Kiinan muurilla

Artikkelikuva - Mutianyu, Kiinan muuri

Yksi suurimmista tavoitteistamme maailmanympärimatkan Kiinan-osuudella oli tietenkin vierailu Kiinan muurilla. Täytyyhän tuota valtavaa rakennelmaa päästä omin silmin katsomaan. Pekingistä vierailu Kiinan muurille järjestyi helposti. Vaikka kyseessä oli ryhmämatka, se oli hieno kokemus.

Nousimme pekingiläisessä ei-niin-hohdokkaassa hotellissamme kuudelta, jotta ehtisimme varmasti ajoissa yhteiskuljetukseen Kiinan muurille. Ostimme matkan edellisenä päivänä hotellimme respasta. Opas ilmestyi hotellin aulaan etuajassa ja pääsimme matkaan hyvinkin sutjakasti.

Pikkubussin turvavyöt olivat osasta penkkejä rikki, mutta me saimme napattua paikat, joilla vyöt olivat kunnossa. Poimimme eri hotelleista bussiin lisää porukkaa ja köröttelimme sumuisessa aamussa ruuhkaisilla teillä hieman alle kaksi tuntia, kunnes saavuimme Kiinan muurille.

Retkemme suuntautui muurin Mutianyu-nimiselle osiolle noin 70 kilometrin päähän Pekingistä. Valitsimme retken, joka ei sisältänyt muiden retkivaihtoehtojen tapaan ostosmahdollisuuksia matkalla, sillä meitä ne eivät kiinnostaneet.

Gondolihissejä Kiinan muurilla

Perillä nousimme muurin luo gondolihissillä. Aikaa muurilla kävelemiseen oli varattu kolmisen tuntia, mutta meille riitti kaksi. Kävelimme kaapelihissiltä tornille 19 asti, mikä oli ihan riittävästi. Muuri gondolihissiltä tornille 19 oli suhteellisen hyväkuntoista käveltävää, mutta ei missään nimessä heikkojalkaisen tai pahasta korkean paikan kammosta kärsivän suoritettavissa.

Jyrkät nousut takasivat hien, vaikka päivä oli onneksi hieman viileämpi kuin edellinen päivä Kielletyssä kaupungissa. Rappusia oli paljon ja ne olivat epätasaisia ja korkeudeltaan erittäin vaihtelevia.

Jenni Kiinan muurilla
Maisema Kiinan muurille
Muurin kurkistusaukosta näkyvä vehreä ympäröivä maisema
Ihmisiä jyrkissä rappusissa Kiinan muurilla

Maisemat muurilta olivat upeat: muuria näkyi molempiin suuntiin niin kauas kuin vain sumu ja oma näkökyky antoivat myöten. Turisteja oli paljon, mutta ei niin paljoa, että olisi muodostunut jonoja tai olisi tarvinnut ahdistua tungoksesta. Saimme jopa ajoittain olla muurinpätkällä aivan rauhassa kahdestaan. Kuvittelin etukäteen, että tilanne olisi aivan toinen ja ryysis valtava, joten rauhallisuus paikan päällä oli todella myönteinen yllätys!

Katselimme muurille nousevan kaapelihissin ala-aseman tienoilla käynnissä olevia rakennustöitä ja mietimme, että muutaman vuoden päästä turistimäärä voi täälläkin olla aivan toista luokkaa. Valmisteilla oli mitä ilmeisimmin vielä nykyistäkin tymäkämpi turistipyydys krääsämyymälöineen kaikkineen. Ajoituksemme muurilla vierailuun oli siis tässäkin mielessä onnistunut.

Hemmo Kiinan muurilla
Kiinan muuri vihreässä kumpuilevassa maisemassa

Retkeen kuului yhteinen lounas samassa pikkubussissa olleiden kesken. Se nautittiin muurivierailun jälkeen. Mr Yang -ravintolan monia eri annoksia sisältänyt lounas maistui meille oikein hyvin ja samalla tuli juteltua muiden matkalaisten kanssa. Lähdimme tyytyväisinä paluumatkalle Pekingiin.

Vierailu Kiinan muurilla Mutianyussa on elämys

Kiinan muurilla käyminen oli ehdottomasti yksi Kiinan-reissumme kohokohdista. Muurin massiivisuus tulee hyvin esiin Mutianyun-osiolla, sillä muuri näyttää jatkuvan horisontissa loputtomiin (ja kyllähän se aika pitkälle jatkuukin). Sumuinen sää teki näystä suorastaan maalauksellisen ja loi paikalle hienoa tunnelmaa.

Jos mielii lähteä Kiinan muurin Mutianyun-osiolle kävelemään, kannattaa varautua kunnon kengillä. Lenkkarit ovat OK, korkkarit ja kaupunkiin tarkoitetut kävelykengät voi unohtaa. Varsinaisia vaelluskamppeita muurille ei sentään tarvitse ja jos sellaisia ottaisikin mukaan, häviäisi taatusti kilpavarustelussa korealaisille turisteille, joilla on mukanaan kaikki mahdollinen ja mahdoton retkikeittimistä vaelluskeppeihin ja radiopuhelimiin (kyllä!). Juotavaa kannattaa ottaa mukaan riittävästi, sillä muurilla rappusia talloessa tulee kuuma. Meidän vierailumme aikaan muurilla oli vain yksi myyntikoju, josta sai vettä.

Matka Kiinan muurille maksoi noin 38 euroa per nenä ja se sisälsi kuljetuksen ja lounaan. Meille ei kerrottu retkeä varatessamme, että kaapelihissin liput tulisi maksaa itse. Asia selvisi vasta perillä muurin juurella ja silloin totesimme, että pahapa ylös on kävelläkään siinä aikataulussa ja ostimme noin kympin per lärvi maksaneet liput. Kokonaisuudessaan matkalle tuli näin ollen hintaa noin 48 euroa henkilöltä.

Onko sinulla kokemuksia Kiinan muurilta?

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa: