Džonkkiristeily, Soho ja double-decker-ratikka

Artikkelikuva - Aqua Luna -džonkin purjeet, Hongkong

Toinen aamu Hongkongissa kului hotellilla matkasuunnitelmia tehdessä, sillä ostimme muun muassa lennot Hongkongista Hanoihin. Iltapäivällä oli kuitenkin taas kaupungilla kiertelyn vuoro. Hongkongin vilkas satama viehätti meitä, joten päätimme lähteä pienelle risteilylle ja sen jälkeen katselemaan Hongkongin meininkiä muulla tavoin.

Lähdimme kohti rantaa ja nousimme tunnin välein Tsim Sha Tsuin satamasta lähtevään Aqua Luna -džonkkiin (120 HKD eli noin 12 euroa). Aqua Luna on upea, perinteinen puulaiva punaisin ”lepakkopurjein”. Sen kyydissä kelpasi lipua Hongkongin pilvenpiirtäjien edustalla! 

Lösähdimme kannen mukaville sohville ja nautimme merituulesta ja rauhallisesta musiikista noin tunnin verran. Aluksella oli vain muutama ihminen meidän lisäksemme. Oli äärimmäisen rentoa ja mukavaa! Olin tosin jossain määrin kuutamolla, sillä otin ennen laivaan menoa merisairauden varalta matkapahoinvointilääkkeen (Suomesta mukaan otettu lääke), josta tuli hyvin letkeä olo. Merisairaudelta vältyin, eli hyvinvointipilleri ajoi asiansa.

Aqua Luna -alus satamassa

Jäimme Aqua Lunan kyydistä Centralissa ja kävelimme satamasta kohti Sohoa. Kiertelimme Sohon ravintoloita ja baareja täynnä olevilla kaduilla ja nautimme vilkkaasta ja eläväisestä tunnelmasta. Kävimme myös Sohon vieressä sijaitsevalla Lan Kwai Fongin alueella Hard Rock Cafessa hakemassa täytettä Hemmon pinssikokoelmaan.

Double-deckerin kyydissä Hongkongissa

Rappusia Sohossa

Palattuamme alamäkeen lähemmäs Centralin asemaa etsimme Western Marketin ratikkapysäkin. Olisimme halunneet ajella Hongkongin kuuluisilla jo vuodesta 1904 asti kulkeneilla kaksikerroksisilla ratikoilla koko matkan North Pointista Kennedy Towniin. Western Marketin pysäkki oli kuitenkin ensimmäinen pysäkki Centralin lähellä, jolta ratikat kulkivat kohti Kennedy Townia, koska osa linjasta oli suljettu mielenosoitusten takia. Näimme tuona päivänä Centralin kaduilla vain esteiksi laitettuja mellakka-aitoja, emme mielenosoittajia, mutta ratikat eivät tietenkään kulkeneet mellakka-aitojen vuoksi.

Ajelimme retrolla kaksikerroksisella ratikalla Kennedy Towniin, jossa hyppäsimme kyydistä vain ostaaksemme kioskista vettä. Astuimme heti sen jälkeen uudelleen ratikkaan eli paikallisittain Ding Dingiin ja palasimme Centraliin.

Ratikassa ilmastointina toimivat avattavat ikkunat. Kennedy Townista lähtiessä olimme aluksi ainoat matkustajat ja oli hienoa katsella maisemia ratikan toisesta kerroksesta hiukset pimenevän illan lämpimässä tuulessa hulmuten. Ratikan kyydistä näki kivasti maisemia vähän rauhallisemmin kuin kaduilla tallustellen, kun ei tarvinnut väistellä ihmisvirtaa ja palvelujaan tarjoavia räätäleitä ja hierojia. Heitä riittää Hongkongissa lähes riesaksi asti.

Hongkongin kaksikerroksinen ratikka

Illalla jatkoimme taas matkajärjestelyjen parissa. Koska minä ylläpidän tätä matkapäiväkirjaamme ja suunnittelin tuonakin iltana postauksia, Hemmolle on työnjaossa napsahtanut nakiksi huolehtia esimerkiksi kartta-asioista ja seuraavien matkakohteiden kulkuyhteyksien ja niiden kustannusten selvittelystä.

Tuona iltana kumpikin meistä tutkaili samalla myös majoitusvaihtoehtoja, koska olimme aamulla päättäneet jäädä Hongkongiin yhdeksi ylimääräiseksi yöksi. Majapaikkaa emme tekemämme kartoituksen perusteella halunneet vaihtaa, sillä Hong Kong Motel oli hyväksi todettu ja edullisimmasta päästä. Varasimme seuraavana aamuna yhden yön lisää netin kautta, sillä motellin respasta kysyttynä hinta oli kalliimpi.

Millaisia kokemuksia sinulla on Hongkongista?


Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *