5 viikkoa autolla Euroopassa: reitti

Artikkelikuva - Bohinj-järven maisemia Sloveniassa

Viisi viikkoa. Kuusi maata. 14 yöpymiskaupunkia. Muun muassa näistä koostui kesän 2016 autolomareissu Eurooppaan. Reittisuunnittelu on tullut tässä vuosien varrella erittäin tutuksi. On ollut esimerkiksi näitä neljän-viiden viikon autoreissuja ja kahdeksan kuukautta maailman ympäri matkustamista. Kyllä siinä on päässyt miettimään moneen kertaan, minne on mahdollista mennä, minne kannattaa mennä, mitä kautta, ja kauanko matkaan oletettavasti menee.

Tähän viiden viikon kesäreissuun halusin Hemmon kanssa upottaa pari uutta maata. Vaikka Eurooppaa on tullut kierreltyä ahkerasti, liuta maita on vielä käymättä. Tälle reissulle nappasimme niistä helpoimmat päältä: Slovenian, Slovakian ja Kroatian. Muut reitin maat ovat vanhoja tuttuja.

20160730-Unelmatrippi-Kuvakollaasi3

Minusta on aina kiinnostavaa käydä uusissa kohteissa, joten usein näillä matkoilla yritämme yöpyä kaupungeissa, joissa ei ole aiemmin tullut käytyä. Aina välillä matkan varrelle kuitenkin osuu luontevasti jokin paikka, joka on jo tuttu. Näin kävi tälläkin kertaa Prahan ja Nürnbergin kohdalla. Muuten kiertelimme uusilla seuduilla.

Kaupunkien valintaan vaikuttaa tällaisilla reissuilla olennaisesti myös se, onko siellä leirintäaluetta: olimme jälleen liikkeellä henkilöautolla teltan kanssa, joten halusimme tietysti ensisijaisesti yöpyäkin siinä teltassa. Tällä reissulla tosin kävi niin, että viimeinen viikko yövyttiin majataloissa, mutta siitä lisää myöhemmin.

20160730-Unelmatrippi-Kuvakollaasi1

Reittisuunnitelma 5 viikon automatkalle

Ennen lähtöä olin tehnyt alustavan suunnitelman automatkan reitistä. Kuten tavallista, se päivittyi reissun päällä vähän toisenlaiseen muotoon. Olen kirjoittanut ennenkin siitä, että meillä ei Hemmon kanssa tavallisesti ole tapana lyödä kaikkea (tai oikeastaan juuri mitään) lukkoon etukäteen. Lue vaikka postaukseni maailmanympärimatkan reitin muodostumisesta.

Tällä kertaa meillä oli hankittuina meno- ja paluuliput Finnlinesin kyytiin ja siinä kaikki. Samalla, hyväksi todetulla reseptillä on tehty muutkin Euroopan-automatkat.

Matka alkoi luontevasti Saksan Travemündestä. Yhden kerran vastaava kesäreissu on tullut tehtyä Ruotsin kautta ajellen, ja toisen kerran Via Balticaa pitkin. Kumpikaan näistä ei juuri houkuttele toistamiseen: on se vain niin näppärää päästä laivalla rentoutumaan, suunnitella matkaa, syödä hyvin ja saapua levänneenä suoraan Saksaan.

Lopullinen automatkan reitti eteni Saksasta Tsekkiin, Itävaltaan (josta poikkesimme päiväretkelle Slovakian Bratislavaan) ja Sloveniaan. Reissun eteläisin paikka oli Istrian niemimaalla Kroatiassa. Sieltä palasimme takaisin Saksaan Slovenian ja Itävallan kautta.

Alkuperäisessä suunnitelmassa oli seitsemäskin maa, Italia, mutta karsimme sen matkan edetessä pois. Olimme palanneet Italiasta pari viikkoa ennen tälle matkalle lähtöä, joten sinne ei ollut välitöntä paloa takaisin, kun kaikkea muutakin mielenkiintoista oli tyrkyllä. Karsimiskyky on reittisuunnittelussa tarpeen, muuten matkalla tulee hyvin nopeasti todellinen kiire.

