Elektroniikkaostoksilla ja mielenosoituksessa Hongkongissa

Artikkelikuva - Mielenosoitus Hongkong

Viimeiset pari päivää Hongkongissa kuluivat vähän rauhallisemman kaavan mukaan eli ”suoritimme” vähemmän turistiaktiviteetteja kuin edellisinä päivinä. Asialistalla oli shoppailua, sillä elektroniikkaa saa Hongkongista melko edullisesti ja meillä oli muutama juttu ostoslistalla.

Apliu Street Flea Market

Meiltä puuttui muistikortinlukija ja tarvitsimme myös muutaman muistikortin lisää. Uusi hiirikin oli hakusessa. Hurautimme Sham Shui Po -asemalle etsimään niitä Apliu Street Flea Marketilta. Nimestään huolimatta kyseessä ei ole kirpputori, vaan myynnissä on käytetyn elektroniikan lisäksi paljon täysin uutta tavaraa. Löysimme markkinoilta hiirtä lukuun ottamatta etsimämme eikä hintakaan päätä huimannut.

Markkinoilla vierähti tovi jos toinenkin, sillä myynnissä oli taas kaikenlaista hassua ja hyödyllistä ja myyntiartikkeleita tiiraillessa aika kului kuin siivillä.

Markkinavilinää kadulla Hongkongissa

Hongkongin mielenosoitukset syksyllä 2014

Hongkongin-vierailumme aikana Hongkongiin demokratiaa vaativat mielenosoitukset olivat käynnissä toista viikkoa. Olimme muutamana päivänä kävelleet aivan mielenosoittajien ryhmittymän lähettyviltä, mutta emme nähneet tuolloin oikeastaan muuta kuin mellakka-aitoja. Korkeiden tornitalojen vuoksi mielenosoittajia ei edes huomannut, jos sattui olemaan yhden kadun sivussa pääkallopaikoilta.

Me kävelimme Admiraltyn asemalta kohti Wan Chai -asemaa aikomuksenamme käydä siellä aseman nimeä kantavilla elektroniikkamarkkinoilla. Matkalla kävelimme lyhyen pätkän keskellä mielenosoittajien mellakka-aidoilla sulkemaa tietä, mutta näimme taas vain kaksi tai kolme mielenosoittajaa pitämässä vahtia teltassa keskellä katua. Kiertelimme ensin hetken katumarkkinoilla ja menimme sen jälkeen kiertämään Wan Chai Computer Center -elektroniikkamarkkinoita. Haluamani kaltaista hiirtä ei löytynyt sieltäkään, joten emme ostaneet mitään.

Mielenosoittajia Hongkongissa

Wan Chaista lähdimme kävelemään takaisin Centralia kohti. Silloin löysimme kuin löysimmekin mielenosoittajien keskittymän Admiraltyn aseman lähettyviltä ja menimme itsekin kulkemaan suljetulle tielle mielenosoittajien joukkoon. Tiellä oli telttoja, ruokahuoltoa ja joku piti korokkeella puhettakin.

Emme tietenkään olisi menneet alueelle, jos se olisi näyttänyt vaaralliselta. Alueella oli aivan rauhallista, ei ollut edes minkäänlaista meteliä. Ihmiset vain soljuivat tiellä ja oli epäselvää, ketkä olivat varsinaisia mielenosoittajia ja ketkä olivat muuten vain siellä uteliaisuuttaan kävelemässä.

Mielenosoittajia oli median mukaan kerääntynyt edellisenä päivänä kaduille huomattavasti lisää sen jälkeen, kun hallinto oli ilmoittanut peruvansa opiskelijoiden kanssa sovitut neuvottelut. Kovin ahdasta ei silti ollut. Näimme kaiteeseen kiinnitettyjen eri kielillä kirjoitettujen lappujen joukossa muutaman suomenkielisenkin. Lapuissa kannatettiin mielenosoittajien sanomaa: ”Demokratia Hongkongiin!” Mielenosoittajien ja protestikylttien ja -lappujen näkeminen pisti väkisinkin miettimään ja kuljetti mielen synkkiin tunnelmiin. Sananvapaus ja demokratia ovat arvokkaita aarteita.

Mielenosoittajien jättämiä kylttejä Hongkongissa
Mielenosoittajien tavaroita kadulla
Mielenosoittajia monikaistaisella tiellä Hongkongissa

Halpamatkalaisten upgreidaus bisnekseen

Lähtömme Hongkongista sisälsi miellyttäviä piirteitä. Hong Kong Airlinesilta lentolippuja varatessamme olimme saaneet sivustolla ilmoituksen, että voisimme nostaa lippujemme tason businessluokkaan veloituksetta. Ruksin kohdan, mutta ajattelimme, että diilissä olisi kuitenkin jokin koira haudattuna emmekä odottaneet liikoja. Kentällä kuitenkin vahvistui, että olimme todella saaneet upgreidauksen ja meille lykättiin käteen kutsut lentoyhtiön loungeen. Meitä hieman nauratti, kun reissussa jo hieman rähjääntyneisiin rinkkoihimme lätkäistiin high priority -tarrat.

Aina nälkäisinä olimme äärimmäisen tyytyväisiä loungessa odottaneista monenlaisista ruuista ja juomista. Lentokoneessa istuimme ensimmäisellä penkkirivillä ja kohtelu oli tietenkin hyvin huomaavaista, kuten businessluokan palveluun kuuluu. Tämä oli muuten minulle ensimmäinen kerta businessluokassa, joten sainpahan senkin ruksin seinään tämän matkan ansiosta, eikä maksanut mitään.

Ginger alea lentokentän loungessa

Lähtöselvityksessä meiltä kysyttiin, onko meillä esittää matkalippuja Vietnamista poistumista varten. Kun kerroimme, että meillä ei niitä vielä ole, meidän piti allekirjoittaa lappu, jonka mukaan ymmärrämme ja otamme vastuun, mikäli rajaviranomaiset eivät päästä meitä maahan paluulipun puuttumisen vuoksi. Emme halunneet ongelmiin Hanoin lentokentällä, joten päätimme pelata varman päälle. Varasimme loungen wifi-yhteyttä hyödyntäen bussiliput parin viikon päähän Ho Chi Minhistä Phnom Penhiin. Suomalaiset saavat oleskella Vietnamissa ilman viisumia alle 15 päivän verran.

Hongkongista jäi erittäin positiivinen fiilis, ja jos Hongkongia vertaa Manner-Kiinaan, ero ei voisi olla räikeämpi. Ainoat rasittavat puolet Hongkongissa olivat oikeastaan katujen tungos ja tungoksessa kimppuun tunkevat lukuisat räätäli- ja muita palveluja tarjoavat sitkeät myyjät. Muuten Hongkong oli todella viihtyisä ja helppo matkakohde, jonne matkustaisimme mielellämme myös uudelleen!

Lue lisää:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

4 vastausta artikkeliin “Elektroniikkaostoksilla ja mielenosoituksessa Hongkongissa”

1. Lento on Ho Chi Minh Cityyn, luultavasti olen siellä koko ajan. Jos tykkään, niin sitten toisella kerralla Hanoihin ja/tai rannoille. Tykkään olla pidempään yhdessä paikassa kerrallaan. Tosi kiva muuten lukea teidän juttujanne!

1. Kiitos! 🙂

Täytyy lukea sitten aikanaan, mitä mieltä olit Ho Chi Minh Citystä. Varaudu henkisesti liikenteeseen, se on jotain uskomatonta. Ho Chi Minhissä osa mopoilijoista siirtyy ajamaan jalkakäytäville, kun risteyksessä on punaiset valot eivätkä vaivaudu jonottamaan. Siinä niitä saa sitten väistellä.