Mitä maksoi 6 päivää Krakovassa?

Kävimme Hemmon kanssa heinäkuun puolivälissä Krakovassa, ja olenkin postaillut matkasta tänne blogiin useamman jutun. Tämä viimeinen Krakova-postaus on pyhitetty kuluille. Mitä maksoi kuuden päivän lomamatka kauniiseen Krakovaan?

Krakovan kaduillaSaimme suorat lennot Helsingistä Krakovaan naurettavan edullisesti Finnairin pisteiden ansiosta. Tämä jos mikä oli hyvä sauma käyttää nuo uhkaavasti homehtumispäivää lähestyneet lentopisteet. Suorat lennot kahdelta maksoivat pisteiden ansiosta vain 54,50 euroa.

Myös majoitus irtosi edullisesti Hotels.comin kantisohjelman ansiosta. Käytin varaukseen kolme palkintoyötä ja sähköpostiini kilahtaneen kymmenen prosentin alennuskupongin. Näin viiden yön majoitus ihastuttavassa Krakovassa maksoi kahdelta hengeltä noin 137,60 – siis 27,50 euroa per yö.

Krakovan kaduillaKuten aiemmassa postauksessa kerroin, valitsemamme huoneistohotelli Pod Wawelem sijaitsee aivan Wawelin linnan kulmalla vanhaakaupunkia ympäröivän puiston laidalla. Sijainti on rauhallinen, vaikka se on vain kivenheiton päässä kaupungin vilkkaimmista kulmista. Meidän huoneistossamme oli jääkaappi ja tietysti ilmastointi. Aamiainen ei kuulunut huoneiston hintaan, joten jääkaappi ja käytettävissä oleva astiasto olivat siinäkin mielessä kivat.

Krakovassa on edullista matkustaa julkisilla: esimerkiksi bussi lentokentältä keskustaan maksoi kahdelta yhteensä noin 1,90 euroa. Kaupungissa liikuimme enimmäkseen jalan, me kun tykkäämme kierrellä paikkoja kävellen. Liikkumiseen meillä kuluikin vain noin 4,60 euroa koko viikolla.

Krakovan kaduillaYhtenä päivänä teimme turistibussikierroksen, ja se maksoi kahdelta noin 19,20 euroa. Pakettipäiväretki Auschwitziin maksoi kahdelta noin 69,60 euroa. Sen ostimme turistitoimistosta, ja se sisälsi matkat ja opastuksen. Kävimme matkalla myös Schindlerin emalitehtaaseen rakennetussa museossa (kurkkaa postaukseni Krakovan vetonauloista), kuuntelemassa jazzia ja kävelemässä Lohikäärmeen luolan lävitse. Näihin nähtävyyksiin meiltä kului yhteensä noin 105,10 euroa.

Matkalla tuli tehtyä muutamia hankintoja, joista kertyi kustannuksia 53 euron verran. Kemikaliotuotteisiin paloi noin 26,80, kun Rossmannin valikoimista löytyi kaikenlaista kivaa.

Ylivoimaisesti isoin paukku tuli ruokakuluista: niihin saimme upotettua peräti noin 527,50 euroa! Ruokakuluissa ovat mukana niin ruuat kuin juomat. Kalleimmat illalliset olivat Cyrano de Bergeracissa (100,80 euroa) ja Corsessa (72 euroa) sekä jossakin Kazimierzissa sijaitsevassa bistrossa, jonka nimi jäi laittamatta ylös (43,20 euroa). Muinakin iltoina söimme ravintoloissa. Muutama kymppi meni likööri- ja vodkaostoksiin lentokentällä, ja loput kolmisensataa euroa saimme kasaan nauttimalla Krakovan ravintoloiden, kahviloiden ja ruokakauppojen tarjonnasta. Olen vähän järkyttynyt ruokaan uponneesta rahamäärästä, mutta toisaalta meillä oli kyllä kunnon herkutteluloma, ja pidimme hauskaa myös käymällä baareissa.

Krakovan kulut heinäkuu 2015Yhteensä kuuden päivän Krakovan-lomalla humpsahti menemään noin 909,15 euroa eli 454,60 euroa per nassu. Ups. Mihin teillä muilla uppoaa lomilla rahaa?

Auschwitz

Auschwitz on suurimpia ja karmaisevimpia natsien tekemien tuhojen yhä olemassa olevista tapahtumapaikoista. Tyhjät parakit, kolkot rakennukset ja piikkilangat kertovat karua kieltä. Auschwitzin keskitysleireillä tapettiin eri arvioiden mukaan yli 1,1 miljoonaa ihmistä.

Kuuluista Arbeit macht frei -porttiMe ostimme Auschwitzin-vierailua varten valmiin paketin matkatoimistosta Krakovasta (145 PLN eli noin 35 euroa per lärvi). Meidän oli alun perin tarkoitus vierailla Auschwitzissa omatoimisesti, eli matkustaa sinne junalla Krakovasta. Omatoimimatkailijoiden liput oli kuitenkin myyty loppuun koko viikolta, joten valmis, bussimatkat sisältävä paketti oli ainoa vaihtoehto.

Tänä vuonna Auschwitzissa vieraili heinäkuun loppuun mennessä yli miljoona ihmistä. Auschwitz-Birkenau Memorial and Museumin verkkosivuilla neuvotaankin varaamaan kierros vähintään kuukautta ennen suunniteltua vierailua, mitä emme tietenkään olleet tehneet. Onneksi pakettireissuja oli kuitenkin vielä jäljellä muutaman päivän varoitusajalla.

Noin viidentoista hengen turistiryhmämme karautti Auschwitziin Krakovasta pikkubussin kyydissä. Matka kesti reilun tunnin. Perillä Auschwitzin turistirysäolemus paljastui: ihmisiä oli aivan valtavasti. Oli heinäkuun puoliväli, eli luultavasti meneillään oli vuoden kiireisin matkailusesonki. Pakettiin kuului opastettu kierros Auschwitz I -leirissä ja Auschwitz II:ssa eli Auschwitz-Birkenaussa.

20150719_103935-m DSC_0922-m DSC_0927-mJoka paikkaan piti jonottaa. Odotusaikaa oli eniten alussa, kun venailimme perillä parkkipaikalla lähtöä Auschwitz I -leiriin. Siellä odoteltiin uudelleen kierroksen jälkeen shuttlebussia Birkenauhun. Itse kierrokset menivät suhteellisen sujuvasti, vaikka väkeä olikin aivan tajuttomasti. Opastus oli järjestetty siten, että opas puhui mikrofoniin ja kaikilla ryhmäläisillä oli kuulokkeet päässä. Näin kuulimme oppaan puheen kunnolla kauempaakin.

Auschwitz I -leirissä kiersimme ryhmässä oppaan johdolla noin kaksi tuntia. Kävimme sisällä useissa tiilestä rakennetuissa parakeissa, ja näimme muun muassa pari tonnia ihmisten hiuksia sekä uskomattomat kasat lasten ja aikuisten kenkiä ja silmälaseja. Kävimme myös kaasukammion sisällä.

DSC_0928-m DSC_0942-m DSC_0943-mBirkenaussa kävimme vain kahden parakin sisällä ja muuten kävelimme ulkona. Puuparakeissa oli ahdistavan kuuma, sillä hellettä oli melkein 40 asteen verran. Ulkona ei ollut lainkaan varjopaikkoja, joten vastaavaa vierailua kesäaikaan suunnittelevalle suosittelen hattua ja aurinkorasvaa. Parakkien sisällä ei ollut Birkenaussa jäljellä mitään rakennelmia. Paikka on massiivinen verrattuna Auschwitz I -leiriin, vaikka natsit tuhosivat siitä paljon peittääkseen jälkiään. Birkenau-osuus kesti noin tunnin, ja koska päivä oli läkähdyttävän kuuma, en olisi pidempää kierrosta jaksanutkaan.

20150719_130637-m DSC_0946-m DSC_0949-mLienee tarpeetonta sanoa, että keskitysleirillä vierailu oli karmiva kokemus. Se oli kuitenkin turistiryhmämeiningin takia myös hyvin erilainen kokemus kuin Bergen-Belsenin keskitysleirillä vieraileminen. Siitä olen kirjoittanut postauksen vanhaan blogiini. Auschwitzissa turistiryhmän keskellä ei ollut aikaa jäädä mietiskelemään, mikä toisaalta kaiken sen hirveän historian äärellä voi olla ihan hyväkin asia. Jälkikäteen paikka joka tapauksessa pyörii mielessä.

Miksi sitten halusimme edes vierailla keskitysleirillä? Nehän ovat kauheita paikkoja.

Ehkä juuri siksi niissä pitää käydä. Erään Auschwitz I:n parakin seinällä oli George Santayanan teksti: The one who does not remember history is bound to live through it again. Auschwitzissa ja muissa samankaltaisissa kohteissa viimeistään ymmärtää, miten julma olento ihminen osaa olla. Sitä on jokaisen ihan hyvä joskus pohtia.

Krakovan trendikäs Kazimierz

Juutalaishistoriastaan tunnettu kaupunginosa Kazimierz oli toisen maailmansodan jälkeen pitkään rappiolla, mutta sen uusi nousukausi alkoi 1990-luvulla. Nykyään boheemin Kazimierzin sanotaan olevan Krakovan trendikkäin kaupunginosa, mikä tietysti vetää turisteja puoleensa. Kaupunginosasta löytyy viihtyisiä kuppiloita, vilkasta puheensorinaa, kamera kädessä liikkuvia turisteja (usein golfkärryn kyydissä eikä meidän tapaamme kävellen) ja rentoa meininkiä.

Lisäksi löytyy tietysti karmaisevaakin historiaa, Krakovassa kun ollaan. Kazimierz rajoittuu etelässä Veikseljokeen. Natsit siirsivät Kazimierzin alueen juutalaisväestön joen eteläpuolelle Podgórzen alueelle, ja muodostivat sinne 1941 Krakovan gettona tunnetun alueen. Suurin osa Kazimierzin juutalaisista tapettiin joko getossa tai tuhoamisleireillä. Sota-ajan jälkeen Kazimierz alkoi rapistua.

Kazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduilla

Vuonna 1993 Steven Spielberg kuvasi Kazimierzissa tunnettua elokuvaansa Schindlerin listaa, ja Kazimierz alkoi kiinnostaa. Sittemmin kaupunginosaan on perustettu paljon baareja, erilaisia putiikkeja ja juutalaiseen teemaan nojaavia ravintoloita. Kazimierzissa järjestetään vuosittain kesäkuussa juutalaisen kulttuurin festivaali, joka on laatuaan yksi maailman suurimpia.

Meille Kazimierzin juutalainen historia näyttäytyi tekemämme juutalaista perintöä seurailevan kävelykierroksen kautta, jolloin bongasimme muun muassa synagogia ja rehevöityneen hautausmaan. Kierroksesta olisi varmasti saanut irti paljon enemmän tarinoivan oppaan kanssa, mutta tällä kertaa me seurasimme reittiä kartasta omin päin, mikä oli ihan mielenkiintoista sekin.

Kazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduillaKazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduilla Kazimierzin kaduillaKäpöttelimme Kazimierzissa viikon aikana moneen otteeseen, ja ehdimme arkkitehtuurin pällistelyn ja juutalaisten historian lisäksi tutustua muutamaan kuppilaan. Monissa oppaissa suositeltu Alchemia-baari saa minultakin suosituksen. Paikan tumma sisustus vilisee mielenkiintoisia yksityiskohtia seinillä riippuvista lasipulloista valtavaan, taottuun kattokruunuun. Illalla valaistuksen virkaa hoitavat pöytiin kannetut kynttilät, joiden liekit lepattavat pöydissä ilmavirran voimasta. Toisin sanoen kyseessä on tunnelmallinen paikka. Alchemiasta saa myös ruokaa, mutta sen tasosta en osaa sanoa mitään, sillä me olimme paikalla maistelemassa vain olutta.

AlchemiaAlchemia

Toinen suosituksen arvoinen baari on Mleczarnia, jonka nimen olin laittanut jo etukäteen ylös mahdollisesti kivana paikkana muistaakseni Matkaopas-lehden jutun perusteella. Ja Mleczarnia tosiaan on kiva paikka: biergarten on mukavan vehreä ja viihtyisä, ja paikan sisätilatkin näyttivät pikaisen vilkaisun perusteella miellyttäviltä.

Mleczarnia MleczarniaMeille jäi Kazimierzista sellainen kuva, että se voisi elävyytensä takia olla vanhankaupungin ohella hyvä paikka majoittua Krakovassa. Tietääköhän teistä lukijoista joku Kazimierzista kivan majapaikan?