ei koskaan tiedä eikä paleleminen ole kivaa. Huvittavaa on, että olin jo edellisen vastaavan reissun jälkimainingeissa laittanut itselleni muistiin, että seuraavalla kerralla on ehdottomasti otettava mukaan paksumpi makuupussi. En kuitenkaan noudattanut omaa neuvoani. No, ehkä viimein ensi kerralla olen viisaampi!

20220709-Unelmatrippi-Grimselpass-DSC0662
Onneksi millään leirintäalueella ei sentään satanut lunta! Kuva on Grimselsolan varrelta, missä lunta oli vielä talven jäljiltä paikoin runsaasti.

Matkan huikeimpia kokemuksia olivat vuoristoseutujen aktiviteetit: serpentiiniteillä ajelu, rotkoreittien patikointi ja vesiputousten ihmettely. Mahtavia kokemuksia kaikki! Lukuisten ristikkotalokylien, historiallisten kaupunkien ja linnojen kiertely puolestaan antoi sen, mitä toivoinkin: kiehtovaa keskieurooppalaista historian havinaa ja silmäkarkkia.

Reissulta jäi mieleen erityisen positiivisena myös se, miten hauskaa oli viettää kuukausi saksankielisillä seuduilla ja yrittää selviytyä kaikesta saksaksi. Aika hyvin se onnistuikin. Kielitaitoa on aina mukava verestää, ja tällä reissulla siihen oli erinomaiset mahdollisuudet.

20220709-Unelmatrippi-Murren-DSC03980
Sveitsin vuoristomaisemat ovat kuin postikortista.

Kartta kuukauden road tripille: toteutunut reitti

Tässä kartassa näkyy kuukauden road tripin toteutunut reittimme. Tähän karttaan olen merkinnyt vain ne kohteet, joissa lopulta kävimme. Kaikkialle kun ei millään ehdi, vaikka haluaisikin! Kirjoitan monista vierailemistamme kohteista vielä erikseen omat juttunsa. Kilometrejä kertyi tällä matkalla kaikkiaan 6283 (kartalla näkyy vain reitti yöpymiskohteineen, mutta ei muita ajeluja, joita reissulla kertyi).

Kartta kuukauden road tripille: alkuperäinen reittisuunnitelma

Tässä kartassa näkyy alkuperäinen reittisuunnitelmamme, josta kerroin tarkemmin postauksessa Uusia matkasuunnitelmia: kuukauden autoloma Euroopassa. Olen merkinnyt reitin varrelle paljon kaikenlaista kiinnostavaa nähtävää, joten jos suunnittelet vastaavaa matkaa, tässä kartassa on hyviä tärppejä. Teen oikeastaan kaikille autoreissuille tällaisen kartan, johon merkkailen kaikenlaista kiinnostavaa suunnitellun reitin varrella. Kartta toimii muistiinpanona erilaisista vaihtoehdoista. Matkalla sitten päätämme, minne kaikkialle lopulta menemme.

***

Onko toteutuneella reitillämme sinulle tuttuja paikkoja?

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

10 vastausta artikkeliin “Kuukauden auto- ja telttareissu Euroopassa: miten meni?”

1. Hei, ihanaa seurata sinun blogia. Olemme saaneet hyviä neuvoja paikoista reissua suunnitellessa. Olemme perheen kanssa tällä hetkellä etelä saksassa telttailemassa ensimmäistä kertaa. Satutko tietämään mistä voi ostaa lisää retkeilykaasua saksasta? Olisi pitänyt ottaa mukaan enemmän suomesta. Terv. Cati

1. Kiitos! Todella kiva kuulla, että olette saaneet blogista hyviä neuvoja! 🙂

Ainakin retkeilykaupoista pitäisi saada ostettua kaasua (esim. Globetrotter). Olemme joskus itse ostaneet sellaisesta. Ja karavaaniliikkeistä varmasti myös. Tällä juuri päättyneellä reissulla meidän ei tarvinnut hankkia kaasua, mutta retkeilykauppaan tuli muuta asiaa ja näimme siellä kaasuakin hyllyssä.

2. Tää kuulosti ihan mahtavalta reissulta, vaikka tapahtumien määrä pääsi yllättämään eikä sää koko aikaa ollut ihan paras mahdollinen. Harvoin se tosin kokonaista kuukautta täydellinen onkaan. Paljon oli tuttuja kohteita, kuten kovasti pitämäni Bamberg sekä Lauterbrunnen ja Mürren. Paljon oli toisaalta myös tuntemattomia paikkoja. Joka tapauksessa paikoista on mukavaa päästä lukemaan tarkemmin.

1. Joo, todella harvoin Euroopassa on sellainen tuuri, että sää olisi poutainen ja lämmin kuukauden putkeen. Meillä on kyllä kerran ollut! Se oli ekalla yhteisellä teltta- ja autoreissullamme vuonna 2008. Toki silloinkin oli muutama ukkos- ja sadekuuro, mutta lämpötila oli koko kuukauden yli 20 astetta ja sää oli noita pieniä kuuroja lukuun ottamatta loistava. Vastaavaa munkkia ei olekaan sitten sen jälkeen käynyt. 🙂

Kiva kuulla, että tässä oli tuttuja paikkoja, joista olet tykännyt. Minustakin Bamberg oli aivan ihana, kuten myös Lauterbrunnenin seutu.

3. Aivan mahtava reissu, siis voi vitsit mitä maisemia ja ihania ristikkotalokyliä! Keski-Euroopassa ja pelkästään Saksassa on ihan käsittämätön määrä hienoja paikkoja, ja vaikka mekin ollaan kierrelty kohtuullisen ahkeraan, on näistä teidän tämän kertaisen kiertomatkan kohteista valtaosa näkemättä. Tästä sai taas monta ideaa seuraavaan kertaan kun liikutaan noilla main. Terveisiä Bulgarian Sofiasta, ehkäpä joskus taas törmätään reissun päällä, kuten kolmisen vuotta sitten 🙂

1. Oli kyllä mahtava matka! Mekin olemme kierrelleet esimerkiksi Saksassa todella paljon ja silti joka kerta löytyy älyttömästi uusia hienoja paikkoja. Upea matkailumaa, ja toki Eurooppa on ihan kokonaisuutenakin hillitön matkailun runsaudensarvi.

Ollapa Sofiassa! Se on nimittäin ollut meillä pitkään haaveissa, mutta vielä ei ole sinne ehditty. Olisi kyllä tosi hauska nähdä taas joskus! Edellisestä kerrasta on tosiaan jo vierähtänyt aikaa.

4. Teillä on ollut huippu reissu! Maisemat upeita ja eihän noista söpöistä ristikkotaloista voi olla tykkäämättä. Olen käynyt Saksassa ja Itävallassa vain muutamassa kaupungissa, joten suurin osa paikoista oli joko tuntemattomia tai sitten nimeltä tuttuja. Jos saan siipan joskus houkuteltua Keski-Eurooppaan autoreissulle, tiedän kenen puoleen kääntyä. 😊

1. Reissu oli tosiaan huippu! Me olemme Hemmon kanssa matkailleet Saksassa ja muutenkin Euroopassa aika ahkerasti pikkupaikkoja myöten. Tsekkasin, että Saksassa olen yöpynyt tähän mennessä 39 eri kaupungissa (aikuisiällä). Tuohon jos laskisi päälle vielä kaikki muutkin paikat, joissa on tullut käytyä mutta ei yövyttyä, niin lista olisi aika pitkä! Kaikissa Euroopan maissa saldo ei ole noin komea, mutta hiljalleen uusia paikkoja karttuu monista muistakin maista. Minusta ja Hemmosta on tosi kiva nähdä uusia paikkoja ja automatkoilla on helppo kierrellä siellä täällä, joten autoilu on meille kaikkein mieluisin tapa matkustaa.

5. Upeita paikkoja kävitte katsastelemassa! Meidän pisin road trip on kaksi viikkoa, mutta kuukausi on kyllä hyvän pituinen. Siinä kerkeää ja pysähdellä vähäksi aikaa paikkakunnalle.
    Me ollaan käyty useastikin tuolla Stuibenfall -putouksilla, mutta ei vielä koskaan Söldenissä. Pitääpä joskus ajaa vähän pidempään tuota Ötztalia. Meidän käynnit Stuibenfallilla on ollut iltapäiväkäyntejä, joten olemme vähän ”oikaisseet”. Ajamme putousten yläpäähän ja jätemme auton sinne. Sieltä on kohtuu tasaista kävelyä muutamia satoja metrejä tai kilometri putouksen yläpäässä olevalle näköalaparvekkeelle. Olen kyllä nuo rappusetkin ajatellut joku päivä nousevani:) Vähän sama juttu, mutta toisinpäin Krimmlerin vesiputousten kanssa. Siellä ollaan käyty lukuisia kertoja putousten alapäässä, mutta huippu on käymättä:D No, ei sitä kaikkialle kerkeäkään.
    Tuonon säähän sen verran, jotta ollaan asuttu Itävallassa nyt 4 vuotta ja tämä kevät ja alkukesä on ollut ilmojen puolesta surkein. Kylmin, tuulisin ja sateisin. Vasta viimeaikoina on alkanut tullu kunnon, yli +25C kelejä vähän pidemmäksi aikaa kuin vain päiväksi tai pariksi.

1. Suosittelen ehdottomasti käymään Stuibenfallilla myös alhaalta käsin vähintään katsomassa putousta siltäkin puolelta, vaikka ei rappusia nousisikaan. Jos kävelee reittiä ylöspäin, niin matkalla on lukuisia näköalapaikkoja, joilta näkee putouksen hienosti ja ihan eri tavalla kuin ihan ylhäältä. Sieltä ihan ylhäältä käsin putous ei minusta edes näyttänyt kovin kummoiselta. Alhaalta lähestyessä se näkyy niin hienosti, että ylin tasanne ei siihen verrattuna enää säväyttänyt.

Myös Söldeniä suosittelen lämpimästi. Aivan ihana paikka, ja siellä on paljon tekemistä. Täältä linkin takaa löytyy useampi juttu Söldenistä: https://www.unelmatrippi.fi/category/eurooppa/itavalta/solden/

Säästä nyt ei ikinä tiedä: joskus on viileää ja sateista, joskus taas ei, oli kesä tai mikä tahansa muu vuodenaika. Nyt osui tosiaan aika viileitä päiviä meidän reissumme alkumatkaan eikä ollut lainkaan kesäinen sää, mutta lopulta sitten kyllä lämpeni!