Rentoilusunnuntai Busanissa

Busanissa oli kaunis sää, joten päätimme lähteä katsomaan, millainen meno Etelä-Korean tunnetuimmalla rannalla Haeundaella on. Kävelimme rantaviivaa pitkin ja istuskelimme penkeillä aurinkoa ottamassa. Rannalla oli hauska seurata aloittelevia surffareita harjoituksissaan. Ranta on selvästi turistien suosiossa, sillä näimme rantabulevardilla paljon myös toisia länsimaisia turisteja. Muualla Busanissa ei länkkäreitä niin kovin paljoa näkynyt.

20140921_125804-m

20140921_122944-m

Myöhemmin yritimme mennä katsomaan Gamcheon-kulttuurikylää, mutta olimme hieman väärässä paikassa emmekä löytäneet sitä. Luovuimme tosin etsinnöistä melko nopeasti, sillä olimme väsähtäneitä kaikesta nähtävyyksien kiertelystä ja meitä odottivat hotellilla rinkkojen pakkailu ja matkajärjestelyihin paneutuminen netissä.

Nälkäkin oli, joten hotellilla käväistyämme menimme syömään samaan ravintolaan, jossa kävimme ensimmäisenä iltana Busanissa. Korealainen barbecue ei pettänyt kolmannellakaan kerralla. Tilaamamme setti oli sen verran pieni, että se ei aivan riittänyt taltuttamaan Hemmon nälkää, joten haimme vielä hotellin vastapäisestä grillityyppisestä paikasta tteokbokki-annoksen. Se oli kunnon lieskat lentävät suusta -osastoa. Tteokbokissa on riisistä valmistettuja ei-minkään makuisia pötkylöitä, mutta ne tarjoillaan hervottoman tulisessa chilikastikkeessa, joten kokonaisuutena ruoka ei missään nimessä ole mautonta.

20140921_152625-m

20140921_183230-m

Seuraavana aamuna jouduimme jo jättämään Busanin taaksemme. Hilauduimme aamupäivällä Busan Stationille, jossa kävimme ennen junan lähtöä syömässä whopperit Burger Kingissä. (Näköjään tällä matkalla on jo nyt tullut syötyä enemmän hampurilaisia – ne kaikki kolme – kuin normaalisti syömme vuodessa!) Junassa oli wifi-yhteys, joka tosin toimi vaihtelevalla menestyksellä eli alkumatkan jälkeen ei käytännössä lainkaan.

Olisimme viihtyneet Busanissa pidempäänkin, mutta aina ei voi voittaa. Onneksi tiedossa oli vielä Korea-aikaa Soulissa!

Maisemia ja lisää herkkuruokaa Busanissa

Busanin-vierailumme alkoi mahtavalla grilli-illallisella. Seuraavana päivänä täytyi laskeutua herkkutaivaasta matkajärjestelyjen pariin. Suuntasimme ensi töiksemme Busan Stationille nostamaan rahaa ja hankkimaan junalippuja: meidän oli määrä viettää Busanissa kolme yötä ja astua sen jälkeen Souliin menevään junaan.

Lippujen ostaminen oli naurettavan helppoa, kuten olisi ehkä pitänyt arvata – olimmehan Etelä-Koreassa. Liput sai ostettua itsepalveluna näppärästä englantia taitavasta automaatista. Nopeaa ja tehokasta! Kävimme samalla Busan Station -reissulla vaihtamassa rahaa aseman lähettyvillä sijaitsevassa Chinatownissa, johon meidät neuvottiin asemalta. Rahanvaihtopiste oli aasialaiseen tapaan epämääräinen koppero. Tällä kertaa siellä myytiin valuutan lisäksi naisten alusvaatteita. Mielenkiintoinen bisnesidea.

20140920_125311-m

Asiallisten asioiden jälkeen oli reippailun vuoro. Hurautimme metrolla Taejongdae-alueelle tekemään kävelyretken näköalapaikalle. Oli erittäin lämmin ja aurinkoinen päivä, joten ylämäkeen tallustellessa tuli kuuma, vaikkei itse kävelyreitti niin kovin rankka ollutkaan.

Matkalla todistimme korealaisten vakavaa suhtautumista vaellukseen, joka on Koreassa jonkinlainen kansanlaji. Yksi jos toinenkin reippailija oli sonnustautunut päästä varpaisiin viimeisen päälle oleviin vaellusvermeisiin. Näköalapaikalle kulki noin parin autokaistan levyinen asfaltoitu tie, joten varustetaso vaikutti meidän mielestämme pikkuisen liioitellulta. Kunnon maastoreittiäkin olisi nähdäksemme ollut saatavilla, mutta emme nähneet kenenkään suuntaavan sinne.

Kävellessä tuli suoritettua mukavissa maisemissa päivän kuntoilut. Kävelyreitiltä oli välillä hienot näkymät merelle. Siellä näkyi runsain määrin rahti- ja muita aluksia. Eri lähteiden mukaan 3,3 miljoonan asukkaan Busan on Etelä-Korean suurin ja maailman viidenneksi suurin satama, mikä selittänee alusten määrän.

Busanissa on melko pitkät välimatkat, joten kartalla lyhyeltä näyttävä parin metropysäkin välimatka voi olla todellisuudessa erittäin pitkä taival. Onneksi emme lähteneet Taejongdae-keikalle kävellen lähimmältä metropysäkiltä, sillä matka osoittautui bussillakin todella pitkäksi. Palasimme kävelyretkeltämme takaisin ihmisten ilmoille samalla tavalla kuin sinne mennessäkin eli bussilla ja metrolla. Paluumatkalla bussikuskilla taisi olla huono päivä, sillä kyyti oli sen verran vauhdikasta ja nykivää, että osa ihmisistä ei pysynyt pystyssä.

Illalla emme halunneet luopua tutusta ja turvallisesta, joten suuntasimme uudemman kerran korelalaisen grilliruuan pariin, mutta sentään eri ravintolaan kuin edellisenä iltana. Tuurilla valitsemamme ravintola oli tällä kertaa sota- ja armeijateemainen paikka, minkä tosin tajusimme vasta pöytään istuuduttuamme. Ruokailuvälineet tuotiin pöytään metallisessa kenttäpakissa ja lisukkeet tarjoiltiin metallisilta lokerotarjottimilta. Seinillä oli rynnäkkökivääreitä.

Otimme tarjoilijan suositteleman menukokonaisuuden, eikä meidän tarvinnut tälläkään kertaa pettyä. Settiin kuului monenlaisia eri kasviksia eri tavoin maustettuina ja lihaa 600 grammaa. Naukkailimme luonnollisesti ruuan kanssa pullon sojua. Hemmo toimi tottunein elkein grillimestarina. Ruoka oli aivan loistavaa!

20140920_200723-m

20140920_200344-m

20140920_214840-m

Maistuvan illallisen jälkeen lähdimme vielä katsomaan meininkiä Gwangalli-rannalla. Ranta ja rannan läheinen alue ovat ilta-aikaan suosittuja nuorison ja vähän vanhemmankin väen ajanviettopaikkoja. Rannalta on hieno näkymä valaistulle Gwangan-sillalle.

20140920_224151-m

20140921_183226-m

Pällistelimme näkymää ja nuorison touhuja rannalla hetken aikaa ja lähdimme pian takaisin metrolle, sillä kello oli melkein puolenyön. Toinen päivä Koreassa oli pulkassa.

Maittava illallinen Busanissa

Busanin satamassa oli perinteiset maahantulomuodollisuudet: sormenjälkien ja naamataulun tallennukset sekä tavaroiden läpivalaisu. Homma meni sutjakasti. Pääsimme nopeasti porttien läpi ja nappasimme tottunein elkein sataman infopisteestä Busanin kartan. Kävelimme satamasta Jungang-metroasemalle ja matkustimme siitä seitsemän pysäkin päähän Seomyeon-asemalle, joka oli hotelliamme lähinnä oleva asema.

Hotellille kävellessämme tarkkailimme aluetta, jossa olimme, ja se vaikutti hyvin eläväiseltä. Olimme perillä ilta-aikaan, joten oli jo pimeää. Alueella oli paljon porukkaa liikkeellä ja ravintoloita oli joka mutkassa. Herkullisen ruuan tuoksu leijaili joka paikassa. Fiilis oli hyvä – täällä saisimme varmaankin herkkuja lautaselle!

20140919_195249-m

Hotellihuoneemme oli siisti. Kylpyhuoneen ainoa viemäri sijaitsi lavuaarin alla, joten suihkun jälkeen koko kylppärin lattia oli litimärkä, kun vesi valui suihkusta kylpyhuoneen toiselle puolelle viemäriin. Etelä-Koreassa myös seuraavassa hotellissamme Soulissa oli sama juttu, joten mahdollisesti kyseessä on maan tapa rakentaa kylpyhuoneita. Molemmissa hotelleissa oli kylpyhuonesandaalit hotellin puolesta tarjolla tätä märkyysasiaa kompensoimaan.

Busanissa oli päivisin noin 25 astetta lämmintä ja iltaisin noin 20, joten emme käyttäneet ilmastointia vierailumme aikana lainkaan. Ei ollut niin kuuma, etteikö ilman ilmastointiakin olisi pärjännyt. Toinen syy oli, että emme löytäneet ilmastointilaitteesta namikkaa, josta sen olisi saanut laitettua päälle.

20140919_191858-m

Viskasimme rinkat hotellille ja lähdimme matkalla kohtaamistamme hyvistä tuoksuista inspiroituneina välittömästi etsimään Korean barbecue -ruokapaikkaa. Tällaisissa paikoissa on yleensä jokaiseen asiakaspöytään upotettu grilli. Asiakkaat grillaavat siinä itse valitsemansa lihat, jotka nautitaan erilaisten lisukkeiden kanssa. Löysimme nopeasti sivukadulta edulliselta vaikuttavan pienen paikan, jossa oli paljon paikallisia nuoria syömässä. Tarjoilijapoika osasi englantia kohtuullisesti ja saimme tilattua paria erilaista porsaanlihaa. Tarjoilija grillasi meille lihojen ensimmäisen satsin, sillä varmaan näytimme jo suoraan siltä, ettemme tienneet hommasta mitään.

20140919_214153-m

20140919_202818-m

Kerrankin kun oltiin kunnolla ilta-aikaan ravintolassa, otimme totta kai ruokajuomaksi oluet ja pullon sojua. Ruoka, etenkin ensimmäisenä paistettu liha, oli loistavaa! Samoin maistuivat soju ja olut. Lihan lisukkeeksi pöytään kannettiin jonkinlaisia ituja, sipulia ja chilillä maustettua salaattia. Nämä kaikki olivat todella herkullisia. Lisäksi meille molemmille tuotiin omat pikkukulhot jotakin punaista kastiketta, jotakin vaaleaa jauhetta ja jotakin teriyakikastikkeen tapaista kastiketta. Näissä dippailimme grillattuja lihapaloja.

20140919_210724-m

Kuten edellisistä virkkeistä on havaittavissa, emme olleet aivan varmoja, mitä söimme. Mutta vitsit, että oli hyvää kaiken sen mauttoman japanilaisen ruuan jälkeen! Visiittimme Etelä-Koreassa ei olisi voinut paremmin alkaa.

Blogi laahaa tällä hetkellä hieman jäljessä: tätä kirjoittaessani aikamme Etelä-Koreassa on jo päättymässä ja olemme lentämässä huomenna Kiinaan. Siellä voi mahdollisesti olla yhteysongelmia sensuurin vuoksi. Jos meistä ei siis kuulu mitään noin kolmeen viikkoon niin tiedätte, mistä se johtuu!