Olimme joulu-tammikuussa Hemmon kanssa kolme viikkoa reissussa kiehtovassa Myanmarissa, missä yövyimme neljässä eri kaupungissa. Lähinnä kätevien lentojen vuoksi vietimme matkalla mennen tullen myös pari päivää Bangkokissa Thaimaassa. Kerron tässä postauksessa, miten järjestimme tämän omatoimireissun, mikä oli reittimme ja mitä kaikki maksoi. Jos siis haaveilet vastaavasta matkasta, tässä vettä haavemyllyyn ja vinkkejä suunnitteluun!
Matkajärjestelyt matkalle Myanmariin ja Bangkokiin
Teimme tällä kertaa matkan kaikki varaukset etukäteen netissä. Olin lukenut useasta lähteestä, että talven turistisesongin aikaan voi muuten jäädä nuolemaan näppejään, joten hommasimme jo Suomessa liput kaupunkien välisille siirtymille ja teimme kaikki majoitusvaraukset valmiiksi. Lähdimme reissuun joulukuun loppupuolella.
Paikan päällä Myanmarissa kuitenkin vaikutti siltä, että turisteja ei sesongista huolimatta ollut erityisen paljon, joten luultavasti matkaliput ja majoitusjärjestelyt olisivat sen puolesta hoituneet myös perillä. Poikkeuksena oli jokilaiva Mandalaystä Baganiin, sillä se oli viimeistä penkkiä myöten täynnä. Jokilaivoilla voi matkustaa vain osan vuodesta, mikä saattaa vaikuttaa niiden suosioon. Laivat eivät pysty kulkemaan kuivalla kesäkaudella, joten silloin vaihtoehdoiksi jäävät vain bussi tai lentäminen.
Valmiit varaukset tarkoittavat aina sitä, ettei aikataulussa ole joustonvaraa (ainakaan ilman ylimääräistä säätöä), ja tästä syystä tykkäämme yleensä pitää etukäteisvaraukset melko minimissä. Tällainen kolmen viikon reissu oli kuitenkin meidän mittapuullamme sen verran lyhyt, että olin matkalla ihan tyytyväinen, että saimme vain reissata sen sijaan, että aikaa olisi kulunut varausten kanssa säätämiseen. Matkalla tähän tuli tosin yksi poikkeus, josta lisää tuonnempana.
Myanmarin viisumi ja rahanvaihto
Tällä hetkellä myös Myanmarin viisumikäytäntö puoltaa ainakin ensimmäisen majoituksen varaamista valmiiksi, sillä majapaikkaa kysytään viisumihakemuksessa. Tuskin viranomaiset tarkistavat majoituslaitoksesta, onko maahan pyrkijällä todella varaus tehtynä, mutta kai sekin olisi mahdollista. Viisumihakemukseen tarvitaan myös tietyn kokoinen värillinen valokuva, joka ei saa olla yli kolme kuukautta vanha. Meillä ei ollut soveltuvia valokuvia valmiina, joten jouduimme käymään kuvaamossa niitä varten.
Ajantasaiset viisumikäytännöt ja hinnat kannattaa aina tarkistaa kunkin maan virallisista lähteistä. Tällä hetkellä Myanmarin viisumin saa haettua netistä Myanmarin työvoima-, maahanmuutto- ja väestöministeriön sivuilta, ja samalta sivustolta löytyvät myös englanninkieliset ohjeet viisumin hakemiseen sekä viisumin hinta. Sivuston kieliasu ei ole tätä kirjoittaessani ihan kohdillaan, mikä voi vaikuttaa epäilyttävältä, mutta kyseessä on ihan aito ministeriön sivusto. Thaimaahan pääsee Suomen passilla ilman viisumia, jos oleskelu ei kestä yli 30 päivää.
Ennen matkalle lähtöä vaihdoimme myös Suomessa euroja Yhdysvaltain dollareiksi, sillä taalat kelpaavat parhaiten Myanmarissa. Myanmarin kyateja ei voi vaihtaa Suomessa eikä kyatien ostaminen onnistu muuallakaan Myanmarin ulkopuolella. Valuutanvaihdossa kannattaa ehdottomasti muistaa, että setelien on oltava tiptop-kunnossa. Vain täysin sileät ja ehjät setelit kelpaavat Myanmarissa, ja rahoja todella syynätään. Onneksi tämä oli meillä tiedossa etukäteen, joten tiesimme pyytää Forexilta siloisia taaloja ja pakkasimme rahat läppärikotelon suojiin, missä ne pysyivät sileinä ja vahingoittumattomina.
Matkareitti, aikataulu ja kulkuvälineet Bangkokissa ja Myanmarissa
Lähdimme matkaan joulukuun 19. päivä ja palasimme Suomeen 8.1. eli olimme matkalla aika tarkalleen kolme viikkoa. Thaimaassa kävimme vain Bangkokissa, ja Myanmarissa kohteita oli neljä. Enempää en tällaiseen aikatauluun halunnut mahduttaa, jotta matkalla ei olisi kamala kiire. Suunnittelemamme aikataulu osoittautui varsin toimivaksi myös käytännössä.
Bangkok: 2 yötä lomalle laskeutumiseksi
Vietimme matkan alkajaisiksi kaksi yötä Bangkokissa tottuaksemme rauhassa lämpöön ja aikaeroon sekä päästäksemme reissumoodiin. Ehdimme tuona aikana käydä Bangkokissa muun muassa Suuressa palatsissa.
Kahden päivän jälkeen matkamoodi oli jo vahvasti päällä ja olimme valmiit aloittamaan kierroksen Myanmarissa.
Mandalay: 3 yötä Myanmarin meininkiin tutustuessa
Myanmarissa matkareittimme oli aika klassinen eli monen muunkin hyväksi havaitsema. Esimerkiksi Ja sitten matkaan -blogissa seikkailtiin viime vuonna Myanmarissa samalla reitillä.
Ensimmäinen kohteemme meille molemmille täysin uudessa maassa oli Myanmarin entinen pääkaupunki (1857-1885) Mandalay. Arvoimme etukäteen kahden ja kolmen yön välillä, ja päädyimme lopulta kolmeen yöhön.
Jälkikäteen ajatellen kaksikin yötä Mandalayssä olisi riittänyt, mutta näitä juttuja on joskus vaikea arvioida tarkkaan etukäteen. Ehdimme kierrellä haluamamme paikat yllättävän nopeasti, mutta jäipähän aikaa ottaa rennommin. Kaupungin ilma oli saasteisen tuntuista eikä kaupunki ole kovinkaan kävelijäystävällinen, mutta muuten viihdyimme. Mandalay oli hyvä kohde aloittaa Myanmariin tutustuminen.
Bagan: 4 yötä temppelien kaupunkia ihaillessa
Seuraava kohteemme oli tuhansista temppeleistään tunnettu Bagan, missä olimme neljä yötä. Matkasimme sinne Mandalaystä leppoisasti jokilaivalla, joka lähti auringonnousun tuntumassa ja oli perillä auringonlaskun aikaan. Matkalla vierähti siis koko päivä. Tätä matkan osuutta odotimme etukäteen erityisellä mielenkiinnolla, sillä kokonainen päivä jokilaivan kyydissä oli meille uusi kokemus. Päivä sujui rattoisasti ja voinkin suositella tätä vaihtoehtoa, jos ei ole hirveä kiire perille.
Bagan oli odotetusti matkan kohokohta. Temppeleillä huristelu lähes äänettömällä sähköskootterilla oli kertakaikkisen upea elämys. Baganissa olisi helposti vierähtänyt viideskin yö tai vaikka enemmän.
Inlejärvi: 3 yötä järvimaiseman huomassa
Baganista jatkoimme matkaa lentäen Hehoon Inlejärven lähettyville. Inlejärvi oli matkan kohteista se, joka epäilytti eniten etukäteen. Mietimme, että poseeraavista kalastajistaan tunnettu paikka saattaisi olla liian keinotekoinen meidän makuumme. Muutenkin varauduimme siihen, että järvellä ei olisi yhtään niin kaunista kuin miltä somen perusteella usein näyttää.
Lopulta Inlejärvi osoittautui epäilyksistä huolimatta kiinnostavaksi ja aivan ihastuttavaksi paikaksi. Onneksi emme tiputtaneet sitä pois matkaohjelmasta!
Yangon: 3 yötä modernissa Myanmarissa
Inleltä palasimme kaupunkimaisemiin ottamalla JJ Expressin yöbussin Inlejärven Nyaung Shwestä Yangoniin, Myanmarin toiseen entiseen pääkaupunkiin (1948-2005). Toiseksi takimmaisen rivin paikat bussissa takasivat heittoisan kyydin, mutta sinänsä puitteet olivat kuitenkin hyvät lepäämiselle. Penkit sai lähes vaakatasoon. Vastaavissa laiskanlinnabusseissa on tullut vuosien saatossa tehtyä pari muutakin pitkää bussimatkaa Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Emme me kovin hyvin nukkuneet, mutta hetken kuitenkin.
Yangonissa vietimme kolme yötä. Kaupunki on huomattavasti modernimpi kuin Mandalay (saati Bagan), ja sellaisena viihtyisämpi. On mukavampaa kävellä sellaisen kaupungin kaduilla, joilla on myös jalkakäytäviä, vaikka ne paikoin vähän reikäisiä olisivatkin. Siirtomaa-aikaisten rakennusten bongailu ja markkinoilla kiertely oli hauskaa, vaikka teimme me muutakin.
Bangkok: 3 yötä suurkaupungin sykkeessä
Yangonista palasimme lentämällä Bangkokiin ja vietimme siellä matkan loput kolme yötä ennen paluuta Helsinkiin. Vaikka olimme Bangkokissa koko matkalla yhteensä viisi yötä, emme tälläkään reissulla lopulta käyneet yhdessäkään kattobaarissa katsomassa kaupungin valoja, vaikka sellaisia suunnitelmia etukäteen olikin. Muita mukavia juttuja kuitenkin teimme, mainittakoon vaikkapa temppelikierrokset ja Chinatownissa seikkailu.
Bangkokista jäi tällä kertaa paljon kivempi fiilis kuin viitisen vuotta sitten maailmanympärimatkan yhteydessä. Se on hyvä homma, koska Bangkokin kaltaiseen solmukohtaan tulee todennäköisesti joskus taas palattua, ja on mukavampaa, jos kaupunki tuntuu kiinnostavalta eikä pakkopullalta matkalla jonnekin muualle.
Reittimme ja yöpymisemme menivät siis kokonaisuutena seuraavasti:
- Lento Helsinki – Bangkok, 2 yötä
- Lento Bangkok – Mandalay, 3 yötä
- Jokilaiva Mandalay – Bagan, 4 yötä
- Lento Bagan – Heho (Inlejärvi), 3 yötä
- Yöbussi Heho (Inlejärvi) – Yangon, perillä 3 yötä
- Lento Yangon – Bangkok, 3 yötä
- Lento Bangkok – Helsinki
Matkaaminen Myanmarissa yöbussilla ja jokiveneellä olivat kokemuksia, jotka eivät ehkä joillekin olisi niin mieluisia, mutta meille paikallisen arkitouhun katselu on aina elämys tällaisilla (ja muillakin) matkoilla. Bussi- ja venekyydin ansiosta näimme ja koimme paljon sellaista, mikä olisi jäänyt pois, jos olisimme vain lentäneet kaikki välit. Osalle etapeista lento oli kuitenkin järkevin vaihtoehto.
Matkakustannukset
Matkamme kustannuksia nosti merkittävästi ajankohta. Joulukuun pyhinä reissaaminen ei ole budjettimielessä optimaalista. Matkustamalla matalan sesongin aikaan vastaava reissu olisi toteutettavissa paljon halvemmalla etenkin Suomesta lähtevien lentojen osalta.
Matkamme alkoi Helsingistä Finnairin suorilla lennoilla Bangkokiin, ja reissun lopussa palasimme samaa reittiä takaisin. Vaihtoehtona olisi ollut myös ottaa esimerkiksi Aeroflotin tai Qatar Airwaysin pomppulennot ja säästää sillä tavalla pitkä penni, koska matkamme ajoittui joulukuulle, jolloin etenkin suorat lennot Aasiaan ovat todella kalliita ja tarjouksia ei ole. Matka-ajan ja myös päästöjen takia lensimme kuitenkin mieluummin suorilla lennoilla, vaikka se tekikin reissubudjettiin massiivisen loven. Aina ei voi voittaa.
Liikkumiskustannukset
Yöpymiskaupunkien välillä siirtymisten kustannukset olivat per henkilö:
- Meno-paluulento Helsinki – Bangkok – Helsinki, Finnair, 1168 euroa (varaus lentoyhtiön omilta sivuilta)
- Lento Bangkok – Mandalay, AirAsia, 104 euroa (varaus lentoyhtiön omilta sivuilta)
- Jokilaiva Mandalay – Bagan, Malikha River Cruises, 35 USD eli noin 32 euroa (varaus yrityksen omilta sivuilta)
- Lento Bagan – Heho (Inlejärvi), Myanmar Airways International, 119 euroa (varaus Supersaverin sivustolta)
- Yöbussi Heho (Inlejärvi) – Yangon, JJ Express, 23 USD eli noin 21 euroa (varaus 12Go Asian sivustolta)
- Lento Yangon – Bangkok, Thai Smile, 115 euroa (varaus Supersaverin sivustolta)
Sähköskootterin vuokraaminen Baganissa hotellilla maksoi noin 9 euroa 8 tunnilta (12 400 kyatia). Sen olisi ehkä saanut jostain muualta edullisemmin, mutta ei kätevästi. Inlejärvellä tilasimme etukäteen hotellilta kuljetuksen lentokentältä perille hotelliin, vaikka kyydin olisi todennäköisesti saanut halvemmalla paikan päältä. Hehosta on järvelle kohteesta riippuen noin tunnin matka eikä julkista liikennettä ilmeisesti oikein ole. Emme jaksaneet tällä kertaa hinnasta tinkimistä taksinkuljettajien kanssa, joten valmis kyyti tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Hintaa sille tuli 16 euroa per lärtsä. Muita liikkumiskuluja olivat muun muassa Bangkokin lentokenttäjuna- ja metroliput ja taksi- tai tuk tuk -kyydit Mandalayssä.
Majoituskustannukset
Maksoimme kahden hengen huoneesta Myanmarissa keskimäärin 67 euroa yöltä. Hotellit varasin tällä kertaa Hotels.comin ja Booking.comin kautta riippuen siitä, kummasta löysimme hinta-laatusuhteeltaan paremman diilin. Kaikissa hotelleissa hintaan kuului aamiainen.
- Mandalay: Sein Sein Hotel, keskihinta 38 euroa/yö (Hotels.com)
- Bagan: Bagan Star Hotel, keskihinta 42 euroa/yö (Hotels.com)
- Inlejärvi: Inle Resort, keskihinta 101 euroa/yö (Booking.com)
- Yangon: Parkroyal Yangon, keskihinta 87 euroa/yö (Hotels.com)
Bangkokissa yövyimme kanta-asiakaspisteillä veloituksetta, joten Thaimaan puolella vietettyjä öitä ei ole mukana kululaskelmassa. Näiden veloituksettomien öiden takia tuntui myös siedettävältä maksaa Inlen ja Yangonin hotellista poikkeuksellisen paljon, sillä säästimmehän Bangkokissa majoituskuluissa.
Yangonissa meillä tosin oli ensin varattuna eri hotelli, joka oli huomattavasti edullisempi. Se osoittautui kuitenkin paikalle päästyämme ja aikaisesta sisäänkirjautumisesta maksettuamme niin karmeaksi, että päätimme vaihtaa ensimmäistä kertaa koskaan hotellia silläkin uhalla, että emme saisi rahoja takaisin jo maksetusta varauksesta. Tästä tuli ainakin näillä näkymin tappiota 103 euroa ja lisäksi aikaisen sisäänkirjautumisen maksu 12 euroa. Menetetty summa ei jäänyt suuremmin harmittamaan, koska ”lopullinen” hotellimme Parkroyal oli oikein viihtyisä. Tekisin saman vaihdon uudelleen ennemmin kuin yöpyisin niin ällössä hotellissa kuin millaiseksi ensin varaamamme paikka osoittautui.
Byrokratia- ja aktiviteettikulut
Joulukuussa 2019 Myanmarin viisumi maksoi 50 USA:n dollaria eli noin 45 euroa. Valokuviin turistiviisumia varten upposi 27 euroa per naama. Myanmarissa tuli kuluja myös Banganin arkeologisen alueen maksusta, joka oli noin 19 euroa (25 000 kyatia), ja tien varressa perityltä Inlejärven alueen maksusta, joka oli noin 11 euroa (15 000 kyatia). Muita byrokratiamaksuja ei tällä reissulla kertynyt.
Aktiviteettikuluja puolestaan kertyi esimerkiksi palatsien ja temppelien sisäänpääsymaksuista, ja Inlellä maksoimme hotellilla puolen päivän yksityisestä veneretkestä noin 13 euroa (35 000 kyatia) per henkilö. Pyykkiä pesetimme matkalla kahdesti. Baganissa koneellinen maksoi White heart laundry -nimisessä paikassa 6,70 euroa (9000 kyatia) ja Yangonissa King laundryssä 6 euroa (8000 kyatia).
Ruokakulut
Ruokaan ja juomaan saa palamaan rahaa todella paljon maassa kuin maassa, jos suosii fine dining -paikkoja tai muuten kalliita paikkoja. Meillä matkan kallein ateria oli 50 euroa per naama maksanut uudenvuodenbuffet hotellilla Inlejärvellä. Muuten söimme huomattavasti vaatimattomammin ja edullisemmissa paikoissa. Olen kuitenkin kaikilla reissuilla huomannut, että ruoka- ja juomakuluja kertyy matkoilla yllättävän paljon, kun laskee mukaan varsinaisten aterioiden lisäksi jokaisen nautitun jääteen, vesipullon, drinkin, pikkusuolaisen ja muut naposteltavat. Tai sitten olemme vain aikamoisia syöppöjä – tiedä häntä. Tässä hintaesimerkkejä syömisistä ja juomisista:
- Bangkok: perustason japanilaisravintolassa gyoza-annos, 2 riisiannosta lihalla ja 2 olutta 24 euroa (821 bahtia)
- Mandalay: yksinkertaisessa perustason ravintolassa 2 riisiannosta lihalla, 2 olutta ja cola 5,5 euroa (7350 kyatia)
- Bagan: yksinkertaisessa perustason ravintolassa kasviscurry, lihacurry ja 3 colaa 6 euroa (8000 kyatia)
- Yangon: perustason ravintolassa 2 nuudeliannosta, dumpling-annos ja 2 olutta 7,5 euroa (10 000 kyatia)
Matkakustannukset yhteensä
Matka oli eräänlainen kymmenvuotishäämatkamme emmekä erityisesti säästelleet kuluissa. Sen huomaa reissun loppulaskussa, vaikka toki rahaa olisi voinut polttaa vielä paljon enemmänkin. Kokonaisuutena kustannuksia kertyi kahdelta hengeltä kolmen viikon matkalla yhteensä noin 5245 euroa. Kulut jakaantuivat seuraavasti:
***
Myanmar oli pitkään haaveissamme ja näin reissun jälkeen voin ilokseni todeta, että matka oli kokonaisuutena todella onnistunut ja täytti odotukset. Oli historiallisia rakennuksia, kiehtovia temppeleitä, herkullisia ruokia, kummallisia hajuja, erikoisia tapoja, aasialaista liikennehässäkkää, pölyäviä katuja ja vähän uima-allastakin. Oli myös rauhallista järvitunnelmaa, suurkaupungin vilinää, käsityöläispajoja ja tavaraa pursuavia ostoskatuja. Monipuolinen reissu kaiken kaikkiaan! Kirjoitan matkalta vielä useita juttuja ja linkkaan ne tähän perään sitä mukaa, kun ne valmistuvat.
Kiinnostaako Myanmar matkakohteena tai oletko jo käynyt siellä?
Lue myös muut tähän omatoimiseen kiertomatkaan liittyvät jutut:
- Myanmarin Mandalay: nähtävyyksiä ja tunnelmia
- Myanmar: jokilaivalla Mandalaystä Baganiin
- Myanmar: Baganin lumoavat temppelit
- Myanmar: ihana Inlejärvi!
- Myanmar: suurkaupunki Yangon
- Bangkokin nähtävyydet: Suuri palatsi
- Bangkokin nähtävyydet: Wat Pho -temppeli
- Bangkok: Wat Arun, kaupungin maamerkki
- Bangkok: jatkoon vai ei?
Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:
Todella hyvä ja kattava yhteenveto! Myanmar kiinnostaa kovasti, vaikka ei tällä hetkellä ole suunnitelmissa. Mielenkiinnolla odotan muita postauksia 🙂
Kiitos! 🙂 Seuraavissa aiheeseen liittyvissä postauksissa on sitten enemmän juttua eri kohteista, joissa kävimme, mutta päätin nyt aloittaa reissun käsittelyn näistä järjestely- ja rahahommista. 🙂
Aika kivankuuloinen matka, jossa aikataulu oli rakennettu mukavan rauhallisesti ja paikkoihin ehti varmasti tutustua riittävästi. Myanmaria on joskus tullut mietittyä ja varmaan tykättäisi kyllä, mutta lähiaikoina se tuskin osuu reitillemme.
Meillä muuten on varsin erilainen tyyli majoitusten kanssa. Meillä lähtökohta on aina varata ne etukäteen. Ja syynä oikeastaan se, että lähtökohtaisesti näin on vähemmän säätöä eikä sen etsimiseen kulu kohteessa aikaa.. Kun suunnittelee hyvin, yleensä muutoksille ei ainakaan meillä ole ollut tarvetta. Usean kuukauden matka on sitten tietysti eri asia.
Matka oli todella onnistunut ja aikataulutuskin onnistui oikein kivasti omaan makuun. Olisin kyllä viihtynyt Myanmarissa pidempäänkin, eipä sillä! 🙂
Tämänkaltaisilla parin-kolmen viikon ”lentomatkoilla” mekin olemme usein varanneet etukäteen majoitukset, mutta pidemmillä matkoilla emme. Automatkoilla en ole lyhyillekään reissuille koskaan varannut etukäteen muuta kuin ehkä yhden yön. Näkökulmaani vaikuttaa siis tässä se, että teemme paljon useiden viikkojen automatkoja ja ideana nimenomaan on, että suunnitelmia voi muuttaa lennossa esim. huonon sään takia tai jos muuten vain alkaakin kiinnostaa joku toinen paikka enemmän matkan varrella. Majoitumme näillä reissuilla usein leirintäalueilla, eikä niitä aina edes voisi varata etukäteen muuten kuin korkeintaan soittamalla (mikäli kielimuuri ei sitten romuttaisi sitäkin vaihtoehtoa).
Eli riippuu vähän matkasta. Millekään parin päivän kaupunkilomalle tai vaikka yhden kohteen lentomatkalle en itsekään halua lähteä ilman varauksia. Jos on vain yksi kohde tai reissu on lyhyt, niin tuskin on paljon tarvetta majoitusmuutoksille, ja tosi lyhyestä matkasta ei viitsi käyttää osaa suunnitteluun.
Kiitos linkkauksesta. Onpa kiva päästä lukemaan kokemuksistasi. Inle oli meille niin suuri positiivinen yllätys, että on kiva kuulla teidänkin tykänneen siitä. Todella kiva myös kuulla, ettei turisteja ollut laumoittain sesongista huolimatta. Olisi nimittäin tosi kiva vierailla Myanmarissa vielä joskus vähän lähempänä talven sesonkia. Kevätkin oli toki kiva, mutta lauttamatkoista ja kuumailmapalloista ei voinut silloin kuin haaveilla. Mutta kaikkeahan ei voi koskaan saada.
Tuo Yangonin Parkroyal oli meillä kiintopisteenä, kun sovimme taksikuskien kanssa kyydistä. Meidän oma hotelli oli siinä ihan lähellä, mutta se oli niin pieni ettei kuskit tienneet sitä. Ei auttanut, vaikka yritin näyttää Googlen kartasta paikkaa. Parhaimmillaan kolme taksikuskia hiplasi kännykkääni ja yritti ymmärtää kartasta jotain. Vasta Parkroyalin mainitseminen sai lampun syttymään. Siitä lähtien lähdimme sitten heti sillä liikkeelle. 🙂
Eipä kestä! Inle oli todella positiivinen kokemus, ja toki koko reissu muutenkin. Ihana matka.
Luulenpa muuten, että kuumailmapallolento voi olla valitettava pettymys myös sellaisena vuodenaikana, kun niitä järjestetään. En nimittäin usko, että todella harmaana aamuna lento on niin kovin hieno kokemus, mutta kaikkea ei voi tosiaan saada ja säälle ei vain voi mitään. Me olimme katselemassa pallojen lentelyä juuri tuollaisena tosi harmaana aamuna. Ei sentään satanut, mutta muuten oli kyllä aika synkkää verrattuna siihen, mitä moni lentelijä varmasti oli toivonut.
Hauska sattuma tuo Parkroyal! Se oli oikein passeli hotelli myös majoittujan näkökulmasta. Olemme joskus käyttäneet vastaavaa kikkaa jossain muissa kaupungeissa, kun olemme majoituneet jossain taksikuskeille tuntemattomassa hotellissa. Yangonissa emme tosin ajelleet taksilla minnekään muualle kuin lähtiessä lentokentälle. Muut matkat tuli käveltyä.