Hampuri: vanha Elben tunneli

Vanha Elben tunneli, Hampuri

Hampurissa Elben ali menevä yli satavuotias vanha Elben tunneli tunnetaan myös nimellä St. Pauli Elbe Tunnel. Valmistuessaan vuonna 1911 se oli insinöörityön hieno saavutus, Euroopan ensimmäinen jokitunneli. Tänään joen alla eivät enää kulje niinkään komeat vanhat autot vaan uteliaat matkalaiset ja paikalliset spandex-ohjuspyöräilijät – joskin myös autolla pääsee sinne tänäkin päivänä.

Elben tunnelin sisäänkäynti löytyy hakeutumalla St. Pauli Landungsbrückenille joen rantaan. Lähistöllä Groβe Elbstraβella on melko paljon pieniä kalaravintoloita ja -myymälöitä, joten hyödynsimme sijainnin ja kävimme ennen tunneliin menoa syömässä rantakadun  teollisuushenkisessä miljöössä. Harmaa ja viileä sää sopi maisemaan osuvasti ja perinteinen Fischbrötchen maistui viimasta huolimatta hyvältä terassilla nautittuna.

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-DSC0186

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-133040

Elben tunneliin laskeudutaan maan tasalta hissillä tai rappusia. (On oikeastaan hassua puhua tunnelista yksikössä, sillä tunneli koostuu kahdesta maan alla vierekkäin kulkevasta “putkesta”, mutta vierailija ei tätä välttämättä huomaa.) Tunnelivierailu on kuin pieni matka menneisyyteen. Toisessa päässä Steinwerderissä noustaan jälleen hissillä tai rappusia maan tasalle. Välissä vierailija saa ihailla 400-metrisen tunnelin kaakeleiden vanhaa estetiikkaa.

Elben tunneli on ollut suojeltu vuodesta 2003 lähtien. Kyseessä ei ole viimeistä yksityiskohtaa myöten sliipattu turistikohde vaan Hampurin tyylille ominaisesti melko karu ja osin arkisen näköinen paikka, vaikka vanhat kyltit ja muu menneen ajan läsnäolo pehmentävät vaikutelmaa ja tekevät koko tunnelista ylipäätään vierailun arvoisen. En myöskään muista muualla olleeni joen alla kävelytunnelissa (autolla kyllä), joten myös siinä mielessä vierailu oli hauska kokemus.

Tunnelissa vieraileva matkailija juuttuu helposti kuvaamaan tunnelia ja ihailemaan seinillä tasaisin välein olevia kaakelikuvioita, joissa on kuvattu kaloja ja muita mereneläviä. Kaakeleita pällistellessä on hyvä kuitenkin muistaa pysyä reunassa, sillä paikalliset pyöräilijät eivät juuri pidä keskellä tietä törttöilevistä turisteista. (Saatoin kokeilla.) Näin on siitä huolimatta, että tunnelin säännöissä sanotaan, että pyöräilijöiden tulee väistää muita ja liikkua muun liikenteen tahdissa, tarvittaessa pyörää taluttaen.

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-133243

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-133553

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-133758

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-133737

Tunnelin eteläpäässä maan tasalle noustuaan voi ihailla suositulta näköalapaikalta maisemaa Hampurin satamaan ja kohti Rickmer Rickmersin museolaivaa, joka nököttää rannassa toisella puolen Elbeä. Eteläpäästä löytyy myös muutama infotaulu, joissa kerrotaan muun muassa tunnelin arkkitehtuurista, mutta muuten meininki on sielläkin varsin vähäeleistä.

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-DSC0193

20181118-Unelmatrippi-Elben-tunneli-DSC0192

Tunnelivierailu on täysin ilmaista huvia, sillä siellä kulkeminen on kävelijöille ja pyöräilijöille maksutonta. Tunneliin pääsee edelleen myös autolla rajoitettuina aikoina, mikä tuntuu vähän erikoiselta. Autoille on parin euron maksu. Jäin miettimään, kulkevatko autot toisessa putkessa ja kevyt liikenne toisessa, mutta tämä jäi epäselväksi. Osaako joku teistä lukijoista sanoa, miten homma on hoidettu?

Tämä postaus liittyy kahden viikon automatkaamme Länsi-Euroopassa – lue myös postaus reitistämme!

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä Facebookissa ja Instagramissa!


Lue myös:
Päiväretki Porvooseen
Idän ja lännen rajalla: Mostar
Maltan kaunein kaupunki Mdina

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.