20160730-Unelmatrippi-Kuvakollaasi2

Poikkeuksia on, mutta yleensä olemme tehneet tällaisilla reissuilla päätöksen seuraavasta etapista päivää-paria aiemmin. Tälläkin kertaa arvoimme muutamien kohteiden osalta vielä edellisenä iltana, että minnekä sitä aamulla hurautellaan vai hurautellaanko minnekään. Jo Suomessa olimme kuitenkin päättäneet, että haluamme Spreewaldiin (kylä ei ollut vielä selvillä), Potsdamiin, joihinkin kyliin Istrian niemimaalla, Bad Gasteiniin ja Salzburgiin. Lisäksi olimme varanneet ensimmäiseksi yöksi huoneen majatalosta Lyypekistä, koska kokemus on osoittanut, että ison teltan kasaaminen yhdentoista aikaan illalla vain yhden yön tähden ei ole mielekästä.

Reissun yöpymiskaupungit

Yöpymispaikoiksi valikoituivat lopulta seuraavat kaupungit, jotka näkyvät myös yllä olevalla kartalla:

Lyypekki (Saksa) – Oli suunnitelmissa jo Suomesta lähtiessä; Saksan-lautta saapuu Lyypekin kupeeseen Travemündeen.

Potsdam (Saksa) – Upea palatsi ja muutakin nähtävää, oli suunnitelmissa jo Suomesta lähtiessä.

Lübbenau (Saksa) – Valikoitui tien päällä kohteeksemme Spreewaldissa, joka puolestaan oli listalla jo Suomesta lähtiessä Matkamessujen Brandenburgin-ständin hyvän esittelijän ansiosta.

Praha (Tsekki) – Oli suunnitelmissa alun perin, sitten karsiutui ja palasi takaisin, koska oli järkevän ajoetäisyyden päässä Lübbenausta ja Wienistä. Prahassa kävimme edellisen kerran vuonna 2008.

Wien (Itävalta) – Oli suunnitelmissa jo Suomessa, sillä pitäähän sacherkakkua maistaa sen synnyinkaupungissa. Ei, vaan Wien oli vielä käymättä, vaikka muuten Itävallassa on tullut reissailtua.

Maribor (Slovenia) – Valikoitui etappipaikaksi välimatkojen takia, nätti vanhakaupunki.

Pula (Kroatia) – Lyötiin lukkoon matkan varrella, kaunis vanhakaupunki ja paljon historiaa, tutun suosittelema leirintäalue.

Poreč (Kroatia) – Lyötiin lukkoon Pulassa ollessa, vaikutti hyvältä tukikohdalta, valtavan kokoinen resortti-leirintäalue-yhdistelmä.

Bled (Slovenia) – Keikkui listalla pitkään, ja matkan aikana lyötiin mm. lukemieni blogitekstien perusteella lukkoon ehdottomaksi kohteeksi. Ihana paikka.

Bad Gastein (Itävalta) – Valikoitui matkakohteeksi jo tammikuun Matkamessujen aikaan, olin mainoksen uhri.

Salzburg (Itävalta) – Alkoi kiinnostaa mm. HS:n artikkelin takia ja valittiin siksi listalle jo Suomessa.

Nürnberg (Saksa) – Revanssikohde: olimme nähneet Nürnbergistä eräällä aiemmalla reissulla vain leirintäalueen, sillä teimme siellä silloin vain lyhyen etappipysähdyksen.

Fulda (Saksa) – Sukulaiseni, aktiivinen Eurooppa-matkailija, kehui kauniiksi pikkukaupungiksi eikä ollut lainkaan väärässä. Päätyi listalle matkan varrella.

Bremen (Saksa) – Valikoitui kohteeksi, koska vaikutti monipuoliselta ja oli sopivasti Fuldan ja Travemünden välissä.

Kilometrit viiden viikon automatkalla

Reitistä kertyi kilometrejä vajaat 4200, mikä oli aika passeli määrä käytettävissä olevaan aikaan nähden (viisi viikkoa). Keskimääräinen ajomatka yöpaikasta toiseen siirryttäessä on tuosta määrästä laskettuna noin 280 kilometriä eli ei juuri mitään – senhän hurauttaa parissa tunnissa. Todellisuudessa ajopäivien matkat olivat vielä lyhyempiä, sillä totta kai osa kilometreistä kertyi matkalla esimerkiksi kauppareissuista ja ihan vain ympäristöön tutustumisesta eikä varsinaisesti yöpaikasta toiseen siirtymisestä. Yöpaikkojen lisäksi kiertelimme vaikka kuinka monissa muissakin kaupungeissa ja kylissä matkan varrella.

Miltäs tällainen setti vaikuttaa? Millä perusteilla itse valitset kohteet automatkoilla?


Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa:

10 vastausta artikkeliin “5 viikkoa autolla Euroopassa: reitti”

  1. Varmasti kiva reissu. Vuonna 2005 tein itsekin samansuuntaisen ja tyylin matkan Eurooppaan. Majoitus oli varattu vain Kööpenhaminassa (ajoin Ruotsin läpi..), josta sitten Saksaan, koska halusin ajaa silloisella turboahdetulla autolla autobaanoja – kyllä kulki luvatut 235km/h, mutta bensaa meni paljon Myöhemmin siirryin ajamaan B-teitä, koska niissä pääsi ajamaan vapaammin. Saksasta matka eteni Itävaltaan, Italiaan, Sveitsiin, Ranskaan, Belgia, Luxemburgiin ja edelleen Saksan, Tanskan ja Ruotsin läpi Suomeen. Tuli ajettua yli 10000km. Käytössä olivat paperiset kartat, ei navigaattoria — muutamia kertoja tuli eksyttyä ihan täysin. Majoituksen osalta tehtiin niin ajettiin johonkin kylään tai kaupunkiin, ja ajettiin etsimään majoitusta. Tämä oli hieman haastavaa välillä – majoitukset täynnä eikä navia.

    Myöhemmin en enää ole viitsinyt ajaa omalla autolla Suomesta Keski-Eurooppaan, vaan olen lentänyt esim. Muncheniin tai Frankfurtiin, joissa vuokra-autot ovat halpoja. Näin säästyy aikaa, eikä omaan autoon tule ”turhaan” kilometrejä – ja autot ovat yleensä aivan uusia. Nykyään matkantekoa helpottaa toki myös navigaattori ja verkkopalvelut, joista majoitukset voi varata etukäteen tai tienpäältä – olenkin siirtynyt suunnittelemaan matkat tarkasti, myös varaamalla majoitukset. Tässä tosin joustavuus kärsii, mutta on ainakin tiedossa mistä löytyy seuraava majapaikka – jää ”yksi huoli” vähemmälle. Suunnitteluun menee toki paljon aikaa, mutta se on olennainen osa minun matkailua. Varsinkin hieman haastavampien maiden automatkat pitää suunnitella hyvin – olin viimeksi kesäkuussa Armeniassa ajamassa.

    1. Kiitos kommentista! Reissu oli tosiaan erinomainen – mutta niin ovat varmasti olleet nuo sinunkin reissusi! Hemmon kanssa ajoimme 2008 Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan, ja paluumatkalla Saksasta lautalla Ruotsiin ja sitten taas Ruotsin läpi Tukholmaan saakka. Siltä reissulta on tullut toistaiseksi eniten kilometrejä Euroopassa, mutta ei kyllä noin paljoa. Toki jos aikaa olisi enemmän, niin ajelisihan sitä vaikka kuinka. 🙂 Meillä on ollut tapana pitää päivämatkat kuitenkin suht lyhyinä, koska vaikka ajaminen on kivaa, on kivaa myös poiketa matkalla monissa paikoissa, ja siihen kuluu tietysti aikaa.

      Ruotsin läpi tulee tuskin enää ajeltua ainakaan siinä tarkoituksessa, että menisi sieltä Saksaan ja kiertelemään muualle Eurooppaan. Matka Ruotsin läpi oli aika puuduttava.

      Joskus olemme miettineet tuota, että vuokraisi auton etelämmästä, mutta silloin reissun pitäisi olla vähän erilainen – pitäisi majoittua majataloissa tai hotelleissa. Telttailukamojen roudaaminen lentokoneessa kun ei olisi minusta mielekästä, tavaraa on niin paljon. Toisenlaiselle reissulle aivan loistava systeemi ilman muuta.

  2. Mielenkiintoinen reissu! löytyikö suosikkeja? oliko Salzburg kivempi kohde kuin Wien? minulle jäi Wienistä jotenkin todella kireä kuva, siellä oli kireä tunnelma mutta barokkitalot on kyllä hienoa nähdä ja puistot. Nurnbergissä olen minäkin käynyt ja tykkäsin yhtenä kesänä käydä siellä kun oli hyvä ilma. Olen mennyt bussilla Nurnbergistä Wieniin se oli edullista

    1. Kiitos kommentista! Mielenkiintoista tosiaan oli – reissu oli aivan ihana. Wien oli minustakin vähän kylmä paikka, vaikka onhan se toki kaunis kaupunki. Tykkäsin kuitenkin ehkä Salzburgista enemmän, se on helpommin hallittava paikka ja jotenkin enemmän symppis. Suosikeiksi tältä reissulta yltävät ainakin Bled ja Lübbenau. Molempiin haluaisin palata. Tykkäsin toki muistakin paikoista, mutta näissä oli vielä jotain erityisempää. Kirjoittelen piakkoin kaikista paikoista ja kokemuksista. 🙂

      Bussi varmasti toimii monessa tapauksessa hyvin! Keski-Euroopassa on helppoa ja mukavaa matkustaa, kun välimatkat ovat niin lyhyitä. Nürnberg on ihan kelpo kaupunki, oli kiva käydä!

  3. Aika mahtavan kuuloinen reissu teillä takana ja maisemat näyttää täälläkin osittain tutuilta! Road tripiä (Chile-Argentiina) suunnitellessa huomasin myös itse, että alkuperäinen suunnitelma usein elää enemmän tai vähemmän reissun päällä. Suurin moka oli sisällyttää liikaa kohteita liian vähäiselle ajalle (2 vkoa), jolloin joissain paikoissa tuli vain oltua yön yli ja jatkettua matkaa seuraavana päivänä. Kroatian reissulla puolestaan, vaikkei se ollutkaan meillä road trip, pysyteltiin hyvinkin paikallaan neljän yön verran Pulassa, sekä rantaelämästä että kaupungin historiallisesta annista, ruoasta ja siitä paljon puhutusta malvazija-viinistä rennosti nauttien 🙂

    1. Ah, malvazija! 🙂 Kiitos, reissu oli todellakin upea. Niin olisi muuten Chile-Argentiina-automatkakin, se on yksi haaveistani! Sellainen oli meillä maailmanympärimatkalla suunnitteilla, mutta ajanpuutteen vuoksi karsiutui – aivan kuten sanoit, suunnitelmat elävät. Liika kohteiden ahnehtiminen on tosiaan vaarana näissä, siihen on tullut vähän syyllistyttyä itsekin aina satunnaisesti. Toisaalta joissain paikoissa yksikin yö voi riittää (tai olla jopa liikaa, jos käy virhearvio paikan suhteen). Mekin oltiin muuten Pulassa neljä yötä, siinä ehti ihan kivasti tutkia kaupunkia.

  4. Moikka! Ihanan selkeä kirjoitus 🙂 Eniten jäin tietenkin miettimään bujettia(nne)? Riippuu tietenkin vaikka ja mistä, mutta noin suurinpiirtein, Mitä teillä meni?

  5. On ollut upea reissu. Nürnbergissä olet käynyt 6-vuotiaana. Seikkailtiin kaupungin keskustassa ja haettiin tursti-infosta kartta ja katseltiin kaupunkia. Sitten suunnattiin leirintäalueelle yöksi. Eihän sitä kaikkea muista, kun pää pyörällä ihmetellään kaikkea.

    1. Hah, olin siis kolmatta kertaa Nürnbergissä tällä reissulla – enpä tiennyt! Kaikkea ei todellakaan voi muistaa ainakaan 30 vuoden takaa. 😀 Liekö ollut sama leirintäaluekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *