Päiväretki Wienistä Bratislavaan

Artikkelikuva - Bratislavan linna

Onko sinulla hakusessa näppärä päiväretki Itävallan Wienistä? Ota juna Bratislavaan, Slovakian kompaktiin pääkaupunkiin! Matka kestää vain reilun tunnin, eikä lipun hintakaan päätä huimaa.

Tunnissa perille toisenlaisiin maisemiin

Lyhyt paikallisjuna puksutti aikaisin aamulla läpi maaseudun hiljaisuuden. Menopaluu kahdelta hengeltä Wienistä Bratislavaan maksoi vain 32 euroa (kesäkuu 2016). Hemmo bongasi junan ikkunasta kauriin. Rajan ylitystä ei huomannut mistään – liputkin olimme ostaneet Wienissä yksinkertaisesti päärautatieaseman automaatista.

Perillä kyllä huomasi, että pramea Wien oli jäänyt taakse ja olimme pajahtaneet vähän toisenlaiseen ympäristöön. Juna-aseman vessoista huolehtiva täti oli kuin tuulahdus Neuvostoliitosta, kuten koko asema muutenkin. Tosin en ehtinyt koskaan käydä Neuvostoliitossa, joten tämä on puhtaasti mielikuviin perustuva luonnehdinta.

Bratislavan linna

Ensivaikutelma Bratislavasta oli hiukan rähjäinen, eivätkä sitä parantaneet heikkokuntoiset tiet ja kerrostalot, joita näimme kävellessämme junalta vanhaankaupunkiin. Näin jälkikäteen ajatellen taksi olisi ollut paljon kätevämpi, mutta kun matkaa näytti etukäteen tarkasteltuna olevan vain kaksi kilometriä, valikoituivat omat jalat kulkuneuvoksi – jälleen kerran.

Ylitimme Tonavan valtavaa, kolkkoa siltaa pitkin. Kyseinen silta oli niin sanottu UFO-siltaa, joka on muuten maailman seitsemän suurimman riippusillan joukossa ja jostain syystä yksi Bratislavan nähtävyyksistä. Kävelytasolta käsin sillan mahtavuus ei ihan auennut.

Nainen markkinakojulla

Sillan jälkeen maisema muuttui kauniimmaksi. Vanhankaupungin laidalla oli markkinat, joiden keskelle päädyimme ihmettelemään myyntikojujen antia. Ruokapuolella kaupan oli muun muassa samanlaisia makeita tötteröpaistoksia, jotka jo aiemmin samaisella reissulla tuoksuivat niin hyviltä Prahassa.

Bratislavan vanhakaupunki on helposti lähestyttävä

Hyvin nopeasti huomasimme, että Bratislavan vanhakaupunki on äkkiä kierretty – mikä oli tässä tapauksessa ihan hyvä, koska olimme tosiaan vain päiväretkellä.

Ihmiset puhuivat hyvin englantia ravintoloissa, kahviloissa ja liikkeissä. Kadut oli ladottu siististi tasaisista kivistä, ja rakennukset olivat nätisti laitettuja, kuten vanhankaupungin tyyliin tapaa kuulua missä tahansa. Turistiryhmiä, eritoten amerikkalaisia, paarusti ohitsemme tämän tästä.

Pohdimme, että Bratislava vaikutti viihtyisältä. Mietimme, että siellä voisi viihtyä muutaman päivän turistimatkalla, mutta pidemmäksi aikaa tekemistä voisi olla jo vaikeampi keksiä.

Ihmisiä terasseilla ja kävelemässä Bratislavan vanhassakaupungissa
Kauniita vanhoja rakennuksia Bratislavassa
Kävelijöitä vanhassakaupungissa

Ruuasta viihtyminen ei yhden päivän otoksen perusteella tosin ainakaan jäisi kiinni. Ihana paikallinen savujuustosalaatti ja perunalettu lihakastikkeella katosivat lounaalla lautasilta kiitettävään tahtiin, eikä paikallinen olutkaan huonoa ollut. Kahviloita näytti riittävän, ja yksi oikein kiva niistä oli Mondieu-niminen paikka, jossa nautiskelimme cappuccinot ja paikan omaa vadelma-sitruuna-rosmariinimehua. Hiostavassa säässä mehu oli enemmän kuin herkkua.

Bratislavan nähtävyydet

On Bratislavassa tietysti ihan nähtävyyksiäkin, ja toki vanhakaupunki jo itsessään on sellainen. Vanhankaupungin kaduilla on suosittua kuvata Čumil-patsasta. Nimen voi kääntää katselijaksi tai tarkkailijaksi. Patsas on vähän kuin Bratislavan maskotti. Čumil kurkistelee viemärinkannen alta Laurinská- ja Panská-katujen kulmassa.

Kaivosta nouseva patsas

Jos humoristinen patsas ei ihan riitä nähtävyysosastosta, vanhastakaupungista löytyvät myös muun muassa Pyhän Martinuksen katedraali, Pyhän Elisabetin kirkko, joka tunnetaan jugendtyylistään ja sinisestä väristään, sekä Habsburgien hallitsijasuvun muotokuvia ja kristallikruunuja esittelevä Priimaksen palatsi, joka toimii myös pormestarin työpaikkana.

Suosituimpia turistipyydyksiä on Bratislavan linna, josta avautuvat hienot näkymät niin kaupunkiin kuin Tonavalle – ja myös kauemmas joen toiselle puolelle, jossa pönöttävät jäykät rivistöt kolhoosimaisia kerrostaloja.

Bratislavan linnan pihaa
Ihmisiä Bratislavan vanhassakaupungissa

Päivässä ehti kierrellä Bratislavaa ihan mukavasti ja nauttia myös ruuasta ja kahviloista. Illaksi palasimme takaisin Wieniin väsähtäneinä päivän taapertamisesta.

Kävimme Bratislavassa osana viiden viikon autoreissuamme Euroopassa.

Lue myös:

Pysy matkassa mukana ja seuraa Unelmatrippiä somessa: