Hampurin arkkitehtuuri on täynnä kontrasteja

Hampurin arkkitehtuuri on täynnä kontrasteja

Hampurissa kenen tahansa vierailijan huomio kiinnittyy väkisin erikoiseen rakennuskantaan. Ei tarvitse olla erityinen arkkitehtuuriin tuntija havaitakseen, että kontrastit ovat jyrkkiä ja että jotain erikoista kaupungin arkkitehtuurissa on. Erityisen selvästi vaihteleva ja kunnianhimoinen arkkitehtuuri näkyy Speicherstadtin ja HafenCityn kaupunginosissa, jotka sijaitsevat vierekkäin Elben rannalla.

Speicherstadt on kiinnostava Unesco-kohde

Speicherstadt eli ”varastokaupunki” on maailman suurin varastokompleksi. Sen rakentaminen aloitettiin vuonna 1883 ja valmista tuli 1920-luvun lopulla. Hämmentävintä on, että Speicherstadtin vapaakauppa-alue rakennettiin Elbe-jokeen tuhansien puupaalujen päälle. Siis keskelle vettä! Erikoisuuden tajuaa hyvin, kun seikkailee alueen pienillä kävelysilloilla valtavien varastorakennusten välissä, jotka nousevat suoraan vedestä.

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0215

Speicherstadtin rakennukset ovat uusgoottilaista tyyliä eli punaista tiiltä riittää. Sehän sopii minulle, sillä olen ihan pähkinöinä elämää nähneistä tiiliseinistä – ne ovat rosoisuudessaan niin kauniita! Speicherstadt on saanut Unesco-statuksen, koska sen katsotaan edustavan erinomaisena esimerkkinä yhtä tai useampaa aikakautta ihmiskunnan historiassa.

Speicherstadt oli vapaakaupan kehto

Hampurin virallinen nimi on edelleen Freie und Hansestadt Hamburg eli Hampurin vapaa- ja hansakaupunki. Nimi on muisto siitä, että Hampuri oli keskiaikaisen Hansaliiton jäsen. Hampuri liitettiin Saksan valtakuntaan 1871, mutta se sai noudattaa omia vero- ja tullisäännöksiään vuoteen 1881. Sen jälkeen vain satama-alue Elben rannalla oli vapautettu veroista ja tulleista.

Takarajaksi Hampurin ja Saksan lopulliselle alueliitokselle asetettiin 1888, mihin mennessä kaiken vapaakaupan tuli tapahtua vapaasatama-alueella. Vapaakaupan varmistamiseksi Hampuri ryhtyi toimiin uuden varastoalueen rakentamiseksi satama-alueelle, ja rakennustyöt Speicherstadtin pystyttämiseksi saatiin käyntiin 1883. Mielikuvitusta käyttämällä voi kuvitella, millainen ponnistus on tuohon aikaan ollut rakentaa valtavat rakennukset veteen paalujen päälle.

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0207

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0210

Speicherstadt vihittiin käyttöön 1888, vaikka vasta ensimmäinen rakennusvaihe oli siihen mennessä valmistunut. Alue saatiin valmiiksi vasta 1929, koska ensimmäinen maailmansota keskeytti rakennustyöt. Toisen maailmansodan aikana Speicherstadtin länsiosat tuhoutuivat, mutta ne rakennettiin myöhemmin uudelleen. Kiinnostavaa on, että Speicherstadtin vapaakauppa-alueen asema purettiin vasta vuonna 2003.

Käy Speicherstadtissa museoissa ja kävelyllä

Tänä päivänä Speicherstadtin varastorakennuksissa on monenlaista toimintaa, kuten useita museoita. Miniatyyrimuseo eli Miniatur Wunderland esittelee maailman suurimman pienoisrautatien, Saksan tullimuseo Deutsches Zollmuseum kertoo salakuljettajien ja tullin historiasta ja nykypäivästä, merimuseo Internationales Maritimes Museum Hamburg kertoo merenkulun historiasta 3000 vuoden ajalta ja  Hamburg Dungeon pelottelee kävijöitä Hampurin historialla.

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0236

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0219

Suosittua ajanvietettä Speicherstadtissa on myös valokuvaaminen ja tietysti ihan vain alueella kävely. Kuten tavallista, me Hemmon kanssa pampparoimme alueella edestakaisin pitkät tovit. Ulkona liikkuessa Speicherstadtin arkkitehtuurin historiallisuus korostuu entisestään sen ansiosta, että viereen on 2000-luvun alusta lähtien rakennettu modernia HafenCityn kaupunginosaa. Toisin kuin voisi säikähtää, tämä vanhan ja uuden liitto on erittäin onnistunut.

HafenCityn kunnianhimoinen arkkitehtuuri on kekseliästä

HafenCityä hallitsevat modernit lasi- ja teräsrakennukset, mutta ne eivät suinkaan ole tylsiä laatikoita. HafenCityn rakennuksissa on ajatusta! Sietää tietysti ollakin, sillä alueen rakentamista suunniteltiin vuosikausia ennen rakennustöiden aloittamista vuonna 2000. Valmista on tarkoitus tulla noin vuonna 2025. Tätä kirjoittaessani HafenCityn rakennusprojekteista on valmistunut 68 ja tekeillä tai suunnitteilla on 71 projektia. Työsarkaa siis vielä riittää.

Oli hauskaa nähdä, miten alueen rakentaminen on edennyt. Olimme nimittäin edellisen kerran Hemmon kanssa Hampurissa vuonna 2012 ja silloin esimerkiksi upea Elbphilharmonie-konserttitalo eli tuttavallisesti Elphi oli vasta tekeillä. Se avattiin lopullisesti vasta 2017, vaikka jo vuonna 2012 rakennus näytti ulkoa varsin valmiilta.

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0184

Elphi on alueen kruununjalokivi ja näkyy kauas, mutta HafenCityssä on paljon muitakin huomiotaherättäviä rakennuksia. HafenCityyn tehdään myös opastettuja kierroksia, tosin englanninkielistä opastusta haluavat tarvitsevat ryhmäänsä vähintään 10 osallistujaa (lisätietoa HafenCityn sivustolla). Me kiertelimme alueella omin voimin.

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0233

20181125-Unelmatrippi-Hampuri-arkkitehtuuri-DSC0224

Vaikka rakennustyöt ovat vielä vuosia paikoin kesken, HafenCity ei ole remonttipölyn ja metelin täyttämä rakennustyömaa, jossa ei pysty kävelemään ja nauttimaan olostaan – päinvastoin! Valmiina on jo suuria alueita, joissa on ilo kierrellä. Kävelysiltoja kulkee lähellä vedenrajaa, mutta myös katutasoa ylempänä, mikä mahdollistaa maisemien katselun eri näkökulmista. Monenlaiset parvekkeet, sillat, suuret laiturit ja kekseliäiden rakennusten välissä olevat kanavat tekevät alueesta viihtyisän. Ruokapaikkaa tai kahvilaa voi kuitenkin olla haastavaa löytää, joten tähän kannattaa varautua lähtemällä liikkeelle kylläisenä ja oman juomapullon kanssa.

Tykkäätkö sinä kierrellä kaupunkilomilla rakennuksia ihailemassa?

Lähteet: hamburg.com, hafencity.com

Tämä postaus liittyy kahden viikon automatkaamme Länsi-Euroopassa – lue myös postaus reitistämme!

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä Facebookissa ja Instagramissa!


Lue myös:
Hampuri: vanha Elben tunneli
Autolla Euroopassa: ristikkotalojen Celle
Autolla Euroopassa: silmiä hivelevän kaunis Moselin jokilaakso

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

2 vastausta artikkeliin “Hampurin arkkitehtuuri on täynnä kontrasteja”

  1. Vai tältä Hampurissa näyttää. 🙂 Olen ollut siellä kaksi yötä vuosia sitten tekemälläni interraililla, mutta jostain syystä mulla ei ole kovin montaa muistikuvaa kaupungista. Hampuri oli viiden viikon reissun viimeinen kohde ja siinä vaiheessa alkoi olla jo aika väsynyt olo. Sääkin sattui olemaan sateinen. Täytyypä kurkata vanhoja kuvia, että tuliko käytyä samoissa paikoissa. 🙂

    1. Jep, muun muassa tältä! Sadesää ei tosiaan ole kauhean inspiroiva paikkojen kiertelyyn ja vähän pilaa monesti fiilistä kaupungista kuin kaupungista, kun on niin harmaata. Ymmärrän myös tuon tietynlaisen reissuturtumuksen, joka joskus voi vaivata. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.