Gelmerbahn, Euroopan jyrkin funikulaari

Artikkelikuva - Gelmerbahn

Sveitsi tarjoaa matkailijoille henkeäsalpaavia maisemia: lumisia vuorenhuippuja, vuolaita vesiputouksia, vehreitä alppiniittyjä, turkooseja järviä ja hurjia serpentiiniteitä. Myös erikoisia aktiviteetteja löytyy. Niistä yksi on avoin funikulaari Gelmerbahn, joka on kaltaisistaan funikulaareista Euroopan jyrkin. Se kuljettaa kyytiläiset epätodellisen väriselle Gelmerseelle, jonka ympäri voi kävellä patikointireittiä pitkin.

Ajelimme viime kesäkuussa Sveitsin mielettömän upeita serpentiiniteitä, joiden varrella on paljon houkuttelevia paikkoja jalkautumiseen. Gelmerbahnin funikulaari sijaitsee Grimselsolan serpentiinitien varrella.

Vierailupäivänä saavuimme Gelmerbahnin parkkipaikalle iltapäivällä kahden jälkeen. Päivä oli ollut siihen mennessä enimmäkseen aurinkoinen, mutta autoa pysäköidessämme taivaalta tipahteli muutama vesipisara. Päätimme, että ei pieni vesisade haittaa ja suuntasimme lipputiskille. Gelmerbahn on suosittu kohde, mutta kesäkuun alussa matkailusesonki ei ole vielä Keski-Euroopassa kiihkeimmillään, joten ruuhkaa ei ollut. Saimme ostettua liput ilman jonottamista.

Gelmerbahnin punainen vaunu

Punaisen vaunun vuorenrinteellä nähtyämme tajusimme, että kyydissä istutaan molempiin suuntiin kasvot laaksoon päin. Ylös mennään siis selkä edellä. Gelmerbahnin funikulaari kulkee kiskoilla parhaimmillaan 106 asteen kulmassa eli lähes pystysuorassa.

Arvelin etukäteen, että nousu voisi tuntua aika hurjalta, ja niin se tuntuikin. Ei se nyt sentään vuoristorataa muistuttanut, mutta kyydissä sai tietyllä tavalla vähän samanlaisen fiiliksen – ympäröivät maisemat vain olivat paljon hienommat kuin yhdessäkään huvipuistossa ikinä!

20230211-Unelmatrippi-Gelmerbahn-151734
Ylhäällä pieni osuus matkasta mennään melko loivassa rinteessä.

Nousu kestää noin 12 minuuttia, mikä on kiitettävä aika maisemien ihailuun. Ylös päästyämme ajattelimme, että paluumatka varmasti tuntuu paljon pahemmalta, kun alas lähdetään kasvot menosuuntaan päin. Vähänpä tiesimme.

Ylhäällä veden ripottelu yltyi, joten kaivoimme sadetakit esille ennen kuin lähdimme kävelemään hiekkatietä Gelmerseen rannalle.

Turkoosin Gelmerseen rannalla

Gelmerbahn sijaitsee noin 1860 metrin korkeudessa. Oli kesäkuun alku, mikä usein vuoristoseudulla tarkoittaa viileitä lämpötiloja. Kylmä oli nytkin, etenkin sateen yltyessä. Gelmerseen huikean turkoosi väri nosti kuitenkin hymyn huulille.

Olimme matkaa suunnitellessa ajatelleet, että jos aika riittäisi, kävelisimme Gelmerseen ympäri kiertävän patikointireitin. Se on 4,7 kilometrin mittainen ja sen kävelemiseen neuvotaan varaamaan kaksi tuntia. Reitistä osa on helppokulkuista hiekkatietä, osa taas kivikkoa ja muuta vaikeakulkuisempaa maastoa.

Sadetakkinen Hemmo Gelmerseen rannalla
Gelmerseen patikointireitin kivistä polkua

Gelmerseen kiertäminen oli kuitenkin meillä pois laskuista, sillä olin tarkistanut tilanteen etukäteen ja huomannut, että reitti ei ollut vielä meidän vierailumme aikaan auki lumitilanteen vuoksi. Talvi ei ollut vielä väistynyt vuoristosta. Ylhäällä ollessamme sää tuntui niin jäätävältä ja muuttui yltyvän sateen ja sankkenevan sumun vuoksi koko ajan ankeammaksi, että olin tavallaan ihan tyytyväinen, että keskityimme tällä kertaa vain katselemaan maisemia helppokulkuisen hiekkatien varrelta Gelmerseen rannalla.

Kävelimme järven päätyyn suurelle padolle ja kävimme kuljeskelemassa patorakennelman päällä. Meidän lisäksemme paikalla oli vain muutamia ihmisiä, joten järvellä oli mukavan rauhallista. Kovin kauaa emme siellä kuitenkaan voineet kupeksia, sillä päivän viimeinen kyyti alas laaksoon lähti neljän aikaan iltapäivällä. Alkoi olla jo sen verran kylmäkin, että alas lähteminen tuntui mukavalta ajatukselta.

Gelmersee ja vuoristoa
Gelmerseen pato
Gelmersee

Funikulaarille palatessamme tuntui melkein kuin olisimme ihan eri paikassa kuin ylös saapuessamme. Sumu oli muuttunut niin sankaksi, että aikaisemmin yläasemalta näkyneet vuoristomaisemat ja alhaalla siintävä laakso olivat kadonneet kokonaan näkyvistä. Vaunun kyydistä näimme eteemme vain muutaman metrin, joten hienoista näkymistä ei ollut enää paluumatkalla tietoakaan.

Sumun myötä alas laskeutuminen funikulaarin kyydissä ei tuntunut lainkaan hurjalta – vähän kuin olisimme pumpulissa kulkeneet. Hauska kokemus, vaikka se ei ollutkaan ihan sitä, mitä odotimme! Välillä sää tekee tepposet.

Ihmisiä sumuisessa säässä Gelmerbahnin kyydissä

Lisätietoa Gelmerbahnista aukioloaikoineen ja lippuhintoineen löytyy Grimselweltin sivuilta ja Sveitsin turismitoimiston sivuilta. Liput kannattaa hankkia sesonkiaikana etukäteen netistä.

Kävimme ajelemassa Gelmerbahnin funikulaarilla, kun olimme kuukauden mittaisella autolomalla Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

4 vastausta artikkeliin “Gelmerbahn, Euroopan jyrkin funikulaari”

1. On kyllä upeita maisemia! Itse en edes oikein muista, missä olisin kulkenut funikulaarilla viimeksi. Tätäkin lukiessa alkoi ihmetyttämään, että jos tämä on varsin toimintavarma, mien Turun funikulaarin ei vain saada toimimaan…

1. Heh, samaa olen miettinyt monenlaisten junien kohdalla. Ne kun tuntuvat kulkevan Alppiseuduilla varsin hyvin, mutta Helsingissä on muka liian mäkistä ja sääolot ”yllättävät” harva se viikko. 😀

2. Tuo on ollu meillä bucketlistillä. Varmasti hieno kokemus! Täytynee varata aikaa, että voi sitten kiertää järven samalla. En muuten tiennyt tuota, että ylöskin mennään funikulaarilla, mutta kuinkas muutenkaan!

1. No joo, jos pitää valita, niin kyllä mä ennemmin menen ylöspäin funikulaarilla kuin alaspäin. Ei tarvitse huhkia niin paljon. 😀

Gelmerbahn ja Gelmersee ovat hienoja kokemuksia. Kannattaa vain tosiaan varata tarpeeksi aikaa ja tietysti huomioida sää.